Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal bremsene høres slik ut? Ja, sier forhandler.

Startet av Rednaxela, torsdag 17. juni 2021, klokken 08:01

« forrige - neste »

Rednaxela

Hør på lydklippet, og si hva dere synes. Høres deres likedan ut? Dette er fra nedkjøringen til garasjeporten i sameiet, hvor jeg slipper bilen 3-4 ganger fremover med bremsepedalen. Forhandleren sier at "knirkingen i forstillingen er normal på disse bilene". Bilen var inne for sjekk/fiks av andre bugs, så de skal ha prøvekjørt min bil.

Hva som menes med "disse bilene" fremsto ikke helt klart for meg, da vedkommende både sa at en e-Up vil lage de samme lydene, samtidig som vekt ble trukket frem som en årsak til mye knirk i bremser/forstilling.

Nå kan jeg selvsagt slippe bremsepedalen mer kontant ut enn jeg gjør på lydklippet, men det knirker nok i "vanlig" bruk til at jeg umiddelbart la merke til det. Bilen har bare gått 67 mil, så jeg kan kanskje ha en forhåpning om at det bedrer seg. Jeg mener å ha kjørt nok andre tunge biler til å ikke umiddelbart være enig med forhandler om hvor vanlig dette skal være.

hELgenen

Hmm..synes det er vanskelig å tolke noe ut fra lydklippet.

Det jeg vet er at bremsene mine tar litt ujevnt dersom jeg er forsiktig på bremsepedalen - dette finner jeg snodig, men slik er det bare. Mulig det skyldes trommelbremser bak - jeg vet ikke men den skjer ikke alltid, så vanskelig å følge den der opp føler jeg. Det er ellers ikke uvanlig med noe småknirk idet man bremser ned - dette vil variere med føreforhold, hvor varme bremseskivene er osv.

Videre er bremseskjoldene så "fluffy" at de vibrerer og slår inn i bremseskiven i visse situasjoner - typisk grusvei,vaskebrett og en gitt hastighet slik at du får den rette "bølgen". Denne effekten kan også oppstå dersom en kjører over en kant, dump eller lignende.

Er litt skuffet over dempere og bremseeffekt på id.4 - det føles en anelse underdimensjonert.  Om det reellt sett er underdimensjonert tviler jeg på - men kjører en del på grusveier og da får en annen følelse av bilen. På fine asfaltveier merker jeg ikke noe spesielt.

Rednaxela

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. juni 2021, klokken 08:15
....Det er ellers ikke uvanlig med noe småknirk idet man bremser ned - dette vil variere med føreforhold, hvor varme bremseskivene er osv......

Småknirk her og der må man vel regne med, men jeg synes dette er langt mer enn småknirk. Kanskje hodetelefoner må til for å høre klippet ordentlig. En annen forumbruker her inne bemerket at auto hold knirket som et uvær, og det er vel en annen side av samme sak, antar jeg.

thomasez

Jeg prøvekjørte både Eniyaq og id4 igår og reagerte på to ting. Veldig mye hjulstøy og rar lyd i forbindelse med bremsing.

Så det er ikke bare bilen din iallefall. Lydfila er ganske så lik den jeg reagerte på.

hELgenen

Sitat fra: Rednaxela på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:04
Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. juni 2021, klokken 08:15
....Det er ellers ikke uvanlig med noe småknirk idet man bremser ned - dette vil variere med føreforhold, hvor varme bremseskivene er osv......

Småknirk her og der må man vel regne med, men jeg synes dette er langt mer enn småknirk. Kanskje hodetelefoner må til for å høre klippet ordentlig. En annen forumbruker her inne bemerket at auto hold knirket som et uvær, og det er vel en annen side av samme sak, antar jeg.

Ja - Autohold var ille på flere måter - den bruker jeg ikke lenger - men det er sant som sies at det kom en del ulyder fra den

Bjoris

Jeg hører ikke noe uvanlig her, helt vanlig at det er litt lyd i bremser når en lar klossene såvidt slippe, dvs si at her har du ganske mye trykk på klossene, men akkurat for lite til å holde bilen i ro.

Det er også ganske lett å høre at dette ikke er noe "ulyd", men at det er klosser mot skiver. Etterhvert som ting slites til kan denne lyden endres også.

Ang hjulstøy som blir kommentert så er det en del med sommerdekk i 255 og på grov asfalt, men veldig bra ellers. På vinterhjul var bilen veldig stille. Tror det kommer litt ann på hvilke sommerdekk som står på også, fikk min med Pirelli og syns det er litt for mye på grov asfalt ja...

Rednaxela

Sitat fra: Bjoris på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:46
Jeg hører ikke noe uvanlig her, helt vanlig at det er litt lyd i bremser når en lar klossene såvidt slippe, dvs si at her har du ganske mye trykk på klossene, men akkurat for lite til å holde bilen i ro.

Det er også ganske lett å høre at dette ikke er noe "ulyd", men at det er klosser mot skiver. Etterhvert som ting slites til kan denne lyden endres også.

Ang hjulstøy som blir kommentert så er det en del med sommerdekk i 255 og på grov asfalt, men veldig bra ellers. På vinterhjul var bilen veldig stille. Tror det kommer litt ann på hvilke sommerdekk som står på også, fikk min med Pirelli og syns det er litt for mye på grov asfalt ja...

Jeg vet ikke om du har fått din ID4, signaturen din tilsier at du fortsatt venter i spenning :) Hvis du har fått den, du kan lett fremprovosere de samme høye lydene? Det er mulig jeg må kalibrere min egen forventning om hva som er småknirk og "litt knirk". Jeg håper i alle fall det blir bedre med tiden.

Sitat fra: thomasez på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:29
Jeg prøvekjørte både Eniyaq og id4 igår og reagerte på to ting. Veldig mye hjulstøy og rar lyd i forbindelse med bremsing.

Så det er ikke bare bilen din iallefall. Lydfila er ganske så lik den jeg reagerte på.

Kommentarene så langt tyder på at jeg ikke er alene om å høre dette nei.

Bjoris

Sitat fra: Rednaxela på torsdag 17. juni 2021, klokken 10:22
Sitat fra: Bjoris på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:46

Jeg vet ikke om du har fått din ID4, signaturen din tilsier at du fortsatt venter i spenning :) Hvis du har fått den, du kan lett fremprovosere de samme høye lydene? Det er mulig jeg må kalibrere min egen forventning om hva som er småknirk og "litt knirk". Jeg håper i alle fall det blir bedre med tiden.

Sitat fra: thomasez på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:29

Kommentarene så langt tyder på at jeg ikke er alene om å høre dette nei.

Jeg har fått min andre ID4:) Ja, denne lyden får jeg lett frem, men må være i en bakke.

Jeg tror også dette vil endre seg når ting har gått seg litt mer til, nå er klosser og bremseskiver helt nye. Blir annen lyd når du har fått litt rust på skivene :D Til info kan jeg informere om at i våre ENiro så rustet det noe helt imponerende, så skrape lyd fra bremsene ble helt standard der og det tok ikke lang tid fra ny før dette var umulig å få helt bort... Jepp, masse bråbremsing etc, men det ble aldri helt bort og kom veeeeldig fort tilbake så ja, litt lyd her tenker jeg er helt normalt

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Helt normal lyd for tørre nye klosser mot nye tørre skiver. Min er sånn, Model 3en var sånn, e-tron og I-pace også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rednaxela

Dette er foran ja. Da slår jeg meg til ro med at dette er helt normalt. Bra.

Ellers hadde de ingen hemmelig ny softwareversjon til ID4-kunder som tilfeldigvis var innom. Søren. Men de kodet inn en styreenhet. Det er visst 2 styreenheter for lyden, og den ene var altså ikke kodet inn. Det er visst dette som forårsaket at radion fant på å spille på full guffe i takt med blinklyset, av på av på. Da tipper jeg dette også er årsaken til at talekommandoer fra A better route planner slo på radiolyden. Videre smurte de opp alle dører/henglser, endret instruksjonsboka til norsk språk (dette skulle jeg klart selv), og bekreftet ettersending av repkit for dekk. Alt i alt, en nyttig tur innom forhandler.

LMOR

Kjørte akkurat en tur med min i3. Samme lyd der ved «snikbremsing»
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Limodriver

Lydfilen høres brutal ut, men jeg oppfatter det som normalt.

Jeg tror det skyldes at klossene klemmer for hardt til at hjulet triller og for løst til å holde bilen stille. Dersom du sammenligner å skyve hånden eller fingeren bortover en plate eller lignende med hardt trykk vil du når du skyver den sakte oppleve litt "lugging, dersom du skyver den fortere vil det gli jevnere og det vil bli varmt. Det virker som det er samme effekten som når fingeren/hånden "lugger". Klossene griper og slipper etterhverandre og da vil en naturligvis få vibrasjoner/risting som følge av litt bevegelser i skiver, klosser, kalippere osv. Slike lyder klarer du trolig å klare å provosere frem på de fleste biler når bremsene akkurat ikke holder og bilen beveger seg sakte fremover. Prøv f eks med en sykkel med skivebremser der er det antageligvis lettere å få frem lignende lyd.

igniztion

Min 1st Max var også sånn fra begynnelsen. Spesielt når Auto Hold var på ble det slitsomt. Deaktiverte auto hold ganske kjapt. Nå, etter 5000km kjørt, kan jeg ikke huske å ha hørt noe særlig til bremsene i det siste.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Roy Aasen

Helt normalt lydbilde. Har det samme her av og til, kommer an på situasjonen. Jeg kan også fremprovosere det hvis jeg ønsker.

Autohold kommer til å stå påslått til evig tid hos meg. Veldig avslappende for min del. Ble bortskjemt med det på Kona'n.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA