Sier du ja til TMY fra Shanghai?

Startet av kodax, onsdag 16. juni 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

Jon65

Kunne lagt til alternativet: Dropper hele TMY pga elendig nyttelastkapasitet

tornaldo

Sitat fra: Jon65 på lørdag 21. august 2021, klokken 19:40
Kunne lagt til alternativet: Dropper hele TMY pga elendig nyttelastkapasitet

Tipper dette er et problem som mange klarer å leve med. Slike ting tar jo helt av inne på forum der folk er ekstremt opptatt av bil, og nå føler skuffelse over at det likevel ikke passer dem.

Tipper ikke mannen i gata har gått helt i lås mtp nyttelast.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Diravi

Sitat fra: Radial på fredag 20. august 2021, klokken 21:06
Sammenlignet dekkmønsteret til bilene på kaia (på bilder), nesten garantert Goodyear Eagle F1 som sitter på 19" ihvertfall. Prikk likt mønster 👍

På biler som utleveres i Tyskland er det tydeligvis Michelin Pilot Sport (eller hv den heter) på 20" og Hankook på 19", leste jeg tidligere i dag. Og bilene til Tyskland kommer med de samme båtene som leverer til Norge.

Oppdatert: Michelin Pilot Sport EV, men Hankook Ventus S1 Evo3 på 19" Gemini.

Oppdatert II: Adac gir Hankook en grei score, men er ikke for imponert på vått føre, og dekket støyer. Akkurat de to tingene som er viktig på dårlige Vestlandsveier. Sukk. Her blir det å bytte til Goodyear så fort dekkene er slitt ut. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/225-40-r18/details/4352/hankook-ventus-s1-evo3/
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

tornaldo

Hankook Ventus S1 Evo3 på 19" Gemini.

Disse dekkene scorer av det jeg ser ikke veldig bra på støy.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Ser ut til at det verken er dunkel belysning, jordgulv, sovende barn på gulvet eller masse rotter som løper rundt i denne Kina-fabrikken. Ser derimot ultramoderne ut:

https://youtu.be/C_Fj1n9YViY
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Hvor mange Model Y kommer det fra Shanghai før september er omme?
Ser at Model Y allerede er den mest registrerte bilen i august.

Kwick

Har fått min bil  :+1:
So far so good!
Ikke funnet noe å klage på.
Ta imot bilen og kos dere  :D
Kjører:
Tesla Model Y 2021 mod. LR AWD GRÅ
Mitsubishi I-Miev 2017 mod.

Diravi

Bumper denne: Hva tenker folk nå?

Kvaliteten på MIC er tydeligvis bedre enn noe annet Tesla har levert, og lakken er til og med tykkere enn industristandard, om man skal tolke ut fra en annen tråd.

Batteriet er på «bare» 77 kWh, men Teslabjørn har funnet ut at med 19" Hankook skal det ikke være noe problem å få de lovede 500-ish km. Det lader langsommere enn Panasonic, men har tydeligvis bedre vinteregenskaper.

På neste runde med skip KAN det komme 82 kWh, men de som vil ha nye celler fra Berlin må tydeligvis smøre seg med tålmodighet.

Fjæringen er i hardeste laget for noen av oss; ser det ut til - men det er ingen grunn til å tro at det vil endre seg. Det blir å enten akseptere, eller kjøpe noe tysk med dårlig app og kortere rekkevidde.

Og så var det nyttelasten da, som kanskje er en dealbreaker for oss.

Tesla melder til meg i dag: De vet fortsatt ikke om nyttelasten vil bli justert. Jeg kan velge å utsette levering til desember og se om dette blir avklart. De TROR jeg får beholde prisen jeg har (som er noe lavere enn dagens), men hvis det blir en prisstigning i mellomtiden kan de ikke garantere det.

Og dermed kom temaet pris på banen. Noen tror at prisen på Model Y skal ned og at man derfor bør vente. Men tror vi egentlig det i dagens marked? Er det en sjanse for at den vil gå opp?

Personlig tror jeg ikke de setter opp prisen på MYC med 77 kWh. Men jeg ville ikke vært overrasket om 82 kWh LG, og i hvert fall biler fra Berlin med megacasting foran og bak, får et prishopp, så Tesla kan ta inn litt av den tapte fortjenesten nå om dagen. For jeg tror generelt at det blir et prishopp i markedet pga at alle produsentene må regne hjem dyrere råvarer og ikke minst problemet med halvledere. Jeg vet at Volvo og Polestar driver og setter ned prisene, men de sliter vel litt med å hevde seg i markedet nå om dagen.

Så i tillegg til hva jeg tror om nyttelast, blir det hva som kan skje med prisen som påvirker om vi tar ut bil nå. Hva tror dere?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Goran

Hei alle sammen

Jeg vurderer nå sterkt å kjøpe en Tesla MY.
I stedet for å starte en ny tråd med spørsmål som sikkert allerede er besvart et sted prøver jeg å stille noen spørsmål her:

1. Det snakkes mye om PPF, er dette noe man må bestille når man bestiller ny bil, eller i etterkant?
2. Jeg har sjekket kjøpt av vinterpakke andre steder enn hos Tesla, vil dette kunne gi trøbbel med tanke på bluetooth teknologi?
3. Det er jo 99 % sikkert at vi får et regjeringsskifte og dermed økning i moms på elbil, det vil vel også ramme Tesla MY fra nyttår?
4. Min oppsummering av denne tråden er at det ikke er noe poeng i å venta på bil fra Berlin? For man vet ikke hva man får og ikke får?

Jeronan

Sitat fra: Goran på onsdag 08. september 2021, klokken 10:07
Hei alle sammen

I stedet for å starte en ny tråd med spørsmål som sikkert allerede er besvart et sted prøver jeg å stille noen spørsmål her:

1. Det snakkes mye om PPF, er dette noe man må bestille når man bestiller ny bil, eller i etterkant?
2. Jeg har sjekket kjøpt av vinterpakke andre steder enn hos Tesla, vil dette kunne gi trøbbel med tanke på bluetooth teknologi?
3. Det er jo 99 % sikkert at vi får et regjeringsskifte og dermed økning i moms på elbil, det vil vel også ramme Tesla MY fra nyttår?

1. Model Y's are/should be delivered with PPF film on the sides in front of back wheels and mudflaps behind front wheels.
2. 3rd party dekk senters are selling Model Y winter tire packages with OEM Tesla BT sensors.
3. Unknown at this point. Latest rumor is there won't be any MVA yet in 2022, as Norway received extension from EU till end 2022. So we will have to wait and see what happens.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Goran på onsdag 08. september 2021, klokken 10:07
Hei alle sammen

4. Min oppsummering av denne tråden er at det ikke er noe poeng i å venta på bil fra Berlin? For man vet ikke hva man får og ikke får?

3. Det Arbeiderpartiet har sagt er at de ønsker å hå moms på den delen av bilprisen som koster mer enn 600.000, så da kommer en under dette på Model Y enn så lenge. Men Arbeiderpartier får ikke flertall i Stortinget, så de må forhandle med f.eks. SV og/eller MDG. Dermed er det uvisst hva som skjer fra nyttår. Selv om Norge har søkt og fått godkjent fritak gir dette bare en mulighet for fritak og ikke plikt. Det virker som at det på venstresiden er enighet om at den delen av bilprisen som koster over 600.000 skal ha mva. Virker som at Høyre tenker det samme.

elhansen

Riktig det. "alle partiene" er vel enige om at fra nyttår skal det som er over 600000 få mva. Det betyr ikke fra 1 krone, men fra det som er over. Dvs at koster bilen 650000 betaler man moms på de siste 50000.

Ingen partiprogram ønsker noe annet i 22 så jeg tenker at for model Y er ikke dette en greie enn så lenge. Hva som skjer når EØS fritaket er over i 23 er noe annet.

tornaldo

Dere som har utsatt levering til Berlin, og har gammel pris, tenker dere at dere får utnyttet nye farger/lakk? Man er vel låst til samme konfigurasjon som nå, og hvis man skal velge andre farger, blir prisen samme som dagens.

Min vurdering var å takke ja til bil fra Kina, selge den til dagens pris, og legge inn ny reservasjon til dagens pris. Da har jeg fleksibiliteten med å justere på konfigurasjon, og ikke "tape" fortjenesten mellom gammel og ny pris. Og også slippe å risikere at man må betale ny pris på MIG på gammel reservasjon, som Tesla ikke kunne garantere.

Håper også på en prisreduksjon, så blir det vinn-vinn-vinn.

Handyman

Sitat fra: tornaldo på torsdag 09. september 2021, klokken 11:38
Dere som har utsatt levering til Berlin, og har gammel pris, tenker dere at dere får utnyttet nye farger/lakk? Man er vel låst til samme konfigurasjon som nå, og hvis man skal velge andre farger, blir prisen samme som dagens.
Er det noen som har fått skriflig garanti om at det er mulig å vente på biler fra Berlin, og samtidig beholde lav pris fra eks 2019?
Hvis ja, vil jeg tro at de ikke må betale ny pris dersom Tesla ikke har nøyaktig den fargen man bestilte. Det blir vel da som vi som bestilte med 18" hjul ble endret til 19" uten endring i pris. Det kan vel også hende at Tesla viderefører alle dagens farger, og samtidig tilfører nye? Altså ikke behov for endring for de som har bestilt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Kan man bestille i dag og velge at man venter på Berlin bil?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA