Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast M3 - Fra 374kg til 313kg??

Startet av avtrekkeren, onsdag 09. juni 2021, klokken 20:29

« forrige - neste »

avtrekkeren

Hei,

Tesla M3 560km WLTP (september 2020) hadde nyttelast 374kg. Ser nå at 614km-utgaven bare har 313kg, ned 61kg fra en allerede lav nyttelast.

Ser at selve egenvekten er 12kg lavere på ny modell, men utover det har de samme maks last på aksel foran og bak. Andre som har tenkt over dette? Kan det være noe feil et sted? :|

Expat

Jeg og reagerte på nyttelasta. Den var overraskende lav, men jeg visste ikke at den var høyere på eldre modeller.
Min tolv år gamle citroen-småbil har høyere nyttelast enn den nye model 3. Og når den var ferielasta med fire lette sykler, to voksne og to barn + baggasje var det mengden diesel på tanken som avgjorde om vi hadde overvekt eller ei. Og da hadde vi ikke en gang fylt opp baggasjerommet.



Chris Neumann Ruud

samme for 580km - versjonen registrert desember 2020: 313 kg
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Kartelaven

Min 600 Km  LR Rwd  '19 kan lastes med 454kg
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

turfsurf

Veldig pussig ja. Som bil NR 2 er det ikke krise for oss, men det blir ikke akkurat noen feriebil med hele familien + bagasje og kajakk på taket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

avtrekkeren

Hva kan være årsaken? Hva er det som begrenser nyttelasten?

Har de redusert kvalitet på bremsene?

knegg


Husk at 313 er med en fører på 75kg, er man tyngre/lettere vil dette forandre seg.

Bare for å gjøre reknestykket til vår kommende sommertur.
Det vil fort forandre seg om det er snakk om fire voksne på tur seg jeg.



















HvaVekt (kg)Etter (kg)
Tørrvekt388
Fører95293
Kone/passasjer75218
Takboks og stativ30188
Hengerfeste, ladekabler osv15173
Barn og barnesete25148
Barn og barnesete30118
Bagasje (4 kofferter x20kg)8038
Resten av diverse ting380




Fire voksne uten takboks, med bagasje.  :(



















HvaVekt (kg)Etter (kg)
Tørrvekt388
Fører95293
Passasjer75218
Passasjer75143
Passasjer7568
Bagasje (4 kofferter x20kg)80-12
Resten av diverse ting (mat, drikke o.l.)30-42
Hengerfeste, ladekabler osv15-57





2020 Model 3

Mason83

Sitat fra: knegg på torsdag 10. juni 2021, klokken 09:17

Husk at 313 er med en fører på 75kg, er man tyngre/lettere vil dette forandre seg.

Bare for å gjøre reknestykket til vår kommende sommertur.
Det vil fort forandre seg om det er snakk om fire voksne på tur seg jeg.



















HvaVekt (kg)Etter (kg)
Tørrvekt388
Fører95293
Kone/passasjer75218
Takboks og stativ30188
Hengerfeste, ladekabler osv15173
Barn og barnesete25148
Barn og barnesete30118
Bagasje (4 kofferter x20kg)8038
Resten av diverse ting380




Fire voksne uten takboks, med bagasje.  :(



















HvaVekt (kg)Etter (kg)
Tørrvekt388
Fører95293
Passasjer75218
Passasjer75143
Passasjer7568
Bagasje (4 kofferter x20kg)80-12
Resten av diverse ting (mat, drikke o.l.)30-42
Hengerfeste, ladekabler osv15-57






Er ennå mer spent på hvordan du skal få 4 voksne personer pluss 4 store kofferter inn i en modell 3 :o

ricu

#9
Hva betyr dette i praksis? Ser at hvis hele familien blir med på tur, så overstiges 313 kilo, uten bagasje. Da vil man vel i utgangspunktet kjøre ulovlig? Har aldri vært stoppet i vektkontroll, men dersom uhellet først er ute kan man vel få trøbbel i forhold til forsikring?

geear

Pga. vektendring på batteripakke eller andre eksisterende komponenter? Eller fordi tilhengerfeste har blitt standard, så er vekta av selve festet regnet inn? Varmepumpe?

Svein_H

#11
Blir du stoppet med overlast må du fjerne overlasten før du får kjøre videre, så enkelt er det. Interessant problemstilling når familien alene overskrider nyttelasten; hvilket familiemedlem skal stå igjen i veikanten..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ricu

Ser jeg har hatt en feilkobling her. 313 kg er selvfølgelig med 75 kg sjåfør inkludert, som nevnt tidligere i tråden. Da vil det heldigvis etter ny kalkulasjon være plass til 70+ kg bagasje :)
Da slipper jeg å droppe av kona hvis man skulle bli stoppet  ;)

Soala

Sitat fra: geear på torsdag 10. juni 2021, klokken 18:52
Pga. vektendring på batteripakke eller andre eksisterende komponenter? Eller fordi tilhengerfeste har blitt standard, så er vekta av selve festet regnet inn? Varmepumpe?


Er hengerfeste blitt standard??

superclementz

M3P som fikk skilter i dag har samme nyttelast.
M3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA