Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sier du ja til TMY fra Shanghai?

Startet av kodax, onsdag 16. juni 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: REN-BIL på søndag 11. juli 2021, klokken 21:14
https://insideevs.com/news/519049/tesla-mic-modely-quality-control/https://insideevs.com/news/519049/tesla-mic-modely-quality-control/
Kvaliteten er nok helt på høyde med det meste, men skulle gjerne visst energibruken (fornybarandelen/klimaavtrykk) i framstilling og produksjon.

Dette er jo Musk opptatt av:
"This supersedes political parties, race, creed, religion, it doesn't matter. If we do not solve the environment, we're all damned."

https://yourstory.com/socialstory/2021/02/elon-musk-quotes-sustainability-energy-conservation/amp

Ser at Tesla påstår at de er utslippsnøytrale. I tillegg har de jo begynt å selge hus-batteribanker og solcellepaneler i Kina, så folk kan bruke egenlagd strøm. Men dette er jo hva Tesla selv sier.
Tesla Model Y                         2021-

YesThatsMe

En liten update:

Snakket med en veldig påståelig dame nettopp i tesla kundeservice. Hun var sikker på at rekkevidden på MIC bilen som blir levert til Norge er 505km og ikke 542km som det er oppgitt på nettside til Tesla Shanghai. Det er visst forskjellig ladeport som årsaken til det (noe jeg ikke kjøper).
Det blir spennende å se hva TeslaBjørn konkluderer med.

Derfor ble det utsatt levering for min del med sperre for Berlin utgave. Bilen forventes i så fall ikke før i 2022.

sjokomelk

I Kina bruker man fortsatt NEDC-standarden for å oppgi rekkevidde. Så 542km er NEDC og 505km er WLTP.
Personen du har snakket med hos Tesla har nok ikke klart å forklare dette på rett måte.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lampen

Merkelig om de bruker NDEC når det står WLTP på nettsiden.

YesThatsMe

Lampen-> Riktig, det er det jeg stusser over.

Carlito

Dette er ikke korrekt. HK nettsiden oppgir 542 WLTP, står direkte på nettsiden

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. juli 2021, klokken 11:08
I Kina bruker man fortsatt NEDC-standarden for å oppgi rekkevidde. Så 542km er NEDC og 505km er WLTP.
Personen du har snakket med hos Tesla har nok ikke klart å forklare dette på rett måte.

HKS

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. juli 2021, klokken 11:08
I Kina bruker man fortsatt NEDC-standarden for å oppgi rekkevidde. Så 542km er NEDC og 505km er WLTP.
Personen du har snakket med hos Tesla har nok ikke klart å forklare dette på rett måte.
I Hong Kong bruker Tesla WLTP.

Det er bare den norske siden som ikke er oppdatert siden Model Y ble lansert, derfor står det "Rekkevidde (est.)", og ingenting om EPA, NEDC eller WLTP.
Tesla Model 3 Long Range

Doff

Ikke alle i Teslas kundeservice er velinformerte, selv om de kan fremstå påståelige. På Teslas Model Y-sider står det oppført 505 km i rekkevidde og utdypet med "estimert". Ingen info om WLTP. Dette tallet har vel stått i ro en god stund, mens det i andre land, blant annet USA og Kina/Hong Kong, har økt flere ganger da det nærmet seg levering pga softwareoppdateringer. Kina oppgir vel ikke rekkevidde i WLTP, men har oppgitt tallet 594 km. Hong Kong derimot oppgir i WLTP og oppgir at Model Y med 20-tommere har en rekkevidde på 542 km WLTP. Ser ingen grunn til at Europa skal få mindre rekkevidde i en prikk lik bil, og at ladeport er årsaken til det hørtes høyst usannsynlig ut. Alt blir selvsalgt spekulasjoner, men syntes det er enda mer bemerkningsverdig at ansatte i Tesla uttrykker med sikkerhet at rekkevidde vil bli 505 og ikke 542 eller høyere, til tross for at 505 km kun er et estimat ifølge Teslas norske hjemmesider.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Otkristo

Sitat fra: Doff på mandag 12. juli 2021, klokken 11:48
Ikke alle i Teslas kundeservice er velinformerte, selv om de kan fremstå påståelige. På Teslas Model Y-sider står det oppført 505 km i rekkevidde og utdypet med "estimert". Ingen info om WLTP. Dette tallet har vel stått i ro en god stund, mens det i andre land, blant annet USA og Kina/Hong Kong, har økt flere ganger da det nærmet seg levering pga softwareoppdateringer. Kina oppgir vel ikke rekkevidde i WLTP, men har oppgitt tallet 594 km. Hong Kong derimot oppgir i WLTP og oppgir at Model Y med 20-tommere har en rekkevidde på 542 km WLTP. Ser ingen grunn til at Europa skal få mindre rekkevidde i en prikk lik bil, og at ladeport er årsaken til det hørtes høyst usannsynlig ut. Alt blir selvsalgt spekulasjoner, men syntes det er enda mer bemerkningsverdig at ansatte i Tesla uttrykker med sikkerhet at rekkevidde vil bli 505 og ikke 542 eller høyere, til tross for at 505 km kun er et estimat ifølge Teslas norske hjemmesider.
For å unngå for mange kanselleringer av Model 3, kan det være de velger å ikke endre bestillinggsiden før det nærmer levering ?!

Rocklobster

Sitat fra: YesThatsMe på mandag 12. juli 2021, klokken 11:04
En liten update:

Snakket med en veldig påståelig dame nettopp i tesla kundeservice. Hun var sikker på at rekkevidden på MIC bilen som blir levert til Norge er 505km og ikke 542km som det er oppgitt på nettside til Tesla Shanghai. Det er visst forskjellig ladeport som årsaken til det (noe jeg ikke kjøper).
Det blir spennende å se hva TeslaBjørn konkluderer med.

Derfor ble det utsatt levering for min del med sperre for Berlin utgave. Bilen forventes i så fall ikke før i 2022.
Fikk du gjort om din reservasjon til å kun gjelde bil produsert i Berlin?
Fikk du dette bekreftet skriftlig? Poste screenshot?
Hvis ikke var det den samme damen som hevdet Kinesisk ladeport gir lengre rekkevidde som "fikset" dette for deg? ;)

tornaldo

Til den/de som ringer og pratet med Tesla og spør om rekkevidde; Spør om batteristørrelse/type/produsent. Det er det vi virkelig trenger å vite. Da kan vi regne ut praktisk rekkevidde selv...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rosstopher

Sitat fra: Otkristo på mandag 12. juli 2021, klokken 12:04
For å unngå for mange kanselleringer av Model 3, kan det være de velger å ikke endre bestillinggsiden før det nærmer levering ?!

Det er nok en plausibel forklaring. De har jo fortsatt Model 3 på forsida, mens i andre markeder hvor de pusher Model Y er den på forsida. Når de har behov for å promotere Model Y (når de har biler til overs altså) kommer nok den på forsida og med oppdaterte specs.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

YesThatsMe

Sitat fra: Rocklobster på mandag 12. juli 2021, klokken 12:19
Sitat fra: YesThatsMe på mandag 12. juli 2021, klokken 11:04
En liten update:

Snakket med en veldig påståelig dame nettopp i tesla kundeservice. Hun var sikker på at rekkevidden på MIC bilen som blir levert til Norge er 505km og ikke 542km som det er oppgitt på nettside til Tesla Shanghai. Det er visst forskjellig ladeport som årsaken til det (noe jeg ikke kjøper).
Det blir spennende å se hva TeslaBjørn konkluderer med.

Derfor ble det utsatt levering for min del med sperre for Berlin utgave. Bilen forventes i så fall ikke før i 2022.
Fikk du gjort om din reservasjon til å kun gjelde bil produsert i Berlin?
Fikk du dette bekreftet skriftlig? Poste screenshot?
Hvis ikke var det den samme damen som hevdet Kinesisk ladeport gir lengre rekkevidde som "fikset" dette for deg? ;)

Jeg ser hvor du vil hen hehe 😄
Yepp, fikk bekreftelse på mail også om at bilen min ikke blir matchet før Berlin utgaven blir tilgjengelig. Og det var samme damen 😉

Så for de som ønsker å vente er det veien å gå. Det gir også mulighet til å trekke reservasjonen skulle jeg bli misfornøyd med Y etter prøvekjøring, som nå trolig blir mulig.

P.s. vi får ikke vite hva slags batteri/produsent osv denne bilen blir levert med.

Hadde denne infoen vært tilgjengelig kanskje flere hadde droppet å vente. Så slik og sånn er det.

Jeg vil I samme slengen beklage for kapring av denne tråden, men håper info jeg fremla her kan komme til nytte for flere.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. juli 2021, klokken 11:08
I Kina bruker man fortsatt NEDC-standarden for å oppgi rekkevidde. Så 542km er NEDC og 505km er WLTP.
Personen du har snakket med hos Tesla har nok ikke klart å forklare dette på rett måte.

Jeg bommet også på dette inntil jeg sjekket rekkevidden på Model 3 i HK. Som tidligere britisk kronkoloni er dette kanskje grunnen til at faktisk bruker WLTP slik vi gjør i Europa, selv om resten av Kina bruker NEDC.
Det er større sannsynlighet for at en typegodkjenning av produksjonsbiler med WLTP i HK stemmer med det man vil få ved typegodkjenning og WLTP i Europa.

Rosstopher

Europeisk rekkevidde, men en annen målemetode for bagasjerom? På norsk side står det 1,9 m^2, mens på HK-siden står det 2100 liter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA