Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GTX eller Ionic5 eller EV6 ?

Startet av Olemann, lørdag 01. mai 2021, klokken 17:40

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Olemann på søndag 02. mai 2021, klokken 11:47
Rabatter:

Vel, Bertel & Steen gjør det samme, Birger N Haug gjør det samme, så både EV6 og Ioninc5 får man med denne type rabatter.
Her tror jeg policy er nokså lik hos de fleste.  Spesialmodeller som kommer tidlig er ofte uten slike rabatter (f.eks. P45), mens deretter får man rabatter avhengig av hvor god kunde/god relasjon man har.

Slik det er ellers i verden.  Jeg klipper heller plenen for naboen min som jeg har en relasjon til enn for en som bor 5 km unna som jeg ikke kjenner.
Noen land har eksportforbud for vaksiner for tiden, ja, det er urettferdig, men igjen; mange legger mer vekt på relasjoner og nærhet enn på absolutt likhet for alle.

Jeg vet ikke hva de andre gjør, jeg har kjøpt 2 Leafer med Agrol rabatt, usikker på om det var så mye å hente, men litt så ja det er jo også urettferdig selvsagt, men der kan i det minste alle bli medlem om de ønsker. Det at en nå får høre fra forhandler at de har ikke lov å gi noe mer enn serviceavtale når naboen får 8% det blir liksom helt merkelig og da er jeg på min 3. ID4, men dette har me hva forhandlerene får i pris fra importør. Kommer du med firmastempel får de støtte fra importør, vel, slik er systemet så kan en like det eller ikke.

Jeg er superfornøyd med min forhandler, de har gjort en kjempejobb og det er ikke deres feil at systemet er slik det er. Jeg avventer å ser om det kommer noe skikkelig Gumpenstilbud igjen på GTX, da kan det være at jeg hiver meg på, en rød GTX hadde passet perfekt før vinteren, nå blir det uansett langtur med ID4 1ST i sommer så får vi se og jeg regner med at jeg får kikket mer på alternativene også og det er jo ikke så dumt, tiden der en kjøpt usett er jo litt forbi egentlig...

Olemann

Nettopp. Det er også mitt gode argument for GTX , de 2 andre får jeg ikke prøvd før kontrakt.
Og så trenger jeg ikke medbragt kaffetrakter (V2L), og de 3-5 gangene jeg lader på DC ila året plager det meg ikke å stå 30 minutter og ikke 15 minutter. Derimot ble jeg aldri fornøyd med støybildet på verken min Kona eller min eNiro. Nå er nok disse 2 nye vesentlig bedre, men det vet vi ikke enda.
Kommer til å savne el-seter m/minne, men 28k er altfor dyrt for dette.


Sitat fra: Bjoris på søndag 02. mai 2021, klokken 11:58
Jeg vet ikke hva de andre gjør, jeg har kjøpt 2 Leafer med Agrol rabatt, usikker på om det var så mye å hente, men litt så ja det er jo også urettferdig selvsagt, men der kan i det minste alle bli medlem om de ønsker. Det at en nå får høre fra forhandler at de har ikke lov å gi noe mer enn serviceavtale når naboen får 8% det blir liksom helt merkelig og da er jeg på min 3. ID4, men dette har me hva forhandlerene får i pris fra importør. Kommer du med firmastempel får de støtte fra importør, vel, slik er systemet så kan en like det eller ikke.

Jeg er superfornøyd med min forhandler, de har gjort en kjempejobb og det er ikke deres feil at systemet er slik det er. Jeg avventer å ser om det kommer noe skikkelig Gumpenstilbud igjen på GTX, da kan det være at jeg hiver meg på, en rød GTX hadde passet perfekt før vinteren, nå blir det uansett langtur med ID4 1ST i sommer så får vi se og jeg regner med at jeg får kikket mer på alternativene også og det er jo ikke så dumt, tiden der en kjøpt usett er jo litt forbi egentlig...

ihaal

#17
Har hatt litt lyst på EV6, men virker lite fristende å tegne kontrakt før jeg har fått testet ut bagasjerommet. Har et tilbud på ca 550 inkludert "alt" på GT Line (som inkluderer fagforeningsrabatt). Men er godt fornøyd med ID4 1st som er veldig praktisk og ganske perfekt størrelsesmessig, inkludert stort bagasjerom, så er interessert i ID4 GTX som også blir litt billigere om man er litt disiplinert på hvor mye ekstrautstyr man legger på. Men som andre her i tråden liker jeg svært dårlig at storkundeavtaler gir noen 8% rabatt (kanskje litt dobbeltmoral siden jeg får 5% på EV6 via fagforening). Er enig i at det virker lurt å vente med GTX til det kommer noen gode kampanjer til høsten, men samtidig er jeg litt redd for bruktverdien til 1st - akkurat nå er det meget gunstig, usikker på hvordan det vil se ut nærmere jul.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Chimp

8 % er nok svært unormalt. Ja, på fossil vw er det normalt, men EV er 3-6%. Da får man ingenting annet inkludert, men hvis du ber kan du være heldig og få service i 3 år inkludert hvis du ikke har firmaavtale i tillegg. Det har verdi det også, 3% på 500 000 er bare 15 000 kr

hELgenen

Storkunderabattene ødelegger for vanlige kunder. Jeg har hatt storkunderabatt i flere år pga kjøregodtgjørelse innbakt i lønn og en firmavtale bedriften har. Fra 2019 skal rabatter fordelsbeskattes og  etter det har det blitt mye styr med rapportering. Nå i korona tiden er det jo mindre reising også, og jeg tviler på at min bedrift nå vil signere på papirene. Jeg tror dermed ikke jeg vil nyte godt av dette nå,men jeg vil heller ikke sitte stille og akseptere at andre får 7% og jeg null. GTX blir her andre bil kjøpt av forhandler på kort tid. Så noe vil jeg be om. Får jeg null blir det null handel for jeg gidder ikke svelge hele verditapet alene sett opp mot de som klarer å bruke denne avtalen nå.

Hører gjerne hva andre får.

Øyvind.h

Sitat fra: Chimp på søndag 02. mai 2021, klokken 13:24
8 % er nok svært unormalt. Ja, på fossil vw er det normalt, men EV er 3-6%. Da får man ingenting annet inkludert, men hvis du ber kan du være heldig og få service i 3 år inkludert hvis du ikke har firmaavtale i tillegg. Det har verdi det også, 3% på 500 000 er bare 15 000 kr
Høyeste jeg har sett på ID4 så langt er vel 9%, mens normalen virker å være mer i retning av 7%. Jeg er vel på rundt 3-4 nå uten noen avtale.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. mai 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Chimp på søndag 02. mai 2021, klokken 13:24
8 % er nok svært unormalt. Ja, på fossil vw er det normalt, men EV er 3-6%. Da får man ingenting annet inkludert, men hvis du ber kan du være heldig og få service i 3 år inkludert hvis du ikke har firmaavtale i tillegg. Det har verdi det også, 3% på 500 000 er bare 15 000 kr
Høyeste jeg har sett på ID4 så langt er vel 9%, mens normalen virker å være mer i retning av 7%. Jeg er vel på rundt 3-4 nå uten noen avtale.

Jeg fikk 10000 på GTX.
Det er for lite.

E-Trond

Fikk ingenting i rabatt på Enyaq,når jeg ba om tilbud når de åpnet for skriving av kontrakter her for noen måneder siden.
Da takket jeg høflig nei,så de mistet et salg der.

Ble oppringt av Kia selger som ville ha meg til å bestille på torsdag.
Ja kansje det sa jeg,men da må du sende meg et knakende godt tilbud på e-post,så får du svar i morgen sa jeg.
Tilbudet ble på 578.000 med hengerfeste,metallic og 19" vinterhjul.
Altså ingen rabatt overhodet.... :(
Og han kjøpte jeg bil av i 2018.... >:(

Så 10.000 på Gtx var jo bra.... ;D
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Zoe2017

De som har fått 2-3% rabatt (10-15 tusen) - var det hos Møller?
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

turfsurf

Sitat fra: Zoe2017 på søndag 02. mai 2021, klokken 17:23
De som har fått 2-3% rabatt (10-15 tusen) - var det hos Møller?
Vi fikk tilbud om 10k rabatt hos Møller. Tydelig at det er standard rabatt. Måtte ikke spørre en gang. Hater det rælet der. Blir ikke aktuelt å kjøpe til den prisen når man vet at andre får 8%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Når man får storkunderabatt så skal det fordelsbeskattes - det vil for veldig mange bety marginalbeskattning med 54%. Så den reelle fordelen er ikke nødvendigvis så stor. Jeg kan leve med 4% rabatt gitt at jeg slipper å fordelsbeskatte. Men i disse tider hvor stadig flere merker kun selger bilen på nett til en fastpris til alle - så er det jo ekstremt irriterende å kjøpe en bil i butikk til fullpris når andre oppnår inntil 8% rabatt.  Dersom man kjøper bilen til fullpris og naboen kjøper bilen med 8% rabatt så sitter en jo med følelsen av at noen er mer like enn andre - og akkurat den følelsen vil jo kanskje sitte der til neste gang man skal handle bil?

Men som sagt - dersom jeg kunne få 50% av rabatten og slippe å skatte av det så er det mer levelig - men ingenting er lik med ingen handel gitt at andre får rabatt.

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mai 2021, klokken 06:42
Sitat fra: Zoe2017 på søndag 02. mai 2021, klokken 17:23
De som har fått 2-3% rabatt (10-15 tusen) - var det hos Møller?
Vi fikk tilbud om 10k rabatt hos Møller. Tydelig at det er standard rabatt. Måtte ikke spørre en gang. Hater det rælet der. Blir ikke aktuelt å kjøpe til den prisen når man vet at andre får 8%.

Du får prøve deg med at du ikke kan kjøpe med så lite rabatt når andre får 7-8%. Verditapet blir for stort.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. mai 2021, klokken 07:59
Du får prøve deg med at du ikke kan kjøpe med så lite rabatt når andre får 7-8%. Verditapet blir for stort.
Ja, har da greid å oppnå rabatt på 8-9% hos Møller før. Pussig nok har rabatten blitt størst i % på de dyreste bilene.

Markedssituasjonen er dog litt annerledes nå, de selger vel det de greier å levere av disse bilene. Heldigvis har vi ikke hast med å bytte. Men hvis situasjonen er lik eller enda verre med I5 og EV6, så blir vi kanskje å se på andre biler enn disse og, f.eks BMW iX er en interessant bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ReneM

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mai 2021, klokken 08:41
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. mai 2021, klokken 07:59
Du får prøve deg med at du ikke kan kjøpe med så lite rabatt når andre får 7-8%. Verditapet blir for stort.
Ja, har da greid å oppnå rabatt på 8-9% hos Møller før. Pussig nok har rabatten blitt størst i % på de dyreste bilene.

Markedssituasjonen er dog litt annerledes nå, de selger vel det de greier å levere av disse bilene. Heldigvis har vi ikke hast med å bytte. Men hvis situasjonen er lik eller enda verre med I5 og EV6, så blir vi kanskje å se på andre biler enn disse og, f.eks BMW iX er en interessant bil.

Hos PS betalte jeg 20.000 for vinterdekk, 19 tommer med 245/45/r19 continental viking contact 7 dekk. 35.000 høres ganske dyrt ut.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Øyvind.h

#29
Må nesten ta en beslutning etter hvert på GTX, så jeg gjorde en sammenligning av en lang rekke kriterier i excel.
- Det som seilte litt inn fra sidelinjen i daglig bruk er at GTX ikke har noen knapp i ladeluken for å frigi ladekabel? EV6 har et par knapper der hvor jeg antar at en av dem får kabelen til å slippe uten å måtte grave frem nøkkel fra lomma.
På den annen side har VW kopiert Tesla mtp friksjonsfri start av bilen. Bare å sette seg inn, trykke på bremsen og alt er klart. Ditto når en forlater bilen. Sett i P og gå ut av bilen. Ikke noen gammeldags start/stopp knapp nødvendig (men den finnes for spesielle situasjoner, noe som er fornuftig!)

- GTX har girspaken oppe ved rattet. Mye enklere løsning enn nede på midtkonsollen, som føles litt gammeldags arv.


- GTX aksepterer ikke Tesla UMC, tilsynelatende uavhengig av strømkilde. Det medfører at jeg burde bytte ladeopplegg både hjemme og på hytta. Ikke tvingende nødvendig, men et mulig utfall.

- For å vippe i ene eller andre retningen kikket jeg også på noen youtube-videoer, og i GTX presentasjonen ser en bilde av dash dagslys. Det er jo ikke akkurat min smak må jeg si. Men begge modellene har noen designelementer jeg ikke er helt tilhenger av, så begge er fortsatt aktuelle.

Det var ikke så enkelt valg dette. Bestille GTX nå ettersom jeg uansett kan trekke meg fra EV6 bestillingen? Eller droppe GTX nå i påvente av andre pakker, interiørvalg, bedre pris, kampanjer osv?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA