Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, onsdag 28. april 2021, klokken 18:58

« forrige - neste »

JorEl

TB er nøytral. Da tenker jeg på at han er sannferdig.
Husdrømmen kostet mer enn han hadde tenkt. Den fella er han ikke den føste som har gått i.
Løsningen, ved å henvende seg til sine følgere på Youtube, ble en suksess, for TB.
Han har gjort en kjempejobb for elbil-elskere.
Navnet TeslaBjørn blir selvfølgelig brukt mot ham, fra alle som hater elbil, og spesielt de som hater Tesla.
Tester man elbiler, så kan en jo ikke hoppe bukk over Tesla, som ofte har gitt mest for pengene.
Som det ble sagt i tråden, så trenger man ikke se videoene om man ikke liker TB. Over 300 000 synes TB er interessant :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

SurSnasen

Sitat fra: RJK på onsdag 03. juli 2024, klokken 00:44PS! Jeg følger ikke TB, men ser endel av det han legger ut. Dog disse videoene som blir mer om huset, familien etc, det har jeg veldig lite interesse for, så det ignoreres i stor grad. Men det er og en av grunnene til at jeg ser langt mindre på innhold han produserer.

Har selv mer eller mindre sluttet å se videoene. Åpner kanskje en håndfull interessante videoer iblant for å spole kjapt frem til konklusjonene. Ellers er det tonnevis av videoer. Flere og flere av de har blitt "Vlog of The Nylands" i stedet for å levere elbil-analyser og vurderinger.
Og selve videoene er også stort sett "same shit, new wrapping". Eller "same sheeet, new wrapping". Det var underholdende en stund, men blir for gjentakende. Det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder å bruke verdifulle minutter på å se en "sheeetende" Nyland klø seg i hodet over en tauekrok han finner i bagasjerommet.

Og banankassene er fremdeles en vits av en måleenhet.

Men tilbake til hans forsvar: Teslabjørn burde høre fortiden til. Han har stort sett klart å forholde seg nøytral, og se styrker og svakheter med alt og alle. Selv om det selvsagt blir hans personlige meninger vi blir servert.

torerik

Personlig har jeg hatt svært godt nytte av videoene hans. Norges beste anmeldelser av elbil, by far.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Moas

Det ser ut som det er en oppfølgingssak i RB idag.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

hELgenen

Sitat fra: Moas på torsdag 04. juli 2024, klokken 08:46Det ser ut som det er en oppfølgingssak i RB idag.

Og hva er sakens kjerne denne gangen?

Har aldri sett noe særlig på hans videoer foruten den gangen han reiste rundt med en model-s og leverte varer.
Men skjønner nå at han har lagt inn søknad på luksusfellen etter stort låneopptak han ikke helt har kontrollen på. Lån kunne man jo få plenty av hos en stavanger advokat frem til ganske nylig har jeg fått med meg..

Marzo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. juli 2024, klokken 10:38
Sitat fra: Moas på torsdag 04. juli 2024, klokken 08:46Det ser ut som det er en oppfølgingssak i RB idag.

Og hva er sakens kjerne denne gangen?Lån kunne man jo få plenty av hos en stavanger advokat frem til ganske nylig har jeg fått med meg..

Det var vel ingen som faktisk fikk lån i Stavanger ut i fra det som er kjent i saken så langt :p

Noen som kan dele artikkelen? Ser det er mye morsomheter fra bla Tommy Sharif på RB sin fb side om første saken.
At avisen bruker det for hva det er verdt er ingen overraskelse, men stiller de ham noen kritiske spørsmål?

Moas

Jeg ba chatgpt skrive en kort oppsummering av den siste saken i RB. Dette var svaret:

Bjørn Nyland delte sin historie om utfordringer med å bygge et hus på Jessheim, som har blitt dyrere og tatt lengre tid enn forventet. For å løse dette ba han om økonomisk hjelp fra sine 323.000 YouTube-abonnenter, noe som utløste blandede reaksjoner. Mens noen støttet ham med donasjoner, kritiserte andre ham for å be om penger mens han bor i et luksuriøst hus. Nyland forsvarer seg ved å si at hans økonomiske situasjon er misforstått og at han har jobbet hardt. Han mener at å be om hjelp er nødvendig for å unngå høyere lånekostnader og at dette ikke vil skade varemerket hans.

Edit: vet noen hvilken bank som lånte han alle disse pengene til slutt?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

hELgenen

Her er en oppsummering fra copilot :

Bjørn Nyland, også kjent som TeslaBjørn, har bygget et nytt hus til 14 millioner kroner. Han fikk 10 millioner i lån fra banken, men mangler fortsatt 1,4 millioner for å fullføre prosjektet. For å dekke dette lånet, låner han privat av husleverandøren med en rente på 10%, som snart øker til 15%. I videoen nevner han at han mener han fortjener et stort hus med basseng og oppvarmet garasje etter mange år med hardt arbeid. Likevel har noen kritisert ham for å kjøpe utover sine økonomiske evner. Huset har blant annet en oppvarmet garasje til 700 000 kroner, kjøkken til 350 000 kroner, dusjvegg til 50 000 kroner og garderobe til 50 000 kroner. Bassenget han kjøpte inkluderte ikke arbeidet med å grave det ned i bakken. Det er også verdt å nevne at han har vunnet fire biler gjennom Teslas vervekampanjer: en Model X, en Model S og to andre generasjons Roadstere når de blir tilgjengelige1. Håper dette gir deg en god oppsummering! 😊

marcob

Sitat fra: Moas på torsdag 04. juli 2024, klokken 11:49Edit: vet noen hvilken bank som lånte han alle disse pengene til slutt?

Rimelig (90% +) sikker på at han sa en gang at det var Aurskog sparebank

hELgenen

Sitat fra: marcob på torsdag 04. juli 2024, klokken 17:07
Sitat fra: Moas på torsdag 04. juli 2024, klokken 11:49Edit: vet noen hvilken bank som lånte han alle disse pengene til slutt?

Rimelig (90% +) sikker på at han sa en gang at det var Aurskog sparebank

Det var en sparebank ja - 13 millioner er vel eiendommen pantsatt til.....

Counterpointer

Siste oppdatering, i tillegg til de over, er at han skal selge 30% av sitt personlige firma for 1,3 mill til en fyr som backer YouTube're og utvikler kanalene deres.

Har derfor slettet e-postene med tilbud om lån fra følgere. På oppfølgingsvideo sier han dette beløp seg til 400 000 euro før han stoppet mailer og sluttet å svare på slike.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 05. juli 2024, klokken 10:00Siste oppdatering, i tillegg til de over, er at han skal selge 30% av sitt personlige firma for 1,3 mill til en fyr som backer YouTube're og utvikler kanalene deres.

Har derfor slettet e-postene med tilbud om lån fra følgere. På oppfølgingsvideo sier han dette beløp seg til 400 000 euro før han stoppet mailer og sluttet å svare på slike.

Da er trolig dette kredittlånet borte..og da er han akkurat inne i yttergrensene for det banken synes var ok..blir ikke noen enkel hverdag fremover,men nå kan han i det minste ha håp om å holde det flytende.
Personlig synes jeg bankene har vært alt for snille med utlån. Bankene ødelegger den norske krona gjennom massivt med utlån. Vi har for mye gjeld i dette landet og er alt for inneffektive

Moas

Har ikke staten noen kontrolletater som skal passe på at bankene ikke låner ut så mye at folk kan gå konkurs?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

hELgenen

Sitat fra: Moas på fredag 05. juli 2024, klokken 12:08Har ikke staten noen kontrolletater som skal passe på at bankene ikke låner ut så mye at folk kan gå konkurs?

For info se her : https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/privatokonomi/hvor-mye-kan-jeg-lane/

Reglen om hvor mye du kan låne står i utlånsforskriften.

Generelt er regelen nå 5 x ganger inntekten, men bankene kan gjøre unntak.
Videre er det slik at hva man kan låne har endret seg med årene.

Personlig synes jeg det var helt tullete å åpne opp for 5 ganger inntekten - men det er nå slik reglene er i dag. Tidligere var den 3 og før det igjen 2.5 ganger inntekten. Hvorfor man skal tåle flere ganger inntekten nå enn tidligere skyldes trolig at vi hadde en periode med svært lave renter. Da pushet bankene på for å øke lånerammene - og de fikk viljen sin.

Dette har nok også gjort sitt til at f.eks den norske kronen har stupt i verdi i mange år i takt med at befolkningen har tatt opp mer gjeld.

Det som er åpenbart er at dersom renten f.eks skulle gå til 8-9% - noe den historisk sett har vært - så går mange dukken. Mao er samfunnet vårt ikke i stand til å håndtere økte renter i like stor grad som tidligere.
Jeg har selv opplevd mye,mye høyere rente med maks gjeldsgrad på 2.5 ganger inntekt - og jeg har sett personer gå fra hus og hjem og sitte igjen med halve husets verdi i gjeld...Med bakgrunn i dette så har jeg selv alltid vært forsiktig med gjeld - og er nå helt gjeldfri. Jeg er litt eldre enn Bjørn, men ikke mye, og jeg kunne i dag klart å håndtere det Bjørn ikke klarer mhp gjeld. Men jeg ønsker jo ikke å ta opp slike summer i gjeld - det er for stor risiko forbundet med dette dersom renten f.eks skulle gå opp et par prosentpoeng til. Men mange i dagens samfunn har aldri sett høye renter - de vi har i dag vil jeg kalle moderate - og dersom man aldri har sett og opplevd dem så forstår man kanskje ikke heller hvor fort beløpene kan øke med økende rentesats..

Counterpointer

Boligpriser og renter står i sterk forbindelse med hvor mye en kan betjene.

Teslabjørn har jo eneste inntekt i familien og skulle han lånt 11,5 mill måtte han tjent 2,3 mill (5x) hadde det vært den gamle satsen måtte han tjent 4,6 mill (da med egenkapital holdt utenfor.

Siden han påstår han klarer dette fint, burde Skatteetaten ha noe å se på i forhold til hva som er sagt er oppgitt inntekt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA