Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags utstyr følger med ved overlevering?

Startet av avtrekkeren, mandag 14. juni 2021, klokken 09:42

« forrige - neste »

avtrekkeren

Hei,

henter min TM3 LR i dag, og lurer bare på hva slags utstyr jeg bør sjekke er på plass? Jeg har satt opp følgende:

* Tauekrok (skal ligge i frunk?)
* USB-pinne (skal stå i hanskerom?)
* Ladekabel (Type 2 - er det noen overganger eller andre ting her?)
* 2x nøkkelkort

Skal det medfølge varseltrekant, refleksvest, dekkreparasjonssett eller lignende? Evt noe annet?

BE

Det følger faktisk med to ladekabler, en Type 2 for ladebokser og en for vanlig sikkontakt. Varseltrekant og refleksvest er påbudt i bil, så det er med.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

paalsen


Mason83

#3
Den ladekabelen (Type 2) for ladebokser. Regner med at jeg kan bruke den på Easee laderen, men er den kabelen 1 eller 3 fas? (er det forskjell?)

Kommer med dette spørsmålet da jeg har satt opp en Easee lader for 3-fas 400V og må finne ut om jeg må kjøpe en type 2 kabel eller om jeg kan bruke den som følger med.

MyMuffin

Sitat fra: Mason83 på mandag 14. juni 2021, klokken 10:51
Den ladekabelen (Type 2) for ladebokser. Regner med at jeg kan bruke den på Easee laderen, men er den kabelen 1 eller 3 fas? (er det forskjell?)

Kommer med dette spørsmålet da jeg har satt opp en Easee lader for 3-fas 400V og må finne ut om jeg må kjøpe en type 2 kabel eller om jeg kan bruke den som følger med.

Den spiser begge deler, dvs. du kan bruke den som følger med :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Mason83

Ja, men jeg får ikke 22KW ut av en 1 fas kabel. Ser elektroimportøren selger 2 forskjellige kabler så da er det greit å få riktig.

MyMuffin

Sitat fra: Mason83 på mandag 14. juni 2021, klokken 12:59
Ja, men jeg får ikke 22KW ut av en 1 fas kabel. Ser elektroimportøren selger 2 forskjellige kabler så da er det greit å få riktig.

På model 3 så får du ikke mer enn 11kw uansett, da dette er begrensingen til den interne (AC) laderen.

Dette tilsvarer 16A 400v, eller 32A 230V - begge trefase.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

RJK

Sitat fra: Mason83 på mandag 14. juni 2021, klokken 12:59
Ja, men jeg får ikke 22KW ut av en 1 fas kabel. Ser elektroimportøren selger 2 forskjellige kabler så da er det greit å få riktig.

Det er riktig at du ikke vil få 22 kW ut av 1-fase, verken på den kabelen eller noen andre. 22 kW krever 32A 3-fase 400V TN. Har du IT/TT-nett, har du maks 230V og får da maks 11 kW over 32A dersom bilen støtter det.

Den første Renault Zoe kunne lade på 43 kW AC, men usikker på om det noen sinne var ladere i Norge som støttet dette, eller noe i nærheten. Det krever i tilfelle 400V 63A 3-fase TN-nett.

https://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/Ladetyper-og-ladetid/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mason83

#8
Sitat fra: RJK på mandag 14. juni 2021, klokken 13:30
Sitat fra: Mason83 på mandag 14. juni 2021, klokken 12:59
Ja, men jeg får ikke 22KW ut av en 1 fas kabel. Ser elektroimportøren selger 2 forskjellige kabler så da er det greit å få riktig.

Det er riktig at du ikke vil få 22 kW ut av 1-fase, verken på den kabelen eller noen andre. 22 kW krever 32A 3-fase 400V TN. Har du IT/TT-nett, har du maks 230V og får da maks 11 kW over 32A dersom bilen støtter det.

Den første Renault Zoe kunne lade på 43 kW AC, men usikker på om det noen sinne var ladere i Norge som støttet dette, eller noe i nærheten. Det krever i tilfelle 400V 63A 3-fase TN-nett.

https://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/Ladetyper-og-ladetid/

Takk for et ganske unyttig svar. Hvis du leser så ser du at jeg har TN nett. Dermed igjen har jeg også satt opp min lader på automat med 32A og får da 22KW. Derav mitt spørsmål om jeg det er egne type 2 kabler til 3-fas....

BE

Du kan bruke den kabelen som følger med bilen, men du vil uansett ikke få mer enn 11 kW selv om veggladeren din er dimensjonert for 22 kW.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

knegg

#10
Sitat fra: Mason83 på mandag 14. juni 2021, klokken 14:19
Takk for et ganske unyttig svar. Hvis du leser så ser du at jeg har TN nett. Dermed igjen har jeg også satt opp min lader på automat med 32A og får da 22KW. Derav mitt spørsmål om jeg det er egne type 2 kabler til 3-fas....

Det finnes Type2-kabler som bare har 1-fas.
Det finnes Type2-kabler som har 3-fas.
Alle er like i utforming.

Den som følger med Tesla Model 3 er 3-fas 32a
(32a 400v 3-fas = støtter opp til 22kW)
(32a 230v 3-fas = støtter opp til 11kW)

Bilen klarer maks å lade på 11kW på vanlige ladere.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
https://tibber.com/no/store/elbillading
2020 Model 3

RJK

Sitat fra: Mason83 på mandag 14. juni 2021, klokken 14:19
Sitat fra: RJK på mandag 14. juni 2021, klokken 13:30
Sitat fra: Mason83 på mandag 14. juni 2021, klokken 12:59
Ja, men jeg får ikke 22KW ut av en 1 fas kabel. Ser elektroimportøren selger 2 forskjellige kabler så da er det greit å få riktig.

Det er riktig at du ikke vil få 22 kW ut av 1-fase, verken på den kabelen eller noen andre. 22 kW krever 32A 3-fase 400V TN. Har du IT/TT-nett, har du maks 230V og får da maks 11 kW over 32A dersom bilen støtter det.

Den første Renault Zoe kunne lade på 43 kW AC, men usikker på om det noen sinne var ladere i Norge som støttet dette, eller noe i nærheten. Det krever i tilfelle 400V 63A 3-fase TN-nett.

https://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/Ladetyper-og-ladetid/

Takk for et ganske unyttig svar. Hvis du leser så ser du at jeg har TN nett. Dermed igjen har jeg også satt opp min lader på automat med 32A og får da 22KW. Derav mitt spørsmål om jeg det er egne type 2 kabler til 3-fas....

Jeg svarte basert på det jeg siterte, som kom rett fra din egen "munn" (tastatur). Altså om du fikk 22 kW fra 1-fase kabel.

Hva du fikk for ladekabel med Easee-laderen din, vet vel bare du, men i og med at den er satt opp som 3-fas, så må man vel forvente at ladekabelen også er 3-fas.

Og Tesla leverer bare 3-fas-kabel, siden bilen støtter både 1-fas og 3-fas. Hadde de levert 1-fas, hadde de vel fått ganske mye tyn på dette, og det ville vært velkjent.

Om du ikke liker svaret, så går det an å overse fremfor å vise utakknemlighet ved å svare slik du gjorde her, for det var ingen frekkhet i svaret mitt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

avtrekkeren

Sitat fra: paalsen på mandag 14. juni 2021, klokken 10:42
Lengre skvettlapper foran er også med.

Hm, min bil har ingen skvettlapper whatsoever - skulle det ha vært påmontert som standard?

Kim-

Ja, skal være montert. Mine var ikke montert, var heller ikke klar over at de skulle monteres lokalt. Fikk beskjed ved utlevering om at de hadde booket time til meg uken etter utlevering, de var visstnok tom.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Mason83 på mandag 14. juni 2021, klokken 10:51
Den ladekabelen (Type 2) for ladebokser. Regner med at jeg kan bruke den på Easee laderen, men er den kabelen 1 eller 3 fas? (er det forskjell?)

Kommer med dette spørsmålet da jeg har satt opp en Easee lader for 3-fas 400V og må finne ut om jeg må kjøpe en type 2 kabel eller om jeg kan bruke den som følger med.
Type 2 kabelen som følger med er altså en 3 fas 32A kabel.
https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors
Laderen i TM3 er på max 11kW, og på TN 400 trekker den da 3X16A, mens den på IT 230 vil trekke ca. 28A, avhengig av hva ladeboksen håndterer.
Du kan altså bruke kabelen som følger med og fullt ut utnytte laderen i TM3 som på 11kW.
For de med TN 400 holder det altså med trefas 16A Type 2-kabel for full effekt på TM3. Mye lettere å håndtere en "beistet" som leveres med bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA