Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Døråpning med "keyless" virker ofte ikke.

Startet av gte-bjørn, søndag 28. januar 2024, klokken 18:02

« forrige - neste »

gte-bjørn

Jeg har periodevis vært plaget med at min ID.3 ikke vil åpne dørene når jeg tar hånden innenfor håndtaket. Det har kommet og gått men nå skjer det kanskje hver tredje gang eller mer. Det virker helt vilkårlig. En sjelden gang er det låsing som ikke virker, og én gang ville bakluken ikke åpne seg. Jeg må finne fram nøkkelen og trykke på åpne-knappen, og da virker det alltid.

Jeg kan etterhvert eliminere flere feilkilder:

 - Det er ikke nøkkelen, for jeg har samme problem med begge nøklene
 - Det er ikke dårlig batteri, for det feiler også med nytt batteri, og med flere ulike nye batterier.
 - Det er ikke bilen som generelt ikke gjenkjenner nøkkelen, for det skjer også etter at den har blinket med lysene for å vise at den har registrert den. Og den reagerer også hvis jeg klikker på sensoren som skal låse døren. Og jeg har aldri problemer med å starte bilen.
 - Det er ikke selve sensoren ved dørhåndtaket på førersiden, for når den ikke vil åpne så vil den heller ikke på passasjersiden. Tilsvarende de få gangene den ikke vil låse.

Jeg har forøvrig lenge stusset over at den ikke "hilser" med lysene når jeg nærmer meg. De første månedene gjorde den det alltid, senere ble det sjelden eller aldri og nå virker det som den kun gjør det når det er mindre enn et par timer siden jeg parkerte. Men det ser ikke ut som det er noen sammenheng med om opplåsing virker eller ikke.

Er det andre som har opplevd noe lignende? Jeg har 22-modell med SW 3.2 men problemet viste seg også med SW 2.4.





daktari

Det er en sw oppdatering ute for håndtak. Og det mekaniske kan jo svikte. Verksted neste.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gte-bjørn

Sitat fra: daktari på søndag 28. januar 2024, klokken 18:52Det er en sw oppdatering ute for håndtak. Og det mekaniske kan jo svikte. Verksted neste.

Har du mer info om dette? Nei jeg tror ikke det er noe mekanisk. Jeg skal snart ha service og kan da det opp da, det er jo ikke en kritisk feil.

daktari

#3
De sa ikke noe mer om "en oppgradering for dørhåndtak" dessverre. Den heter 57J6, men jeg kom på nå at ID.3 har andre dørhåndtak enn ID.4.

Du kan sjekke VIN i denne siden, men den oppdaterer ikke (fjerner) de jeg har fått.
https://www.volkswagen.com.au/app/locals/owners-service/service-campaigns-recalls
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gte-bjørn

Jeg sjekket min VIN på den siden, og den listet kun opp de tre tingene jeg har fått utført, men sier de er "Outstanding". ::) Ikke helt til å stole på men man kanskje ikke forvente at de har alle data herfra Down Under ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA