Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schneider Ev-link med rare sikringer?

Startet av Brisken, torsdag 29. april 2021, klokken 20:57

« forrige - neste »

Brisken

Hei, kjöpte en Schneider elbillader til å ha på hytten. Fant den ubrukt i eske på finn till god pris så slog til. Den kommer i en pakke med både B-vern og sikring. Men ihht databladet er begge disse 40A, hvordan gir det mening da laderen selv er max-ratet til 32A?

https://cdn2.elektroskandia.no/medias/sys_Norway/sheets/sheets/hd6/h2b/10475477270558/1502387-da.pdf

elektrolux

Ladestasjonen er siste punkt på kursen og begrenser til 32A. Dsermed er der lurt å bruke 40A sikring.

At jordfeiklvernet tåler 40A er helt OK. Ofte brukes 63A jordfeilvern, men det holder med 40A.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Brisken

#2
Ok, takker for svar!
Er det noen instillingsmuligheter på denne type Lader hvis en kun vil bruke feks 20A?

Har 32A trefas 230V på hytten for øvrig.

Wisd0m

Sitat fra: Brisken på torsdag 29. april 2021, klokken 22:25
Ok, takker for svar!
Er det noen instillingsmuligheter på denne type Lader hvis en kun vil bruke feks 20A?

Har 32A trefas 230V på hytten for øvrig.
Du kan sjekke om du finner noe info selv her:
https://damrexelprod.blob.core.windows.net/medias/28e43a6f-0729-4941-b621-bd6b3956b794

Brisken

Takk for bra link! Virker som at den går å sette ned til 16A ved hjelp av å gi 24V på en inputkabel.
Har kjöpt litt feil boks for å ha på hytten merker jeg,heh, vil ikke ta ut 32A da det er samme som hovedsikring og 16A er lavt og klönete med måten det settes opp på denne laderen.

Jeg har lest en plass at ladere selv regulerer strömmen ihht minste felles nevner på bil,ladekabel og lader.

Hva om jeg kjöper en 20A-ladekabel, vil den da automatisk maks gi det ut?

Amatøren

#5
Kobler du ethernet kabel til Schneider laderen så kan du justere laderen til ønsket strømstyrke. Forutsetter at den ikke er levert fra en tilbyder/leverandør som har montert et modem i den for å styre den (jeg hadde det, men et er fjernet nå) for det skaper DHCP konflikt for nettverket da modemet også har DHCP server.

Jeg har begge laderne koblet til nettverket. Begge laderne jeg har, har en innebygget switch eller hub så det er tre nettverksporter i de.

Man kan også koble laderen til WiFi med en WiFi til ethernet adapter.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Brisken

høres supert ut, går du inn på pkt P: Rj45 Only for Manufacturer use  ?
(Rart det står sånn igrunn.)
kobler opp mot valgfri dator og slår inn hvilke IP-nummer i webbleseren?

Amatøren

Det er nok den du skal bruke hvis din ikke har innmontert switch. Om du kan koble direkte mot PC så kan det kanskje tenkes at du trenger en krysset nettverkskabel.

Mine har en switch langt nede mot bunnen omtrent der internt power er. Tre porter vendt nedover.

Nederste ladestrøm grense er 6 A, men da er det power off på utgangen (dermed kan man forhindre at andre tar seg til rette når man ikke er tilstede, hvis man ønsker det). Laveste ladestrøm for lading er 7 A.

Den er i utgangspunktet (tror jeg) satt opp med DHCP (ikke fast IP, men får tildelt fra nettverkets DHCP server som gjerne er bredbåndsruteren). Jeg har satt opp mine til faste IP adresser. Det er fordi jeg ville ha port forwarding til laderne så jeg også kan nå de når jeg ikke er hjemme. Dessuten er det greit med fast IP på de så de har samme IP adresser etter reboot etter for eksempel strømbrudd.

For å finne IP adresse for første oppkobling så finnes det mange tools for det. Jeg bruker Fing på Android (mobilen min).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

TB

Sitat fra: Amatøren på mandag 03. mai 2021, klokken 19:37
Det er nok den du skal bruke hvis din ikke har innmontert switch. Om du kan koble direkte mot PC så kan det kanskje tenkes at du trenger en krysset nettverkskabel.
Krysset kabel er normalt aldri nødvendig lengre, så lenge pc eller utstyr en kobler til har Auto MDI-X - i praksis gjelder alt idag.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Brisken

Oppdatering her, har fått installert laderen nå.
Testet å lade uten å endre noe som helst instillinger, og det virker!


Litt rart nesten for det er en 32A lader men den er sikret med 25A med tanken om att jeg ska sette ned den i instillingene til 20A.

Men har som sagt ikke gjort det og den har stått på 2h og e-tronen min melder 6,8kw som tyder mer på 32a enn 25a.

Burde ikke sikringen slå ut?
Skal uansett pröve koble inn meg med nettverkskabel og stelle den inn på 20A da.


Wisd0m

Sikringen tåler overlast en viss tid. Er ikke slik at den legger ut bare strømmen er over 25 A en liten stund.

Tipper at om du lader 30-60 min så legger den ut.

Brisken

#11
Hei og takker for svar, sikringen løser mystisk nok fortsatt ikke ut.

Ønsker nå uansett å Stelle inn laderen på 20A helst, prøvde å koble inn med RJ45 idag men får ikke kontakt med den. Blinker ikke ved siden av kontakten som det pleier, hverken på datorsiden eller ladersiden.


Jeg ser 2 andre mulige løsninger;
1 - kjøpe 20A-rated kabel (feks Biltema) kan noen her bekrefte at laderen da automatisk kun vil gi 20A ut?
2 - Ihht brukermanualen fra Schneider

finnes det en "conditional input" som hvis aktivert settter den opp i 16A "limited power".
Er det riktig forstått at hvis jeg kobler på en kabel med med 230V in på E6 så er den fast aktivert?
Hvor kan jeg hente det fra tro?

Amatøren

Sitat fra: Brisken på torsdag 13. mai 2021, klokken 18:12
Ønsker nå uansett å Stelle inn laderen på 20A helst, prøvde å koble inn med RJ45 idag men får ikke kontakt med den. Blinker ikke ved siden av kontakten som det pleier, hverken på datorsiden eller ladersiden.

Testet kun med vanlig nettverkskabel?

Ville også testen med krysset hvis du ikke brukte switch imellom.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Jeg har DHCP IP range under 192.168.0.150 og utstyr på fast IP adresse over det.

Har ikke problem med IP adresser under 192.168.0.150 på utstyr som kobler seg opp.

Nå har begge mine ladere switch innebygget og tre ledige porter, men har nettverkskabler (fra switch i kjelleren) til begge da det ble lagt klart før jeg viste at jeg kunne går fra den ene til andre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Dette er switchen jeg har i mine.

Lurer på om det selges 'strippet versjon' uten den også hvis man ikke er påpasselig med hva man bestiller/kjøper.

https://docplayer.me/126549732-Evlink-diagnoseguide-doca0117no-00-schneider-electric-com.html
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA