Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjenværende batterikapasitet

Startet av tromsø, søndag 20. juni 2021, klokken 11:22

« forrige - neste »

tromsø

Ny tråd for å samle statistikk på gjenværende batterikapasitet. Spesifisering, ikke via ODB men via turberegninger. Da må man helst bruke mer enn 60% SOC.

18 mil tur igår med sykkel på taket, 2.22kWh/mil, SOC fra 94-31% og 32% etter en halvtimes hvile =》62.6-63.6kWh
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Bra initiativ, @Tromsø :+1: :+1:

Jeg håper mange hiver seg på og legger ut. Savner særlig fra tidligere at 50-eiere gjør skikkelige målinger og poster resultat. Skulle nesten tro noen kjører bilene uten å dra frem kalkulatoren etter hver tur..! ;D

Jeg skal legge ut så fort jeg har en ny måling å komme med. Men det tar tidvis ukesvis/månedsvis mellom hver gang jeg bruker mer enn 60-70% på en enkelt tur. Må kanskje prøve en kapasitetstest fra 100% til 0% igjen en dag, begynner å bli ei stund siden sist.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Johannes Gjessing

AS 50 2020

100-52%
24,4kWh/100km
Kjørt 128 km

64.8kWh

tromsø

Fint at det triller inn svar så vi kan få litt bedre statistikk etter hvert. Ja, selv turer med kun 50% SOC bruk er av interesse.

Hadde selv en tur på 149.1km i lav fart i går med sykkel på taket. Brukt fra 84-32% SOC, snittforbruk på 2.09 kWh/mil.

Gir netto på 59,9 kWh.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

ur-55 2019 med 33000 km totalt
99% - 33%
20,1 kWh/100 km (stopp var 370 m lavere enn start)
Kjørt 273 km, snitt 80 km/t

=> 83.14 kWh
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

50 AB 2020, 31000km
Kjørte i dag med ferielastet bil med tilhenger, leste av da jeg stoppet for en ladepause. Tror/håper SOC hadde steget noen prosentpoeng hvis jeg hadde latt bilen stå en times tid, men kunne jo ikke det... Måtte jo lade og komme meg videre🤪🤪:
Start soc: 98%
Slutt soc: 33%
Kjørelengde: 146,7km
Snittforbruk: 264W/km


Gir estimert kapasitet 59,6kWt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

#6
Kjørt ca 140 mil i helga. Her er noen tall:

Sørlandet-Ionity Ringdalskogen
19,98 mil • 2,43kWt/ mil, 82% brukt
- Gir 59,2kWt. Omtrent identisk med samme strekning på denne tiden i fjor. Kjørt ca 30000km siden jeg fikk ca 59kWt da også

Lom - Ringsaker
23,73 mil • 1,7kWt/mil, 66% brukt
- Gir 61,1kWt

Hele turen i dag (Lom-Sørlandet, via E6 og E18)
70,02 mil • 2,06kWt/mil, brukt 240% (ladet ei gang fra 34-100% og ei gang fra 5-90% underveis, ankom hjemme med 11%)
- Gir 60,1kWt kapasitet
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: ThomasEL på søndag 11. juli 2021, klokken 22:38
Kjørt ca 140 mil i helga. Her er noen tall:

Sørlandet-Ionity Ringdalskogen
19,98 mil • 2,43kWt/ mil, 82% brukt
- Gir 59,2kWt. Omtrent identisk med samme strekning på denne tiden i fjor. Kjørt ca 30000km siden jeg fikk ca 59kWt da også

Lom - Ringsaker
23,73 mil • 1,7kWt/mil, 66% brukt
- Gir 61,1kWt

Hele turen i dag (Lom-Sørlandet, via E6 og E18)
70,02 mil • 2,06kWt/mil, brukt 240% (ladet ei gang fra 34-100% og ei gang fra 5-90% underveis, ankom hjemme med 11%)
- Gir 60,1kWt kapasitet

Puh - glad i å kjøre bil  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ThomasEL

@Ingeniøren:
Hva gjør man ikke for å oppleve Galdhøpiggen i ertesuppetett tåke🙈🤪😂
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: ThomasEL på mandag 12. juli 2021, klokken 09:31
@Ingeniøren:
Hva gjør man ikke for å oppleve Galdhøpiggen i ertesuppetett tåke🙈🤪😂

Da fikk man i alle fall seg en fin kjøretur :) :) :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

eivhelle

Etron 50 AS, kjørt 16000km.

Tur på 390 km med snittforbruk 18.0. Startet med 100% SOC og ladet fra 51% til 87% underveis. Hadde 24% igjen da turen var ferdig. Dvs. 112% tilsvarer 390x0.18. Dermed vil kapasiteten være 70.2/1.12 = 62.7 kWh.

Virker som kapasiteten er uendret fra det jeg fikk på tilsvarende turer i fjor sommer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gnistre1

Her er min logging av turer med tanke på batterikapasitet, se vedlagt.
Tendensen er at beregnet kapasitet synker jo mer forbukt SoC. For turer med ca. 80 % forbrukt SoC får jeg ca. 61-62 kWt ut av batteriet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021, e-tron 50

ThomasEL

@Gnistre1
Super oversikt du deler👍
Du er i alle fall på riktig side av 60-tallet nesten hele tiden. Og heller ingen klar synkende trend etter ett år. Det er jo bra!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Rundtur (så start og stopp på samme sted) på 354 km i dag. To stopp underveis, samt to ganger over drøyt 1200 moh. Ca 100 km på motorvei, resten hovedsaklig 70-90 soner.

ur-55 2019 med 34500 km totalt
99% - 11%
20,9 kWh/100 km
Kjørt 354 km

=> 84.1 kWh
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Rognan til Mosjøen
23.27 mil
2.17 kWh per mil
97 til 16%
Restkapacitet 62.3 kWh

Harran til Åre
23.26 mil
2.07 kWh per mil
97 til 22%
Restkapacitet 64.2 kWh
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA