Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Batteribytte av NIO EC 6  (Lest 398 ganger)

Jarv!s

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 291
    • Vis profil
Batteribytte av NIO EC 6
« på: Onsdag 26. Mai 2021, klokken 11:55 »
Hei,
kom over en video av batteribytte.

https://www.youtube.com/watch?v=yxqhd4FkP0c

Morsomt system, men lurer på hvordan det vil fungere når man er mange.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Tafsern

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 269
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #1 på: Onsdag 26. Mai 2021, klokken 18:43 »
Har ikke trua. En stasjon bare for et bilmerke, usikker pris, 5 minutter.... Dette blir nok ikke en hit, mer en fancy gimmick.

nilka

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 81
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #2 på: Onsdag 26. Mai 2021, klokken 20:30 »
Tja. NIO har vel vært tydelige på at andre kan benytte seg av teknologien så er vel mer motvilje hos de andre selskapene for å benytte boende ikke selv har skapt som er problemet når det kommer til at det bare er for ett merke.

I Kina er de jo faktisk i gang med å lage en offisiell standard for dette med batteribytter.

Når det kommer til at dette bare skulle være en gimmik så sier godt over 2 millioner batteribytter i Kina noe ganske annet. NIO har akkurat produsert 100.000 biler så i snitt har hver bil bytta batteri mer enn 20 ganger. Når bilen i tillegg støtter 180kw lading så synes jeg dette viser ganske klart at dette hr noe for seg.

Og på de nye stasjonene tar byttet 3 minutter ikke 5. jeg har trua.

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2211
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #3 på: Onsdag 26. Mai 2021, klokken 23:24 »
Her er et par skjermbilderbilder fra en ladesesjon fra Teslabjørns 1000km challenge med Audi e-tron GT på en Ionity-lader.

Dette er hva som er mulig på en bil man kan kjøpe i dag. Med tanke på hvordan utviklingen på elbiler har vært de fem siste årene, hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Trenger vi egentlig kompliserte og kostbare batteribyttestasjoner, som må ha masse batterier på lager?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2318
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #4 på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 06:33 »
Hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Om 5 år er vel røkla der Tesla er idag. Så spørsmålet er hvor Tesla er da. De har vel minst 5 års forsprang på alle punkt.

nilka

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 81
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #5 på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 10:33 »
Her er et par skjermbilderbilder fra en ladesesjon fra Teslabjørns 1000km challenge med Audi e-tron GT på en Ionity-lader.

Dette er hva som er mulig på en bil man kan kjøpe i dag. Med tanke på hvordan utviklingen på elbiler har vært de fem siste årene, hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Trenger vi egentlig kompliserte og kostbare batteribyttestasjoner, som må ha masse batterier på lager?

Tja nå er vel noe av poenget at man ikke trenger så mange ekstra batterier på lager. Det andre poenget er at man kan ha mindre batterier som standard i bilene og at man leier større batteri akkurat når man trenger dette. Den tredje er at man får mye bedre kontroll over batterienes status og kan ta dem ut og reparere på et mye tidligere tidspunkt som både kan føre til færre produserte batterier og bedre gjenbruk av delene. I tillegg har du tryggheten om at du alltid kan oppgradere til et større og nyere batteri med nyere teknologi når den faktisk kommer.

nilka

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 81
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #6 på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 10:39 »
Hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Om 5 år er vel røkla der Tesla er idag. Så spørsmålet er hvor Tesla er da. De har vel minst 5 års forsprang på alle punkt.

Om Tesla er så langt foran på teknologien såner det veldig merkelig at de ikke allerede har kommet med f.eks. Faststoffbatterier ettersom flere produsenter sier de skal ha disse klare i løpet av 2022. Deriblant NIO og Toyota. Såvidt jeg husker har også NIO sagt at med oppgraderte faststoffbatterier tror de at de vil kunne tilby en hurtiglading på opp mot 350KW. Og såvidt jeg har skjønt skal dette være bakoverkompatibelt. Leste et annet sted at bilene som bygges fra bunn med tanke på faststoffbatterier i starten skal kunne takle ca 500kw men muligens opp mot 800kw på sikt.

Dette vil jo kun være mulig om de har overdimensjonert laderne, men om de er så trygge på faststoffbatterier så er det jo naturlig når de har denne batteribyttemuligheten fordi de da vil får et kjempeforsprabg selv på sine gamle biler.

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2211
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #7 på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 23:43 »

Tja nå er vel noe av poenget at man ikke trenger så mange ekstra batterier på lager. Det andre poenget er at man kan ha mindre batterier som standard i bilene og at man leier større batteri akkurat når man trenger dette. Den tredje er at man får mye bedre kontroll over batterienes status og kan ta dem ut og reparere på et mye tidligere tidspunkt som både kan føre til færre produserte batterier og bedre gjenbruk av delene. I tillegg har du tryggheten om at du alltid kan oppgradere til et større og nyere batteri med nyere teknologi når den faktisk kommer.

Med 3 minutter til selve batteribyttet, så tar det kanskje 5 minutter i totaltid fra en bil starter byttingen, til neste bil rygger inn og starter byttingen. Det betyr en kapasitet på 12 biler i timen.

Kunder som bytter batteri forventer å få et 100% oppladet batteri. Hvis det tar 1 time å hurtiglade et batteri til 100%, må de ha 12 batterier på lager for å holde tritt med batteribyttene. Og de må ha kapasitet til å hurtiglade 12 batterier samtidig. Men det kan brukes større grad av lastdeling enn vanlige hurtigladere. Er dimensjoneringen dårligere enn dette, utnyttes ikke kapasiteten til batteribyttestasjoen. Og kundene risikerer å måtte vente på et ferdigladet batteri, mens byttestasjonen står ubenyttet.

Skal de tilby flere batteristørrelser, må de ha flere på lager. Er ladetiden til 100% kortere enn 1 time, reduseres lagerbehovet.

Det er selvfølgelig kjekt for kundene å kunne bytte batteri på tre minutter, men jeg tror det er en ekstremt kostbar løsning. Som må betales for i en eller annen form. Hvis batteribytte ser billig ut i dag, så ta en titt på hva som har skjedd med prisen på Teslas superlading. Det har gått fra gratis i bilens levetid, til over 2,50 pr kWh.

Det sies at at det er lite bærekraftig at Tesla har et eget superladernettverk som ikke andre har tilgang til. Men det er jo ingen ting mot den dårlige bærekraften til batteribyttestasjoner.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

chargedup

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 609
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #8 på: Fredag 28. Mai 2021, klokken 14:22 »
Synes denne artikkelen ( https://spectrum.ieee.org/cars-that-think/energy/batteries-storage/ev-battery-swapping-how-is-this-a-good-idea ) oppsummerer mitt synspunkt på batteribyttestasjoner godt: Battery swapping has become a lot like hydrogen fuel cells for passenger cars: They’re automotive ideas that are never quite born, but just won’t die. (* selv om NIO har utført langt over 1 million batteribytter i Kina på det jeg har lest er bemannet stasjon)

Tanken er forsåvidt god og det finnes noen få gode argumenter for batteribyttestasjoner, spesielt tidsbruk og kanskje også forskjellig batteristr. Den store bakdelen er det at det er alt for mange hindringer i veien for å gjøre det lønnsomt på noe som helst vis for forbrukeren vs hurtiglading. Jeg tror det er et stort feilsteg av NIO å satse på batteribyttestasjoner, spesielt i land som Norge der tilgang på hurtigladestasjoner er relativt god fra før.
I-pace FE
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera
Forhåndsreservert: Model Y - ID4X

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4883
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #9 på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 20:03 »
Et annet argument er at høyt effektuttak ved lading er veldig dyrt, hvertfall i Norge.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D