Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MDG om biler (også elbiler) i byer og bygder

Startet av Øyvind, mandag 21. juni 2021, klokken 18:34

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 24. juni 2021, klokken 23:31
Det er ikke et legitimt standpunkt, like lite som å si " jeg vil forby at folk drikker på balkongen" eller " i det hele tatt skråler og fester" eller f.eks "fjerne snus og røyk". Det fratar folk et viktig redskap for trygg og rask transport. Å fjerne bilen er autoritært.
Alle stater er autoritære til en viss grad. Blir det du ønsker å gjøre regnet til ett for stort problem / skade for samfunnet så blir det forbudt.

Å forby bilkjøring midt i byer er ikke uvanlig, og helt forståelig. Biler tar opp mye plass og støyer, samt er farlige for fotgjengere.

Men da må man tilby løsninger som er gode alternativ. Det er bl.a der MDG feiler. Å si at folk skal sykle i Norge hvor det er vinter halve året blir for dumt. I tillegg kan det se ut som om de drar ønsket om forbud alt for langt ut fra bykjernen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 25. juni 2021, klokken 07:39
Sitat fra: daktari på torsdag 24. juni 2021, klokken 23:31
Det er ikke et legitimt standpunkt, like lite som å si " jeg vil forby at folk drikker på balkongen" eller " i det hele tatt skråler og fester" eller f.eks "fjerne snus og røyk". Det fratar folk et viktig redskap for trygg og rask transport. Å fjerne bilen er autoritært.
Alle stater er autoritære til en viss grad. Blir det du ønsker å gjøre regnet til ett for stort problem / skade for samfunnet så blir det forbudt.

Å forby bilkjøring midt i byer er ikke uvanlig, og helt forståelig. Biler tar opp mye plass og støyer, samt er farlige for fotgjengere.

Men da må man tilby løsninger som er gode alternativ. Det er bl.a der MDG feiler. Å si at folk skal sykle i Norge hvor det er vinter halve året blir for dumt. I tillegg kan det se ut som om de drar ønsket om forbud alt for langt ut fra bykjernen.
I Hviterussland og Tyrkia kan du drive på som MDG gjør. I Norge har jo tradisjonen vært små steg i en konsensus-prosess. De kan ikke bare dundre over folk med dampveivals, det er oppskriften på revolusjon.

Alternative tiltak til pendlingen er å flytte mange arbeidsplasser ut av Oslo/byene til forstedene. Men det flytter i grunn bare problemet til et annet tettsted/by. Folk bor ikke på jobben (unntatt de som bor på løkka og jobber som barista rundt hjørnet)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

cra

Beslaglegging av areal kan man bygge seg ut av. Det er ingen grunn til at biler skal stå på gateplan; de kan fint stå i P-kjellere under hvert bygg, evt. på tak. Trafikken er det vanskeligere å gjøre noe med, men når bilparken elektrifiseres kan sikkert en del av denne også legges under bakken. Teknisk sett ikke noe problem i dag heller, men eksosen medføer jo fortsatt noen utfordringer.  Tenk i retning av innfartsårer under bakken til store parkeringshaller, og så er det bare litt trafikk igjebn på gateplan (varetransport, og det som evt. er nødvendig av tungtransport).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind

Hei
Godt spørsmål for om MDG har ment sentrumskjernen ved mange anledninger har noen blåst det  opp til "hele Oslo" . Jeg kjører svært sjeldent innenfor ring 2 . Jeg har kontor på Ensjø, men er der svært sjeldent også før Covid 19 dukket opp. Kjører oftest direkte på jobb i hele sentrale østlandsstrøk med Engerdal, Koppang, Hamar Nittedal, Greåker, og senest i forrige uke i Valdres. En sjelden gang har jeg jobber i byen og de jobbene har jeg ikke brukt bil til på 5-6 år. Det er svært mange som kunne latt bilen stå om de bare ville og da ville de bidratt til at de som MÅ fikk en enklere hverdag

stefse

Sitat fra: daktari på fredag 25. juni 2021, klokken 10:11
Folk bor ikke på jobben (unntatt de som bor på løkka og jobber som barista rundt hjørnet)
Det er jo dette som er midt i nedslagsfeltet til MDG. Problemet er at landet som helhet ikke bare kan jobbe i tertiæryrker som ikke behøver transport av verken person eller gods.
Det bunner til slutt i en slags by/land konflikt, der de som bor i byen ikke skjønner andre behov enn de selv har, og de som bor utenfor blir sterkt negative til å bli styrt av en elite i byen. Det er jo bare å se på meningsmålingene...

Det som skjer på sikt er at bykjernene blir redusert til adspredelse for festlige sammenkomster og turisme. Hva ellers kan egentlig en by brukes til? Kontorer? For dyrt. Varehandel? for dyrt. Hvilke næringer kan overleve i en by? Svaret kommer når dere spør selv hva er det du egentlig er villig til å betale for når du ferdes i en by.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på fredag 25. juni 2021, klokken 12:41
Sitat fra: daktari på fredag 25. juni 2021, klokken 10:11
Folk bor ikke på jobben (unntatt de som bor på løkka og jobber som barista rundt hjørnet)
Det er jo dette som er midt i nedslagsfeltet til MDG. Problemet er at landet som helhet ikke bare kan jobbe i tertiæryrker som ikke behøver transport av verken person eller gods.
Det bunner til slutt i en slags by/land konflikt, der de som bor i byen ikke skjønner andre behov enn de selv har, og de som bor utenfor blir sterkt negative til å bli styrt av en elite i byen. Det er jo bare å se på meningsmålingene...

Det som skjer på sikt er at bykjernene blir redusert til adspredelse for festlige sammenkomster og turisme. Hva ellers kan egentlig en by brukes til? Kontorer? For dyrt. Varehandel? for dyrt. Hvilke næringer kan overleve i en by? Svaret kommer når dere spør selv hva er det du egentlig er villig til å betale for når du ferdes i en by.

Bra skrevet  :+1:

MDG er jo et byparti først og fremst drevet frem av de som vil bo i byen. Det er mye by mot land i politikken - selv i miljøpolitikken er det jo slik at viktige rekreasjonsområder for mennesker i distriktene skal vike for vindmøller. Da er det kampen for klima det kjempes for. I byen dyttes bilen ut - syklende og gående skal inn - ja selv trær må vike for syklene. Butikker som er avhengig av større varetransport skal ut. Eplehageutbyggere blir løftet frem - fortetting og dyrking av det urbane livet med fokus på de sosiale elementene i en by er viktig.
I likhet med en del andre finner jeg ingen glede i det byen har å by på - ville aldri bodd der om jeg så fikk betalt - men enn så lenge må jeg jo komme meg på jobb i storbyen. Jeg hadde nok vært svært glad om MDG hadde dyttet flere arbeidsplasser lenger ut av storbyen så kunne velgermassen fly mellom barrista,kafe,teater,kino opera osv mens vi andre som bare skal jobbe - kunne slippet å reise inn til byen og heller la velgermassen til MDG reise ut av byen til arbeidet. Mulig det kunne vært en vinn-vinn situasjon. Jeg forstår jo de som bor i byen ønsker bilen ut - men jeg tror kanskje ikke de selv forstår at ikke alle liker å bo i en by og ønsker muligheter utenfor byen også. Jeg ser ikke helt noe galt i å ha en spredt bebyggelse der hele landet brukes og forvaltes på en god og bærekraftig måte - med veier som gjør det mulig å bevege seg fritt - selvfølgelig på en miljøvennlig måte.
Men MDG vil jo sette en stopper for all mulig landbruk og forvalting av naturen i distriktene og nesten "tvinge" folk til å løpe til byen og bosette seg. Nei - la MDG få bygge sine egne paradis i storbyen i bytte mot at vi andre kan få bevege oss fritt i resten av landet og forvalte ressursene ute i distriktet på en bærekraftig måte for distriktene

amrois

Til det du skriver hELgenen kan jeg bare istemme et stort

AMEN
ID4 Pro Perf Tech

1317142119

Sitat fra: dundun på tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:06
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:34
Plassproblemet løser man ved å fjerne gateparkering. Ikke ved å nekte folk å kjøre.

Men jeg forstår ikke helt argumentene. Er det en ting vi har lært av Covid, så er det at folk ikke vil bo i Oslo. Folk flytter til bygda nå som de skjønner de kan jobbe like effektivt hjemmefra. Hvorvidt det skyldes plassproblemer og forurensning, eller at de ønsker større eiendom og frihet er en annen diskusjon.

Jeg tenker at de arbeidsplassene som befinner seg innenfor forbudssoner for personbiler, vil fremstå mindre attraktive for alle som bor utenfor Oslo. I hvert fall hvis vi går tilbake til gamledager, hvor vi måtte møte fysisk på jobb hver dag.

Så kan det være greit for MDG å ha i bakhodet at det ikke er så rett frem å fylle byen med tungtrafikk (busser og trikker) i stedet for personbiler heller. De har en lei tendens til å ha store dødsoner som folk kvestes i.

Veier tar også mye plass, og bilene tar plass mens de kjører. Skal man klare å bo tettere og få effektiv transport rundt i byen er personbilen det første som bør salderes bort, helt uavhengig av drivstoff.

Fjerner man personbiler fra veiene har man også mye større handlingsrom for å sikre tung-/kollektivtrafikken.
Du motsier deg selv. Veier tar mye plass, men skal man kjøre busser og trikker der vil de ta betydelig met plass. Det er en veldig god grunn til at vi har små biler i Europa og store biler i USA. Bilene våre er designet for små og trange gater.

Og er det en ting vi overhodet ikke skal, så er det å bo trangere. Finnes det en by som er trangere og har smalere gater enn Oslo (sett bort ifra såkalte gamlebyer)? Oslo er en by som gjennom generasjoner har vært planlagt av folk som kun ser bakover. Da blir det rimelig trangt når større kjøretøy enn sykler og hest og kjerre skal farte rundt.

Det er 3 ting som enkelt kan oppfylles for at Oslo skal bli en by som er langt mindre plaget av forurensning fra trafikken:
1. Ring 4 på utsiden av byen. En kamel av en motorvei som MDG bare må finne seg i å svelge, dersom de vil ha sørvestgående og nordgående trafikk ut av byen.
2. Bygge bro mellom Moss og Horten eller Drøbak for å ta unna trafikken mellom sørøst og sørvest. Der har Norge allerede takket nei til en fornuftig løsning, fordi det nye tunnelløpet ved siden av Drøbakstunnelen vil jo automatisk føre til at lastebiler brått klarer å kjøre i bratte bakker uten å brenne opp ... 🤦‍♀️
3. Den nye motorveien mellom Østfold og Gardermoen et sted.

Disse 3 ganske dyre prosjektene vil spre Oslos voldsomme gjennomgangstrafikk over store arealer på hele Østlandet. Mest sannsynlig ville det gjort nye E16 mellom Oslo og Asker (som har vært planlagt siden 60-tallet) overflødig også. Men i verdens rikeste land vil vi heller forby biler enn å bygge smarte løsninger på trafikkproblemene. Og hvis man ikke tror man kan bygge seg ut av problemer: Oslo, som er en bitteliten bygd i Europeisk sammenheng, har tregere rushtidstrafikk enn metropoler med millioner av innbyggere. I land hvor bilen står betydelig sterkere stilt i samfunnsdebatten enn her i Norge.

GOLF-raider

En spørreundersøkelse Ipsos har gjennomført for Gjensidige
blant bilister, viser klar motstand mot forslaget om å forby
bensin- og dieselbiler i Oslo og Bergen, skriver Aftenposten.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier han vil stanse nullutslipps-
soner i Oslo­ og Bergen om partiet får regjeringsmakt
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/06/30/Sp-lover-%C3%A5-stanse-utpr%C3%B8ving-av-fossilfrie-soner-24203099.ece
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

stefse

Ja, dieselpartiet har vel ikke noe bedre å komme med. Nullutslipp fra personbil i indre bykjerne har jo faktisk noe for seg.
Det underbygger bare at dieselpartiet bør holde seg til å regjere på landet, og de urbane miljøfreakene kan holde seg til å bestemme i byen.
Fordi man er politiker betyr det ikke at en mene noe om, og ha en finger med i alt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øyvind.h

Sitat fra: stefse på onsdag 30. juni 2021, klokken 09:15
Fordi man er politiker betyr det ikke at en mene noe om, og ha en finger med i alt.
Men det er lett å kjenne igjen politikerne som går for "easy wins".
Folk flest støtter gratis øl i butikkene. Ergo - vi går for gratis øl.

Eller som Vedums sak over - vi later som at signaleffekten overfor produsenter/kjøpere ikke finnes, vi hopper bukk over de positive effektene på støy/utslipp, vi tåkelegger de positive miljøeffektene og fokuserer på at folk flest vil kjøre hva som helst i byen. Politikere....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

By og land går ikke lenger hand i hand - så enkelt er det. De som bor i byen vil ha alle biler bort - også elbiler.
De som bor på landet trenger bilen. Utfordringen er når de som bor på landet skal til byen på jobb eller for å handle - da kan det fort skjære seg. Så løsningen er å flytte arbeidsplasser utenfor byen og la folk i byen pendle ut, og de som bor utenfor pendle inn - så møtes enn et sted på midten der.  Jeg forstår godt de som bor i byen og vil ha bilen bort - men jeg forstår også de som ikke bor i byen og ser at det blir umulig å leve uten dette transportmidlet. Og å forene disse to blir nesten umulig - så da må en nesten legge tilrette for at samfunnet kan fungere med begge varianter - altså de som vil bo i byen - og de som ikke vil bo i byen. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1317142119 på mandag 28. juni 2021, klokken 10:48
Sitat fra: dundun på tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:06
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:34
Plassproblemet løser man ved å fjerne gateparkering. Ikke ved å nekte folk å kjøre.

Men jeg forstår ikke helt argumentene. Er det en ting vi har lært av Covid, så er det at folk ikke vil bo i Oslo. Folk flytter til bygda nå som de skjønner de kan jobbe like effektivt hjemmefra. Hvorvidt det skyldes plassproblemer og forurensning, eller at de ønsker større eiendom og frihet er en annen diskusjon.

Jeg tenker at de arbeidsplassene som befinner seg innenfor forbudssoner for personbiler, vil fremstå mindre attraktive for alle som bor utenfor Oslo. I hvert fall hvis vi går tilbake til gamledager, hvor vi måtte møte fysisk på jobb hver dag.

Så kan det være greit for MDG å ha i bakhodet at det ikke er så rett frem å fylle byen med tungtrafikk (busser og trikker) i stedet for personbiler heller. De har en lei tendens til å ha store dødsoner som folk kvestes i.

Veier tar også mye plass, og bilene tar plass mens de kjører. Skal man klare å bo tettere og få effektiv transport rundt i byen er personbilen det første som bør salderes bort, helt uavhengig av drivstoff.

Fjerner man personbiler fra veiene har man også mye større handlingsrom for å sikre tung-/kollektivtrafikken.
Du motsier deg selv. Veier tar mye plass, men skal man kjøre busser og trikker der vil de ta betydelig met plass. Det er en veldig god grunn til at vi har små biler i Europa og store biler i USA. Bilene våre er designet for små og trange gater.

Og er det en ting vi overhodet ikke skal, så er det å bo trangere. Finnes det en by som er trangere og har smalere gater enn Oslo (sett bort ifra såkalte gamlebyer)? Oslo er en by som gjennom generasjoner har vært planlagt av folk som kun ser bakover. Da blir det rimelig trangt når større kjøretøy enn sykler og hest og kjerre skal farte rundt.

Det er 3 ting som enkelt kan oppfylles for at Oslo skal bli en by som er langt mindre plaget av forurensning fra trafikken:
1. Ring 4 på utsiden av byen. En kamel av en motorvei som MDG bare må finne seg i å svelge, dersom de vil ha sørvestgående og nordgående trafikk ut av byen.
2. Bygge bro mellom Moss og Horten eller Drøbak for å ta unna trafikken mellom sørøst og sørvest. Der har Norge allerede takket nei til en fornuftig løsning, fordi det nye tunnelløpet ved siden av Drøbakstunnelen vil jo automatisk føre til at lastebiler brått klarer å kjøre i bratte bakker uten å brenne opp ... 🤦‍♀️
3. Den nye motorveien mellom Østfold og Gardermoen et sted.

Disse 3 ganske dyre prosjektene vil spre Oslos voldsomme gjennomgangstrafikk over store arealer på hele Østlandet. Mest sannsynlig ville det gjort nye E16 mellom Oslo og Asker (som har vært planlagt siden 60-tallet) overflødig også. Men i verdens rikeste land vil vi heller forby biler enn å bygge smarte løsninger på trafikkproblemene. Og hvis man ikke tror man kan bygge seg ut av problemer: Oslo, som er en bitteliten bygd i Europeisk sammenheng, har tregere rushtidstrafikk enn metropoler med millioner av innbyggere. I land hvor bilen står betydelig sterkere stilt i samfunnsdebatten enn her i Norge.

Ja, du har svært gode poenger der. Nå går jo alt av trafikk gjennom Oslo. Om du kommer fra Trondheim eller Trysil og skal til Kristiansand så blir jo alt presset gjennom Kløfta og Oslo...og gjerne med kø hvor en står og spyr ut eksos om en kjører denslags. Og de som sier: "du kan ikke bygge deg ut av trafikk"....jo, det kan du. I Stavanger har de nylig fått et flott tunnel-system som tar vekk all gjennomgangstrafikk gjennom byen. Etter at dette åpnet forsvant køene i byen...inntil de fant ut at de skulle gjøre om det ene av to kjørefelt til kollektivfelt...da begynte det å bli kø igjen....men var køfritt de ukene frem til det skjedde. Vi snakker ikke London her. Er ikke så mye som skal til for å få folk transportert. Veikapasiteten reduseres kraftig når folk står i kø, så noen velplasserte tunneler / ekstra felt gjør enormt for trafikk-gjennomføringen. Veldig snodig at det ikke går en tunnel fra f.eks. Fornebu til Skjetten...men at vi måtte snirkle oss gjennom Bærum for å komme oss forbi Oslo.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA