Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteribytte av NIO EC 6

Startet av Jarv!s, onsdag 26. mai 2021, klokken 11:55

« forrige - neste »

BubbaJoFet

https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/537787/geely-battery-swapping-stations-2025/amp/

Dette er også av litt interesse, iallefall at SAIC, som er statlig, planlegger egne stasjoner. SAIC leverte 2,6 millioner biler i 2020 fra egne merker og 3 millioner fra sine joint ventures med VW og GM m.fl. Her i Norge selges MG og Maxus

RJK

...og her Tesla fått tyn for sine lukkede SuC-stasjoner, og så skal man hylle batteribyttestasjoner som definitivt er fullstendig merkespesifikke. Er ikke dette egentlig like "ille" i så måte? Dessuten, er lite sannsynlighet for at man vil se slike batteribyttestasjoner nord fro Trondheim på flere år.

Jeg kan selvsagt se fordelen, om det faktisk er slik at man kan få godkjent bruk av ny batterikjemi på eksisterende typegodkjenning, men tipper det blir et juridisk problem å få til. Ihvertfall slik reglene rundt typegodkjenninger er. Og ikke minst norske regler om bytte av drivlinje og/eller batterikjemi.

Det vil kanskje kreve individuelle godkjenninger, som man sier er årsaken til at eksisterende biler ikke kan få godkjenning til tilhengerfeste på generelt basis, og derved vil det kun gis på nye biler med ny typegodkjenning.

Dessuten, ny typegodkjenning vil måtte være etter reglene som gjelder på det tidspunktet denne er gitt, så om det er kommet endringer her, så vil selskapet måtte oppgradere bilene til å fylle de nye kravene. Og det skal nok godt gjøres at produsentene vil gjøre, spesielt om det er endringer som krever større endringer.

Det ene gode argumentet for leie av batterier fremfor kjøp, er der man ellers kunne opplevd at batteriet har mistet kapasitet og/eller feilet, spesielt etter utløpet av garantiperioden. Der gjenstår nok fremdeles at vi mangler erfaring på hvor lenge batterier vil holde seg over tid, De fleste elbiler er for unge til at vi kan si noe sikkert her.

Her til lands vil nok resten av bilen risikere å forfalle pga rust og feil på eu-kontroll, sannsynligvis i god tid før batteriene er så degraderte at det er de som svikter først. De små batteripakkene på kortrekkevidde-bilene har allerede tålt så mye hjuling, at jeg tviler på at biler med lengre rekkevidde vil få problemene noe før eller på lik tid som disse. Mest sannsynlig holder batteriene langt lengre.

Så, batterileie må heller sees på som sikring utover hva en garanti vil gjøre. Vil det lønne seg sammenlignet med verdi på resten av bilen, eller har man allerede avskrevet bilen innen den tid, slik at man uansett heller ville investert i en nyere bil?

NIO koster ifølge TU-artikkel 519 K uten batteri, 609 K med 75 kWh batteri og 679 K med 100 kWh batteriet. Vi snakker da en prisforskjell på hhv 90 og 160 K. Med leiepris på 1400,- for det minste batteriet og 2000,- for det store batteriet, går pris i "break even" ved hhv 5,35 og 6,67 år.

Ved 8 års eie, som er tilsvarende hva en garanti normalt vil være på, vil man altså betale en ekstrakostnad på 44 520,- eller 31 920,- for disse alternativene. Interessant at det er mindre ekstrakostnad på det største batteriet.

Om du planlegger å eie bilen i 12 år, så vil altså leien koste mere enn hva man kan utlede at batteriet vil koste å kjøpe løst, om pris for leie skal dekke både batteribyttestasjoner, kostpris, arbeid, vedlikehold, og eventuelle reservedeler (inkludert battericeller for utbytting ved defekter), lading og ikke minst fortjeneste.

Spennende bil, men jeg ville ikke valgt leiemodellen for egen del.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:37
Sitat fra: automat på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29
Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:

https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846

https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Berettiget sådan. Begrensinger på hvor og hvordan bilen kan brukes er jo latterlig. I tillegg med full rett til å skru av bilen hvis det mener batterileieavtalen ikke er overholdt.
Jeg synes ikke det var noe stort problem.

Du får ikke kjøre utenfor Europa (dvs Afrika og Asia samt USA og deler av Russland), ei heller Kosovo. Er det et reelt problem for noen?

Du får ikke bruke bilen i næring.

Du leier batteri av NIOs heleide selskap i Nederland.

Dette er likt eller ganske likt premissene for en ordinær norsk leasingbil. Men der får man i tillegg "påkost for unormal slitasje" noe NIO ikke ser ut til å ha.

Når det gjaldt "skru av batteriet ved ikke overholdt betaling" så kan den teksten presiseres noe slik at det er noen klare grenser. Det sier Nio at de vil gjøre.

At BaaS da skal ligne mer på en bildelingstjeneste med høy egenandel kjøper jeg ikke. Her har man jo faktisk en ting å videreselge. F.eks vil en etron 50 ikke være aktuell for en E55 kjøper, men en Nio vil jo kunne oppgraderes til større eller mindre batteri
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: RJK på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:36
...snip
Se heller på BaaS som et kredittkjøp der du ikke får tellende gjeldsøkning.

Det er jo en cutoff på når det lønner seg å kjøpe.

Bilen er forøvrig 90+% alu, så rust bør bli et lite problem.

At Tesla ikke vil gi individuell godkjenning av hengerfeste betyr ikke at Nio blir kjipe på typegodkjenning hvis det behøves for 150 kWh-batteriet. Men det er gambling å kjøpe bil nå for å få et batteri i 2023...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:48
Sitat fra: RJK på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:36
...snip
Se heller på BaaS som et kredittkjøp der du ikke får tellende gjeldsøkning.

Det er jo en cutoff på når det lønner seg å kjøpe.

Bilen er forøvrig 90+% alu, så rust bør bli et lite problem.

At Tesla ikke vil gi individuell godkjenning av hengerfeste betyr ikke at Nio blir kjipe på typegodkjenning hvis det behøves for 150 kWh-batteriet. Men det er gambling å kjøpe bil nå for å få et batteri i 2023...
Med hengerfeste tenkte jeg forøvrig mer på min bil, der jeg kan få kjøpt hengerfeste, riktignok med en liten klump på for å forhindre at jeg ulovlig velger å trekke last etter meg, som passer til bl.a. sykkelstativ beregnet for biler med slike rariteter.

Mens biler fra 2020 går på typegodkjenning som gjør at man kan dra litt vekt, men kun så lite at de fleste hengere bilr ulovlig å dra med last i hengeren, og noen endog ulovlig pga for egenvekt.

Men, ja. Merkelig om Tesla opererer med to forskjellige typegodkjenninger, der den ene kun gjelder dersom Tesla installerer dette fra fabrikk (eller fra eget serviceverksted/partner på oppdrag fra Tesla).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:39
Jeg synes ikke det var noe stort problem.

Du får ikke kjøre utenfor Europa (dvs Afrika og Asia samt USA og deler av Russland), ei heller Kosovo. Er det et reelt problem for noen?

Du får ikke bruke bilen i næring.

Du leier batteri av NIOs heleide selskap i Nederland.

Dette er likt eller ganske likt premissene for en ordinær norsk leasingbil. Men der får man i tillegg "påkost for unormal slitasje" noe NIO ikke ser ut til å ha.

Når det gjaldt "skru av batteriet ved ikke overholdt betaling" så kan den teksten presiseres noe slik at det er noen klare grenser. Det sier Nio at de vil gjøre.
At det er ett stort problem eller ikke kommer jo an både på bruk og hvor mye man stoler på selskapene. Selv har jeg lite tillit til at noen som helst selskaper tenker på mitt beste.

Å måtte forholde seg til to avtaleparter i stedet for en er alltid en ulempe. Og det er vel ikke tvil om at begrensninger på bruk er verre enn ikke.

Bildeling er det jo mange som driver med f.eks. Og om ikke alle kjører til Kosovo, så vil jeg helst stå fritt til å kunne gjøre det om jeg vil.

De står vel og fritt til å endre leieavtalen når de vil, jeg regner med avtalen ikke har ubegrenset løpetid? Alt i alt så står man mye svakere med en leieavtale enn med kjøp.

Det som er veldig bra med leieavtalen er at man er sikret mot batterisvikt, og kan oppgradere batteri ved behov. Noen som vet hvor ofte man kan endre leieavtale, dvs bytte mellom stort og lite batteri?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kjølholdt

Sitat fra: automat på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29
Sitat fra: kjølholdt på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:20
Etter 8 år med tesla og batterigaranti som utløper om 1 mnd tenker jeg at mnd leie av batteri er en god ide. Tesla forlanger 180 tusen for nytt batteri. Da har jeg fått 60 tusen i innbytte på det som står i bilen. Nå som prisen for batterileie er 1400 kr pr mnd , tenker jeg dette kan være et godt konsept.
Man går ikke til Tesla og kjøper et nytt batteri. Man går til et tredjepartsverksted som fikser det man har. Så lenge batteriene har vært under garanti har det ikke vært noe marked for dette. Det kommer til å endre seg nå som biler begynner å komme ut av garanti.

For eiere/kjøpere av 8 år gamle biler så tror jeg den månedlige regninga for batterileie vil oppleves som plagsom. På en helt annen måte enn for nybilkunder.

Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:

https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846

https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Tja hvis det koster 180 tusen for nytt batteri, tenker jeg at 3 parts verksteder vil ta seg veldig godt betalt for å fikse evt feil. Jmf svart skjerm problematikken kostet jo 15 tusen i begynnelsen hos tredjepart. Men etterhvert som mange verksteder tilbyr batteri rep vil jo prisen synke . men ryker batteriet etter 8 og et halvt år skal man nok få betale
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

automat

Sitat fra: kjølholdt på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:24

Tja hvis det koster 180 tusen for nytt batteri, tenker jeg at 3 parts verksteder vil ta seg veldig godt betalt for å fikse evt feil. Jmf svart skjerm problematikken kostet jo 15 tusen i begynnelsen hos tredjepart. Men etterhvert som mange verksteder tilbyr batteri rep vil jo prisen synke . men ryker batteriet etter 8 og et halvt år skal man nok få betale

De som satset på ny og uprøvd teknologi, og kjøpte Tesla i 2013, tok en betydelig risiko. Noe av den risikoen henger igjen ved garantiutløp. Nyere Teslaer vil ha lavere risiko.

Selv om Nio har noe erfaring med batteribytte, så er det fortsatt en relativt ny teknologi. Og det er helt nytt på det europeiske markedet. Kjøper man en slik bil, tar man en større risiko enn med konvensjonelle batteriløsninger. Dette markedet må modnes.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq


daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. oktober 2021, klokken 07:53
Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:39
Jeg synes ikke det var noe stort problem.

Du får ikke kjøre utenfor Europa (dvs Afrika og Asia samt USA og deler av Russland), ei heller Kosovo. Er det et reelt problem for noen?

Du får ikke bruke bilen i næring.

Du leier batteri av NIOs heleide selskap i Nederland.

Dette er likt eller ganske likt premissene for en ordinær norsk leasingbil. Men der får man i tillegg "påkost for unormal slitasje" noe NIO ikke ser ut til å ha.

Når det gjaldt "skru av batteriet ved ikke overholdt betaling" så kan den teksten presiseres noe slik at det er noen klare grenser. Det sier Nio at de vil gjøre.
At det er ett stort problem eller ikke kommer jo an både på bruk og hvor mye man stoler på selskapene. Selv har jeg lite tillit til at noen som helst selskaper tenker på mitt beste.

Å måtte forholde seg til to avtaleparter i stedet for en er alltid en ulempe. Og det er vel ikke tvil om at begrensninger på bruk er verre enn ikke.

Bildeling er det jo mange som driver med f.eks. Og om ikke alle kjører til Kosovo, så vil jeg helst stå fritt til å kunne gjøre det om jeg vil.

De står vel og fritt til å endre leieavtalen når de vil, jeg regner med avtalen ikke har ubegrenset løpetid? Alt i alt så står man mye svakere med en leieavtale enn med kjøp.

Det som er veldig bra med leieavtalen er at man er sikret mot batterisvikt, og kan oppgradere batteri ved behov. Noen som vet hvor ofte man kan endre leieavtale, dvs bytte mellom stort og lite batteri?
Her er det konkretisert begrensninger i bruk, og avtalen er god på det punktet: dvs den er helt konkret. Kunden kan lett forholde seg til dette eller droppe å velge BaaS hvis begrensningene er uønsket.

To avtalepartene er en annen sak, men igjen mener jeg det er oppkonstruert problem enn så lenge man ikke har eksempel på konkrete tvister som kan/vil oppstå. Det er kun en ulempe den dagen noe går galt, ikke "alltid en ulempe". En enkel løsning er at Nio setter i kontrakten at alle tvister skal håndteres av Nio Norge. Men WeCharge ladeavtalen, Cubic telekom osv er også avtaler man har på utsiden av bilkjøpet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:52
To avtalepartene er en annen sak, men igjen mener jeg det er oppkonstruert problem enn så lenge man ikke har eksempel på konkrete tvister som kan/vil oppstå. Det er kun en ulempe den dagen noe går galt, ikke "alltid en ulempe".
Det er jeg ikke enig i. Å forholde seg til to parter i stedet for en når det gjelder bilen og dens drivlinje er alltid en ulempe. Om det gjelder regninger, spørsmål, tvister eller generell informasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Men i praksis vil det jo bli slik:

problem med batteri? Kjør og bytt.
Hjalp ikke å bytte batteri? Ring Nio verksted, de feilsøker.

Bilen vil ikke starte? Ring Nio veihjelp som henter bilen. Regner da at de evnt bytter batteri dom del av feilsøking.

Andre problemer? Ring Nio service.

Jeg er mer bekymret for servicekapasiteten enn 2 juridiske avtaleparter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Det jeg synes er uheldig er at NIO velger å ikke stå inne for leieavtalen direkte. For Veihjelp tegner du ikke en egen avtale med bilbergerne, men det er lite trolig Nio som leverer berging.

Carl Anton Stenling

Det er ikke uvanlig at man ved finansiering har en egen avtale direkte med finansieringsselskapet. NIO Norge fungerer da som distributør for NIOs internasjonale finansieringsselskap.
Pga. regulatoriske krav er det ikke så helt enkelt å bygge opp et finansieringsselskap i hvert land.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

BubbaJoFet

Boliglånet ditt er finansiert fra en rekke institusjoner banken din bruker, uten at du selv inngår avtale med de. At det er enklest for NIO er åpenbart og det kritikken går på. Når det i tillegg blir en utenlandsk part, står du som forbruker svakere enn ved en norsk juridisk enhet. Man velger selv hvor risikovillig en er, men å avfeie det burde en ikke.
Personlig synes jeg avtalepart burde vært NIO Norge og det nederlandske firmaet vært tjenesteleverandør. I tillegg burde det være rammer for senere kjøp av batterier i tilfelle en exit. Stå etter 3 år uten batteriavtale og krav om kjøp av batteri til 160k +mva vil ikke føles trivelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA