Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

LMOR

Jeg har ikke tenkt å oppgradere, selv om jeg ikke er lyd-noob  :) Justeringer vet jeg ikke noe om, men er enig med hElgenen. Endres lydbilde må en lett kunne justere det.
Som jeg har skrevet og limt inn tidligere her, så er en flat respons å foretrekke. Da får du høre alt slik de som spilte inn lyden hadde tenkt det. Hvis de vil ha mye bass, så legger de på mye bass. Har du et slikt anlegg trenger du aldri stille noe, og alt høres bra ut.
Når det gjelder med og uten baggasje, så er disse brønnene ment for sub, så jeg tror ikke det spiller noen rolle. Normalt kan de sette sub-en hvor som helst i et rom.
Når noen med kraftig sub i bilen kjører forbi så høres den nesten like godt 10m utenfor bilen som inni bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eriksen.eriksen

Angående lydinnspilling så fungerer tonekontroll og alle andre innstillinger i bilen som før. Forskjellen er bare at når alt står i midten, er er det slik BB har stilt inn lyden. Ønsker man mer/mindre bass, mellomtone eller diskant kan man fremdeles justere dette i bilens meny i tillegg til fader.

Har kjørt litt både med og uten bagasje. Kan ikke si at jeg merker veldig stor forskjell på dette. Teoretisk vil alt man legger inn i bilen av både bagasje og passasjerer påvirke akustikken, men tror man må lytte etter disse forskjellene for å merke dem. Ikke noe av betydning for vanlig bruk for min del i alle fall.

Når det gjelder detaljer og naturlig diskant sammenlignet med standardanlegget vil jeg si at mye er likt, mulig at det nå er en anelse mer topp enn originalt, spesielt i de helt øverste frekvensene.

Når jeg skriver at lydbildet er endret er dette i positiv forstand. Man opplever at lydbildet henger bedre sammen, og at stemmer og instrumenter er mer naturlig plassert i lydbildet. Dette gjelder kun dog for førersetet. Anlegget er nå stilt inn slik at lyden fra alle høyttalerne treffer førersetet samtidig. Det vil dermed si at de andre passasjerene på en måte er nedprioritert. De får fremdeles god lyd, men ikke like god som i førersetet. Det er slik med alle musikkanlegg, at det kun finnes en ideell lytteposisjon. Denne vil vanligvis være midt mellom høyttalerne, men der er det jo ingen som sitter i bil. Det er dermed kompensert for dette i DSPen slik at førersetet bil den nye "midten".

Enig med deg LMOR at i et ideelt anlegg er en flat respons det aller beste, og dette er noe jeg sikter på i mine hjemmeanlegg og hodetelefoner til lytting i rolige omgivelser. Når det gjelder lytting i bil eller på farten generelt vurderer jeg det annerledes da man som regel ikke er i verken gode situasjoner eller omgivelser til å rette oppmerksomheten mot mikrodetaljer. Her synes jeg faktisk at et litt sminket uttrykk som engasjerer og føles på kroppen fungerer bedre, men dette er selvfølgelig bare min subjektive mening.

Dersom en flatest mulig respons er det man ønsker tror jeg man bør vurdere andre alternativer enn BB da deres pakke er laget med andre verdier og idealer.

Spør gjerne mer om jeg har glemt å svare på noe!

LMOR

En måling ville ha gitt svaret. Hvis de bare har lagt til på de laveste frekvensene, så er det godt mulig at kurven din nå er flatere enn standardanlegget.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ID4

Noen som vet om noen kan utføre monteringen her i stor Oslo området om pakken bestilles?

turfsurf

Fikk testet GTX grundig i går. Som mange sier, bra lyd til standardanlegg å være, men mangler litt både i topp og bunn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:01
Fikk testet GTX grundig i går. Som mange sier, bra lyd til standardanlegg å være, men mangler litt både i topp og bunn.
Litt usikker på hvem som kan dokumentere at det mangler noe i toppen. Selv iPace anlegget er dårligere der. Hvis du mener over 20kHZ så er ikke noen gode på det, og det er ikke så interessant.
På ID.4 mangler det kun noe i bunnen, men har mer presis gjengivelse på lave frekvenser enn EQC sitt Burmeister anlegg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på onsdag 16. juni 2021, klokken 12:24
Litt usikker på hvem som kan dokumentere at det mangler noe i toppen. Selv iPace anlegget er dårligere der. Hvis du mener over 20kHZ så er ikke noen gode på det, og det er ikke så interessant.
På ID.4 mangler det kun noe i bunnen, men har mer presis gjengivelse på lave frekvenser enn EQC sitt Burmeister anlegg.
Rent subjektivt fra min side. Det er jo begrensede justeringsmuligheter på anlegget også (tredelt EQ)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

Har noen sammenlignet standard lydanlegg på Enyaq med ID4, er de identiske?
Prøvde Enyaq tidligere og syntes det anlegget egentlig var ganske dårlig (ingen bas, skarp diskant og ukomfortablelt å høre på med høy volum)
Standard lydanlegg på e-tron er mye bedre, til sammenligning.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

LMOR

Sitat fra: tromsø på onsdag 16. juni 2021, klokken 14:45
Har noen sammenlignet standard lydanlegg på Enyaq med ID4, er de identiske?
Prøvde Enyaq tidligere og syntes det anlegget egentlig var ganske dårlig (ingen bas, skarp diskant og ukomfortablelt å høre på med høy volum)
Standard lydanlegg på e-tron er mye bedre, til sammenligning.
Jeg har gjort objektive målinger og subjektive vurderinger som ligger tidligere i denne tråden. Enyaq sitt anlegg kom dårligere ut i begge. Men ikke så dårlig som du beskriver. Jeg brukte som trådstarter litt for dårlig tid første gangen jeg hørte på ID.4, på å sjekke om alle innstillingene var satt nøytralt, så det høres ut som tilsvarende noe var justert når du hørte på Enyaq.

I mine måling og tester kom ID.4 ut best i diskanten av alle jeg har testet. Noe også Olemann påpekte helt først i denne tråden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

RJK

Sitat fra: HelEl på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Noen som vet om noen kan utføre monteringen her i stor Oslo området om pakken bestilles?

Jeg ville sjekket med en av disse:

http://www.oslobilstereo.no/

https://www.strommen-bilradio.no/

Ingen anbefalinger fra meg, bare de jeg kom på som monterer. Men om de tar oppdrag der man tar med eget utstyr, er jeg ikke sikker på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

LMOR

Alle verksteder kan nok gjøre det. Mekonomen eller andre. Monteringen kan en også gjøre selv, så hvis en trenger hjelp er det bare fordi de er flinkere til å demontere og montere. Trenger ikke kunne noe om anlegg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

I dag skulle jeg teste lyden på en Ioniq 5. Men det var en nedtur. Det var ikke mulig å koble lyd fra en Mac til Bluetooth. Koblingen ble opprettet, men bilen støtter tydeligvis ikke den standarden jeg trengte. Første bil jeg har testet der dette ikke var mulig.
Men den subjektive testen var mulig. Fungerte fint med en IPhone. (Selv om trådløs CarPlay ikke støttes. Kan ikke forstå biler som har trådløs lading men ikke trådløs CarPlay. Blir litt tullete å ha kabel i og legge telefonen på trådløs lading..)
Den subjektive testen var at det var nok dyp bass, men lyden ble «ullen» i hele spekteret. Veldig lik som Burmeister på EQC egentlig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moby666


Synes det er rart at VW ikke får fart på lyd oppgradering i id.4, en bil til 500K fortjener vesentlig bedre lyd enn std anlegget i id.4 (min subjektive mening, ikke målt med utstyr:)). Elementene er for dårlig, svak forsterker og total mangel av bass.

Sitat fra: tromsø på onsdag 16. juni 2021, klokken 14:45
Har noen sammenlignet standard lydanlegg på Enyaq med ID4, er de identiske?
Prøvde Enyaq tidligere og syntes det anlegget egentlig var ganske dårlig (ingen bas, skarp diskant og ukomfortablelt å høre på med høy volum)
Standard lydanlegg på e-tron er mye bedre, til sammenligning.

LMOR

Det er vi nok uenige om. Syntes selv det først, se trådstart, men faktum er at lyden er veldig bra sammenlignet med dyre anlegg
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Zubzero

Dere som oppgraderer anlegget igjennom en 3.part, -hva tenker dere ift. garanti og Møller? Kan de dette seg på bakbeina ift. garanti på det elektriske systemet til bilen? Hva med dersom en velger en løsning der en også i tillegg henter strøm i fra 12V batteriet? Har lest om mange som sliter med at tomt 12V batteri på MEB-bilene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA