Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

När levereras de första kundebilarna i Norge?

Startet av alda, torsdag 03. juni 2021, klokken 20:16

« forrige - neste »

alda

Frågade säljare jag är i kontakt med på Bilia Skøyen, fick detta till svar:

"Ingen av bilene kan leveres i år dessverre.
Produksjonen starter først i Nov og BMW estimerer levering 1H 2022.

Vi håper på Q1 selvfølgelig men BMW Kunne ikke si noe konkret om det ennå."


Det var ju inte så oppløftende... kanske först Q2 worst case?  :(  :'(
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

telcontar

Jeg har blitt fortalt det samme av 2 forskjellige forhandlere, kanskje til og med Q2. For min del vi jeg helst ha bilen levert etter vinteren er over, så passer bra for meg.


alda

Sitat fra: telcontar på fredag 04. juni 2021, klokken 07:27
Jeg har blitt fortalt det samme av 2 forskjellige forhandlere, kanskje til og med Q2. For min del vi jeg helst ha bilen levert etter vinteren er over, så passer bra for meg.
Egentligen enig med dig, för blir väl lite knot om man ska ha bilen utlevert på vintern, og inte vill köpa dyra vinterhjul av BMW.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

HelectriC

Sitat fra: alda på fredag 04. juni 2021, klokken 08:34
Sitat fra: telcontar på fredag 04. juni 2021, klokken 07:27
Jeg har blitt fortalt det samme av 2 forskjellige forhandlere, kanskje til og med Q2. For min del vi jeg helst ha bilen levert etter vinteren er over, så passer bra for meg.
Egentligen enig med dig, för blir väl lite knot om man ska ha bilen utlevert på vintern, og inte vill köpa dyra vinterhjul av BMW.

Det er bare å bestille løse vinterdekk å la forhandler legge om til de på samme felger. Slik gjorde jeg med iPace, funket topp det!
ioniq 5

Tin

Legger inn bestilling nå. Forventet levering Q2 (som passer godt for vår del), men de selger sykt med biler, så skulle ikke forundre meg om det fort drar seg mot sensommer neste år for de som venter noen uker med bestilling. Men kan vel tenkes de får tilgang på flere biler når de ser hvordan salget går. Rått mye bil for pengene.

Ansjosfilet

Sitat fra: HelectriC på fredag 04. juni 2021, klokken 12:02
Sitat fra: alda på fredag 04. juni 2021, klokken 08:34
Sitat fra: telcontar på fredag 04. juni 2021, klokken 07:27
Jeg har blitt fortalt det samme av 2 forskjellige forhandlere, kanskje til og med Q2. For min del vi jeg helst ha bilen levert etter vinteren er over, så passer bra for meg.
Egentligen enig med dig, för blir väl lite knot om man ska ha bilen utlevert på vintern, og inte vill köpa dyra vinterhjul av BMW.

Det er bare å bestille løse vinterdekk å la forhandler legge om til de på samme felger. Slik gjorde jeg med iPace, funket topp det!

Ja, men om man ikke skal ha samme felgstørrelse da?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

ChrisEL

Sitat fra: Tin på tirsdag 08. juni 2021, klokken 13:47
Legger inn bestilling nå. Forventet levering Q2 (som passer godt for vår del), men de selger sykt med biler, så skulle ikke forundre meg om det fort drar seg mot sensommer neste år for de som venter noen uker med bestilling. Men kan vel tenkes de får tilgang på flere biler når de ser hvordan salget går. Rått mye bil for pengene.

Synes også det fremstår som mye for pengene. Jeg skulle bare sett flere tester av bakseteplassen. Bagasjerom/takboks ser ut til å duge som oppbevaringsplass, så da er det bare bakseteplassen som gjenstår før den kan vurderes som familiebil med 1, (og på sikt kanskje 2) små barn.

telcontar

Sitat fra: ChrisEL på tirsdag 08. juni 2021, klokken 14:17
Sitat fra: Tin på tirsdag 08. juni 2021, klokken 13:47
Legger inn bestilling nå. Forventet levering Q2 (som passer godt for vår del), men de selger sykt med biler, så skulle ikke forundre meg om det fort drar seg mot sensommer neste år for de som venter noen uker med bestilling. Men kan vel tenkes de får tilgang på flere biler når de ser hvordan salget går. Rått mye bil for pengene.

Synes også det fremstår som mye for pengene. Jeg skulle bare sett flere tester av bakseteplassen. Bagasjerom/takboks ser ut til å duge som oppbevaringsplass, så da er det bare bakseteplassen som gjenstår før den kan vurderes som familiebil med 1, (og på sikt kanskje 2) små barn.

Røverkjøp er vel nesten riktig her  :P

Tror nyeste 3 serie sedan er nærmeste du kommer størrelsemessig for å sjekke bakseteplass. Takhøyde kan være mer skrånende i i4. Er omtrent samme akselavstand på dem (285.xxcm). Jeg gjorde ihvertfall den fysiske sjekken før bestilling.

Fikk opplyst at selges 100 biler dagen totalt i Norge

F1-gubben

Sitat fra: ChrisEL på tirsdag 08. juni 2021, klokken 14:17
så da er det bare bakseteplassen som gjenstår før den kan vurderes som familiebil med 1, (og på sikt kanskje 2) små barn.
Du forventer ganske store små barn? :)
2004 BMW 530i - "Black-sapphire Metallic"
2017 BMW i3 - Fully charged - "Protonic Blue"
(bestilt) 2022 BMW i4 M50 Supercharged - "Portimao Blau"

ChrisEL

Sitat fra: F1-gubben på tirsdag 08. juni 2021, klokken 16:49
Sitat fra: ChrisEL på tirsdag 08. juni 2021, klokken 14:17
så da er det bare bakseteplassen som gjenstår før den kan vurderes som familiebil med 1, (og på sikt kanskje 2) små barn.
Du forventer ganske store små barn? :)

Hehe, neida. Men jeg er ganske høy og barneseter tar jo litt plass da - men mulig jeg bare er i overkant bekymret og oppsatt på at jeg egentlig burde velge en mer snusfornuftig SUV?

Trond.m

#10
Jeg synes også i4 M40 framstår som et svært godt kjøp i dag. Men man kjøper faktisk ikke en bil i dag, men om ca 8 mnd. Det BMW nå gjør med å bytte ut en reservasjonsløsning med å kreve bindende kontrakt på en bil de ikke engang har vist fram er så lite forbrukervennlig at det er grunn til å være kritisk. Jeg har friskt i minne at BMW satte ned prisen på i3 120Ah med 30.000 kr rett etter lansering. BMW sin prisgaranti var forbrukervennlig i en tid hvor prisene var forutsigbare og bare gikk oppover. Nå skjer det motsatte og om 8 mnd. er det ikke sikkert tilbudet framstår som like attraktivt. Da BMW satte ned pris på i3 etter at entusiastene hadde bestilt, så var politikken at prisgaranti gir en garanti også mot prisjusteringer i kundens favør. Selv biler som ikke var produsert da prisen ble satt ned ble låst til gammel (=høyere) pris. Hadde BMW hatt samme prispolitikk som Tesla, så hadde det vært løp og kjøp. Nå er jeg mer usikker, selv om mye tyder på at det blir en knallgod bil til en attraktiv pris 🤔
Synes VW har opptrådt langt mer forbrukervennlig når det gjelder pris. De starter ikke salget før bilen er produksjonsklar, og har tross bindende kontrakter redusert prisene både på id.4 og id.4 GT. med tilbakevirkende kraft for kunder som har skrevet kontrakt. Hvis jeg skal kjøpe ny BMW igjen, så vil jeg be om å få det med i kontrakten, men det vet jeg ikke om de godtar. Når VW satte ned prisen på id.4 med 20K, fikk alle 20K i fratrekk på sin kontrakt, uten hensyn til hva som lå inne av rabatt i utgangspunktet. Det enkleste var om man fikk inn i kontrakten en rett til å gå ut av den hvis veiledende pris settes ned før levering.

Tin

Sitat fra: Trond.m på onsdag 09. juni 2021, klokken 05:31
Jeg synes også i4 M40 framstår som et svært godt kjøp i dag. Men man kjøper faktisk ikke en bil i dag, men om ca 8 mnd. Det BMW nå gjør med å bytte ut en reservasjonsløsning med å kreve bindende kontrakt på en bil de ikke engang har vist fram er så lite forbrukervennlig at det er grunn til å være kritisk. Jeg har friskt i minne at BMW satte ned prisen på i3 120Ah med 30.000 kr rett etter lansering. BMW sin prisgaranti var forbrukervennlig i en tid hvor prisene var forutsigbare og bare gikk oppover. Nå skjer det motsatte og om 8 mnd. er det ikke sikkert tilbudet framstår som like attraktivt. Da BMW satte ned pris på i3 etter at entusiastene hadde bestilt, så var politikken at prisgaranti gir en garanti også mot prisjusteringer i kundens favør. Selv biler som ikke var produsert da prisen ble satt ned ble låst til gammel (=høyere) pris. Hadde BMW hatt samme prispolitikk som Tesla, så hadde det vært løp og kjøp. Nå er jeg mer usikker, selv om mye tyder på at det blir en knallgod bil til en attraktiv pris 🤔
Synes VW har opptrådt langt mer forbrukervennlig når det gjelder pris. De starter ikke salget før bilen er produksjonsklar, og har tross bindende kontrakter redusert prisene både på id.4 og id.4 GT. med tilbakevirkende kraft for kunder som har skrevet kontrakt. Hvis jeg skal kjøpe ny BMW igjen, så vil jeg be om å få det med i kontrakten, men det vet jeg ikke om de godtar. Når VW satte ned prisen på id.4 med 20K, fikk alle 20K i fratrekk på sin kontrakt, uten hensyn til hva som lå inne av rabatt i utgangspunktet. Det enkleste var om man fikk inn i kontrakten en rett til å gå ut av den hvis veiledende pris settes ned før levering.

VW ja.. kanskje på id.4, men se på id.3...alt annet en forbrukervennlig.

Trond.m

Vel, hvis prisen går ned etter levering kan ingen kontrakt gardere deg mot. Det som bekymrer meg er at markedet for biltypen som i4 er lite. Ser ikke bort fra at jeg kjøper, men tror jeg venter til bilen kan prøvekjøres.

Turdu

#13
Bakseteplass: Youtube, sjekk videoen fra Auto Bild. Der kan vi se bakseteplassen. Litt lavt under taket, testeren er 1,95m. Videoen gir likevel en indikasjon på evt benplass og plass til barnestoler, skulle jeg tro.
Fra 7:07  https://www.youtube.com/watch?v=YC-q89WFklE


ChrisEL

Sitat fra: Turdu på onsdag 09. juni 2021, klokken 14:28
Bakseteplass: Youtube, sjekk videoen fra Auto Bild. Der kan vi se bakseteplassen. Litt lavt under taket, testeren er 1,95m. Videoen gir likevel en indikasjon på evt benplass og plass til barnestoler, skulle jeg tro.
Fra 7:07  https://www.youtube.com/watch?v=YC-q89WFklE

Har sett den, og han sitter definitivt ikke godt bak der! :laugh:
Men det vel kanskje hodeplassen som er problemet hans, selve benplassen går vel akkurat...
Skulle helst hatt noe å sammenligne med dog.

Får ta turen innom og teste baksetet i en 3-serie sedan tenker jeg. Det er vel det nærmeste jeg kommer per i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA