Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer

Startet av knut3448, fredag 04. juni 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

knut3448

Jeg tror de første SR+ MIC modellene ble utlevert onsdag denne uken. Vi fikk vår torsdag, knappe halvannen måned etter bestilling. Iflg vår selger skulle Tesla bestrebe seg på å levere ut bilene i prioritert rekkefølge denne gangen. Jeg vet ikke hva som inngår i den prioriteringa, men vi har eid et par Tesla tidligere, kanskje det var av betydning? Vi bestilte inventorybil og ringte selger for å legge til vinterhjul. Vi slo fra oss uorginale hjul når de nye TPMS-sensorene er så dyre.

Vår første Tesla var en 06/2017 S75 Rwd. Vi var fornøyd med bilen, tilstrekkelig rekkevidde og brukbar ladefart. Nye SR+ slår den bilen på både rekkevidde og ladefart, i alle fall om man starter fra lav nok batteriprosent. Og SR+ vinner vel på akselerasjon også, uten at vi bryr oss. Går mest i Chill-mode. Vi har også hatt en mars 2019 TM3 LR. Vår nye SR+ virker thight'ere og mer stillegående. Merkbart mindre vindstøy fra vinduer.

Vi hentet bilen i Drammen, om morgenen, likevel var bilen nesten 30 min forsinket.  Dette var kontaktløs levering, og det var helt greit. Alt av panel satt fint og fluktet som de skulle, ingen skader hverken innvendig eller utvendig. Jeg ble litt forvirret når skjermen gikk i svart rett før jeg skulle kjøre. Men det viste seg at det var normalt, bilen var visst i ferd med å bli overført fra Tesla til meg, i ett eller annet system.

Det er gøy å kjøre på E18 i bedagelig fart med forbruk på under 120Wh/km. Bilen hadde behov for hurtiglading rett etter henting. Været var varmt, og bilen rakk 10 min med forvarming av batteri, men det var ikke nok til god ladefart ved Liertoppen. Med bare en motor så går nok oppvarminga litt tregere.

Bilen ble ladet til 100% natt til i dag, og det var ikke mye begrensing på regen. Jeg så ikke så nøye på streken, men det var kanskje 60-70% regen. Så da skulle man tro at det er en brukbar topp-buffer på batteriet. Eller er det bare ukalibrert BMS slik at batteriet egentlig ikke var fullt...? Med toppbuffer og LFP-kjemi så er det forståelig at Tesla anbefaler å lade til 100% i så fall. Ladelimit var satt til 100% som standard.

Bilen har radar og justerbar korsryggstøtte på passasjersiden. Og den har hengerfeste. Det er ikke sikkert det kommer så mange SR+ MIC med dette utstyret. Akkurat nå ligger det en sort SR+ med hengerfeste hos Tesla, og flere uten hengerfeste.

Av de Teslaene vi har eid/kjørt er dette den som oppleves best, eller, ehh.. mest "premium"!? Det blir interessant å se mer data på bilen, som netto batterikapasitet, etterhvert som flere får bilen. Bjørn Nyland skal vel teste en snart.

Murmik

Takk for interessante vurderinger!

Jeg hentet SR+ torsdag, og er så langt veldig fornøyd. Svært effektiv, med lavt forbruk på normalkjøring. Jeg har bare såvidt kjørt Tesla før (LR) og har også prøvd iPace. Jeg opplever SR+ som kjapp i akselerasjon fra rundt 30 til 100.

Måtte lade på Liertoppen jeg òg, med liten tid til forvarming av batteriet. Rotet litt før jeg fant ut hvordan jeg kunne se batteriprosenten (i stedet for km), men ladingen startet godt nede på gult nivå. Fikk rundt 130 kw umiddelbart før effekten gikk ned til 80 kw og ble liggende stabil på 80 helt til rundt 60% SoC. Da stoppet jeg ladingen.

Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda. Ladet til 100% i natt og merket knapt noen reduksjon i regen.

Så langt en veldig positiv opplevelse, både bil og overlevering!

Rosstopher

Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34.
Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda.

Mener de skal ha fjernet "daglig" og "langtur"-teksten der man stiller inn hvor høyt den skal lade, og dermed ikke lenger anbefaler å ikke lade til 100 %. Husker ikke akkurat hvilke ord det står der. De har sikkert også fjernet det varselet som kommer opp på skjermen etter man har ladet til 100 % noen (3?) ganger på rad.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

knut3448

#3
Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34
Takk for interessante vurderinger!

Jeg hentet SR+ torsdag, og er så langt veldig fornøyd. Svært effektiv, med lavt forbruk på normalkjøring. Jeg har bare såvidt kjørt Tesla før (LR) og har også prøvd iPace. Jeg opplever SR+ som kjapp i akselerasjon fra rundt 30 til 100.

Måtte lade på Liertoppen jeg òg, med liten tid til forvarming av batteriet. Rotet litt før jeg fant ut hvordan jeg kunne se batteriprosenten (i stedet for km), men ladingen startet godt nede på gult nivå. Fikk rundt 130 kw umiddelbart før effekten gikk ned til 80 kw og ble liggende stabil på 80 helt til rundt 60% SoC. Da stoppet jeg ladingen.

Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda. Ladet til 100% i natt og merket knapt noen reduksjon i regen.

Så langt en veldig positiv opplevelse, både bil og overlevering!
Jeg rota litt med dagene ser jeg, vi henta også torsdag. Har oppdatert innlegget.

Kjekt å få bekrefta at flere har mye regen ved 100%. Da er det kanskje et stort top-buffer her. Ser flere oppgir ~65kWh brutto kapasitet. Om det viser seg at denne har 51kWh netto, eller kanskje 52-53kWh så er det endel ubrukt kapasitet her. Jeg takker ikke nei til muligheten til å llåse opp 5kWh ekstra for... si 3000 kr :D Nei, spørs vel det.

Enig ang akselerasjon. Ikke helt rå fra 0, men godt drag når man har litt fart.

Jeg har lest flere steder om lading til 100%, det har sirkulert et bilde fra Tesla Kina hvor det angivelig står at 100% er ok. Finner ikke noen gode kilder på det når jeg søker nå, bare påstander.

One is that the LFP battery can (and should, according to Tesla) be charged to 100% regularly, whereas the NCA battery should generally only be charged to 80%.
https://thedriven.io/2020/12/08/teslas-china-made-model-3-battery-charges-slower-and-has-shorter-lifespan-say-reports/

Edit: Forøvrig en gammel artikkel det der, ladefarten de prater om er ikke relevant lenger.

Wisd0m

Hvem bruker 0-50 akselerasjon på disse bilene i det daglig uansett? Er 50-120 som er viktig spør du meg, typiske forbikjøringer på landevei. Og der er iallfall 2019 SR+ meget god.

Murmik

Sitat fra: Rosstopher på fredag 04. juni 2021, klokken 21:15
Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34.
Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda.

Mener de skal ha fjernet "daglig" og "langtur"-teksten der man stiller inn hvor høyt den skal lade, og dermed ikke lenger anbefaler å ikke lade til 100 %. Husker ikke akkurat hvilke ord det står der. De har sikkert også fjernet det varselet som kommer opp på skjermen etter man har ladet til 100 % noen (3?) ganger på rad.

Stemmer at det ikke er noen «daglig» eller «langtur»-tekst, men jeg hadde kanskje forventet noe mer eksplisitt i brukerhåndboken. Nå har jeg ikke fått finlest den, men har ikke funnet noe om dette ennå.

Folk flest som kjøper SR+, sitter sannsynligvis ikke og finleser norske og utenlandske forum for å lære mer om LFP-batterier. Snarere vil man anta at det er det samme batteriet i SR+ som i andre elbiler - og dermed i verste fall håndtere batteriet på en ikke-optimal måte.

BE

#6
LFP batterier har en annen kjemi og en annen spenning på battericellene. Spenningsforskjellen fra lav SOC (State of charge) til Høy SOC er veldig flat, det er derfor utfordrende for BMS (Battery Management System) å ha helt kontrollen på SOC på hver enkel celle dersom det er lenge siden fullading. LFP batterier skal i tillegg også tåle mye bedre å stå på full SOC uten å degraderes slik de konvensjonelle batteriene gjør.

For å ha oversikt over gjenværende kapasitet på batteriet må derfor LFP-batterier oftere lades til topp, og siden LFP batterier tåler dette mye bedre enn de gamle, har Tesla uttalt at de anbefaler fullading hver uke.

Blir spennende med LFP-batterier, men foreløpig ser dette ut til å være et fantastisk produkt som de fleste er veldig optimistiske til hva gjelder levetid.  :+1:

Edit : korrigering, takk turfsurf
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

turfsurf

Sitat fra: BE på lørdag 05. juni 2021, klokken 11:00
BMS (Battery Monitor System)
I folkeopplysningens interesse: BMS er vanligvis en forkortelse for Battery Management System.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mondeo

Kom en oppdatering for noen måneder siden som gjør at bilen har full regen hele tiden. (iallefall på min gamle 2019 modell)
Antar bilen bare brenner av energien i varme istede for å putte den i batteriet. Så har ikke nødvendigvis noe med topp-buffer å gjøre.

srheim

Er det ufo lyd når du rygger? Så at SR+ levert i GB har dette.

Murmik

Sitat fra: srheim på lørdag 05. juni 2021, klokken 17:12
Er det ufo lyd når du rygger? Så at SR+ levert i GB har dette.

Jepp, UFO-lyd. Og man kan bruke samme høytaleren til å spille musikk utenfor bilen (eller spille av en rekke morsomme lyder når man trykker på hornet - som lyden av ei geit). Har ikke sjekket, men antar dette bare er mulig når bilen er parkert.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: knut3448 på fredag 04. juni 2021, klokken 19:21Bilen ble ladet til 100% natt til i dag, og det var ikke mye begrensing på regen. Jeg så ikke så nøye på streken, men det var kanskje 60-70% regen. Så da skulle man tro at det er en brukbar topp-buffer på batteriet. Eller er det bare ukalibrert BMS slik at batteriet egentlig ikke var fullt...? Med toppbuffer og LFP-kjemi så er det forståelig at Tesla anbefaler å lade til 100% i så fall. Ladelimit var satt til 100% som standard.

Det virker som en stor fordel å alltid lade til 100%, fremfor å holde batteriet f.eks. mellom 20 og 80%. Det gir jo faktisk mer rekkevidde i praksis (hvis man skal behandle batteriet så pent som mulig)?

OleBrum2

Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34
Takk for interessante vurderinger!

Jeg hentet SR+ torsdag, og er så langt veldig fornøyd. Svært effektiv, med lavt forbruk på normalkjøring. Jeg har bare såvidt kjørt Tesla før (LR) og har også prøvd iPace. Jeg opplever SR+ som kjapp i akselerasjon fra rundt 30 til 100.

Måtte lade på Liertoppen jeg òg, med liten tid til forvarming av batteriet. Rotet litt før jeg fant ut hvordan jeg kunne se batteriprosenten (i stedet for km), men ladingen startet godt nede på gult nivå. Fikk rundt 130 kw umiddelbart før effekten gikk ned til 80 kw og ble liggende stabil på 80 helt til rundt 60% SoC. Da stoppet jeg ladingen.

Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda. Ladet til 100% i natt og merket knapt noen reduksjon i regen.

Så langt en veldig positiv opplevelse, både bil og overlevering!

Har du dannet deg noe inntrykk av reell rekkevidde kontra 440 WLPT? Har Tesla nok en gang lansert med rekkevidde som i praksis er helt uoppnåelig, eller fungerer det faktisk å nå 440 utenom motorvei sommerstid?

TøddiVedder

Tesla opererer med en standard, som heter WLTP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA