autofil tester rekkevidden på leaf

Startet av arnejorg1, man 02. jul 2012, kl. 18:56

« forrige - neste »

arnejorg1

Nå har en utsendt fra autofil testet rekkevidden på Leaf. Han fant ut at Leaf er en super bil, men at lademulighetene i distriktsnorge er elendige. Det er jeg helt enig i.

Videoene er i tre deler. Dere kan se del 1-3 her.

http://www.autofil.no/897929/1200-km-i-nissan-leaf-del-1
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

leafeierskien

Sitat fra: arnejorg1 på man 02. jul 2012, kl. 18:56
Nå har en utsendt fra autofil testet rekkevidden på Leaf. Han fant ut at Leaf er en super bil, men at lademulighetene i distriktsnorge er elendige. Det er jeg helt enig i.

Videoene er i tre deler. Dere kan se del 1-3 her.

http://www.autofil.no/897929/1200-km-i-nissan-leaf-del-1
Er det virkelig så ille at man må kjøre dritsakte for å komme frem?

Har nemlig møtt på flere Leaf-er i det siste som bremser all annen trafikk...

red: uttalte meg sikkert litt tidlig. Etter å ha sett videoene ferdig ser jeg at han tyner det han kan i forhold til rekkevidde. Men ser fortsatt utrolig mange Leaf-er der ute som ligger under fartsgrensen og lurer litt på det...

arnejorg1

De fleste tenker nok på og spare strøm. Men det er som oftest ikke nødvendig da de fleste har mer enn nok rekkevidde ved og holde fartsgrensen, så jeg synes det er litt leit hvis det er sånn at de fleste er trafikksenkere. Det er ikke nødvendig dersom man ikke skal kjøre langt. Og de fleste har nok som sagt rekkevidde nok.

Autofils man skulle rekke lengst mulig, så han måtte nok ta det med ro. ;)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

erikf

Det er veldig synd for elbilen og elbilistenes rykte hvis det ligger masse elbiler under fartsgrensen og irriterer de fossile (og andre elbilister forsåvidt). Det er vel dessuten ulovlig og farlig i mange situasjoner?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på man 02. jul 2012, kl. 22:37
De fleste tenker nok på og spare strøm. Men det er som oftest ikke nødvendig da de fleste har mer enn nok rekkevidde ved og holde fartsgrensen, så jeg synes det er litt leit hvis det er sånn at de fleste er trafikksenkere. Det er ikke nødvendig dersom man ikke skal kjøre langt. Og de fleste har nok som sagt rekkevidde.

Noe av problemet kan være Leafens store feilvisning på hele 8%, dvs. at når speedometeret viser 100km/t er reell fart bare 92km/t.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

mohpet

Sitat fra: jkirkebo på man 02. jul 2012, kl. 22:45
Noe av problemet kan være Leafens store feilvisning på hele 8%, dvs. at når speedometeret viser 100km/t er reell fart bare 92km/t.
Er ikke det vanlig på alle biler, oppimot 10% for mye visning på speedo?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2021 Mustang Mach-e GT (cyber orange)
2021 VW e-up! Range (hvit)
E-twow Booster 2S el sparkesykkel
ex 2011 Think City 4-seter (rød) Enerdel Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
ex 2003 Kewet 5 (grønn)
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard el sparkesykkel
Asker

corvy

Sitat fra: mohpet på man 02. jul 2012, kl. 23:14
Sitat fra: jkirkebo på man 02. jul 2012, kl. 22:45
Er ikke det vanlig på alle biler, oppimot 10% for mye visning på speedo?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Jo, alle de bilene jeg har hatt de siste årene har hatt mellom 5 og 10% lavere fart på speedo en faktisk. Jeg tror dette er ganske vanlig praksis.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Trond Arve

Ingen tvil om at det er få offentlige ladestasjoner i distriktene. Men lademulighetene er generelt gode. Vil tro at du kan lade på de fleste bensinstasjoner, campingplasser, havner, kjøpesentra og alle andre steder du spør pent om å få koble til.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: montymastiff på man 02. jul 2012, kl. 20:34
Er det virkelig så ille at man må kjøre dritsakte for å komme frem?

Har nemlig møtt på flere Leaf-er i det siste som bremser all annen trafikk...

red: uttalte meg sikkert litt tidlig. Etter å ha sett videoene ferdig ser jeg at han tyner det han kan i forhold til rekkevidde. Men ser fortsatt utrolig mange Leaf-er der ute som ligger under fartsgrensen og lurer litt på det...

Tror det delvis skyldes at mange ligger over fartsgrensen. Når jeg kjører i fartsgrensen i min Leaf (gjerne litt over på fartsviser for å kompensere for feilvisning) ligger det raskt en bil (ofte Audi, BMW eller Mercedes) og trykker bak.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Oesse

Sitat fra: erikf på man 02. jul 2012, kl. 22:44
Det er veldig synd for elbilen og elbilistenes rykte hvis det ligger masse elbiler under fartsgrensen og irriterer de fossile (og andre elbilister forsåvidt). Det er vel dessuten ulovlig og farlig i mange situasjoner?

Kjenner meg ikke igjen her. Pendler hver dag fra Horten til Asker og ligger stort sett i 115-120 på speedometeret.  Ofte jeg tar igjen mange leafer, men har ikke inntrykk av at de sinker trafikken.
Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

Trond.Strom

Jeg må vel inrømme at jeg sinket farten da jeg skulle på min første langtur, la cruisekontroll på 80 på e-18 sørover i 100 sone. siden det er to felt og jeg la turen til midt på dagen for å unngå mye trafikk følte jeg ikke at det var noe problem.
Men leafen ovverasket positivt så neste gang blir det fartsgrensa nedover

Aspiranten

Jeg har bare skuffelser når det gjelder rekkevidde med Leafen, så neste gang vil jeg nok prøve 70kmt på cruise i 80 sonen for å komme dit jeg skal og hjem igjen - uten sure overaskelser.
Nissan Leaf

jagarock

er veldig kjedelig å drive å sinke trafikken ja.
unngår distanser der jeg ikke kan kjøre like raskt som jeg gjør med en vanlig bil.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

RuneW

Sitat fra: Aspiranten på tir 03. jul 2012, kl. 12:26
Jeg har bare skuffelser når det gjelder rekkevidde med Leafen, så neste gang vil jeg nok prøve 70kmt på cruise i 80 sonen for å komme dit jeg skal og hjem igjen - uten sure overaskelser.

Har du gjort en 100% lading til turtle-test enda? Og sjekket dette opp mot rapportert forbruk fra carwings (eller beregnet forbruk vha snittforbruk/km fra instrumentene på bilen)?

Dette hadde vært interessant å sett resultatene av!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

arnejorg1

Sitat fra: ilmyggo på tir 03. jul 2012, kl. 11:16

Ingen tvil om at det er få offentlige ladestasjoner i distriktene. Men lademulighetene er generelt gode. Vil tro at du kan lade på de fleste bensinstasjoner, campingplasser, havner, kjøpesentra og alle andre steder du spør pent om å få koble til.

Flere ladestasjoner er bra, men hurtiglading er det vi trenger for og komme langt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA