Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke

Startet av Tut tut, onsdag 05. mai 2021, klokken 09:20

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Moggen på søndag 09. mai 2021, klokken 19:04
Som elbilkjøper idag, bør man kjøpe så mye rekkevidde som bare mulig. Publika ladestasjoner og hurtigladere er for folk som driver med selvplaging.
Kudos til hoteller og butikker som åpner egne, åpne destinasjonsladere (uten å gå via noen av de kompliserende ladebrikke/sms/røyksignal oppleggene).
Vil rette det til "Folk som hurtiglader noe annet enn Tesla, driver med selvplaging"
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: stefse på mandag 10. mai 2021, klokken 09:08
Vil rette det til "Folk som hurtiglader noe annet enn Tesla, driver med selvplaging"
Hurtiglading er ett nødvendig onde får å kunne kjøre elbil langt. For Tesla også. Bare litt mindre plagsomt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Personlig synes jeg ikke selve ladestoppet er noe problem. De få (kanskje fire-fem de siste sju-åtte åra?) gangene jeg har måttet vente pga ladekø har det vært opplevd som litt styr; du må stå og vente på å få plass til å lade før du kan gjøre det du vanligvis pleier (gå en tur eller spise), og vær eekstra påpasselig med å flytte bilen å snart den er ferdig (nok) ladet. Jeg er glad jeg ikke trenger å være bekymrest over det hver eneste gang vi skal på lengre tur, og håper det bedrer seg betraktelig også for andre merker enn Tesla.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

For hurtiglading tror jeg det tidvis legges for mye vekt på batterikapasitet og for lite vekt på ladehastighet ved langkjøring.

I praksis er det vel slik for de fleste at dersom man kan kjøre 2,5-3 timer mellom hurtigladestoppene så er det ikke behov for større batterikapasitet. Da er det uansett nødvendig å ta en pause.
Det som imidlertid er viktig er at påfylling av tilstrekkelig mengde energi går raskt nok til at man unngår unødig ventetid. For de fleste innebærer dette at ytterligere 2,5-3 timers rekkevidde fylles på i løpet av 20-25 minutter.

For en middels stor bil oppnår man gjerne egnet rekkevidde med rundt 50 kWh batteri. Imidlertid krever det i overkant av 100 kW lading for å gi et egnet ladetid.

For øyeblikket er det en del middels store biler som har i underkant ladehastighet og da blir det både mye kø og venting.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jlan

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. mai 2021, klokken 18:38
For en middels stor bil oppnår man gjerne egnet rekkevidde med rundt 50 kWh batteri. Imidlertid krever det i overkant av 100 kW lading for å gi et egnet ladetid.
Men nå er gjerne ladehastighet avhengig av batterikapasitet og hvor høyt opp i % en lader. Så jeg vil si at den ideelle batteristørrelsen ligger noe høyere. Rundt 75 kWh tror jeg er bra. Og det begynner å bli en god del biler som ligger i det området.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wisd0m

Sitat fra: jlan på tirsdag 11. mai 2021, klokken 15:15
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. mai 2021, klokken 18:38
For en middels stor bil oppnår man gjerne egnet rekkevidde med rundt 50 kWh batteri. Imidlertid krever det i overkant av 100 kW lading for å gi et egnet ladetid.
Men nå er gjerne ladehastighet avhengig av batterikapasitet og hvor høyt opp i % en lader. Så jeg vil si at den ideelle batteristørrelsen ligger noe høyere. Rundt 75 kWh tror jeg er bra. Og det begynner å bli en god del biler som ligger i det området.
Behov for ladekapasitet er jo avhengig av energieffektivitet. Det som er interessant er hvor mange km som fylles per min, ikke selve energien.

Model 3 SR+ er en ganske god balansert bil. Ikke spesielt stort batteri, men energieffektiv og lader kjapt.

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. mai 2021, klokken 18:38

I praksis er det vel slik for de fleste at dersom man kan kjøre 2,5-3 timer mellom hurtigladestoppene så er det ikke behov for større batterikapasitet. Da er det uansett nødvendig å ta en pause.
Det som imidlertid er viktig er at påfylling av tilstrekkelig mengde energi går raskt nok til at man unngår unødig ventetid. For de fleste innebærer dette at ytterligere 2,5-3 timers rekkevidde fylles på i løpet av 20-25 minutter.

For en middels stor bil oppnår man gjerne egnet rekkevidde med rundt 50 kWh batteri. Imidlertid krever det i overkant av 100 kW lading for å gi et egnet ladetid.

Du forutsetter da at det a) er egnet hurtigladestasjon der du trenger å lade og b) at det alltid er ledig lader. Noe vi er et stykke unna enda. En TM3 bruker fort 60-70kWh på 3 timer på motorvei. Og de fleste vil lade med litt buffer og helst ikke lade mere enn 80-90%.

Selv vil jeg helst ikke stoppe mere enn en gang på en dagsetappe, og da vil jeg gjerne selv velge hvor.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. mai 2021, klokken 16:30

Selv vil jeg helst ikke stoppe mere enn en gang på en dagsetappe, og da vil jeg gjerne selv velge hvor.

Enig der - og ideelt vil jeg stoppe på endestasjonen og lade alt der.
Og de færreste har nok mer enn ca 50 mil om dagen i transport - selvfølgelig finnes det unntak så hurtigladestasjoner må nok finnes. Men ikke sikkert vi trenger så veldig mange langs hovedveiene på sikt slik som en får inntrykk av når elbilforeningen er ute i media. Om 3-4 år kanskje vi har fått biler med ca 70-80 mil rekkevidde som standard. Gitt at en har et ok antall hurtigladere der de fleste bor, så klarer man seg kanskje bra med masse destinasjonsladere og et et mindre antall hurtigladere nær de store bysentra. Jeg holder en knapp på Enova sitt tankesett at behovet for hurtigladere kan minke når rekkevidden på elbilene går opp.  Ikke gitt at vi har nok ladere ennå - men ikke sikkert vi er så langt unna heller gitt at vi om 3-4 år kanskje har en viss andel elbiler med laaaang rekkevidde.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 17:08
Om 3-4 år kanskje vi har fått biler med ca 70-80 mil rekkevidde som standard. Gitt at en har et ok antall hurtigladere der de fleste bor, så klarer man seg kanskje bra med masse destinasjonsladere og et et mindre antall hurtigladere nær de store bysentra.
Ja, når biler med slik rekkevidde blir vanlig vil nok behovet svinge fra lynladere til raskere destinasjonslading. Regner ca 80 mil WLTP som «god nok» rekkevidde, dvs da har jeg ikke noe betalingsvilje for lengre rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Tesla ser ut til å være uenig med Enova. For de ruller ut flere superladere i raskt tempo. Gjerne med 10-20 ladere pr lokasjon. Det ville de neppe gjort hvis de så et minkende behov.

Mange vil nok nøye seg med standardrekkevidde på 50 mil istedet for å betale titusenvis av kroner ekstra for 80 mil «long range» versjon.

Behovet for hurtigladere vil selvfølgelig flate ut på et tidspunkt, men jeg tror vi er langt unna det ennå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Wisd0m

Sitat fra: automat på tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:51
Tesla ser ut til å være uenig med Enova. For de ruller ut flere superladere i raskt tempo. Gjerne med 10-20 ladere pr lokasjon. Det ville de neppe gjort hvis de så et minkende behov.

Mange vil nok nøye seg med standardrekkevidde på 50 mil istedet for å betale titusenvis av kroner ekstra for 80 mil «long range» versjon.

Behovet for hurtigladere vil selvfølgelig flate ut på et tidspunkt, men jeg tror vi er langt unna det ennå.
Tesla ruller ut hurtigladere i sentrum nå. Dyre ladeløsninger i borettslag og sameier er nok en god grunn for dette. Med priser på 500kr/mnd for et energibehov på 100 kWh blir det for mange billigere å kjøre bilen på Tesla SC.

Carl Anton Stenling

#26
Poenget er at Enova har en for enkel analyse når de vektlegger økt rekkevidde så mye. Det har nok også vesentlig betydning hvor raskt bilene er i stand til å lade, samt hvilket bruksmønster bilene brukes for.

Tesla har forstått dette og innsett at med mindre ladehastigheten økes vesentlig så vil utbyggingsbehovet for superladernettverket bli høyt pga. veksten i antall elbiler.

Enova bør derfor kanskje følge mer med på gjennomsnittlig ladehastighet enn batteristørrelse - selv om begge deler har betydning for hurtigladerbehovet.

Nå er det jo også i stor grad hovedbilene som byttes ut og dermed blir det stort behov for lading ved langkjøring og ferie for de nye elbilene.

Enova behøver å ta inn over seg at de nærmeste årene vil økningen i hurtigladerbehovet være formidabelt.
Elbilforeningen har kommentert dette her: https://www.tu.no/artikler/virkelighetsfjernt-om-elbil/510029

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

Enova fôres sannsynligvis med informasjon fra de utbyggerne de har delt ut støtte til. Dette er naturlig nok ikke Tesla, men de som har satt opp alskens 50kW ladere undt om kring. En del av disse er det nesten bare første generasjons elbiler som benytter, og da i nokså beskjeden grad. Disse rapporterer så til Enova at de ikke blir særlig mye brukt, og Enova bruker dette videre i sitt tallmateriale.

Offentlige etater, og spesielt sjefene i dem, ønsker ikke å spekulere i noe som helst, og forholder seg blindt til tall, da det er det tryggeste for å slippe kritikk i ettertid. Tipper det er dette som har skjedd.
Det er bare å påpeke at tallgrunnlaget ikke er riktig da den største aktøren ikke er tatt med. De må be om å få tall fra Tesla.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Marius Kotsbak

Nå må vi huske på at det bygges ut massevis av "offentlige" hurtigladere uten støtte fra Enova også, sannsynligvis de fleste av de som bygges nå. Enova skal støtte der det ikke er kommersielt lønnsomt ennå.

At behovet kan minke må nok også ikke tolkes i absolutt antall ladesteder/ladepunkt, men heller ladestasjoner pr. elbil i Norge. Dermed vil det være behov for flere i grisgrente strøk, men færre nye etterhvert.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Moggen

Att Enova deler ut støtte til ladestasjoner som ikke tilbyr enkel kortbetaling syns jeg er skandale.
Vis vi hade hatt ett tilbud lignende det vi har for bensinstasjoner (standardisert prising, god konkurranse, enkel betaling) hade jeg hvert mye mere interessert i å drive med hurtiglading. Hurtiglading for elbiler (untatt Tesla) er en farse, og jeg sier dette som en ikke tesla eier.
Håper EU trår til og slår ned hårt mot denne patetiske lock-in modellen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA