Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test GTX

Startet av Olemann, onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33

« forrige - neste »

E-Trond

Synd ho ikke likte blåfargen...Men alt kan dekoreres... :D

Men hadde du forhåndsbestillt?
Jeg bestilte sent,i slutten av mai,og har fått seneste levering i uke 45.
Men har ikke fått produksjonsuke enda.

Var det Topsport seter eller standard I den du prøvekjørte?
Er nysgjerrig på om standard seter har grovt eller fint stoff.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Trond.m

Topsport setene har vel et stoff av type velour. Standardsetene har et mer tradisjonelt, grovt stoff. Jeg synes personlig at stoffet i standardsetene er penere, men det blir jo en smakssak.

Rexen

Sitat fra: E-Trond på lørdag 12. juni 2021, klokken 11:20
Synd ho ikke likte blåfargen...Men alt kan dekoreres... :D
Hvordan skal det kunne "dekoreres" til annen farge?
Sitat fra: E-Trond på lørdag 12. juni 2021, klokken 11:20
Men hadde du forhåndsbestillt?
Jeg bestilte sent,i slutten av mai,og har fått seneste levering i uke 45.
Men har ikke fått produksjonsuke enda.
Jeg forhåndsbestilte uka etter påske tror jeg. Fikk opprinnelig leveringsuke til først i oktober. Produksjonsstart medio juni kom som en overraskelse.
Sitat fra: E-Trond på lørdag 12. juni 2021, klokken 11:20
Var det Topsport seter eller standard I den du prøvekjørte?
Er nysgjerrig på om standard seter har grovt eller fint stoff.
Selger sa at bilen hadde alt! Setene opplevdes som glatte. Tenkte ikke på setene mens jeg kjørte og det er vel et godt tegn? Det eneste jeg savner er at rattet løfter seg opp og førersetet går litt tilbake når jeg skal ut av bilen (bortskjemt med topp utstyrt BMW).

Forskjellen fra bestilt bil til den prøvekjørte er at vi ikke har pakken med soltak og isolerte sideruter forran. Selger mener at det blir mer støy av soltaket og går trolig opp i opp med de isolerte siderutene.
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

E-Trond

Utifra bilder så virker standard seter litt grovere ja,og det liker jeg!
Men får sett de i neste uke.

Farging av skinn og lær er svært enkelt,og kan gi deg hvilken som helst farge du måtte ønske,med godt resultat.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

E-Trond

"Forskjellen fra bestilt bil til den prøvekjørte er at vi ikke har pakken med soltak og isolerte sideruter forran. Selger mener at det blir mer støy av soltaket og går trolig opp i opp med de isolerte siderutene."

Regnet nesten med det ja,for de fleste biler med panoramatak støyer mer enn biler uten.
ID4 1.st som jeg prøvekjørte var støysvak uten doble sideruter,så det var ingen vits å velge panorama pakken for min del.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

LMOR


https://youtu.be/kwOTJSb0_Fo

Ganske bra, og interessant hvor forskjellig en vektlegger AWD.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Sitat fra: LMOR på onsdag 16. juni 2021, klokken 17:49

https://youtu.be/kwOTJSb0_Fo

Ganske bra, og interessant hvor forskjellig en vektlegger AWD.

Tja...vi som bor i Norge har pr. def et litt annet syn på..og behov for -  AWD...

LMOR

Ja, men de sa nettopp det. At de hadde valgt GTX hvis de hadde bodd i Norge.
Eller var det ok kommenterer til ID.4 generelt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Virker som nok en YouTube diskusjon video for de som ikke kjenner til elbil.

* jeg tolker det de sier , hvis en iCE mellom SUV BMW X3 med 3 liter og x-drive (3.0 og 4x4), hadde kostet hele 5'k € mer en en X3 med 2 liter og s-drive ( 2.0 Bakhjulstrekk).
Så hadde det vært ekstra dyrt, så de fleste utenfor Norden hadde valgt X3 18 S-drive ?




Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Fikk testet GTX en ettermiddag i går. Dessverre en veldig "basic" utstyrt en. Eneste ekstra var vel Matrix lys. Mulig den hadde sportpakke pluss også, man kunne ihvertfall velge mellom comfort, sport osv med forskjellige understellskarakteristikker.

Fikk kjørt en 30 mil med bykjøring, småveier, landevei og motorvei.

Synes den blå dekoren sammen med koksgrått rett og slett var stygt. Og med like mye hardplast som i 2WD. Så rett og slett litt kjipt. Inntrykket ble forsterket av touchknappene, som rett og slett ga en billig følelse. Hederlig unntak var rattet, som var godt å holde i, og så bra ut.

Men det som var positivt var at denne ikke opplevdes like stump som 1st gjorde, rett og slett behagelig og godt dempet. Kanskje litt i mykeste laget for våre preferanser, men de fleste vil nok bli fornøyd.

Morsomste var når kona etterlyste en sportsmodus for litt mere futt og kontant opptreden, og jeg trykte frem kjøremodus-siden og fant at bilen allerede stod i sportsmodus. Positivt var dog at bilen har en "dårlig føre" modus med permanent firehjulstrekk. Når det ellers gjelder ytelse som var en av de tingene jeg etterlyste fra 1st, så var jo denne åpenbart bedre. Så grei futt fra 0, men dessverre så var det ikke mye igjen oppe i fart. I motorveifart var den dau som ei skilpadde.

Ellers var saktekjøring med autohold og kreep helt forferdelig. Autohold slår rett og slett inn for tidlig, og for å komme i gang igjen så spretter bilen fremover. Stor kontrast til de andre elbilene jeg har hatt, som kunne parkeres med millimeter presisjon. Dette forsterket av dårlig oppløsning på parkeringssensorer og fordreining på ryggekameraet.

På motorveien fikk jeg testet ACC, og slo først på hastighetsjustering - det var en vits. Hastigheten ble plutselig justert ned både til 90 og 80, og når jeg lå i 110 sonen med 120 på ACC ble det med jevne mellomrom justert ned til 110.

Lydannlegget ble og testet, og som nevnt i en annen tråd så var det stort sett en positiv opplevelse. Litt mere bass hadde dog vært kjekt.

Så kort oppsummert praktisk og komfortabel, men litt kjedelig og kjip, med noen rare designvalg, og software som kunne vært bedre. Er kjøreglede og premium opplevelse høyt på lista ville jeg ikke vurdert denne.

Skjønner dog ikke betegnelsen GTX. Er ikke mye GT i denne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#25
Hmm, smak og behag. Det hadde ikke vært så mange bilmerker hvis alle ser de samme tingene. VW er ikke premium, men du betaler heller ikke premium pris. Men ID.4 er langt over de fleste leiebilene jeg får utlevert.
Audi, BMW og MB er premium for meg. Tesla og Volvo når ikke opp til dem. Men nå er vi jo heldigvis forskjellig  :)
Når det gjelder Auto Hold, så er det en annen tråd om det. Auto Hold på VW fungerer ikke på samme måte som andre biler jeg har kjørt. Den skal for meg og deg stå permanent av. Da fungerer det som du forventer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#26

https://youtu.be/WhoT7whXgVY

Ikke så mye spennende før 02:20. Oppsummert er han enig med turfsurf at den ikke er verd en GT betegnelse. Men han liker bilen, og spesielt AWD egenskapene  :)

Ellers sier han at bilen kan trekker 1400kg i Danmark, noe som også står på VW.dk og det samme i Tyskland. Har Norge egne regler?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Hmm..dersom denne er mykere i dempingen enn 1st..vel da blir jeg skuffet. 1st er litt for myk for meg.
Den vugger/sklir over fartshumper og krenger alt for lett. Trodde gtx skulle bli satt opp litt stivere. Det er jo også 100 kg ekstra der fremme. Det burde medføre at demperene ble stivere,men bruker de samme dempere som 1st,vel da er jeg redd dette vil føles som et amerikansk 60 talls flak  Håper det ikke blir slik

LMOR

#28
Virker helt usannsynlig. I så fall er det feil på bilen, eller pengene tilbake.
En har vel sportsknappen uten sportsunderstell og adaptiv demping også. 
Så tror turfsurf ikke har satt seg så godt inn i GTX. Matrix er jo standard og ikke noe ekstrautstyr, så en basic bil er nok uten Sport+
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Jeg mistenker at biler med adaptive dempere er litt mer komfy enn de uten. Det har vel også vært tradisjonen hos VW, rett og slett noe høyere kvalitet på de adaptive.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA