Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser på finn

Startet av Moas, mandag 14. juni 2021, klokken 08:33

« forrige - neste »

arthur

Er det "innafor" å flippe leiligheter som skjer i stor grad og kalles å selge "kontraktposisjon"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Olemann


Foreslår at man legger flippediskusjonen død.  Den har dukket opp i omtrent alle biltrådene de siste 10 årene.
Har enda ikke lest et argument som ikke har vært presentert for minst 8 år siden.

La oss godta at noen mener at alt som kan kjøpes billig og selges dyrt er lurt. Og at andre mener det er sleipt.
Enten det gjelder biler, hus eller svigermødre etc.

Vaduz

Flipping er jo bare positivt, gir jo vanlige folk som ikke gidder å følge med hele tiden mulighet til å kjøpe bil raskt om de trenger det. Alt er frivillig og mer jobb enn jeg personlig hadde giddet å gjøre for pengene det er snakk om.

RJK

Som med svartebørsbiletter, så kan man av og til stille spørsmål til hvordan noen fikk tak i biler å flippe, når man selv finner det "umulig" å nå frem i slike "køer".

Som oftest er det nok helt legitime årsaker, men man kan jo undres om ikke endel av disse kommer av "gode kontakter", som gjør at noen får ordnet seg biler pga rette bekjentskaper mer enn pga at de har hatt sin legitime plass i køen.

Så er det sikkert en god del som har evne og kunnskaper til å lage seg "boter" (små, automatiserte dataprogrammer) som gjør at disse gjør letejobben for den som står bak, og de dermed klarer å komme andre i forkjøpet.

Atter andre har bare timet riktig, men av en eller annen grunn får endre behov, eller velger å ta ut bil og satse på at etterspørsel gir en mulighet til å tjene noen kroner, spesielt om man har mulighet for rabatt.

Men så er det da å kunne avgjøre hva som skyldes juks og inside-info, hva som skyldes "boter" og hva som rett og slett skyldes heldig timing. Det er en temmelig vanskelig jobb, og det er fort gjort å beskylde noen for juks, selv om det kanskje viser seg å ikke ikke stemme.

Uansett, enten avstår man fra å kjøpe bil i slik situasjon om man ikke vil risikere å støtte "profesjonelle flippere" og heller venter til man finner en "reell bruktbil" eller får kjøpt selv fra forhandler, eller så tar man kostnaden for å være "early adopter". Å "sutre" om slikt, fører sjeldent noe godt med seg, for man står like tom for bil uansett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

I porsche kategorien så har jeg sett folk som har hentet en ny elbil og solgt den noen uker senere for ca. 200k lavere pris. Dette kan gå begge veier.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: Moas på tirsdag 15. juni 2021, klokken 23:29
I porsche kategorien så har jeg sett folk som har hentet en ny elbil og solgt den noen uker senere for ca. 200k lavere pris. Dette kan gå begge veier.

Joda, det kan definitivt slå feil vei ved de rette omstendigheter. Men 200K itap på noen uker, er "vondt". Men alternativet var vel verre...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jorn01

Jeg tenker at dette i det store og hele er en nokså uinteressant diskusjon. Det vil alltid være noen som har reservert/kjøpt en bil som de etter noen måneder av ulike årsaker ikke lenger ønsker å ha.

Da vil det eneste naturlige være å forsøke å selge bilen til det som virker å være "markedspris".

På hvilken måte mener du "flippere" påvirker deg personlig negativt?

RJK

Er det meg du spør?

I så tilfelle leste du ikke innlegget mitt godt nok. Jeg lar være å la det affisere meg.

SitatUansett, enten avstår man fra å kjøpe bil i slik situasjon om man ikke vil risikere å støtte "profesjonelle flippere" og heller venter til man finner en "reell bruktbil" eller får kjøpt selv fra forhandler, eller så tar man kostnaden for å være "early adopter". Å "sutre" om slikt, fører sjeldent noe godt med seg, for man står like tom for bil uansett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

unik42

Angående nedsiden av flipping så kan dere jo bare se på konsollspetakkelet, da spesielt PS5 problemene. Tror ikke så mange syns det var positivt, akkurat.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Jambo

Ja, flipping er et problem, og påvirker andre, når flippere skaffer seg så mye av varen de selger at de kontrollerer prisen på den. Altså, at man ikke kan få tak i det lenger på vanlig vis på grunn av flipperne. Dette så vi f.eks. i starten av 2020 med folk i USA som kjøpte opp all håndsprit og munnbind som fantes, og skapte en kunstig mangel på den måten slik at de kunne selge det til ekstrempris. Det er litt som folk som hoarder toalettpapir og dermed skaper mangelen de frykter vil oppstå, men de har jo imidlertid ikke tenkt å selge det videre, så de er om mulig enda verre enn flippere...

Øyvind.h

Jeg har nettopp solgt to biler, hvorav en helt ny og en som bare var et par uker gammel.
Førstnevnte solgte jeg til kostpris. Hadde jeg fått mer for den på samme tid ville jeg naturlig nok tatt det, men endte opp med å selge til kost. Jeg var fornøyd fordi jeg slapp høyt gebyr til forhandler. Kun èn produsent tilbyr meg bekjent å gå fra avtalen omtrent uten kostnader.

Den andre bilen kjøpte jeg på impuls da jeg hadde lyst til å se hvordan den fungerte for oss. Noe utstyr jeg trodde var på plass manglet, og jeg merket raskt at bilen var OK men ikke helt det jeg forventet av en bil for lengre eierskap. Dermed ble den solgt raskt, litt over kjøpspris.

Når det gjelder Ioniq 5 - der var jo reservasjon og nettside komplett bingo ift. om en fikk bil eller ei. Om rene spekulanter ikke hadde kjøpt ville kanskje siden fungert bedre, men det var ikke bare tregheter som gjorde salgsstart til en fadese. Dermed kan jeg ikke si jeg bærer spesiell nag til de som sikret seg bil primært for videresalg. Prisene på finn virker moderate. Rett nok leser jeg på FB at en del har fått rabatter, og introprisen var vel også grei ift dagens pris slik at det nok ligger noen titusener i fortjeneste på det som ligger på finn (avertert pris er som oftest høyere enn salgspris). Men med Hyundais track record for levering av nye modeller tenker jeg dette kan være en helt ok deal for både kjøper og selger. Vil du hoppe forbi den enorme køen koster det litt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Moas

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:22
Men med Hyundais track record for levering av nye modeller tenker jeg dette kan være en helt ok deal for både kjøper og selger. Vil du hoppe forbi den enorme køen koster det litt.
Når jeg bestilte Ioniq 5 for noen dager siden var det bare noen ukers ventetid på 2wd modellen. Min lokale Hyundai forhandler sa også at jeg kunne trekke meg uten kostnader senere.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

telcontar

Glad jeg ikke vant P45 i bingo lotteriet, hadde nok angret bittert nå som BMW i4 M50 dukket opp til meget bra pris (bestilt). Mulig kunne flippet P45, men glad for å slippe å styre med sånt.

Daniel_0007

Sitat fra: telcontar på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:13
Glad jeg ikke vant P45 i bingo lotteriet, hadde nok angret bittert nå som BMW i4 M50 dukket opp til meget bra pris (bestilt). Mulig kunne flippet P45, men glad for å slippe å styre med sånt.

Fortsatt 100 000 mer enn ioniq 5  :D Er 2 forskjellige biler og, folk som har små barn med barnevogn ser nok ikke på i4 som et alternativ, er nok mer ix3 som er konkurrenten men koster vesentlig mer og kun bakhjulstrekk.
Model 3 2019 LR Rwd

telcontar

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:38
Sitat fra: telcontar på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:13
Glad jeg ikke vant P45 i bingo lotteriet, hadde nok angret bittert nå som BMW i4 M50 dukket opp til meget bra pris (bestilt). Mulig kunne flippet P45, men glad for å slippe å styre med sånt.

Fortsatt 100 000 mer enn ioniq 5  :D Er 2 forskjellige biler og, folk som har små barn med barnevogn ser nok ikke på i4 som et alternativ, er nok mer ix3 som er konkurrenten men koster vesentlig mer og kun bakhjulstrekk.

Enig at det er 2 vidt forskjellige biler, men for meg er heldigvis i4 mye bedre/riktigere valg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA