Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell

Startet av Trond.m, tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:19

« forrige - neste »

chargedup

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:54
Vi trenger ikke bli enige, men poenget her er at bilene havner i helt forskjellige markeder som brukt, som nye også, 65% har valgt uten MAX, de fleste antakelig fordi de ser ikke at Max er verd 80 kNOK mer eller ikke var råd til det. I bruktmarkedet forsterkes bare denne trenden...
Helt enig! Jeg vil tro at id4 er den nye golfen/passaten (som i at den blir den mest solgte bilen til VW i Norge) og da skal det mye til å ikke få høyere verditap på en godt utstyrt bil, enn en som er 80' billigere. Se på I-pace der de godt utstyrte tapte ca 300' vs sparsomt utstyrte tapte ca 100' på to år. Dette går igjen på de fleste biler, kun unntakstilfeller det er ekstrautstyr som er verdt det i kroner og øre den dagen man skal selge. Etter min erfaring (og de jeg kjenner som importerer biler privat) er det mye enklere å selge rimeligste bil på finn (gitt lik km/årsmodell/motor) enn en bedre utstyrt til en høyere pris. Bruktbilkjøpere har vanligvis mye mindre kunnskap om ekstrautstyr og de er mye mer prissensitive enn nybilkjøpere.

Man får glede/nytte av utstyret den tiden man eier bilen, så hva man trenger/ønsker av utstyr kan selvfølgelig rettferdiggjøres på den måten, men å tro at man taper mindre på alt utstyr er ønsketenking. Mitt tips er å ikke kjøpe ekstrautstyr som HUD hvis man selv mener det er unødvendig eller ikke har bruk for det.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Limodriver

Jeg tror en bør skille mellom "must have" og "nice to have".

Da jeg tidlig i dette millenniet skulle selge en stor premiumbil med lav km-stand og kun tre år gammel fikk jeg en aha opplevelse. Bilen hadde ikke skinninteriør, xenonlys eller navigasjon. Bilen var bortimot uselgelig, prisen jeg fikk var deretter. Neste bil som var av samme merke og modell kjøpte jeg da med xenon, delskinn og en latterlig ubrukelig navigasjon. Den var langt enklere å selge, førstemann som kontaktet meg kjøpte bilen til en vettug pris. Bilen var like gammel som den forrige og hadde litt høyere km-stand.

Nå er riktignok ikke ID4 en stor premiumbil der det etterhvert er ganskel lange lister av "must have" til en sum av kr 2-300 000 for at bilen skal være salgbar. Likefullt har kravene til ekstrautstyr øket jevnt og trutt. Riktignok vil en fullutstyrt bil være lettere å selge, men en får nok ikke igjen merprisen. Merprisen på utstyr som ikke er et must må en dekke selv i løpet av eietiden.

Jeg ville rett og slett spurt selgeren hva de mener er utstyr en må ha på bilen for at den skal være mulig å selge igjen. Når jeg ser på prislisten er jeg ikke sikker på om det er noen av pakkene som er et must, tilhengerfeste er nok det eneste som jeg ville anse som et must. Pakkene inkluderer en del som er uønsket fra min side, men det er jo nettopp derfor de lager pakker. Da kan de ta en høyere pris fordi de inkluderer mer som ikke nødvendigvis koster noe å inkludere.

GTX er godt utstyrt i utgangspunktet, ta med hengerfeste og minste mulige vinterhjuldimensjon. AWD selger godt i annenhåndsmarkedet, en velholdt bil til en pris som er lavere enn fullutstyrte biler blir en kvitt. Fullutstyrte går for en høyere pris, men ikke tilsvarende merprisen en betaler.

chargedup

Helt enig i at enkelte "must haves" som feks hengerfeste på model 3 gjør at bilen har høyere annenhåndsverdi, til og med mer enn hengerfeste kostet. Man skal huske på at hengerfeste var ekstrem mangelvare på elbiler til under 500' den gang, det er det ikke lenger (nå som VAG kommer med id4 familien og Kia osv osv), og at de første 3-5000 bilene ikke kunne velge hengerfeste.

Leasingselskaper hadde noen få ting på hver spesifikke bil man "måtte" velge før i tiden. Det var utstyr som skinnseter i premiumbiler, S styling på dyrere Audi osv som gjorde at bilen kostet like lite pr måned å lease som en uten utstyret.

En id4 er i mine øyne 2021's Golf (i form av at den kommer til å selge ekstremt bra) og både 1st og GTX kommer helt ok utstyrt. De kommer til å være salgbare på bruktmarkedet uten feks HUD. Hengerfeste er vel det jeg hadde vurdert sterkest (sammen med ryggekamera, 5 års garanti og nettingvegg) på en GTX, selv om jeg aldri bruker hengerfeste.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Bjoris

Enig med siste taler, HF, ryggekamera og bagasjeromsikring er minimum.

Det som gjør dette litt mer tricky med GTX er at en kan velge enkelt ting og på bruktmarkedet blir det da konkurranse mellom feks like biler der den ene har HUD som da fremstår mer attraktiv.

Med 1ST er det ingen som feks bare har Matrix og elseter ekstra som jeg feks hadde lagt til om det var mulig, fordelen er at alle med 1ST stiller helt likt

Stikkkontakt

Største bakdelen med GTX er det dørgende kjedelige fargekartet. Den røde ser grei ut, men de 5 andre andre er ikke en "sportslig variant" verdig. Hvor ble det av gull, blå og sølv? Eller typisk GTI farge som tornadorød?

Trond.m

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 06. mai 2021, klokken 06:47
Største bakdelen med GTX er det dørgende kjedelige fargekartet. Den røde ser grei ut, men de 5 andre andre er ikke en "sportslig variant" verdig. Hvor ble det av gull, blå og sølv? Eller typisk GTI farge som tornadorød?
Den finnes i sølv, men det er rart at de bytter ut Dusk Blue med en kjedelig ? Stonewashed Blue.

Stikkkontakt

Sitat fra: Trond.m på torsdag 06. mai 2021, klokken 07:05
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 06. mai 2021, klokken 06:47
Største bakdelen med GTX er det dørgende kjedelige fargekartet. Den røde ser grei ut, men de 5 andre andre er ikke en "sportslig variant" verdig. Hvor ble det av gull, blå og sølv? Eller typisk GTI farge som tornadorød?
Den finnes i sølv,

Ja,ser det nå. I fargeoversikten er det i nesten ikke forskjell om man velger scale silver eller glacier white, men når man søker opp bilder av scale silver fremstår den som "sølv"


Trond.m

Likte godt den i sølv. Livet blir litt behageligere med bil i sølv metallic hvor både skitt og riper nesten blir usynlig. Og enda finere blir den nok i GTX utgave med antrasitt istedet for sølv dekor.

Limodriver

Det smale og kjedelige fargeutvalget gjelder ikke bare VW, men stort sett alle bilmerker. Men, det er markedet som rår og nordmenn mer enn andre synes å foretrekke 50 shades of grey. Jeg skulle gjerne valgt litt mer spenstige farger, men en får det igjen på pungen ved videresalg.

Jeg skulle gjerne sett igjen en del av 70- og 80-tallets fargespekter og gjerne uten metallic. Gul, orange, vinrød og andre rødfarger, turkis, blåfarger, flaskegrønn og andre grønnfarger. En del av disse fargene kler også blanke detaljer og ikke kun grå, sorte plastdetaljer.

Jeg savner forøvrig de gamle "bilbrosjyrene" der en kunne lese om forskjellig utstyr, kombinasjoner osv. Der kunne en også se fargene både på interiør og lakk. Dette kunne selvfølgelig ha vært digitalisert, men la informasjonen i det minste være lett tilgjengelig på nettsidene. Nå må en google utstyr for å finne ut hvilke funksjoner det har osv. Nettsidene har også blitt så fancy at det er vanskelig å orientere seg annet enn for å bli kontaktet av forhandler. Bil er fremdeles et kostbart kjøp og det er rimelig at en ønsker å sette seg inn i hva en kjøper før en inngår bindende avtale.

Trond.m

Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.


Zoe2017

Enig - interiøret passer bedre for oss enn med 2WD. Kanskje de kommer til å løse det med backlight på noen av haptic-knappene for 2022 modellen også.....

Sitat fra: Trond.m på fredag 07. mai 2021, klokken 09:23
Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

Olemann

#42
Artig å se svenske priser.  Bygget en ID.4 GTX, kom på over 650.000.   Så en Golf GTI, som dersom man er litt varsom med utstyr kom på kr. 350.000.-    Tror den siste prisen krever sjeldent gode forhandlingsevner her i Norge :D.
Ikke så rart elbilandelen er lavere i Sverige enn i Norge...

Sitat fra: Trond.m på fredag 07. mai 2021, klokken 09:23
Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.

Daniel_0007

Sitat fra: Olemann på fredag 07. mai 2021, klokken 10:23

Artig å se svenske priser.  Bygget en ID.4 GTX, kom på over 650.000.   Så en Golf GTI, som dersom man er litt varsom med utstyr kom på kr. 350.000.-    Tror den siste prisen krever sjeldent gode forhandlingsevner her i Norge.
Ikke så rart elbilandelen er lavere i Sverige enn i Norge...

Sitat fra: Trond.m på fredag 07. mai 2021, klokken 09:23
Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.

Svenskene får vel litt igjen fra staten på elbiler etter 6 måneder typ 70k men fortsatt svenskene burde øke avgiftene på fosil biler for å få folk til å velge el.
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på fredag 07. mai 2021, klokken 09:23
Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.

Hva er annerledes her enn på den norske siten vedr GTX? Jeg ser  ikke helt forskjellen.
Setene som vises er forøvrig standard GTX setene med manuell justering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA