Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD tang på vei til Norge

Startet av andre1980, fredag 21. mai 2021, klokken 19:40

« forrige - neste »

elektro

#15
Det som gjør denne interessant for meg er bagasjerommet som skal være på 112x112 cm. (920 liter) i følge forhandler Oddvar Bjelde. Et høyt utstyrsnivå som inkluderer ting som ventilerte skinnseter til en OK pris hjelper også. Og det er en anerkjent og stor produsent, av bla. elektriske busser.

Batteribytte hos NIO er helt uinteressant for meg, men hvis ES8 er like stor eller større og ikke mye dyrere, heller jeg likevel mot den. Virker «mer premium» i mangel av et bedre uttrykk. Ting som rekkevidde, lading, lys og vinterytelse blir avgjørende. Et problem på begge er antakelig at de mangler delingsnett for sikker lasting av bagasje. Noe som gjør det vanskelig å velge noe annet enn tysk eller svensk SUV.

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Og kan den fås med noe annet men de groteske 22-tommers sommerhjulene?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 09:04

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Hvis den har 7,2 kW så er det antagelig ikke 3-fas. I hverdagen vil det nok funke bra, men hvis du er på tur og det bare er 3-fas ladere på 11 kW f.eks gatelangs i Oslo eller Trondheim så får du bare 3,6 kW. Det er ikke nok til å lade fullt over natten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 09:04

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Vi har TM3 (11kW) og I-Pace (7,2kW), med 30A TN trefas på hytta og 25A IT trefas hjemme. Ganske ofte bruker vi både hjemme og hytta som "springbrett" før neste dag. Da er tm3 alltid fulladet og I-Pace fra 50-70%.

11kW er stort sett nok, 7,2kW litt for lite.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

https://motor.no/elbil/byd-tang-far-sju-seter-og-helt-nytt-interior/205304

Litt mer info og første bilene ankommer 12 august samt prisen skal opp og, så de som skal ha bør slå til snart.
Som sagt før så tror jeg byd vil få det tøft spesielt hvis prisen blir 50k høyere, da tror jeg folk flest velger audi,bmw eller mercedes over denne. Eneste fordelen er de 2 ekstra setene som ingen av konkurrentene tilbyr utenom tesla med model y.
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 02. august 2021, klokken 09:32
https://motor.no/elbil/byd-tang-far-sju-seter-og-helt-nytt-interior/205304

Litt mer info og første bilene ankommer 12 august samt prisen skal opp og, så de som skal ha bør slå til snart.
Som sagt før så tror jeg byd vil få det tøft spesielt hvis prisen blir 50k høyere, da tror jeg folk flest velger audi,bmw eller mercedes over denne. Eneste fordelen er de 2 ekstra setene som ingen av konkurrentene tilbyr utenom tesla med model y.

Øker de prisen mer så priser de seg helt ut. Hadde den kostet 50-80k mindre hadde jeg kanskje gått for den og ikke Enyaq.

Tang blir nok den første i  den klassen med 7-seter. Vanskelig å si når Model Y selges med 7-seter i Europa. Honqqi kommer kanskje før Model Y med 7 seter.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Koots

Observerte en BYD Tang på prøveskilter på E18 nord i Vestfold i går ettermiddag.

nightking

Sitat fra: Koots på fredag 06. august 2021, klokken 10:14
Observerte en BYD Tang på prøveskilter på E18 nord i Vestfold i går ettermiddag.
Sving innom RSA bil i drammen så ser du flere ;)

Daniel_0007

#22
https://motor.no/elbil/motor-har-provekjort-byd-tang--og-viser-tommel-opp/206002

Hovmod står for fall er noe som heter, latterlig av rsa sjefen å påstå at å selge tang er som å skåre på åpent mål, vil si det er feil, vil heller si i mål står model y, bmw ix,e-tron og eqc.
Ser de har solgt 600 av 1500, de siste kan bli tungsolgt og så har de planer om å øke prisen med nesten 100k er ĺatterlig.
Tror han rsa sjefen trenger en vekker at Norge er ikke lenger et marked hvor man lanserer en elbil så er den en garantert sukess, bare se på xpeng.
Unntaket er mg men de selger bra pga prisen.
Model 3 2019 LR Rwd

Radial

Tang vil ikke selge lett framover, den er ikke unik.
De bør heller satse på "value for money" prinsippet, ala MG, Da selger det godt med litt slappe spesifikasjoner.
RSA får lære dette den harde måten isteden🙄

Ellers er Tang en helt konge bil å sitte i, tror mange vil trives godt her... familien inkludert, for der er virkelig god plass i baksetet. 530L bagasjerom er en liten underdrivelse, det er i praksis ganske mye større, det er tilnærmet full takhøyde hele veien.

Nærmeste konkurrent blir nok fort NIO ES8, bare de bestemmer seg for en pris.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektro

#24
Er nysgjerrig på bagasjerommet.. Det burde de markedsføre for det det er verdt! I artikkelen til Tek står det 15 cm. bakkeklaring, regner med at der 19 cm. som Motor skriver som er korrekt. Passe det. :+1: Ikke luft?

Ang. slappe ytelser, det gjenstår å se reell rekkevidde, men den er da rask nok i alle fall. Og hvis ladekurven er OK behøver det ikke være verdens undergang om den ikke lader fortest på markedet fra 0-50%, de fleste hurtiglader vel like mye mellom 50-100%? Det må selvfølgelig også håndtere kulde bra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 12. august 2021, klokken 20:39
Ang. slappe ytelser, det gjenstår å se reell rekkevidde, men den er da rask nok i alle fall. Og hvis ladekurven er OK behøver det ikke være verdens undergang om den ikke lader fortest på markedet fra 0-50%, de fleste hurtiglader vel like mye mellom 50-100%? Det må selvfølgelig også håndtere kulde bra.
Med så kort rekkevidde kommer jeg nok aldri å starte hurtiglading før vi er nede på 10-20%. Er ladekurven rimelig flat, så er 110kW ikke værst, ihvertfall ikke noe stort problem. Men får mye fint til 700k da...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hen9ng

NIO ES8 danker vel denne ut på de fleste områder og spesielt hva gjelder design. Også observert et par av denne i det siste og må si at den ser virkelig pen ut, litt nye RAV4-vibe over den. Tror dette risikerer å bli en flopp.

Rosstopher

400 km rekkevidde fra 86 kWh høres veldig dårlig ut. Ser de oppgir 216 Wh/km mot f.eks. 169 Wh/km hos Model X. Tang er mye nærmere Model Y enn Model X i størrelse. Høres ut som en dårlig deal for et ukjent bilmerke. I tillegg, der andre oppgir at rekkevidden er opptil WLTP kombinert, oppgir BYD at rekkevidden er fra WLTP kombinert og opptil WLTP urban. Latterlig villedning og obfuskering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

stue

#28
Ser at DN skryter av bilen. Men artikkelen er bak en betalingsmur dessverre.

elektro

Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 19:46
400 km rekkevidde fra 86 kWh høres veldig dårlig ut. Ser de oppgir 216 Wh/km mot f.eks. 169 Wh/km hos Model X. Tang er mye nærmere Model Y enn Model X i størrelse. Høres ut som en dårlig deal for et ukjent bilmerke. I tillegg, der andre oppgir at rekkevidden er opptil WLTP kombinert, oppgir BYD at rekkevidden er fra WLTP kombinert og opptil WLTP urban. Latterlig villedning og obfuskering.

Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten, men det nytter jo ikke å sammenligne med en bil som koster nøyaktig dobbelt så mye (Model X med 7-seter, metallic lakk og 22-tommers hjul) og som dessuten er uaktuell for veldig mange, pga. mangel av takstativ, dørene og utseende/image generelt.

I forhold til størrelse er BYD Tang helt i midten ift. Model X og Y, men BYD Tang er 12 cm. lengre enn Model Y og høyere enn Model X. Uten den skrånende taklinjen til begge amerikanerne. Jeg tipper den ligger nærmere Model X både i plass og komfort. Men altså til halve prisen, med mulighet for takstativ. Og ytelser som ligger nærmere en X90D, EQC ol. Det tror jeg kan tiltale mange.

ES8 er nok den største konkurrenten. Men det er klart, den konkurrerer også mot biler som Skoda ENYAQ, ev. BMW iX 40 (+100 til 250.000 avhengig av utstyr) ev. lett brukte e-tron 55.. Dog er plassen potensielt et kjempeargument. 7-seter like så. Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten. I kulde osv. BYD har jo laget elbiler i mange år, og har levert de fleste(?) el. bussene i Norge.. Tipper uansett noen mindre hjul gjør bilen godt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA