Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første langtur med Mach-e - noen refleksjone

Startet av Birger, søndag 06. juni 2021, klokken 19:24

« forrige - neste »

Birger

Vi hadde vår første langtur med vår Mach-e i helgen. Det ble en vellykket tur. I og med den gode rekkevidden så fikk vi ikke behov for hurtiglading så det ble ikke testet.

Vi var fire voksne i bilen og fullstappet med bagasje i både bagasjerom og frunk. Passasjerene bak var veldig fornøyde og mener dette var mere behagelig en Model S85 som vi byttet inn.

Bilen oppfører seg nydelig på veien. Det var en del dårlig vei med grus og asfalt med hull og sprekke. Disse håndterte den veldig bra. Kanskje noe dårligere en Model S85 med sin luftfjæring. Vår ruller på 18" hjul.

Adaptiv cruise kontroll fungerte bra, med noe ekstra pådrag nåe vi lå bak biler i rundkjøringer som svingte til venstre. DAB radio er bedre enn vår gamle og lyden med B&O systemet er knallbra.

Navigasjonen har forbedringspotensiale. Den fungerer stort sett greit, men det er irriterende at den ikke viser småveier på kartet, den viser på en måte bare tuten den vil du skal kjøre. Det er heller ikke en satellittbildemodus som Tesla har. Den savnet vi veldig når Mach-e sin navigasjon dro oss litt på villspor.

Stemmestyringen har vi ikke blitt godvenn med enda. Jeg klarer ikke å få den til å gjøre noe så enkelt som å bytte radiokanal. Navigering fungerer bra med stemmestyringen. Det samme med å ring til noen.
Å styre sanger på Tidal gikk ikke...

Støymessig er den helt nydelig. Selv på grusstrekningene var det ikke noe problem å holde samtalene i gang med normalt nivå.

Ellers er det litt savn at en ikke kan åpne frunken fra FOB/app enda. Forhåpentligvis kommer det i en oppdatering om ikke så lenge.

En rar sak er at den flere ganger prøvde å ringe opp kontakter av seg selv på iPhonen som var koblet til. Det var da ikke mulig å bruke skjermen til å avslutte det anropet som kom opp på skjermen.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

chargedup

Jeg prøvde selv en LR AWD (demobil, så sikkert alt utstyr) på langtur i helgen og ble veldig positivt overrasket. Trykket veldig lite i bilen, så ta inoftainment og selvkjøringskommentar med en klype salt. Satt meg bare rett inn og kjørte, lading var ikke nødvendig så det ble ikke prøvd.

Positivt:
- Forbruk i høye motorveihastigheter og dermed rekkevidde (denne bruker en god del mindre enn I-pace (og sikkert de andre premium suvene) i høye hastigheter ifølge mine målinger).
- Innvendig støy.
- Bra stereo.
- Relativt sprek.
- Ser premium ut innvendig.
- Fin layout på skjermen. Likte spesielt det at siste brukte menyer ble liggende nede i små "tiles".
- Trolig beste dårhåndtakløsning mtp aero vs brukervennlighet (gitt at det fungerer på vinteren, som andre automatiske dørhåndtak kan slite med).

Negativt:
- Seter (korte sitteputer, lite sidestøtte og litt for myke for meg).
- Litt mye pling og plong, feks ved fartsoverskridelser.
(- En masete "filholder" som hele tiden ville ha meg midt i feltet og dro i rattet. Det førte til at jeg jobbet endel mot rattet, spesielt på småveiene uten midtmerking ved motgående trafikk. Regner med at det er en enkel sak å skru av.)

Forbruk/rekkevidde og støy var det som imponerte mest, fikk nesten lyst på ny bil!
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA