Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer

Startet av knut3448, fredag 04. juni 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

tose

Spennende lesning, takk for at du delte!

Er det noen måte å vite om man får LFP eller ikke?
Bestilte i midten av april og venter på SMS om levering. VIN er LRW3E7FA7MC232*** men VIN decoder virker å vise LI-ION, klarer ikke å få fram LFP ved å endre tallene som viser batteripakke.

Motorwatt

Bilen din kommer fra Kina, og da er det nok garantert LFP.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tose

Sitat fra: Motorwatt på mandag 07. juni 2021, klokken 12:43
Bilen din kommer fra Kina, og da er det nok garantert LFP.
OK, tusen takk for svar:)
Spennende med ny teknologi. Får håpe vi blir positivt overrasket og ikke motsatt.

knut3448

Sitat fra: tose på mandag 07. juni 2021, klokken 12:41
Spennende lesning, takk for at du delte!

Er det noen måte å vite om man får LFP eller ikke?
Bestilte i midten av april og venter på SMS om levering. VIN er LRW3E7FA7MC232*** men VIN decoder virker å vise LI-ION, klarer ikke å få fram LFP ved å endre tallene som viser batteripakke.

Tegn nr 7 i VIN indikerer batteritype, den er enten E eller F. F betyr LFP. Ikke alle vin-dekodere som har fått med seg det. Alle SR+ på vei til Norge er iflg Tesla-chat Kina+LFP biler.

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:30
I form av en epost, dog ikke fra Kenneth  :D. Blir ikke overrasket om det er feil, bare litt skuffet. Bilen blir isåfall avbestilt med en påfølgende krangel om depositumet.

Jeg har også snakket med en selger som skal få være anonym, men han sa det var helt sikkert at varme i rattet og baksetet er oppgraderbart på alle nye SR+, men at det kunne være det manglet på de aller nyeste.
'21 3LR

emurof

Sitat fra: Murmik på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 22:53
Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.

Rattvarme kan ikke kjøpes per nå for SR+ som ble levert denne uka. Har bare mulighet til å oppgradere til varme i baksetet (3500 kroner)

Men det kan jo hende det kommer senere...

Dette ser ikke ut til å være tilgjengelig i konfiguratoren?

Preference

Sitat fra: emurof på torsdag 10. juni 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Murmik på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 22:53
Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.

Rattvarme kan ikke kjøpes per nå for SR+ som ble levert denne uka. Har bare mulighet til å oppgradere til varme i baksetet (3500 kroner)

Men det kan jo hende det kommer senere...

Dette ser ikke ut til å være tilgjengelig i konfiguratoren?

Kan låses opp/kjøpes som en oppdatering til bilen senere i appen  ;D

BE

Til alle  dere som venter på mottak av bilen, det er bare å glede seg. Jeg mottok bilen i går og er svært fornøyd med alt sammen. Jeg fant ingenting å utsette på bilen hva gjelder alle de typiske feilene, og overlevering var veldig profesjonelt utført. Jeg har faktisk aldri satt meg bak rattet på en Tesla, og hadde ikke annet å forvente enn alt som finnes av informasjon på nettet. Kort oppsummert, alt overgikk forventningene!

Jeg har ikke koblet til diagnose-donglen enda, men det blir spennende å hente ut litt batteridata og følge med på dette i årene som kommer. Jeg har klokketro på at LFP batteriene skal levere varene, og håper det viser seg at stemmer også. Forbruket på bilen er jo særdeles bra, og etter ti år som bruker og eier av Leaf er jo alt av begrensninger på rekkevidde fullstendig blåst bort.

Etter et par mil var Autopilot tilgjengelig (kamera måtte synkroniseres), og denne opplevelsen var langt bedre enn fryktet. Bilen la seg perfekt i feltet der jeg ville vært og gjorde oppgaven helt upåklagelig. Når det er sagt, så er jeg kjent med typiske svakheter i dette systemet slik som eksempelvis endringer i skillelinjer kan medføre, så dette var veldig artig opplevelse.

Så kreftene, disse er jo bare helt nydelige. Etter mange år med FWD, var RWD helt nydelig å oppleve igjen. Kreftene fra elmotor er jeg kjent med, og akselerasjon fra null til 50 var tilstrekkelig og vel som det. Men du verden for en opplevelse når en ligger i 50 og planter foten i gulvet! Jeg kan ikke forestille meg at det på noe som helst tidspunkt skal være nødvendig med denne effekten, men du verden så artig! Regenereringen på denne bilen er helt suveren, når du slipper energipedalen er hastighetsreduksjonen høyere enn det jeg bruker, så bremsepedalen brukes i praksis bare idet bilen settes i drive. Hvis ikke bilen selv bruker bremsene kommer disse til å vare inn i evigheten, eller til rust og alderdom pensjonerer dem. Etter et døgn med bilen vet jeg faktisk ikke om bremsene fungerer, har ikke brukt dem enda 😊

Støy i kupé har jeg lest mye om, men dette var på ingen måte så galt som jeg hadde forestilt meg. Så etter noen mil på motorvei må jeg nok en gang konkludere med at frykten for vei- og dekkstøy var sterkt overdrevet. Men her er vi veldig forskjellige, så det er godt mulig andre opplever det annerledes.

Etter et døgn må jeg bare si at jeg er ekstremt fornøyd med produktet og veldig imponert av hva man får av utstyr og opplevelser sammenlignet med andre biler i samme prisklasse. Så om du kan leve med en liten snerten sedan er det bare til å glede seg til mottak.

Så et lite tips: Bilen har DAB-radio, men denne er «deaktivert» i innstillinger. Tipper det er for å friste kunder til å beholde premiumabonnement på alle streamingtjenestene i bilen, men for dem som bare lytter til radio er jo ikke det nødvendig 😊

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Kires

#38
Morsomt hvor forskjellig inntrykk man sitter igjen med:)

Cruise Control ser for mye spøkelser. Er nok det dårligste systemet jeg har hatt, det er imponerende fra et selskap som hyper AP noe så voldsomt! Fungerer ok så lenge man er forberedt på at den plutselig blir skremt.

Støynivået er voldsomt når man kommer opp i litt fart. Kjørte t\r hytta denne uka og angret ganske fort på at jeg tok den bilen. Hadde aldri kjøpt denne som eneste familiebil, kan ikke være lett å kommunisere med ungene bak i 110 km\h på motorveien.

Men ikke bare negativt:
- Fasinerende lavt forbruk
- Nye interiøret er bra
- Panelgaps, lakk osv var helt topp. Fant ingen feil.
- Ungene liker alt tullet i den:)
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

_OE_

Sitat fra: Kires på torsdag 10. juni 2021, klokken 11:19
Morsomt hvor forskjellig inntrykk man sitter igjen med:)

Cruise Control ser for mye spøkelser. Er nok det dårligste systemet jeg har hatt, det er imponerende fra et selskap som hyper AP noe så voldsomt! Fungerer ok så lenge man er forberedt på at den plutselig blir skremt.

Støynivået er voldsomt når man kommer opp i litt fart. Kjørte t\r hytta denne uka og angret ganske fort på at jeg tok den bilen. Hadde aldri kjøpt denne som eneste familiebil, kan ikke være lett å kommunisere med ungene bak i 110 km\h på motorveien.

Men ikke bare negativt:
- Fasinerende lavt forbruk
- Nye interiøret er bra
- Panelgaps, lakk osv var helt topp. Fant ingen feil.
- Ungene liker alt tullet i den:)
,,, e 2x

@FTS@


BE

Når det gjelder støynivået er det kanskje greit å nevne at jeg bor hundrevis av kilometer fra nærmeste 110-grense, og det er piggdekkavgift i vårt område, så kanskje asfalten er bedre på Nordjæren. Uansett, støy oppfattes forskjellig.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Thalgar

Det er stor forskjell mellom støy i 90 på Jæren og 110 på piggdekkmishandla asfalt nord og vest for Oslo ;)
Model Y LR Quicksilver, 2023

Mellon

Åpenbart at det er individuelt hvordan støyen oppfattes, så er det også noe med utgangspunktet, dvs hva man er vant med tidligere.

Jeg hadde forventet et leven uten like utifra det jeg har lest her inne, men ble positivt overrasket. Prøvebilen jeg kjørte hadde enten 18 eller 19 tommer dekk, tror det var 18, og jeg syntes absolutt ikke det var noe mer støy i den enn i bensingolfen min (mk 7) i 120 kmt. Tror muligens Model 3 hadde noe mindre dekkstøy og noe mer vindstøy, men forskjellen var liten.

Prøvde aldri AP, men jeg ser for meg at det også litt avhengig av veiforholdene rundtom i landet. Kanskje man bør ta seg en langtur i lokalområdet og kjøre litt på veier der man ofte kommer til å kjøre med bilen for å teste.

Så at tesla nå nylig skal ditche radar og gå helt over til kamerabasert AP, iallefall på M3 og MY som skal til US markedet. Kan det hende at problemene med fantombremsingen er knyttet til at radaren generer litt grums som det reageres på?

Cem

Sitat fra: Mellon på lørdag 22. februar 1975, klokken 21:28

Så at tesla nå nylig skal ditche radar og gå helt over til kamerabasert AP, iallefall på M3 og MY som skal til US markedet. Kan det hende at problemene med fantombremsingen er knyttet til at radaren generer litt grums som det reageres på?

Når skal dette skje?

Mellon

Sitat fra: Cem på fredag 11. juni 2021, klokken 08:08
Sitat fra: Mellon på lørdag 22. februar 1975, klokken 21:28

Så at tesla nå nylig skal ditche radar og gå helt over til kamerabasert AP, iallefall på M3 og MY som skal til US markedet. Kan det hende at problemene med fantombremsingen er knyttet til at radaren generer litt grums som det reageres på?

Når skal dette skje?

Jeg tror det allerede har skjedd, mener nye biler som bestilles nå av disse to typene leveres uten radar. Det var masse saker om det på nett, skal være enkelt å finne. Obs på at dette bare gjaldt US markedet, iallefall til å begynne med, men spørs om ikke dette etterhvert også skal gjelde i andre markeder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA