Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Billen tuter to ganger innimellom

Startet av Birger, torsdag 03. juni 2021, klokken 13:23

« forrige - neste »

Birger

Nå har vi mottatt vår etterlengtede Mach-e og har en irriterende sak. Noen ganger så tutter billen to ganger raskt etter hverandre. Type som det gjort i gamle dager når alarmer ble aktivert.

Er det noen som vet hvorfor det skjer og kan det skrus av?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

chargedup

Hvis det bare skjer innimellom tipper jeg det er en "feilmelding", feks at bilen allerede er låst og at man trykker på låseknappen eller at en dør er åpen (typisk automatisk bagasjeromsluke som ikke har lukket seg enda) slik at man ikke får låst bilen.

Fra instruksjonsbok:
FEILLÅSING (hvis utstyrt)
Hva er feillåsing
Feillås er en låsefunksjon som varsler deg
hvis kjøretøyet ikke er låst.
Feillåsing – begrensninger
Når du trykker én gang på låseknappen, vil
ikke retningslysene blinke hvis:
• Dør(er) eller bakluken er åpen
• Panseret er åpent.
Hvis du slår av låsefeil, lager ikke hornet
lyd hvis du trykker på låseknappen på
fjernkontrollen og en dør er åpen.

Slå feillåsing av/på
1. Åpne kjøretøyskuffen på
berøringsskjermen.
2. Trykk på INNSTILLINGER.
3. Trykk på Kjøretøy.
4. Trykk på Låser.
5. Slå Varsel om låsefeil på eller av.

Instruksjonsbok finnes her: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjjqrD-sf3wAhXMBhAIHUhoAUkQFjAAegQIBBAD&url=https%3A%2F%2Fwww.fordservicecontent.com%2FFord_Content%2FCatalog%2Fowner_information%2F2021-Ford-Mustang-Mach-E-Owners-Manual-version-1_om_NO_09_2020.pdf&usg=AOvVaw3YjlspgBgERFkAjTgDcbPk
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Birger

Sitat fra: chargedup på fredag 04. juni 2021, klokken 08:55
Hvis det bare skjer innimellom tipper jeg det er en "feilmelding", feks at bilen allerede er låst og at man trykker på låseknappen eller at en dør er åpen (typisk automatisk bagasjeromsluke som ikke har lukket seg enda) slik at man ikke får låst bilen.

Fra instruksjonsbok:
FEILLÅSING (hvis utstyrt)
Hva er feillåsing
Feillås er en låsefunksjon som varsler deg
hvis kjøretøyet ikke er låst.
Feillåsing – begrensninger
Når du trykker én gang på låseknappen, vil
ikke retningslysene blinke hvis:
• Dør(er) eller bakluken er åpen
• Panseret er åpent.
Hvis du slår av låsefeil, lager ikke hornet
lyd hvis du trykker på låseknappen på
fjernkontrollen og en dør er åpen.

Slå feillåsing av/på
1. Åpne kjøretøyskuffen på
berøringsskjermen.
2. Trykk på INNSTILLINGER.
3. Trykk på Kjøretøy.
4. Trykk på Låser.
5. Slå Varsel om låsefeil på eller av.

Instruksjonsbok finnes her: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjjqrD-sf3wAhXMBhAIHUhoAUkQFjAAegQIBBAD&url=https%3A%2F%2Fwww.fordservicecontent.com%2FFord_Content%2FCatalog%2Fowner_information%2F2021-Ford-Mustang-Mach-E-Owners-Manual-version-1_om_NO_09_2020.pdf&usg=AOvVaw3YjlspgBgERFkAjTgDcbPk

Takk! Fin informasjon og dette er helt sikkert årsaken i noen av tilfellene.

Men ikke alle... Vi hadde kjørt et stykke, stanset og parkerte. Så plutselig kom det to tut.
Jeg har kontaktet Ford support nå og håper på en avklaring.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

chargedup

Amerikanske biler har en tendens til å tute og plinge for den minste ting ;) Vanligvis kan man velge om amerikansk bil skal tute (to ekstremt korte tut) når den låses opp og igjen, fra menyene (på tidligere Mustang (ikke mach-e) tror jeg det var i "speedometermenyen", men nå idag gjøres det nok fra hovedskjermen).

Bilen er helt ny og jeg tror at verken forhandler/importør/verksted har nok kompetanse enda til "småfeil" (irritasjonsmomenter), men regner med du får svar etterhvert. Løser seg helt sikkert!
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Rooki3

Jeg fikk beskjed fra forhandler at den tuter hvis du går ut av bilen uten å slå av «tenningen» først.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA