Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Borettslag, ladeabonnement og fordeling av kostnad

Startet av Icenor, fredag 21. mai 2021, klokken 13:49

« forrige - neste »

Icenor

Mitt borettslag inngikk i fjor høst en avtale med Ladeklar hvor de oppgraderte anlegget uten at det kostet borettslaget noe, men brukerne må betale 350,- i måneden + ladeboks + strøm. Så har jo loven blitt forandret slik at borettslag ikke kan pålegge elbileierne å måtte betale for oppgradering av anlegget helt alene da det er noe som kommer alle eierne til gode.

Er borettslaget mitt og Ladeklar pålagt å forandre avtalen slik at den følger dagens regelverk eller slipper de det ettersom avtalen ble inngått før loven tråde i kraft?
P85
Model 3 - reservert

Wisd0m

Det har alltid vært slik at felleskostnader skal fordeles på alle. Spørsmålet blir dermed om det var felleskostnader før regelverket ble presisert av moderings- og kommunaldept. Det foreligger det ingen fasit på, så da må man evt. trekke de inn til retten eller elbilforeningen jobbe frem en løsning med myndigheter eller i retten.

Jeg tror nok mange bare vil betale disse 350 kronene siden det blir en for stor byrde for hver enkelt å ta en slik sak mot gevinsten, så nøkkelen ligger å få koordinert en slik sak.

RJK

Loven har ikke tilbakevirkende kraft, så alt man har avtalt som var lovlig da avtalen ble inngått, er fremdeles lovlig fremover. Men avtalen har kanskje en dato for reforhandling, og da må vel den nye avtalen følge reglene som gjelder da. Det blir i tilfelle første mulighet for større endringer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

#3
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. mai 2021, klokken 01:22
Loven har ikke tilbakevirkende kraft, så alt man har avtalt som var lovlig da avtalen ble inngått, er fremdeles lovlig fremover. Men avtalen har kanskje en dato for reforhandling, og da må vel den nye avtalen følge reglene som gjelder da. Det blir i tilfelle første mulighet for større endringer.
Nå er det vel ikke en ny lovtekst på akkurat felleskostnader som kom, men en presisering.

Sameieseksjonsloven § 29.Fordeling av felleskostnader og fellesinntekter har vært der en stund. Hvis sameiet har lagt opp en felles ladeinfrastruktur, så er det ikke utelukket at dette egentlig ikke var lovlig før heller. Siden det er lagt opp ett felles ladeopplegg. Det er derimot noen en rettsinnstans evt. må ta seg av. Min mening at "de som lader betaler" aldri har vært innenfor sameieseksjonsloven § 29. At den som lader betaler var etter min oppfatning kun innenfor når man trakk opp egne kurser kun til de som ladet uten at det ble lagt opp noe opplegg til øvrige beboere. Men igjen dette er ikke fastsatt i noen domstol, og må vurderes der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA