Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FRP mater død hund - fossilbil i 2025

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 19. juni 2021, klokken 16:30

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Jalla på søndag 20. juni 2021, klokken 12:37
Dette begynner å minne om et sorteringssamfunn som jeg håper de færreste vil ha.

Det samfunnet har vi allerede - og det har vel ikke blitt bedre de siste 8 årene heller.

Amatøren

Sitat fra: Jalla på søndag 20. juni 2021, klokken 12:37
Ja, man kan si mye om FRP, men det gjelder da også MDG.
👍

Sitat fra: Jalla på søndag 20. juni 2021, klokken 12:37Dette begynner å minne om et sorteringssamfunn som jeg håper de færreste vil ha.


Selv om det snakkes om videreføring av tilrettelegging for handikappede, så er det allerede nå vanskelig for handikappede å komme frem og parkere i Oslo. Gater stenges, parkeringsplasser omgjøres til sykkelfelt...

Og dette vil MDG både videreføre og spre utover det ganske land.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Skremmende å tenke på at jeg stemte MDG i sin tid. Men da var de mer "spiselige."
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

#18
Sitat fra: PF på søndag 20. juni 2021, klokken 09:30
Jeg har hatt en femmeter vogn på 1200kg bak min e-tron, men litt vindt og våte veier vil jeg faktisk påstå at det er for veldig dedikerte elbilhoder.
Taycan og model s er ikke sportsbiler, de er raske sedaner type Bmw m5, det er noe helt annet.
Husk også at Europa er vel det eneste kontinentet hvor strøm og lading er mulig med stor geografisk. Kanskje til dels nord amerika, men bare se på texas i vinter.

For meg betyr det. For melk og brød bilistene fungerer elbil veldig fint i Europa, men det vil lenge være behov for alternativer og det vet produsentene.

Det er jo morsomt du skal nevne Audi e-tron, for akkurat nå har jo Audi e-tron GT kommet med mulighet for å lade med 270kW, som er en gigantisk forbedring fra Audi e-tron 55. En skal ikke garantere at ladeaktører kommer på plass i løpet av 3,5 år, men er jo lov å tro. En e-tron 55 har jo for liten rekkevidde selv uten campingvogn, så skjønner at det er slitsomt med vogn. Regner med at Audi snart må komme med en oppdatert utgave også på SUV'en. Hyundai kommer og med en ny modell nå (Ioniq 5) med like rask lading som e-tron GT...bare sammenlignet med april og ladehastighetsartikler er det gigantisk forskjell.

Til og med folk som kjører campingvogn med 5 år gammel Model X 90 kWh sier det funker bra...men så har en jo hele Tesla-superladenettverket som vokser hver dag. Kartene under viser rødt for åpne superladestasjoner, og grått for de som har fått en forventet åpningsmåned. Og mange kan du kjøre inn i uten å ta av hengeren, siden det ofte er 30-40 stasjoner på hver plass, som er en åpen parkeringsplass.

Våren 2022 kommer Ford F150, som kan kjøre 480km på en lading (etter strenge EPA) med en del last...og flere tonn hengervekt-trekklast....og et tånn på planet...

Ser ikke det er helt relevant hvordan Texas har det med tanke på lover i Norge.

https://elbil.no/langtest-2-250-kilometer-med-elbil-og-campingvogn/
https://motor.no/elbil/dette-er-elbilene-som-imponerer-i-motors-store-ladetest-sommer-2021/201455
https://www.tv2.no/a/14034242/  (Ford F150)
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Her er en artikkel om hva som skjer neste halve året...og så er det 3 år til etter det før 2025...
NIO med 1000km rekkevidde....tror det ikke før jeg får CD.
https://dinside.dagbladet.no/motor/elbilene-vi-venter-spent-pa/73923989
Tesla Model Y                         2021-

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. juni 2021, klokken 06:39
Her er en artikkel om hva som skjer neste halve året...og så er det 3 år til etter det før 2025...
NIO med 1000km rekkevidde....tror det ikke før jeg får CD.
https://dinside.dagbladet.no/motor/elbilene-vi-venter-spent-pa/73923989

NIO med 1000km kommer og hadde RSA vært imortør ville den bli annonsert med 1100km rekkevidde.
Bare husk målemetoden: kineserene bruker NEDC, RSA bruker "WLTP urban" mens europeisk typegodkjenning (WLTP kombinert) sannsynligvis lander på rundt 650km (men du kan vente til du får CD  ;)...)

stefse

Det største problemet kan bli med MDG de neste årene. Hvis de havner på vippen, kan de blokkere nødvendige og lenge tiltrengte infrastrukturprosjekt som oppgradering av farlige, underdimensjonerte og forfalne veier fordi de mener at det medfører at flere kjører bil.

Hva FRP driver med blir vel ikke spesielt interessant fremover uansett, med mindre noen klarer å komme opp med storskandaler i AP og om statsministerkandidatene før valget.
Diesel og avgiftspartiet vil innføre elbilavgifter såsnart de kan, og de vil bli stående uansett hva som kommer etterpå.
Men det viktigste på sikt er tross alt å fortsette å bygge landet og infrastrukturen, og det er her MDG på vippen kan skape trøbbel.
Muligens er det KRF som er det beste taktiske stemmen i år, de kan finne på å støtte gjengen som skal på plass, og vippepunkt-sakene deres er ihvertfall ikke direkte ødeleggende for landets økonomiske utvikling.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 22. juni 2021, klokken 08:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. juni 2021, klokken 06:39
Her er en artikkel om hva som skjer neste halve året...og så er det 3 år til etter det før 2025...
NIO med 1000km rekkevidde....tror det ikke før jeg får CD.
https://dinside.dagbladet.no/motor/elbilene-vi-venter-spent-pa/73923989

NIO med 1000km kommer og hadde RSA vært importør ville den bli annonsert med 1100km rekkevidde.
Bare husk målemetoden: kineserene bruker NEDC, RSA bruker "WLTP urban" mens europeisk typegodkjenning (WLTP kombinert) sannsynligvis lander på rundt 650km (men du kan vente til du får CD  ;)...)

Ser at de 1000km for ET7 er annonsert med NEDC, ja, mens rekkevidden for ES8, som er en stor SUV, så er det oppgitt 500km ihht en WLTP. Ser at de har fått EU-godkjent ES8 nå, og at de forventer første bilen inn i august, mens de forventer å levere til kunder i september. Blir jo interessant å se hvilken pris det blir. Spesielt at de ikke har pris klar når de skal levere ut biler i september. I Kina koster den ca 600.000 NOK. Ganske kult når en får en bil som er nesten nøyaktig 5 meter lang, ca 1,96 bred og ca 1,76 høy, tar 1,5 tonn hengervekt, kjører 500 km, har 871 liter bagasjeplass med 5 seter oppslått (sikkert ikke europeisk målemetode), og 534 hk og ganske kjapp lading (20-80% på 30 min).
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: stefse på tirsdag 22. juni 2021, klokken 09:59
Det største problemet kan bli med MDG de neste årene. Hvis de havner på vippen, kan de blokkere nødvendige og lenge tiltrengte infrastrukturprosjekt som oppgradering av farlige, underdimensjonerte og forfalne veier fordi de mener at det medfører at flere kjører bil.

Hva FRP driver med blir vel ikke spesielt interessant fremover uansett, med mindre noen klarer å komme opp med storskandaler i AP og om statsministerkandidatene før valget.
Diesel og avgiftspartiet vil innføre elbilavgifter såsnart de kan, og de vil bli stående uansett hva som kommer etterpå.
Men det viktigste på sikt er tross alt å fortsette å bygge landet og infrastrukturen, og det er her MDG på vippen kan skape trøbbel.
Muligens er det KRF som er det beste taktiske stemmen i år, de kan finne på å støtte gjengen som skal på plass, og vippepunkt-sakene deres er ihvertfall ikke direkte ødeleggende for landets økonomiske utvikling.

Ja, er redd du har rett i alt dette. Fikk faktisk selv KrF på valgomaten, så jeg er tydeligvis enig i de på mye, selv om jeg ikke har stemt på de.
Forrige stortingsvalg (for 4 år siden) så lå visst den borgerlige siden og ganske bakpå før valget, men vant til slutt. Tror det er mindre sjanse denne gangen. Regner og med at AP og venner kommer til å grave opp dritt om noen FrP-ere rett før valget, sånn som de alltid gjør rett før valg.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 22. juni 2021, klokken 08:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. juni 2021, klokken 06:39
Her er en artikkel om hva som skjer neste halve året...og så er det 3 år til etter det før 2025...
NIO med 1000km rekkevidde....tror det ikke før jeg får CD.
https://dinside.dagbladet.no/motor/elbilene-vi-venter-spent-pa/73923989

NIO med 1000km kommer og hadde RSA vært imortør ville den bli annonsert med 1100km rekkevidde.
Bare husk målemetoden: kineserene bruker NEDC, RSA bruker "WLTP urban" mens europeisk typegodkjenning (WLTP kombinert) sannsynligvis lander på rundt 650km (men du kan vente til du får CD  ;) ...)

Nå er du bare så alt for snill. RSA hadde vel kommet opp med et tall mellom 1300 og 1600 km, siden de bare annonserer "by-kjøring-rekkevidde."

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vartli

Jeg endte også med KrF, og de trenger en dytt om en skal unngå rød-grønt som jeg er redd vil gå ut over planlagt vei i mitt område. Hva FrP mener om fossilbiler bryr meg lite. Den elbilsatsningen som produsentene står for nå vil dekke de flestes behov. Det som gjenstår er så lite at det ikke er mye å styre med, men må jo få prøve seg på billig valgflesk.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Trekkoppbil

Vi har råvarer til å produsere batteribiler til kanskje et par promille av verdens befolkning før 2025.

I Norge er vi mange priviligerte som får kjøre el-bil, og i 2025, trur jeg det er så få nordmenn som vil kjøpe noe annet, at et forbud vil ha liten effekt.
Det vil alltids være noen som har behov for å kjøpe noe annet, og skal vi være så blærete at vi skaper forbud for stakkarer som har sære behov?
Det nordmenn trenger å lære seg, er respekt for andre typer trafikkanter.

Hva skulle vi oppnå med et forbud?

Jeg er glad for å kunne kjøre el-bil, og jeg vil gjerne dele gleden med alle andre, men foreløpig er det mange som må kjøre de andre bilene, og for enkelte bilister vil jeg nok anbefale å være den som kjører noe ganske gammeldags.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA