Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OTA - er dette på plass nå ?

Startet av Otkristo, søndag 13. juni 2021, klokken 19:23

« forrige - neste »

daktari

Jeg tenker det er positivt at VW tilbakekaller alle 12V batterier og bytter dem i en bedre kvalitet. Det burde flere merker gjort for lenge siden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på mandag 04. april 2022, klokken 08:58
Jeg tenker det er positivt at VW tilbakekaller alle 12V batterier og bytter dem i en bedre kvalitet. Det burde flere merker gjort for lenge siden.

Er det bedre kvalitet da? Forskjellen er vel at de har mer amp timer.
Bedre kvalitet hadde vært om de hadde gjort som tesla og gått over til li-on 12 volt batteri.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 04. april 2022, klokken 13:33
Sitat fra: daktari på mandag 04. april 2022, klokken 08:58
Jeg tenker det er positivt at VW tilbakekaller alle 12V batterier og bytter dem i en bedre kvalitet. Det burde flere merker gjort for lenge siden.

Er det bedre kvalitet da? Forskjellen er vel at de har mer amp timer.
Bedre kvalitet hadde vært om de hadde gjort som tesla og gått over til li-on 12 volt batteri.
Det er en annen konstruksjon hvertfall. Mer moderne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 04. april 2022, klokken 08:58
Jeg tenker det er positivt at VW tilbakekaller alle 12V batterier og bytter dem i en bedre kvalitet. Det burde flere merker gjort for lenge siden.
Dette er jo nye biler, hvorfor i huleste leverte de ikke bedre batterier med en gang? Er jo ikke sånn at det er første elbilen de produserer. Trodde hele poenget med eGolf og eUP var å lære seg å bygge elbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: daktari på mandag 04. april 2022, klokken 08:58
Jeg tenker det er positivt at VW tilbakekaller alle 12V batterier og bytter dem i en bedre kvalitet. Det burde flere merker gjort for lenge siden.
Hehe. Positivt at kunden som ble lovet OTA må fortsatt bruke tid på verksted?!
Verken positivt for VW eller kunden, men nok et nederlag for. VW som trodde OTA var enkelt.

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 05. april 2022, klokken 08:05
Sitat fra: daktari på mandag 04. april 2022, klokken 08:58
Jeg tenker det er positivt at VW tilbakekaller alle 12V batterier og bytter dem i en bedre kvalitet. Det burde flere merker gjort for lenge siden.
Hehe. Positivt at kunden som ble lovet OTA må fortsatt bruke tid på verksted?!
Verken positivt for VW eller kunden, men nok et nederlag for. VW som trodde OTA var enkelt.

EV_and_ICE

Stemmer dette, fikk mail for noen dager siden at jeg skulle få en innkallelse over sommeren til oppdatering 2.4 og bytte av 12V batteri. Versjon 3.0 kan en laste ned kort tid etter dette hjemme.  :+1:
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på søndag 13. juni 2021, klokken 19:23Har VW fått på plass OTA nå eller må man fortsatt inn til forhandler for oppdateringer ?
Sitat fra: Otkristo på søndag 13. juni 2021, klokken 19:23Har VW fått på plass OTA nå eller må man fortsatt inn til forhandler for oppdateringer ?
2,5 år senere. Dere som ble lovet OTa av Møller, renner det på med oppdateringer eller må dere fortsatt inn på service for OTA ?

igniztion

VW har ikke kommet med en eneste større oppdatering etter 3.2. 3.2 måtte man inn på verksted for å få utført.

Det er kommet et par små oppdateringer som installerer en app og noe annet småplukk.

De har fortsatt ikke, over 3 år etter salgsstart, klart å levere i henhold til plan om oppdatering hver 12. uke.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Otkristo

Sitat fra: igniztion på søndag 31. desember 2023, klokken 11:13VW har ikke kommet med en eneste større oppdatering etter 3.2. 3.2 måtte man inn på verksted for å få utført.

Det er kommet et par små oppdateringer som installerer en app og noe annet småplukk.

De har fortsatt ikke, over 3 år etter salgsstart, klart å levere i henhold til plan om oppdatering hver 12. uke.
Hmm.. Takk for info.
Vurderer en brukt id3,men da kan jeg ikke forvente evt softwarenyheter/forbedringer  som evt kommer fremover høres det ut som

igniztion

De har også tilsynelatende bekreftet (via Battery.Life vloggeren) at ID.3/4/5 og tilsvarende Enyaq med software 2.x eller 3.x aldri vil få forvarming av batteri før hurtiglading.

Tar dette med en klype salt foreløpig, men BatteryLife har gode kanaler inn mot ID-teamet hos Volkswagen.

En ting de har bekreftet er at disse bilene aldri vil få software versjon 4 eller oppover, da denne krever ny hardware i bilene...
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Sitat fra: igniztion på mandag 01. januar 2024, klokken 18:43De har også tilsynelatende bekreftet (via Battery.Life vloggeren) at ID.3/4/5 og tilsvarende Enyaq med software 2.x eller 3.x aldri vil få forvarming av batteri før hurtiglading.

Tar dette med en klype salt foreløpig, men BatteryLife har gode kanaler inn mot ID-teamet hos Volkswagen.

En ting de har bekreftet er at disse bilene aldri vil få software versjon 4 eller oppover, da denne krever ny hardware i bilene...
Det tror jeg er sprøyte feil. VW bruker dette nå for å pushe ny modell.

 De har endret software på varmestyringen opptil flere ganger: 2.x versjoner, 3.0/3.2 og senere versjoner.vatm3styringen og parametrene som utløser det har blitt endret.
 
De har lagt til avreisetid som dokumentert trekker ca 2 kW til å varme batteriet, og så 3 kW til kår den starter å varme kupeen litt nærmere avreisetid.

 Så hvis de ikke etablerer manuell kontroll så er det fordi de ikke gidder; det an ikke være pga teknisk sperrer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

#27
Sitat fra: Otkristo på mandag 01. januar 2024, klokken 18:23
Sitat fra: igniztion på søndag 31. desember 2023, klokken 11:13VW har ikke kommet med en eneste større oppdatering etter 3.2. 3.2 måtte man inn på verksted for å få utført.

Det er kommet et par små oppdateringer som installerer en app og noe annet småplukk.

De har fortsatt ikke, over 3 år etter salgsstart, klart å levere i henhold til plan om oppdatering hver 12. uke.
Hmm.. Takk for info.
Vurderer en brukt id3,men da kan jeg ikke forvente evt softwarenyheter/forbedringer  som evt kommer fremover høres det ut som
Kanskje best å følge med på MeinId-forumet. VW holder munn dessverre. Det er lite utover manuell forvarming før lading som mangler. Låse opp/igjen fra app kanskje. Bugfixer.
Men alt fra v3.2 funker bra.

Det ble lovet oppdateringer hver 12.uke av Diess. Jeg skal hvertfall pushe litt på. Møller sin TV-reklame gikk også veldig langt. Vi har noe på dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Sitat fra: daktari på mandag 01. januar 2024, klokken 22:33Det tror jeg er sprøyte feil. VW bruker dette nå for å pushe ny modell.

 De har endret software på varmestyringen opptil flere ganger: 2.x versjoner, 3.0/3.2 og senere versjoner.vatm3styringen og parametrene som utløser det har blitt endret.
 
De har lagt til avreisetid som dokumentert trekker ca 2 kW til å varme batteriet, og så 3 kW til kår den starter å varme kupeen litt nærmere avreisetid.

 Så hvis de ikke etablerer manuell kontroll så er det fordi de ikke gidder; det an ikke være pga teknisk sperrer.

Jeg er også veldig skeptisk til den informasjonen. Det er også mulig å starte batterivarming via OBD2 porten, så jeg klarer virkelig ikke å se at det skal være umulig å implementere kontroll over denne fra infotainment.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Sitat fra: igniztion på tirsdag 02. januar 2024, klokken 09:53
Sitat fra: daktari på mandag 01. januar 2024, klokken 22:33Det tror jeg er sprøyte feil. VW bruker dette nå for å pushe ny modell.

 De har endret software på varmestyringen opptil flere ganger: 2.x versjoner, 3.0/3.2 og senere versjoner.vatm3styringen og parametrene som utløser det har blitt endret.
 
De har lagt til avreisetid som dokumentert trekker ca 2 kW til å varme batteriet, og så 3 kW til kår den starter å varme kupeen litt nærmere avreisetid.

 Så hvis de ikke etablerer manuell kontroll så er det fordi de ikke gidder; det an ikke være pga teknisk sperrer.

Jeg er også veldig skeptisk til den informasjonen. Det er også mulig å starte batterivarming via OBD2 porten, så jeg klarer virkelig ikke å se at det skal være umulig å implementere kontroll over denne fra infotainment.
Ja nettopp. Jeg tror VW ønsker spare penger og pushe 2024-modeller istedetfor. Men det er et alvorlig løftebrudd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA