Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test GTX

Startet av Olemann, onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33

« forrige - neste »

Olemann

Kanskje en ide med en egen tråd på dette?

Fikk en knapp time med GTX i dag, og fikk gode inntrykk av bilen.  Bil med alle pakkene så vidt jeg oppfattet.

El setene/GTX setene virker ikke veldig "oppgraderte" ift. 1 St setene, selvsagt bortsett fra el, justerbar lårstøtte og korsrygg som jeg ikke har på min 1St - hadde nok ventet mer for kr. 28.000.- Litt mer sidestøtte og noe bedre sittekomfort.

Merket ikke noe forskjell på støy, men sjekket ikke dekktype og dimensjon, dermed ikke så relevant. 

Vesentlig kvikkere enn RWD i pådraget, som forventet. Men virker som de har holdt igjen, 300 hk og dette dreiemomentet kunne vært sluppet mer løs, antar dette er SW styrt og noe som ev. kan oppdateres.  Ionic 5 som jeg også har kjørt, rett nok med 5 hk mer, slipper sine krefter mer brutalt løs, om dette betyr noe er jo en smakssak, men det var påtagelig forskjell (begge kjørt i Sport modus, rett nok bare 50% SOC  på GTX, mulig den allerede ved 50% reduserer effekt)

Svingradius bedre enn fryktet, selv om ikke så rå som på RWD.

Edit, det er vel bare ca 5 hk forskjell på GTX og Ionic 5.  Og 40 kg høyere vekt kan ikke forklare denne forskjellen i opplevd ytelse, så er nok et bevisst valg fra VW dette.

E-Trond

Jeg synes heller ikke at setene til 28 ekstra var verdt det.
Hadde det vært ventilerte helskinn seter så hadde jeg slått til!

Ioniq 5 bør føles betydelig raskere ut siden den har over 600 nm mot GTX sine 460 nm og er oppgitt  til å være 1 sekund raskere fra 0-100
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Trond.m

Er det demobiler ute hos forhandlere allerede ? Fikk forresten beskjed om at min er produksjonsbekreftet uke 26. Det er ikke lenge til, men det betyr vel bare at den blir satt på et sidespor og holdt tilbake 😉

Olemann

Sitat fra: E-Trond på onsdag 09. juni 2021, klokken 19:45
Ioniq 5 bør føles betydelig raskere ut siden den har over 600 nm mot GTX sine 460 nm og er oppgitt  til å være 1 sekund raskere fra 0-100

Ja, selvsagt, det er dette jeg stusser over, altså hvorfor VW ikke har tatt ut mer, kapasitet på batteri er større, og jeg antar selve maskineriet ikke er dimensjonert svakere enn I5, så de må ha en eller annen god grunn til å begrense moment/effektuttaket.  Kanskje fordi de kommer med en annen modell med annen SW og 50 hk mer etter hvert og dermed holder de igjen.  Jaja, dette blir bare spekulasjon.  Selv trenger jeg ikke dette sekundet.

E-Trond

Det ryktes om en GTX-R til neste år ja,så det er ikke usannsynlig at de har holdt igjen på momentet ja.  :D

Jeg trenger heller ikke ett sekund raskere bil.
Er veldig fornøyd dersom familiebilen går under 7 sekunder til 100.  :+1:
GTX går forresten på 3.0 sek fra 60-100,
Noe som er raskt,og i klasse med V60 T8,for å sammenligne med noe.
Eqc 400 havnet på 2.8 sek på samme øvelse mener jeg.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Strøm Tycoon

Sitat fra: Olemann på onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33
Kanskje en ide med en egen tråd på dette?

Fikk en knapp time med GTX i dag, og fikk gode inntrykk av bilen.  Bil med alle pakkene så vidt jeg oppfattet.

El setene/GTX setene virker ikke veldig "oppgraderte" ift. 1 St setene, selvsagt bortsett fra el, justerbar lårstøtte og korsrygg som jeg ikke har på min 1St - hadde nok ventet mer for kr. 28.000.- Litt mer sidestøtte og noe bedre sittekomfort.

Merket ikke noe forskjell på støy, men sjekket ikke dekktype og dimensjon, dermed ikke så relevant. 

Vesentlig kvikkere enn RWD i pådraget, som forventet. Men virker som de har holdt igjen, 300 hk og dette dreiemomentet kunne vært sluppet mer løs, antar dette er SW styrt og noe som ev. kan oppdateres.  Ionic 5 som jeg også har kjørt, rett nok med 5 hk mer, slipper sine krefter mer brutalt løs, om dette betyr noe er jo en smakssak, men det var påtagelig forskjell (begge kjørt i Sport modus, rett nok bare 50% SOC  på GTX, mulig den allerede ved 50% reduserer effekt)

Svingradius bedre enn fryktet, selv om ikke så rå som på RWD.

Edit, det er vel bare ca 5 hk forskjell på GTX og Ionic 5.  Og 40 kg høyere vekt kan ikke forklare denne forskjellen i opplevd ytelse, så er nok et bevisst valg fra VW dette.

Eks. Tesla Model 3 Performance har merkbart dårligere ytelse med 50%, så det kan jo hende.

Det sagt, det finnes uansett argumenter for å dempe responsen på akseleratoren, eks. av komforthensyn. Dette er designvalg man gjør.

E-Trond

Tesla ja,har prøvd en M3 Long awd og den syntes jeg var unødvendig rask....  :police:
Trenger alldeles ikke slik voldsom aks... :D
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Vaduz

Heldigvis kan det justeres manuelt!

E-Trond

Med gasspedalen ja?
Slik det er gjort i over 100 år?  ;D

Med min gamle 240 turbo med 250 hk på tidlig 90 tall så satte jeg inn en begrensning på wiren til gasspedalen når jeg hadde sjåfør på bilen.
Det var ikke alle som jeg stolte på at de taklet kreftene i bilen...  ;D
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

LMOR

Sist jeg hadde en sprek VW, så holdt de for lite tilbake. Det ble dyrt med dekk. BMW var mye bedre på en optimal balanse. Så positivt hvis GTX holder litt tilbake nå.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Ellers kan man jo bare ha valgbar kjøremodus. Chill, standard, turbo f.eks :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hrc

Hvordan oppleves blåfargen på ulike elementer i interiøret i virkeligheten?

Trond.m

Det blir uansett subjektivt. Men i mine øyne var GTX med standardseter mye finere innvendig en. Id.4. Blåfargen er mørk og diskret.

E-Trond

Gleder meg til å se på seter og interiør.
Og teste bilen selvsagt.
Lokal forhandler får demobil i slutten av neste uke.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Rexen

Var så heldig å få prøvekkjøre en GTX i en time i går. Fikk nesten prolaps da jeg trødde litt på "gassen" i Sport :o Mer enn nokk aks for meg å handtere.

Kona likte rødfargen mens datter på 21 var litt mer usikker (bestillinga vår er på Mangan grey/black). Imidlertid var ikke datter usikker på blåfargen i dashbordet; Den var stygg ::)

Trykk knappene på rattets venstreside føltes "billig". Og jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle få bilen til å følge fartsgrensa etter at jeg hadde satt individuell fart? :-[
Infotainment systemet var ikke helt intuitivt; Må nok prøve og feile litt. Event. lese instruksjonhandboka.

Kjenner at jeg liker fasongen på bilen bedre og bedre :-*

Har bestilt bil med slepekrok som har forventet leveranse i oktober. Fikk imidlertid i går beskjed om at bilen var satt opp med produksjon i uke 28 :o og at vi har kanskje bare en uke på å bestemme fargen. Det må da bety leveranse før oktober?

Må igjen rote meg fram til påloggingsbilde for å følge bilen.... :-[
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA