MDG vil at du skal kjøre tog - ikke elbil

Startet av ToWalkOrDrive, man 10. mai 2021, kl. 13:54

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: kodax på man 10. mai 2021, kl. 21:18
MDG sier vel at de vil prioritere tog, ikke at all transport skal over på tog.
Kollektivtransport trenger man hvis ikke alle skal ha bil.
Stem på det partiet du er mest enig i ved valget, slutt å syt på internett ;)
Så løsningen er "ikke syt på internett. Det finnes ingen realistisk oversikt over hvor mange hundre (eller tusen) milliarder dette vil koste"?

Hvis vi skal ha en voksen dialog om en problemstilling, så må vi tørre å ta tak i det som er uklart også.

Jeg har vokst opp med kollektivtrafikk jeg. Har hatt busskort siden busskortene var utstedt av SL og busselskapet het Schøyen... Det fungerer helt fint - inne i Stor-Oslo. Men jeg erkjenner billettprisen min ikke dekker kostnadene og at det koster samfunnet ganske mye at jeg skal få reise billig kollektivt - selv der det er klart størst passasjergrunnlag. Hvordan et tilsvarende kollektivtilbud over hele Norge skal finansieres, er jeg ikke så sikker på om jeg synes er like fantastisk sånn helt uten videre.

Edit: bare for å ha nevnt det. De 170 milliardene MDG vil frigi fra veiprosjekter, er ikke alle pengene dette vil koste. Det er penger "til overs" fordi man kutter ned på andre planer. Det koster nesten 60 milliarder 2020-kroner å legge et spor ved siden av det eksisterende sporet på Østfoldbanen. Og ifølge TU koster det opp mot 40 milliarder 2020-kroner for å bytte ut eksisterende urgamle togsett med mer moderne Flirt-togsett. Åpenbart er de 170 milliardene MDG nevner bare en dråpe i havet for å få hele landet vårt på moderne skinner.

jlan

Dette med mikroplast fra bildekk kommer MDG og andre miljøorganisasjonen til å bruke hyppig som argument fremover. Så bil- og dekkfabrikantene har alt å vinne på å komme opp med gode løsninger for å redusere dette. Kanskje bilene skal ha egne støvsugere bak hjulene?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1317142119 på tir 11. mai 2021, kl. 13:31
Sitat fra: kodax på man 10. mai 2021, kl. 21:18
MDG sier vel at de vil prioritere tog, ikke at all transport skal over på tog.
Kollektivtransport trenger man hvis ikke alle skal ha bil.
Stem på det partiet du er mest enig i ved valget, slutt å syt på internett ;)
Så løsningen er "ikke syt på internett. Det finnes ingen realistisk oversikt over hvor mange hundre (eller tusen) milliarder dette vil koste"?

Hvis vi skal ha en voksen dialog om en problemstilling, så må vi tørre å ta tak i det som er uklart også.

Jeg har vokst opp med kollektivtrafikk jeg. Har hatt busskort siden busskortene var utstedt av SL og busselskapet het Schøyen... Det fungerer helt fint - inne i Stor-Oslo. Men jeg erkjenner billettprisen min ikke dekker kostnadene og at det koster samfunnet ganske mye at jeg skal få reise billig kollektivt - selv der det er klart størst passasjergrunnlag. Hvordan et tilsvarende kollektivtilbud over hele Norge skal finansieres, er jeg ikke så sikker på om jeg synes er like fantastisk sånn helt uten videre.

Edit: bare for å ha nevnt det. De 170 milliardene MDG vil frigi fra veiprosjekter, er ikke alle pengene dette vil koste. Det er penger "til overs" fordi man kutter ned på andre planer. Det koster nesten 60 milliarder 2020-kroner å legge et spor ved siden av det eksisterende sporet på Østfoldbanen. Og ifølge TU koster det opp mot 40 milliarder 2020-kroner for å bytte ut eksisterende urgamle togsett med mer moderne Flirt-togsett. Åpenbart er de 170 milliardene MDG nevner bare en dråpe i havet for å få hele landet vårt på moderne skinner.

I tillegg skal de bygge Nord-Norge-banen til 100-140 milliarder kroner...til Tromsø.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qA46bz/ap-i-nord-aksepterer-ikke-utsettelse-av-nord-norgebanen
Men de tenker og å ha ekstra bompenger der folk kunne tatt tog...bom for tog-avgift...på en drøy milliard i året ekstra.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: jlan på tir 11. mai 2021, kl. 15:20
Dette med mikroplast fra bildekk kommer MDG og andre miljøorganisasjonen til å bruke hyppig som argument fremover. Så bil- og dekkfabrikantene har alt å vinne på å komme opp med gode løsninger for å redusere dette. Kanskje bilene skal ha egne støvsugere bak hjulene?

Jeg tviler på at MDG folket synker så lavt at de tar frem mikroplast kortet fra bildekk. Gjør de det skal jeg dra frem kaffebønnekortet og langreist mat.

turfsurf

Sitat fra: kodax på tir 11. mai 2021, kl. 09:00
Autonome biler kommer på ett eller annet tidspunkt, men er det riktig at politikerne planlegger ut i fra det? Hvis ikke, hva med alle de som ikke har bil; Hvordan skal de komme seg rundt hvis det ikke er kollektivtransport?
De kommer seg ihvertfall ikke rundt med jernbane. Et begrenset kollektivtilbud er det alltid, men ikke nok til å dekke samme behov som bil. Etter hvert kan kollektiv bli løst av autonome kjøretøy.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: hELgenen på tir 11. mai 2021, kl. 16:16

Jeg tviler på at MDG folket synker så lavt at de tar frem mikroplast kortet fra bildekk. Gjør de det skal jeg dra frem kaffebønnekortet og langreist mat.

https://www.mdg.no/nyheter_de_gronne_girer_opp_kampen_mot_plasten

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 11. mai 2021, kl. 16:37
Sitat fra: kodax på tir 11. mai 2021, kl. 09:00
Autonome biler kommer på ett eller annet tidspunkt, men er det riktig at politikerne planlegger ut i fra det? Hvis ikke, hva med alle de som ikke har bil; Hvordan skal de komme seg rundt hvis det ikke er kollektivtransport?
De kommer seg ihvertfall ikke rundt med jernbane. Et begrenset kollektivtilbud er det alltid, men ikke nok til å dekke samme behov som bil. Etter hvert kan kollektiv bli løst av autonome kjøretøy.
Definitivt. Småbusser av typen Canoo etterhvert

Som allerede er i prøvedrift i lignende størrelse her i Norge

Til forholdsvis saktegående kollektivtransport i byer og bynære strøk, samt på småsteder er dette en fin og fleksibelt skalerbar løsning som er uendelig mye billigere enn tog.

hELgenen

Sitat fra: model3citizen på tir 11. mai 2021, kl. 19:55
Sitat fra: hELgenen på tir 11. mai 2021, kl. 16:16

https://www.mdg.no/nyheter_de_gronne_girer_opp_kampen_mot_plasten

Takk. Da er loddet kastet og jeg skal flittig argumentere for at alle i MDG bør slutte å drikke kaffe.

Vaduz

Det her med massiv utbygging av jernbane minner om DAB utbyggingen som fortsatte til tross for 3G utbyggingen var på plass allerede:p
Med elektriske og etterhvert delvis autonome busser og vogntog, hva skal vi med tog? Ingen toglinjer har noensinne vært driftet med overskudd i Norge, veier er også mye bedre utbygd og knytter hele landet sammen ned til den minste bygd. Høyhastighetstog er sikkert fint mellom millionbyer på det enorme jordet som er mellomeuropa, men samfunnsnytten i Norge tror jeg er liten.
Er forøvrig enig i mye mdg politikk som å legge ned oljepeoduksjon i Norge så fort som mulig slik at vi ikke havner etter teknologisk (kanskje ikke det som er hovedintensjonen til mdg dog)

hELgenen

Jeg har forsøkt å lufte tanken til lokale MDG patrioter om at tog er fortidens løsning for fremtiden. Mao at løsningen er fullstendig utdatert nå som vi står foran elektrifisering av hele transportsektoren. Men nei - lokale folkevalgte MDG politikere ser det på en helt annen måte dessverre. De er fullstending lenket fast i gamle tankemønstre og klarer ikke å se den enorme fleksibiliteten som ligger å bygge ut veier istedenfor jernbaneskinner.
Jeg ser heller ikke på MDG som et godt miljøparti - de er svært opptatt av å rive ned naturen i byene og bygge sykkelveier - og landsbygda vil de tapetsere med vindmøller og ødelegge rekreasjonsområder som er viktige for lokalbefolkningen.  I mine øyne lurer de miljøengasjert ungdom ut på en livsløgn der klimaendringer er det store monsteret . De burde i større grad se litt på de tradisjonelle miljøverdiene og på den måten ta grep i klima spørsmålet - ikke fly rundt å asfaltere nye sykkelveier over grønne lunger i byene  og rive ned natur på bygdene. Skal vi ha et levedyktig land der folk kan leve  i pakt med naturen trenger vi veier. Flere tog var en god løsning i en fossil verden - men verden har endret seg  - og med det så bør også MDG endre kurs dersom de skal bli sett på som miljø og klima forkjempere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA