Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elon Musk har Asperger

Startet av Thalgar, søndag 09. mai 2021, klokken 18:11

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:01Snart har hverken Elon eller noen annen Asberger. for den diagnosen går ut av verktøykassa til helsevesenet snart når ICD-11 trer i kraft. Dermed har Elon enten autisme eller ingen ting. Han fungerer alt for godt til å få diagnosen autist så dermed blir han friskmeldt :)
Uten å ha lest ICD-11 så ville jeg anta Asbergers forsvinner og man heller snakker om autisme spektret. Musk vil fortsatt fint kunne være på autisme spektret. Bare mot den mer velfungerende enden av spektret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Sitat fra: z4rd på tirsdag 11. mai 2021, klokken 06:50
I en annen tråd opptrer samme bruker som moralens vokter ovenfor TB som kritiserer kunderådgiver hos DNB, mens her kommer han med unødvendige sleivspark til EM sin opptreden og diagnose.

Jeg har ikke kommet med sleivspark mot EM sin opptreden - jeg har derimot argumentert for at diagnosen kan sette en del av hans tidligere uttalelser i media i et annet lys  og kanskje forklare en del ulogiske
grep Tesla har gjort mhp. miljøsatsningen. Når det kommer til EM sin opptreden har jeg omtalt det som modig

Sitat
Brukerens forutinntatthet kommer stadig til overflaten og farger samtlige innlegg konsekvent. Det ble også synlig i en tråd der Bitcoin ble diskutert. Fyren var jo ikke interessert i å lese motargumentasjon som ville balansert forståelsen for tema engang...

Jo - jeg leser det meste av motargumenatsjon vedrørende Bitcoin som fremkommer her på dette forumet  - jeg har også flere bøker her om temaet og mener jeg også sitter på en del kunnskap om temaet gjennom egen erfaring.
[/quote]

Sitat
Tesla/EM er tydeligvis fritt vilt, og det spiller ingen rolle hva de har gjort eller ikke gjort. Brukeren mister all troverdighet selv om hen tidvis fremstår som ryddig, spør du meg... turfsurf traff spikeren på hodet i sitt forrige innlegg.

Ser også at noen føler en fort "sparker nedover" når noen får en diagnose - og det har jeg full forståelse for.
Det var ikke min intensjon, så om noen føler det så beklager jeg. 

Jeg mener det er viktig å diskutere ethvert grep Tesla gjør - og kanskje ennå viktigere nå som vi har fått en del mer kunnskap om personen bak, men ser at vi ikke nødvendigvis trenger å bruke diagnosen i argumentasjonsrekken da det kanskje kan virke stigmatiserene. Men jeg står fortsatt for samme syn mhp. Tesla og Bitcoin - det gir ingen logisk mening å kaste seg over Bitcoin og samtidig stå med rak rygg og hevde at man arbeider for et bedre klima.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:22Men jeg står fortsatt for samme syn mhp. Tesla og Bitcoin - det gir ingen logisk mening å kaste seg over Bitcoin og samtidig stå med rak rygg og hevde at man arbeider for et bedre klima.
Vi har fått med oss at du syns dette. Det er en egen tråd for det, så det blir feil å diskutere her.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Asperger er en av de vanligste diagnosene som gis i psykiatrien i Norge, så Elon har stått frem som representant for en stor gruppe. Det er veldig bra.

Det er imidlertid ikke noen selvfølge at en er et geni med unike evner fordi en har Asperger. Dette er heller unntaket enn regelen og kan skape urealistiske forventninger, hos noen, til at noen har Asperger.

RuneW

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. mai 2021, klokken 15:42
Dette er heller unntaket enn regelen og kan skape urealistiske forventninger, hos noen, til at noen har Asperger.

Ja, det er litt viktig å få med seg.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

arthur

Folk med diagnose Asperger har helt normal og vanlig intelligens. Forøvrig er de etter min erfaring svært forskjellige, men visse fellestrekk er åpenbar som manglende mimikk, sosiale utfordringer, problemer med ironi og humor og ofte nokså opphengt i litt "sære" ting.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

emurof

Sitat fra: Thalgar på søndag 09. mai 2021, klokken 18:11
"I'm actually making history tonight as the first person with Asperger's to host SNL"

"Musk attempted to explain his tweets, known to have quite an impact on the stock market. "Look, I know I sometimes say or post strange things, but that's just how my brain works. To anyone I've offended, I just want to say: I reinvented electric cars and I'm sending people to Mars on a rocket ship. Did you think I was also going to be a chill, normal dude?"

Då var det vel ein del ting som falt på plass..?

https://www.washingtonpost.com/arts-entertainment/2021/05/09/elon-musk-hosts-snl/

Tror likevel ikke at mange som har angrepet ham og kalt ham ulike veldig stygge ting fordi han "ikke er helt A4" vil føle noe anger.

Allerede nå ser jeg på hat-nettverket på Twitter (de som har organisert seg med ting som blokkeringsliste for alle som ikke hater Tesla, for å beskytte seg mot motargumenter) angriper ham på grunn av at han har asperger. Utrolig.

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. mai 2021, klokken 19:56
Sitat fra: Motorwatt på søndag 09. mai 2021, klokken 18:36
Fra Wikipedia:

Sterk interesse for spesifikke og smale områder er et av de mest slående kjennetegnene ved Aspergers syndrom. Personer med Aspergers syndrom kan samle inn store mengder detaljert informasjon om et relativt smalt emne, som for eksempel værdata eller navn på kjendiser, uten nødvendigvis å ha en bred, reell forståelse av emnet....

Det forklarer jo litt om "miljøsatsingen" - den er ikke helheltlig basert på en bred, reell forståelse av problemet.

Et godt eksempel på et angrep på folk med asperger. Hva får folk til å komme med slike diskriminerende utfall? Jeg skjønner det bare ikke. Musk åpner seg og deler et sårbart punkt i livet sitt, og gir samtidig inspirasjon til andre i lignende situasjoner. Men her skal det angripes og rives ned.

emurof

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:01
Snart har hverken Elon eller noen annen Asberger. for den diagnosen går ut av verktøykassa til helsevesenet snart når ICD-11 trer i kraft. Dermed har Elon enten autisme eller ingen ting. Han fungerer alt for godt til å få diagnosen autist så dermed blir han friskmeldt :)

Her har vi enda en ja.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. mai 2021, klokken 15:42
Asperger er en av de vanligste diagnosene som gis i psykiatrien i Norge, så Elon har stått frem som representant for en stor gruppe. Det er veldig bra.

Det er imidlertid ikke noen selvfølge at en er et geni med unike evner fordi en har Asperger. Dette er heller unntaket enn regelen og kan skape urealistiske forventninger, hos noen, til at noen har Asperger.

Mange med asperger har det vondt og lider under tilstanden sin, veldig ofte på grunn av måten de møtes på av samfunnet rundt. Det er helt riktig at det er et stort spekter her, men at noen bidrar til å "alminneliggjøre" det og bidra til mer åpenhet rundt det er veldig positivt.

Musks kommentar har skapt mange diskusjoner, og jeg tror veldig mange lærer mye om asperger bare på grunn av dette. Mange med fordommer og nedlatende holdninger vil sannsynligvis endre oppfatning etter hvert som de får mer kunnskap. Men ikke alle, som vi ser i denne tråden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA