Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer

Startet av knut3448, fredag 04. juni 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatHar Tesla nok en gang lansert med rekkevidde som i praksis er helt uoppnåelig, eller fungerer det faktisk å nå 440 utenom motorvei sommerstid?

En av de 4 syklusene i WLTP er kjøring på motorvei i 131.1 km/t. med en fast temperatur på +23 C.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

#16
Vel - se rekkeviddetesten til motor. Der oppnådde SR+ 454 km, WLTP er på 448. Så påstanden om at Tesla jukser med WLTP rekkevidde, for står for din regning.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 05. juni 2021, klokken 21:21
Vel - se rekkeviddetesten til motor. Der oppnådde SR+ 454 km, WLT er på 448. Så påstanden om at Tesla jukser med WLT rekkevidde, for står din regning.
I tillegg stoppet SR rett før toppen, så den kom litt ekstra dårlig ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knut3448

Sitat fra: OleBrum2 på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:51
Har du dannet deg noe inntrykk av reell rekkevidde kontra 440 WLPT? Har Tesla nok en gang lansert med rekkevidde som i praksis er helt uoppnåelig, eller fungerer det faktisk å nå 440 utenom motorvei sommerstid?
Jeg vet ikke hva som gjør at noen biler enkelt greier WLTP mens andre sliter. Jeg tenker at det skyldes svakheter i testprotokollen og ikke at bilprodusentene forsøker å lure oss. Men hvem vet...

Det ryktes at det er vanskelig å greie wltp-rekkevidden med SR+. Om vi ser på detaljene fra Motors rekkeviddetest så ser vi at SR+ hadde 2% (9km) igjen ved passering 400 km. Ved 450 km var det 0/0. Også gikk den noen få km til. De fleste hadde nok gitt seg litt før 2% og oppsøkt en lader. Også hadde man konkludert med at bilen har f.eks 415 km rekkevidde. Noen har kanskje scanmytesla-appen og ville kjørt lenger. Jeg tipper SR+en som var testet var helt ny. Hvis det faktisk var en LFP, er det dobbeltsjekket og bekreftet? I såfall kan det være at BMS'en trenger ytterligere kalibrering for å vise riktig batteristatus. Da vil man vel etterhvert ha mer rekkevidde over 0% og mindre under.

Jeg hadde hørt rykter om dette før jeg bestilte, så jeg sjekket ut EPA-rekkevidden. 263 miles = 423km. Vår 2017 S75 hadde 249 miles. Så da var vi fornøyd.

OlaM

Må vel en vinter til før vi er trygg på denne kjemien, men det virker jo i grunnen helt greit. Kommer disse bilene med rattvarme?
'21 3LR

Motorwatt

Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Murmik

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 22:53
Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.

Rattvarme kan ikke kjøpes per nå for SR+ som ble levert denne uka. Har bare mulighet til å oppgradere til varme i baksetet (3500 kroner)

Men det kan jo hende det kommer senere...

Motorwatt

Jeg har det skriftlig...  :). Hadde ikke kjøpt den uten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Murmik

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:10
Jeg har det skriftlig...  :). Hadde ikke kjøpt den uten.

OK, det er i så fall bra. Har du skriftlig at det senere vil bli mulighet for å aktivere rattvarme, eller at det er mulig å aktivere nå for SR+ levert i juni? For jeg sitter og ser på appen min, og under «oppgrader» er det bare baksetevarme som er mulig å velge.

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:10
Jeg har det skriftlig...  :). Hadde ikke kjøpt den uten.

I form av e-post fra en norsk ansatt? De kan si mye rart... Tesla kommer ikke til å etterinstallere varmetråder i rattet ditt hvis de ikke finnes fra før, selv om Kenneth på servicesenteret har sverget en ed i Outlook.
'21 3LR

Motorwatt

I form av en epost, dog ikke fra Kenneth  :D. Blir ikke overrasket om det er feil, bare litt skuffet. Bilen blir isåfall avbestilt med en påfølgende krangel om depositumet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OleBrum2

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 05. juni 2021, klokken 21:21
Vel - se rekkeviddetesten til motor. Der oppnådde SR+ 454 km, WLTP er på 448. Så påstanden om at Tesla jukser med WLTP rekkevidde, for står for din regning.

Interessant, har du en link til den testen? Jeg tar det også for gitt at det ikke er Kinabil som er testet?

Tester utført av Bjørn Nyland har vel fått ham til å kommentere at han aldri når WLPT range når han tester Tesla, selv under de beste forhold. Bare å kikke på hans seneste tester, deriblant SR+.  Jeg ser også at Tesla i tester til dels angir større avvik fra oppgitt rekkevidde enn f. eks Hyundai Kona og Kia e-niro. (Skjønt det absolutt er bilmerker/biler som utmerket seg mer negativt når det gjelder annonsert vs reell rekkevidde)

BE

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 06. juni 2021, klokken 11:09
Interessant, har du en link til den testen? Jeg tar det også for gitt at det ikke er Kinabil som er testet?

Testen er 3 dager gammel, det er en av de første sakene...

Det er ikke den med LFP som er testet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

knut3448

Iflg dette innlegget er det bil med LFP i rekkeviddetesten
https://elbilforum.no/index.php?topic=56392.msg981587#msg981587

Noen som kan bekrefte at det ikke stemmer?

BE

Oi!! Det er jo veldig interessant i så tilfelle! Det slo meg ikke at det kunne være en med LFP batteri, i så tilfelle er det helt suverent. Den stoppet jo like før toppen i testen, så det lover jo veldig bra for rekkevidden  :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA