FrP vil nedbetale alle bomprosjektene.

Startet av elektrolux, tor 27. mai 2021, kl. 13:43

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: JorgenM på fre 28. mai 2021, kl. 11:34
Det er vel urelevant, men tenker Norge gjør seg litt mindre attraktiv for bilturister med alle bomstasjonene. Alle med utenlandske skilter burde kjøre gratis mener nå jeg. At du er uenig er registrert :+1:

Det er vel mange land med bompengeordning og så lenge man her i landet har noenlunde tilsvarende ordning så har ikke Norge som turistland noen ulempe? Skal all kommersiell trafikk på utenlandske skilt kjøre gratis mens alt med norske skilt skal betale? Du ser vel da hvilken økonomisk ulempe det vil bety for norske firmaer og/eller kommersiell trafikk på norske skilt? Vil tro slik forskjellsbehandling vil møte på noen lover og regler som gjør dette vanskelig.

Rosstopher

Sitat fra: arthur på lør 29. mai 2021, kl. 08:46
Det er vel mange land med bompengeordning og så lenge man her i landet har noenlunde tilsvarende ordning så har ikke Norge som turistland noen ulempe?

Fins det noen land med tilsvarende ordning som Norge da? Altså like stort omfang, like høye priser og manglende bomfrie alternativer?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rosstopher på lør 29. mai 2021, kl. 13:02
Det er vel mange land med bompengeordning og så lenge man her i landet har noenlunde tilsvarende ordning så har ikke Norge som turistland noen ulempe?

Fins det noen land med tilsvarende ordning som Norge da? Altså like stort omfang, like høye priser og manglende bomfrie alternativer?

I Sveits må du betale en gankse høy avgift for å kjøre der. Minimum sats gjelder for fjorten dager. Tilsvarende i Østerrike, men en del lavere. Som transittland forstår jeg langt på vei de to landenes opplegg!

paalsen

Det koster vel ca 400 kroner for Vignette i Sveits som gjelder for ett år. Og det er bare årlige vignetter.

https://www.ch.ch/fr/vignette-autoroutiere/

Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

..... og manglende bomfrie alternativer?

Hva tror du prisen på veier med bompenger i Norge hadde vært hvis det (også) skulle være bomfrie alternativer som ikke forsinker en noe særlig? Har du tatt en titt på hvordan geografien, og topografien ser ut i Norge og gjort deg noen refleksjoner om hvor mange vi er?

Skulle gjerne ha sett en oversikt over hvor mye penger vi faktisk bruker på veier i Norge per innbygger i året

Rosstopher

Sitat fra: arthur på lør 29. mai 2021, kl. 17:11

..... og manglende bomfrie alternativer?

Hva tror du prisen på veier med bompenger i Norge hadde vært hvis det (også) skulle være bomfrie alternativer som ikke forsinker en noe særlig? Har du tatt en titt på hvordan geografien, og topografien ser ut i Norge og gjort deg noen refleksjoner om hvor mange vi er?

Skulle gjerne ha sett en oversikt over hvor mye penger vi faktisk bruker på veier i Norge per innbygger i året

Ser du valgte å unnlate å svare på spørsmålet. Det er svar nok i seg selv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

arthur

Hvis mitt manglende svar var på dine spørsmål om; "Fins det noen land med tilsvarende ordning som Norge da? Altså like stort omfang, like høye priser og manglende bomfrie alternativer?" så må jeg bare innrømme at jeg ikke har en slik oversikt over verdens rundt 200 land at jeg kan svare deg konkret på det, dessverre. Beklager så meget.

Rosstopher

Jeg syns det er litt underlig å påstå at:
dersom du ikke kan nevne ett eneste land som har tilsvarende ordning som Norge. Jeg tenker jeg sier takk for meg i diskusjonen med deg. God kveld!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

elektrolux

Hva tror du prisen på veier med bompenger i Norge hadde vært hvis det (også) skulle være bomfrie alternativer som ikke forsinker en noe særlig?

Måtte lese denne setningen flere ganger da den er direkte skremmende og viser hvor godt myndighetene har klart å hjernevaske borgerne sine.

Framstillingen om at bom er en naturlig måte å skattlegge bevegelse gjør meg matt. Frihet til å bevege seg er en grunnleggende menneskerett og skattlegging basert på punktmåling der individet ikke har mulighet til reelle valg må aldri aksepteres.

I Norge har heldigvis myndighetene (enn så lenge) fredet MC fra bomgalskapen. Ser med gru på om også denne muligheten forsvinner.

Den dagen vil utflytting seriøst vurderes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på søn 30. mai 2021, kl. 11:30

Hva tror du prisen på veier med bompenger i Norge hadde vært hvis det (også) skulle være bomfrie alternativer som ikke forsinker en noe særlig?

Framstillingen om at bom er en naturlig måte å skattlegge bevegelse gjør meg matt.

Sitatet viser ikke bare et tankesett hvor bompenger oppfattes som en naturlig måte å finansiere infrastruktur, men også at å ødelegge gamle veier når det bygges nye oppfattes som riktig fremgangsmåte.

Mange steder bomlegges også gamle veier som ikke er finansiert av bompenger. Her i Vestfold har de stort sett valgt å ødelegge gamle veier med fartshumper, lavere fartsgrenser og noen steder veisperringer. Og når bompengene er nedbetalt blir selvfølgelig ikke de ødeleggende virkemidlene fjernet, og vi har mange veier med tidligere 50- og 60-grense hvor det i dag er 30 og 40 og en masse unødvendige fartshumper.

I mange tilfeller ville det altså ha vært billigere å ha bomfrie alternativer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

arthur

Måtte lese denne setningen flere ganger da den er direkte skremmende og viser hvor godt myndighetene har klart å hjernevaske borgerne sine.

Framstillingen om at bom er en naturlig måte å skattlegge bevegelse gjør meg matt. Frihet til å bevege seg er en grunnleggende menneskerett og skattlegging basert på punktmåling der individet ikke har mulighet til reelle valg må aldri aksepteres.

I Norge har heldigvis myndighetene (enn så lenge) fredet MC fra bomgalskapen. Ser med gru på om også denne muligheten forsvinner.

Jeg tror at man (nesten) kan være enige om at veier som bygges og skal vedlikeholdes koster penger både ved opparbeidelse og ved vedlikehold. Så koker den videre diskusjon ned til hvem, hvordan og hvorfor hvem skal betale for hva. Gjøres det f.eks "kun" over skatteseddelen vil de som tjener mest bidra med mest, og de som ikke har skattbar inntekt (hvilket mange med åpenbare store formuer ikke har) ikke bidra med noe som helst. For egen del synes jeg at brukerfinansiering er riktig, eller riktigere, enn "blind" beskatning.

Når noen også snakker om at "veier blir ødelagt ved at det opparbeides fartshumper og/eller ved at fartsgrensene blir satt ned", ja da har man virkelig fått seg noe å irritere seg over uten tanke på at slike "inngrep i den personlige friheten" også skal gjelde alle, også f.eks de som er bosatt langs veien, fotgjengere, syklister, barn i lek osv Vi bor i en lokal vel hvor hele området har fartsgrense på 30 km/t, men et øpar ganger gjennom de senere år har fartshumpene i vår vei vær fjernet hvilket har medført at "alle" benytter denne veien selv om det betyr en omvei.Når fartshumpene igjen har kommet på plass, nylig skjedd, ja da har trafikken gått ned og farten til bilistene i området likeså, heldigvis!

Magnus Hansen

At bompenger skulle være et slags brudd på menneskerettighetene er vel noe av de mer spesielle argumentene jeg har hørt. Ellers er det jo bare å finne seg et annet land som du indikerer. Det er faktisk fullt mulig å få til. Får ofte med seg gunstigere klima på kjøpet.

turfsurf

Sitat fra: paalsen på lør 29. mai 2021, kl. 13:45
Det koster vel ca 400 kroner for Vignette i Sveits som gjelder for ett år. Og det er bare årlige vignetter.

Ja, det er faktisk ganske dyrt som turist hvis man bare skal kjøre gjennom.

Det som er sært for Norge er at man setter bommer på sideveier, der man ikke får nytte av veien.

I andre land betaler man for bruk av de bedre veiene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Frihet til å bevege seg er en grunnleggende menneskerett og skattlegging basert på punktmåling der individet ikke har mulighet til reelle valg må aldri aksepteres.

Dette argumentet har jeg hørt før, og det er i beste fall bare tøys. Alle kan fritt bevege seg i Kongeriket Norge, men "fritt" er ikke ensbetydende med "gratis". Ellers er det jo (som du selv nevner) alternativer som ikke medfører at en må betale for å ferdes langs veiene; alt fra å gå/sykle (som riktignok er forbudt på en del strekninger, men av gode grunner) til MC og en del andre farkoster som jeg vet du er glad i. :)

Når det er sagt så er jeg av dem som mener at alle veier burde være bomfrie (fir ikke å snakke om fergeprisene; man er jo allerede belemret med en veg som i beste fall bare er åpen 2-3 ganger i timen, ofte mindre) og at infrastruktur er en sammfunnsoppgave som bør betales over skatteseddelen. Alle er avhengige av veiene - også de som ikke noen sinne er å finne bak rattet på en bil.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

saftsuse

Sitat fra: Roy Aasen på fre 28. mai 2021, kl. 18:42

Glemte det:  Hva FRP måtte finne på å mene om å nedbetale bomprosjektene...ligger vel i beste fall i avdelingen GPP.

Hva er GPP? Glemt Parti Propaganda? Brutto primærproduksjon?
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA