Strømløst tilhengerfeste. Er det noe man kan gjøre selv?

Startet av morrun, fredag 28. mai 2021, klokken 23:05

« forrige - neste »

morrun

Hei. Har trukket tilhenger med 3'ern kun et par ganger tidligere. I fjor høst var vel sist gang. Da jeg skulle koble på vår ny-innkjøpte Camp-let nå, virket ingen lys. Jeg er ikke noe tess med måleutstyr, men ingen lys ble tent på båthengeren heller. Alt lys på begge hengere fungerte, da jeg testet med Land Cruiseren. Konklusjonen må vel være at det er noe feil på Teslaen, men hva?! Er det noe jeg kan gjøre med det annet enn å vente til 11.06 da jeg har fått time på servicesenter-uten å forårsake risiko for å ødelegge mer?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

z4rd

Jeg dro tilhenger for et par dager siden med min TM3, og nå som alltid tidligere, så oppdager TM3 tilhengeren automatisk i det jeg kobler den til. Trailer Mode blir aktivert i bilen og lys osv fungerer som det skal. Kanskje den ikke oppdager den pga feil med en pin eller to på kontakten? Du kan jo koble til og deretter prøve å aktivere Trailer Mode manuelt fra skjermen? Skal lyse med blått ikon, hvis det er rødt, så er det noe feil med koblingen... Er jo ikke uvanlig med dårlige kontakter... du kan jo også kjøre på med noe kontaktspray/CRC (Clas/Biltema) for å rense opp litt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

knegg

Følger denne... Hadde på en henger det eier mente at alle lys var i orden. Teslaen ville ikke tenne noen av de.
2020 Model 3

Rosstopher

Dårlig kontakt er en gjenganger uavhengig av hvilken bil og hvilken henger det er snakk om. Litt WD40 e.l. i kontakten og ta den inn og ut noen ganger er en god start og er du heldig så løser det problemet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Orbit

@morrun: Har du hatt båthengeren på TM3 før, eller er det andre hengere som har fungert tidligere? Jeg kjenner ikke TM3, men en del biler detekterer ikke hengere med LED-lys pga lavt strømtrekk. I så fall nå du inn med et adapter som øker strømtrekket litt, f.eks. denne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

morrun

Takk for responsen. Begge tilhengerne har vanlige glødepærer. Bilen oppdager tilhengeren når jeg kobler på, men går aldri til blått symbol. Symbolet forblir rødt.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

z4rd

Dette er hva manualen sier:

Trailer Mode must always be active when towing a trailer. When you connect a trailer's electrical connection while the vehicle is in Park, Model 3 automatically engages Trailer Mode. When you disconnect the trailer's electrical connection, Trailer Mode does not disengage automatically. To manually engage or disengage Trailer Mode, touch Controls > Driving > Trailer Mode on the touchscreen.

Blått ikon: Trailer Mode is Active.

Gult ikon: Model 3 detects a connection for trailer lights but Trailer Mode is disabled. It is likely that a carrying accessory has been connected. (Her kan man manuelt aktivere Trailer Mode fra menyen)

Rødt ikon: Model 3 detects a faulty electrical connection for the trailer lights. Some, or all, trailer lights may not be functioning. Pull over as soon as safety permits and inspect the trailer lights for faulty cabling or connections. If the issues are resolved and the red icon still persists, turn Trailer Mode off and on once more. If you are finished towing and have disconnected the trailer electrical connector, manually disengage Trailer Mode to clear the red icon.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA