Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt i3 fra 2018, er det fallgruver?

Startet av crappeliten, mandag 31. mai 2021, klokken 09:23

« forrige - neste »

crappeliten

Hei

Eg har lenge hatt lyst på en i3, og nå var eg så heldig at min gamle diesel fossil ble sulgt på et blunk, at eg endelig kan kjøpe min drømmeelbil. Eg trenger 10mil på vinterdagene (ca -10 her), så tror 94Ah skal være nok. 

Eg tenker spytte ut i underkant av 200 000kr for en brukt, helst ikke mer enn 180 (eg liker ikke fully charged dilldall, og skinnseter har eg aldri likt). Er det noen fallgruver man kan gå i når bilen er så ny, og kun har gått alt i fra 20k til 40k km?
Eg ser svært sjeldent at de tar med hvor fort bilen kan lade om eg skal reise litt lengre, er det standard ladehastighet fra ulike årsmodeller eller er dette ekstrautstyr?

Ellers har eg lest tråden om å kjøpe brukt elbil, var mye poeng i å sjekke ladehistorikk og evt. sjekk av battericeller osv, men usikker på hvor lett dette lar seg gjøre fra private selgere, og om det har så mye å si på en nyere brukt. Er veldig redd å kjøpe en som har stått fulladet lenge.

PionerThink

Som du sikkert har fått med deg er det ikke så mye trafikk her inne lengre siden i3 er en relativt pålitelig bil med få mangler. Det er noen gjengangere jeg uansett ville sjekket med denne modellen (i3 generelt):
Hvis bilen har vært kjørt i saltholdig klima på vinteren er tårnlager framme noe som ofte skiftes før garantitiden er over. Er de ikke byttet er det bare et tidsspørsmål. Spør om byttet, og hvis ikke ta en kikk opp under framhjulet og se om dekselet er veldig korrodert på toppen av fjærene som du kan finne bilder av her inne! Samme gjelder bremseskiver som også er en gjenganger, spesielt hvis eier ikke bremser regelmessig som du også finner mange emner om her inne! Låsepinne-aktuator til ladepistol er også en gjenganger som mange har skiftet på garanti, eller som meg som var dum og ventet til garantien gikk over og måtte betale 4000kr for å få byttet. Det har også vært noen tilfeller av varmesete som har sluttet å virke, men dette kan jo ikke sjekkes egentlig.(jeg måtte kjøpe et brukt og byttet hele setet da det var enklest). Ellers er det stort sett småting på feilsiden bortsett fra noen som har vært uheldige og måttet skifte større enheter for egen regning, noe som alltid er kjipt. Lading er lik for alle i3-modellene og den tar 50kWh hvis man har temp i batteriet, og lader mellom 20 og 80% SOC. Noen få har ikke hurtiglading som er type importert, så sjekk at den har dette før kjøp og om den har vært mye hurtigladet som ikke er så gunstig i lengden.(kjenner ikke til noe OBD-dongle for i3, så ikke lett å sjekke status på hver celle)
2018 modellen var vel ellers en facelift med bedre lys og litt småting, men mye lik den jeg har som er 2014 modell. Vi har ikke skinn, men stor Navi og H&K anlegg og klarer oss fint med dette for en slik bil på kortkjøring. Dog kunne ryggekamera vært greit å ha sammen med sensorer foran da det ikke er lett å bli vant med det korte overhenget og vite hvor langt i fra man parkerer ;)
Rekkevidden er mye lik hele året hvis ikke for kaldt, men 10-20% reduksjon må nok påregnes vinterstid.
Lykke til med kjøp og håper du finner en som du blir fornøyd med! :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Orbit

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 01. juni 2021, klokken 15:42
(kjenner ikke til noe OBD-dongle for i3, så ikke lett å sjekke status på hver celle)
Det finnes app/dongle til i3 for både Android og iOS som gir deg detaljert batteristatus og -helse.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mariusse

Om jeg kan få semi-kapre litt - dette med tårnlager, er det noe som gjelder i3s også?

crappeliten

Takk for betryggende svar. Eg har sett på endel no, og veldig mange har litt småskader på bildøren fremme fra steinsprut, som ikke har blitt behandlet med engang og fått litt rust. Det er svært små partikler som du må helt inntil for å se.
Hvordan er det å etterbehandle sånt? Må man først av med rusten før man tar på klarlakk og original-lakk? Hvordan gjør man i såfall det? Er redd det ruster videre under viss eg bare tar på lakken.

Orbit

På i3? Hele karosseriet er i kunststoff og kan ikke ruste! Det du ser er nok små metallspon fra bremseskiver (flyverust) som har satt seg i lakken og begynt å ruste. Det får du lett bort med Iron-X eller tilsvarende middel (evt også clay-rens etterpå dersom de sitter veldig fast). Dette skjer med alle biler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: Orbit på søndag 06. juni 2021, klokken 07:07
På i3? Hele karosseriet er i kunststoff og kan ikke ruste! Det du ser er nok små metallspon fra bremseskiver (flyverust) som har satt seg i lakken og begynt å ruste. Det får du lett bort med Iron-X eller tilsvarende middel (evt også clay-rens etterpå dersom de sitter veldig fast). Dette skjer med alle biler.

Korrekt - Plastplater ruster ikke  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA