Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er folk fornøyd?

Startet av Carlito, søndag 23. mai 2021, klokken 14:26

« forrige - neste »

Carlito

Vurderer litt å kjøpe, men hørt så mye forskjellig. Hva synes dere? Hørt særlig mye dritt om appen...

Syklist

Vi er godt fornøyd med vår. Ingen problemer med bilen, enkel og grei. Den er komfortabel og god å kjøre.  Gjennomsnittsforbruket ligger på 16kwh, med endel motorvei.

Rekkevidden går endel ned om vinteren, særlig dersom det er mange småturer. Men dersom den er koplet til om natta er ikke det noe problem. (Vår står ute og vi lader et par ganger i uka etter behov.)

Som meldt i endel tester av PSA-bilene er rekkeviddeindikatoren heller upålitelig, siden den baserer seg på de siste kilometerne, og dermed blir følsom for oppover/nedoverbakke.   Det er bedre å se på strekene med batterinivå.

Kan ikke si noe om app, siden vi ikke har installert den. (Min kone som bruker den mest, bryr seg ikke om slikt. Og jeg unngår ekstra apper om jeg kan. :-)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Opethist

Vår brukes som konebil/frem og tilbake til butikk etc.
Veldig enkelt å se at dette er en PSA-bil som er bygget på en lest(også bygget på en fossilbilplattform) men etter mine øyne bedre enn eks. Peugeot e-208(knappehelvete).
Appen kan ta lang rennafart og gi f***. Helt ubrukelig.
Enkelte småting å prike på (elendig OS), manglende lys i baksetet, umulig å løfte opp viskerene uten å ødelegge panseret etc.

Men som syklist sier: enkel og grei, uten problemer, komfortabel og god å kjøre(dog noe stiv på vestlandsveier og dumper), og med lavt gjennomsnittsforbruk. Til en pris på 300k, så er det tipp topp. Også ser den fin ut.

Andre ting som jeg henger meg litt opp i er: umulig å vise SOC uten at ladekabel står i(og det gjør den jo ikke i fart?), upålitelig rekkeviddeindikator(helt ubrukelig), idiotisk at ryggekamera/vindusviskere etc ikke klarer å huske siste posisjon(fra forrige gang), appen er som sagt ubrukelig(ikke stol på at klimaanlegget er i gang en vintermorgen via app),man må gjennom 100 tastetrykk for hver gang man skal eks. inn på carplay/blåtann/radio. Knapp til nødanrop har vært kodet feil fra forhandler(ringte til Italia eller noe👌). Sikkert noe mer småplukk som irriterer og, men det var dette jeg kom på nå.

Det beste er vel å prøve og se om den passer for deg? For vår del, så trumfer hva vi bruker den til(og pris/rekkevidde/forbruk) det negative.

Carlito

Takk for svar! Du sier ryggekameraet er dårlig: hva er dårlig med det?

Står nemlig mellom corsa-3 og bmw i3. Vanskelig å velge.

Hvordan opplever du for øvrig rekkevidden? :)


Sitat fra: Opethist på søndag 27. juni 2021, klokken 21:51
Vår brukes som konebil/frem og tilbake til butikk etc.
Veldig enkelt å se at dette er en PSA-bil som er bygget på en lest(også bygget på en fossilbilplattform) men etter mine øyne bedre enn eks. Peugeot e-208(knappehelvete).
Appen kan ta lang rennafart og gi f***. Helt ubrukelig.
Enkelte småting å prike på (elendig OS), manglende lys i baksetet, umulig å løfte opp viskerene uten å ødelegge panseret etc.

Men som syklist sier: enkel og grei, uten problemer, komfortabel og god å kjøre(dog noe stiv på vestlandsveier og dumper), og med lavt gjennomsnittsforbruk. Til en pris på 300k, så er det tipp topp. Også ser den fin ut.

Andre ting som jeg henger meg litt opp i er: umulig å vise SOC uten at ladekabel står i(og det gjør den jo ikke i fart?), upålitelig rekkeviddeindikator(helt ubrukelig), idiotisk at ryggekamera/vindusviskere etc ikke klarer å huske siste posisjon(fra forrige gang), appen er som sagt ubrukelig(ikke stol på at klimaanlegget er i gang en vintermorgen via app),man må gjennom 100 tastetrykk for hver gang man skal eks. inn på carplay/blåtann/radio. Knapp til nødanrop har vært kodet feil fra forhandler(ringte til Italia eller noe👌). Sikkert noe mer småplukk som irriterer og, men det var dette jeg kom på nå.

Det beste er vel å prøve og se om den passer for deg? For vår del, så trumfer hva vi bruker den til(og pris/rekkevidde/forbruk) det negative.

Glan

Jeg har fått min corsa e for 3 dager siden og er fornøyd syntes appen fungerer bra etter tungvint tilkopling første gang og kupekjøling er rask og effektiv.
Bilen er veldig kvikk og rask i normal trafikk.
Eneste hittil som irreterer meg er at det ikke går å få opp batteriprosent i displayet.
Synes opelen er mye finere enn peugoten da den ikke har de stygge plast hjulbuene som gjør at hjula ser så små ut.
Jeg gikk for orange med alt utstyr untatt sort tak og soltak.
Bare å spørre om det er noe du\dere lurer på

Opethist

Sitat fra: Carlito på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:55
Takk for svar! Du sier ryggekameraet er dårlig: hva er dårlig med det?

Står nemlig mellom corsa-3 og bmw i3. Vanskelig å velge.

Hvordan opplever du for øvrig rekkevidden? :)


Rekkevidden er ganske god. Mye for pengene. Litt mindre på vinter. Se Motor sin test (vinter/sommer). Ryggekameraet er litt dårlig siden det er plassert litt dårlig og ubeskyttet, så man bør gå over med en klut en gang i blandt. Også irriterer jeg meg grønn av å måtte velge min favoritt kameravinkel hver gang jeg skal rygge. Den klarer ikke å huske hvilken jeg har lyst til å bruke :/

amstray

Om man går over ryggekameraet med en klut i ny og ne, blir det vel masse riper på det? Bedre å ha en liten sprayflaske med spylervæske som man kan rengjøre med ved behov, så man slipper å gni støv og sandkorn inn i linsen.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

GeirOlav

Sitat fra: Opethist på søndag 27. juni 2021, klokken 21:51
umulig å løfte opp viskerene uten å ødelegge panseret etc.

Sett på tenning, deretter av med tenning, dytt viskerhendel ned en gang og de går i serviceposisjon.
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
2021 Citroën ë-C4 Shine

Sandpusher

Måtte ha bil her om dagen da jeg var på langtur og i3en fra 2014 fant ut at den ikke ville hurtiglade, og jeg måtte hjem samme dag. En god venn av meg på stedet jeg var på er Opelforhandler, så jeg ringte ham og spurte om han hadde noe brukt. En time senere var jeg eier av en 20-modell Corsa E, og har bare gode erfaringer så langt. Mitt største ankepunkt er manglende regenerering, har kjørt i3 i nesten 8 år, så jeg har en-pedalkjøring i blodet. Av dett følger at den ikke holder farten i nedoverbakke med cruisekontroll, må sitte å bremse for ikke å fly avgårde, har jeg misforstått noe?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Syklist

Bruker aldri cruisekontroll på vår Corsa, siden den bare er av den enkle typen uten avstandsradar. (Det var en opsjon som vi ikke tok.)

Regenerering kunne vært kraftigere ja. Jeg kjører konsekvent i B, og savner motorbrems til full stopp slik som i Model 3.

Men PSA har lagt opp til at elbilene deres skal være en myk overgang fra fossilbil, og har også regenerering ved trykk på bremsepedalen.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Sandpusher

Men hvordan veksler man mellom B og D mode?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Syklist

Vipp "girspaken" kort tilbake. (Jeg trekker 2 ganger raskt etter start, så går den i B.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Sandpusher

Takker! Da skal jeg prøve det når jeg kommer meg hjem igjen, er bortreist for tiden.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Sandpusher

Ja, da har jeg fått til å sette den i B, og det virker helt fint, takk for hjelpen syklist! Ikke fullt så kraftig som i3-en, men mer enn god nok til å holde farten i nedoverbakker på cruisekontroll. Har fått vanen med å "dobbeltklikke" girspaken, skulle ønske det gikk an å konfigurere slik at B kommer først, men klager ikke.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Elbil er bedre enn sex

Hæ??? -er Corsa-e slik at kruskontrollen ikke begrenser farten i nedoverbakke ved hjelp av regenerering?
Jeg har hatt/har (møkka)Leaf, Ioniq, e-UP, Kona, Seat Mii og Ioniq5, og alle disse regenererer i nedoverbakke for å beholde innstilt hastighet.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA