Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere sikringsskap i garasje - opplegg lovlig?

Startet av Toalmar, mandag 17. mai 2021, klokken 21:59

« forrige - neste »

Toalmar

Har i dag engen kurs i garasje for strøm til både lys, og stikk kontakter, i tillegg har jeg en dedikert kurs med B-vern fra sikringsskap til Easee ladestasjon
(B-vern var montert i sikringsskap pga tidligere ladestasjon manglet dette)
Huset har i dag 230V og 1-fas. Skal endre til 230V 3-fas og legge ny kabel til ladestasjon. Det har da kommet opp mulighet til å montere eget sikringsskap i garasje for å slippe med flere kabler inn i garasjen. Så til spørsmålet mitt.
- Er det lov å bruke den nye kabelen som var beregnet til ladestasjon som tilførsel til dette sikringsskapet?
- Eventuelt hva må endres?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: Toalmar på mandag 17. mai 2021, klokken 21:59
- Er det lov å bruke den nye kabelen som var beregnet til ladestasjon som tilførsel til dette sikringsskapet?
- Eventuelt hva må endres?
Ikke noe i veien for å bruke den. Den vil jo selvfølgelig være begrenset av kapasiteten. Ville tro det er ønskelig med trefas til garasjen nå som du får det inn til huset.

DC vernet  vil gjøre liten nytte dog, det må evt flyttes til det nye sikringsskapet i garasjen.

Men hvis du ikke trenger mye strøm i garasjen ut over laderene (og du har frittstående garasje) ville jeg greid meg med de kursene som går der allerede, eller bare den ene som i dag går til laderen og koblet lys og slikt på det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Sjekk hvor mye spenning kabelen tåler. Kanskje kan overføringskapasiteten økes med en transformator i hver ende. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

En får inntrykk av at det er IT-nett.
Ved å montere én transformator inne, kan en lage et 230/400V TN-nett i garasjen uten noen trafo i garasjen.
Så får en vurdere om en har behov for dette.

Toalmar

Kabel som skal legges er 3x10mm2 + jord.
Har nok pr nå ikke behov for 400V i garasjen
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

RJK

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 18. mai 2021, klokken 18:05
Kabel som skal legges er 3x10mm2 + jord.
Har nok pr nå ikke behov for 400V i garasjen

Hvorfor ikke bruke kabel som er klargjort for 400V når du først legger? Koster mindre å legge en dyrere kabel en gang, enn å bytte kabel hver gang du gjør en endring. Kanskje har du behov for 400 V ved neste korsvei.

Nå har du allerede kabel for 1-fas (sikker på at ikke den allerede er klar for 3-fas, men ikke koblet slik?), og må muligens bytte om ikke kabel allerede er "riktig" fra før, men kun koblet som 1-fas.

Jeg ville tatt en ekstra telefon til de som har montert opp i første omgang, for å se om du kan spare noen kroner, og ikke bare kaster pengene ut vinduet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Toalmar

#6
Sitat fra: RJK på søndag 23. mai 2021, klokken 03:32
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 18. mai 2021, klokken 18:05
Kabel som skal legges er 3x10mm2 + jord.
Har nok pr nå ikke behov for 400V i garasjen

Hvorfor ikke bruke kabel som er klargjort for 400V når du først legger? Koster mindre å legge en dyrere kabel en gang, enn å bytte kabel hver gang du gjør en endring. Kanskje har du behov for 400 V ved neste korsvei.

Nå har du allerede kabel for 1-fas (sikker på at ikke den allerede er klar for 3-fas, men ikke koblet slik?), og må muligens bytte om ikke kabel allerede er "riktig" fra før, men kun koblet som 1-fas.

Jeg ville tatt en ekstra telefon til de som har montert opp i første omgang, for å se om du kan spare noen kroner, og ikke bare kaster pengene ut vinduet.
Kabel som legges nå er klar for 3-fas som du ser er det 3x10mm2 + jord, alltså 4 ledere
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Det blir en endring i forhold til først beregnet her. Dagens oppsett ga meg 5,5kW
(230V - 1-fas - 25A sikring) og tanken var og endre til 230V - 3-fas for og få høyere ladeeffekt, men ettersom bilen (MB EQC) kun tar opptil 7,4kW får jeg dette med 230V og 1-fas.
(EQC produsert sent 2020 har 11kW ombordlader, men de får kun dette med 400V anlegg, min har 7,4kW ombordlader)
Kabel for 3-fas ble kjøpt sist høst og denne er nå byttet ut mot den som opprinnelig var lagt fra sikringsskap og ut til garasje. Denne vil bli brukt i eksisterende 230V anlegg inntil videre. Ser ingen grunn til å gå for bytte av strømmåler og kostnad rundt dette for å få 230v 3-fas da jeg ikke får noe fortjeneste med dagens bil. Bilen vil mest sannsynlig bli beholdt i flere år.
Junior er elektriker så jeg kommer greit unna kostnadsmessig.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Wisd0m

#9
Høres ut som en fornuftig løsning. Tror du kommer til å være så fornøyd at det aldri blir lagt om til trefase på inntaket. Koster nok mer enn det smaker.

Edit: Vi kan vel håpe på at Easee også får støtte for strømklemmer etterhvert så du automatisk kan balansere mot øvrig forbruk i garasjen uten behov for en HAN-port.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA