Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Flerre i dekk og skrapet felg

Startet av castortroy, mandag 17. mai 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

castortroy

Samboer var så uheldig å havne oppå et fortau med det ene dekket. Dekket fikk en flerre og felgen en liten skrape. Hvordan er det best å gå frem, bytte dekk, kjøpe ny felg eller reparere felg ?


Electric cars in Norway

#1
Den felgen kan enkelt repareres.

Se dette:  https://mpsmicropaint.no/hva-kan-vi-reparere/kantkjorte-felger/#/

castortroy

Hva med dekk? Har hørt 4 hjulstrekk biler må bytte enten 2 eller alle 4 dekk hvis et først skal byttes. Bilen har gått 5900 km på disse dekkene. Hadde vært fint å slippe unna med et dekk

Electric cars in Norway

#3
Ja de sier jo det, bytt alle 4. Kopi fra nyheten under:

"Dette for å unngå ulik rotasjonshastighet på helt nye og på slitte dekk."
Og...

"På andre biler har man permanent firehjulsdrift".

Mest på fossilbilene dette gjelder ...tenker jeg... og spesielt vinterhjul for man bruker nesten ikke 4 hjuls trekken om sommeren. Kjøp ett nytt dekk.

Men sjekk krav ift garanti hos din billeverandør...


Les dette https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/02/195574535/pa-mange-biler-ma-du-bytte-alle-dekkene-samtidig

Jalla

Sitat fra: castortroy på mandag 17. mai 2021, klokken 17:34
Hva med dekk? Har hørt 4 hjulstrekk biler må bytte enten 2 eller alle 4 dekk hvis et først skal byttes. Bilen har gått 5900 km på disse dekkene. Hadde vært fint å slippe unna med et dekk
Hvor dypt er det kuttet i dekket, og har du hørt med f.eks noen på en NAF stasjon om det bør byttes? Ser du tekstil eller metall i kuttet? Gjør du det så bør du nok bytte dekk.

castortroy

Det er bare gummi under. Men har ikke revet det av heller. Ser jo ikke helt strøkent ut som det er nå

Ingeniøren

#6
Skaden på dekket er vanskelig å vurdere ut fra bilde, men ser ikke for ille ut. Ville snakket med et dekk-verksted om du føler det ukomfortabelt å ta stilling selv. Om det må byttes bør det holde å bytte begge dekk på samme aksel. Tror ikke du bør bytte alle 4 så lenge de ikke har gått lenger enn 5900 km.

Edit: Har det falt av en bit bør helt klart dekket byttes - da har dekket fått en skikkelig trøkk og korden kan være skadet. Om dekk verkstedet sier det er ok å fikse, ville jeg satt dekket bak, mao byttet begge framhjul med bakhjul. Et fram dekk som plutselig revner og går på felgen er ikke å spøke med - da havner man fort i trøbbel....

Felgen kan lett fikset av MicroPaint etc.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

castortroy

Bytter 2 eller 4 dekk om jeg må. Hadde vært fint om det gikk an å lime på plass den lille biten, men ikke vet jeg. Har ikke opplevd å flenge opp et dekk før på den måten. Skal undersøke både felg-rep og høre med mitt dekkverksted i morgen. Skal sjekke opp hva en ny Audi felg koster også, sammenligne med rep pris av felg.

turfsurf

Sitat fra: castortroy på tirsdag 18. mai 2021, klokken 00:43
Bytter 2 eller 4 dekk om jeg må. Hadde vært fint om det gikk an å lime på plass den lille biten, men ikke vet jeg. Har ikke opplevd å flenge opp et dekk før på den måten. Skal undersøke både felg-rep og høre med mitt dekkverksted i morgen. Skal sjekke opp hva en ny Audi felg koster også, sammenligne med rep pris av felg.
Er nok lurest å kjøpe to nye dekk, men er de lite slitt så holder det nok med ett. Fire er helt unødvendig. Rep av felgen blir helt fint, blir veldig overrasket om felg fra Audi kommer i nærheten på pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

Apropos firehjulsdrift. Som jeg har skjønt det har ur-e-tron permanent firehjulsdrift, er det korrekt? Er det også sånn på seinere modeller?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

castortroy

Ny pris fra Audi på felg kommer på 11 000 kroner. 2 ulike felg oppretteren kan fikse det for 2000 kroner.

Nytt pirelli dekk kommer på 4000, og det holder å bytte det ene siden det er ganske nye dekk som hadde samme dybde som nye dekk.

Audi sier det holder å bytte et dekk dersom dybden ikke er større enn 3 mm. I verste fall kunne jeg byttet 2 dekk siden e tron har 2 motorer, og slippe å bytte alle 4. Dermed bare bytte begge fordekkene

Aller først skal jeg prøve å lime den lille flengen i dekket selv, noen mente dette kunne la seg gjøre. Riften var ikke stor nok til at dekket må skiftes men det ser ikke veldig pent ut som det er nå.



Truls Antonsen

Sitat fra: castortroy på tirsdag 18. mai 2021, klokken 13:29

Audi sier det holder å bytte et dekk dersom dybden ikke er større enn 3 mm. I verste fall kunne jeg byttet 2 dekk siden e tron har 2 motorer, og slippe å bytte alle 4. Dermed bare bytte begge fordekkene


Spurte på Møller sist jeg var innom i og med jeg har gjort noe tilsvarende på innsiden v dekket selv, med 2 dype flenger..

Max 2 mm forskjell i mønsterdybde foran/bak er anbefalt fikk jeg opplyst.

Forøvrig kjørte jeg litt med reservehjul, eller dvs ett sommer og ett vinterdekk i samme dim på samme aksling; det var ikke noe særlig. ESP registrerte tydeligvis forskjell i hastighet på hjulene som ikke stemte med rotasjonen i bilen, og korrigerte stadig vekk. Føltes som bilen sporet noe veldig...


Sent from my iPhone using Tapatalk

castortroy

Limingen var ikke særlig vellykket. Klippet av flengen men det ser ikke helt bra ut. Dekket kan fint brukes, men vil ha nybilfølelsen litt lenger så smeller til med nytt dekk og fiks av felg til fredag.

Alle fire pirelli dekkene hadde samme dybde som et nytt fra butikken i og med bilen er ganske ny. Føler meg trygg på å bytte det ene dekket.

Orbit

#14
Jeg har brukt sugru til å reparere gummi og fått bra resultat, riktignok ikke bildekk. Kan være verd et forsøk før du bytter?

Clas har en kopi fra Loctite som er lett tilgjengelig, men angivelig ikke like bra.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA