Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Test GTX  (Lest 18472 ganger)

igniztion

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #105 på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 16:26 »
Kjørt ca 6k siden april i id.4 og savner knapper. Spesielt vindusheisene foran/bak, volum knapp og AC styring.
Videre er responsen på info skjermen for dårlig..rett og slett treg. Hadde responsen vært bedre både på touch skjermen og touch knappene så hadde det hjulpet mye. Denne touchfree vrien for å bla mellom bilder kunne de spart seg. Bare bortkastet energi,penger og noe som bare gjør produktet dårligere.
De burde forenkle og fjerne slikt og dytte inn brytere på de mest brukte funksjonene. Mach-e, Q4 og enyaq har et bedre kompromiss her gitt dagens respons på touch knappene.

Har du prøvd å fjerne kart-widgetene fra alle de 3-4 skjermbildene? Altså kun ha snarvei til navi, ikke ha navi liggende som widget. Dette bedret responsen betraktelig hos meg.

Jeg er notorisk irritabel på treg software, og synes strengt tatt ikke ID.4 er så gal som mange skal ha det til.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4943
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #106 på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 17:16 »
Noen som har lest dn.no sin GTX test?
4 forskjellige BMW i3 siden 2014

ihaal

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 217
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #107 på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 18:26 »
48/60 poeng hos DN tror jeg det var. Han hengte seg ganske mye opp i at han ikke likte knappene. Litt intetsigende test synes jeg
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7067
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #108 på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 19:00 »
48/60 poeng hos DN tror jeg det var. Han hengte seg ganske mye opp i at han ikke likte knappene. Litt intetsigende test synes jeg
Ja, knapper eller ikke knapper vil være smak og behag. Dessuten kan man ofte få feil oppfatning fordi man bare kjører kort tid. Personlig er jeg ikke vilt begeistret for mangel på fysiske knapper heller, men i kombinasjon med talekommandoer er det ikke noe som trekker vesentlig ned. Men bmw iX er det jo mye lettere å finne seg til rette i for en gammel bmw mann 😉. Dessverre går utviklingen den samme veien også for nye iX og i4.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5329
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #109 på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 20:57 »
Den får et poeng mindre enn Q4. Siste vinner på kvalitetsfølelse, men taper på 150k dyrere samt litt mindre plass. ID.4 har nesten like gode seter og kjører likt og komfy men mangler litt av finessene og statusen.

Ioniq 5 får også et poeng mer, knyttet til ladefart og komfort samt at journalisten liker stylingen.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4943
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #110 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 06:54 »
Takk for oppsummering. Høres bra ut for GTX. Vi vurderer ting forskjellig. For meg mistet Q4 10 poeng på å ikke kunne tilby 360 kamera, og Ioniq har ikke åpning til skipose i baksetet (+ mange andre småting)
4 forskjellige BMW i3 siden 2014

igniztion

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #111 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 07:57 »
GTX fremstår som et meget godt kjøp, uten tvil. Har selv vært veldig betatt av Ioniq 5 helt til den ene småtingen etter den andre manglet eller var feil for meg.

Når det kommer til disse knappene alle testerne henger seg så opp i, virker det nesten litt latterlig hvor mye tid som ilegges dette "problemet" i mange tester. Det er absolutt ingen problem å betjene disse med samme enkelhet som "gammeldagse" knapper når man har brukt litt tid i bilen. Den ene tingens om virkelig fortjener å bli belyst er at det mangler bakgrunnsbelysning på klima/volum sliderne under skjermen. DET er irriterende når det er mørkt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Elektro12

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 147
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #112 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:01 »
GTX fremstår som et meget godt kjøp, uten tvil. Har selv vært veldig betatt av Ioniq 5 helt til den ene småtingen etter den andre manglet eller var feil for meg.

Når det kommer til disse knappene alle testerne henger seg så opp i, virker det nesten litt latterlig hvor mye tid som ilegges dette "problemet" i mange tester. Det er absolutt ingen problem å betjene disse med samme enkelhet som "gammeldagse" knapper når man har brukt litt tid i bilen. Den ene tingens om virkelig fortjener å bli belyst er at det mangler bakgrunnsbelysning på klima/volum sliderne under skjermen. DET er irriterende når det er mørkt.

GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?

igniztion

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #113 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:05 »
GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?

1st var jo forsåvidt bare noen få biler som ble tilgjengelig i spesielle utstyrspakker før normal produksjon startet. Nå gikk jo det ad undas siden enkelte fortsatt venter på sine 1st biler, da... Personlig liker jeg godt fargene i 1st, men ser det er mange som er uenig.

Akkurat for GTX virker det som et rart valg, men jeg antar det kommer flere muligheter og eventuelle andre modellvarianter med AWD etter hvert.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9158
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #114 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:10 »
Var en bilselger som påstod at 4wd var mer effektiv på vinterføre enn 2wd alt annet likt. Vet ikke om det stemmer.
Det må i så fall være hvis det er mye hjulspinn…
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9158
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #115 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:13 »
GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?
GTX er jo en “GT” bil, der har jo VW tradisjon for litt sprekere fargevalg. Kommer nok normale standardfalger når “vanlig” AWD kommer.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9158
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #116 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:16 »
Den får et poeng mindre enn Q4. Siste vinner på kvalitetsfølelse, men taper på 150k dyrere samt litt mindre plass. ID.4 har nesten like gode seter og kjører likt og komfy men mangler litt av finessene og statusen.
Tror nok gjerne prisen hadde veid mere skulle journalistene kjøpt bil med egne penger. Har prøvekjørt begge to selv, og foretrekker klart Q4, men 150k mere er den overhodet ikke verdt.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3240
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #117 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:49 »
GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?
GTX er jo en “GT” bil, der har jo VW tradisjon for litt sprekere fargevalg. Kommer nok normale standardfalger når “vanlig” AWD kommer.

Litt traustere interiør,bort med pianolakken og erstatt noe av hardplasten med en annen variant og du spiser Q4 kunder så det holder.
Det kommer nok en R variant etterhvert for å lokke over de siste kundene når modellen drar på årene. Mulig det kommer en mer off road variant også der plastikk detaljene ved dørene er tilbake på AWD og litt høyere bakkeklaring og kraftigere dempere.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9158
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #118 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:54 »
Litt traustere interiør,bort med pianolakken og erstatt noe av hardplasten med en annen variant og du spiser Q4 kunder så det holder.
Pianolakken ser det dessverre ut som går igjen på alle modeller.

Interessant å se om VW følger standardopplegget sitt som du skisserer med ID bilene og, eller om de velger å legge seg på en enklere linje.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Test GTX
« Svar #119 på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 10:22 »
GTX fremstår som et meget godt kjøp, uten tvil. Har selv vært veldig betatt av Ioniq 5 helt til den ene småtingen etter den andre manglet eller var feil for meg.

Når det kommer til disse knappene alle testerne henger seg så opp i, virker det nesten litt latterlig hvor mye tid som ilegges dette "problemet" i mange tester. Det er absolutt ingen problem å betjene disse med samme enkelhet som "gammeldagse" knapper når man har brukt litt tid i bilen. Den ene tingens om virkelig fortjener å bli belyst er at det mangler bakgrunnsbelysning på klima/volum sliderne under skjermen. DET er irriterende når det er mørkt.

GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?

Har vært igjennom stort sett alle nye elbiler som kommer på markedet og luket ut en etter en I det siste halve året.
Xc40,Polestar 2,Kia Ev6,Q4 etron,Mach-e,Ioniq 5,Enyaq,Model 3
Bilene falt fra på grunn av store kompromisser eller altfor høy pris.
Og til slutt falt valget på Gtx
Synes bilen ser ekstremt bra ut utvendig og innvendig er det veldig lite som irriterer.
Var ikke mye hardplast i interiøret som noen syter om.
Blåfargen ser også bra ut og er mørkere i virkeligheten enn noen bilder kunne antyde.
Var romsligere til bein og knær i førersetet enn i Enyaq  og Q4.
Selv standard Gtx seter var meget gode å sitte i og bilen er den korteste og smaleste av de store familiebilene.
God pris og gode rabatter er jo et ekstra pluss når en handler bil.
« Siste redigering: Fredag 09. Juli 2021, klokken 10:26 av E-Trond »