Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, ons 28. apr 2021, kl. 18:58

« forrige - neste »

mrc

Sitat fra: Svein_H på ons 26. jun 2024, kl. 19:18Der kastet jeg bort en halvtime av livet mitt som jeg aldri får tilbake. WTF...

I det minste bidro du kanskje med litt inntekter til han?

Svein_H

Sitat fra: mrc på ons 26. jun 2024, kl. 19:44
Sitat fra: Svein_H på ons 26. jun 2024, kl. 19:18Der kastet jeg bort en halvtime av livet mitt som jeg aldri får tilbake. WTF...

I det minste bidro du kanskje med litt inntekter til han?

Det må i så fall være det han ev. fikk fra YT ved at jeg så på videoen her inne, aner ikke hvordan den økonomien funker.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Han kunne ha sikret seg et lån med fast rente på 1,9% i 2021 og at det er en kostnad forbundet med å koble seg opp til kommunalt vann og avløp samt kostnader forbundet med byggetillatelse er vel noe de fleste oppegående hadde klart å finne ut av før man bygger et slikt hus?

SurSnasen

Sitat fra: hELgenen på tir 04. mai 2021, kl. 13:03Liker også videoene hans bra - men en av de siste om dette husbyggingsprosjektet og kranglingen med en kundebehandler i DNB ifb. byggelånssøknad - ja den er helt bak mål spør du meg.
Her har du en Youtuber som hisser seg opp blant annet fordi kundebehandleren ikke vet hvem han er.
Greit nok - banker kan være vanskelige - men dersom en driver i denne underholdningsbransjen som youtube er så skjønner jeg godt at kundebehandleren vil ha litt mer utfyllende informasjon om løpende inntekter, skattbar inntekt, ligningsattest, sikkerhet i eiendom osv. osv...At man i ren irritasjon slenger ut en youtube video og rakker ned på DNB fordi man sliter med å få lån der - det er litt overilt spør du meg.

Og i dag fikk vi fasiten: han burde legge ut en ekstra video hvor han legger seg langflat, og ber om unnskyldning for at han møtte en bankansatt som faktisk gjorde jobben sin, og var litt mer forutseende enn hva han selv var.

Mulig han stolte litt for mye på at gratis-Roadsterne han skulle få fra Tesla, kom langt tidligere enn de skulle. Men nå har han jo fått tigget til seg ganske mange tusen kroner i donasjoner fra de som har sett videoen hans i dag. Så det ordner seg sikkert.

Marzo

Dette var dømt til å gå galt.

Bare renter og avdrag på boliglånet tilsvarer jo hva han hadde i inntekt på siste ligning.
I tillegg kommer forbrukslån på 1,3mnok.

Håper ingen låner han penger i tro om at han vil klare å betale tilbake.

vinterdekk

Nuvel, kjenner ingen skadefryd over en familiefar som står fast i en gjeldsmyr og må ta barna med på jobb for å få det til å gå rundt. Men fra min lille verden så høres det fornuftig ut å selge huset snarest og ikke slite seg ut.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på tor 27. jun 2024, kl. 04:37Nuvel, kjenner ingen skadefryd over en familiefar som står fast i en gjeldsmyr og må ta barna med på jobb for å få det til å gå rundt. Men fra min lille verden så høres det fornuftig ut å selge huset snarest og ikke slite seg ut.

Eller lage videoer som favner et langt større publikum enn elbiler,nemlig videoer om personlige utfordringer og håpe på større antall views. Mannen har masse verdier i boligen, så dette er et typisk i-land problem.
Vi har vel 3 grupper mennesker - de som lever over evne, de som balanserer inntekt og utgifter, de som lever under evne. Første gruppe klager på at banken ikke vil gi dem nok penger, andre gruppe ber banken definere hvor mye penger de kan låne og siste gruppe er skeptisk til å ta imot alle pengene banken vil kaste etter dem. Staten gir uansett mest hjelp til den første gruppen gjennom store rentefradrag for å holde dem flytende, mens den siste gruppen må betale store andeler av sin inntekt i skatt. Så nei - mannen får all den hjelp han kan få - både av staten og banken som sikkert vil prøve å holde han flytende de også. Går ikke dette så får han bare selge og ta gevinsten og starte på nytt i litt mindre skala.

Moas

Hvis han har følgende lån på boligen;

ca. 10 mill kr lån til 5,5% = 550 000
ca. 1,3 mill kr til 15% = 195 000

Totalt per år 745 000 minus skattefradrag = ca. 580 000 dvs. bare boliglånet tilsvarer enn inntekt på brutto 900 000 i året. Så kommer alle de andre utgiftene i tillegg. Jeg tipper han må tjene over 2 mill. kr i året for å drive husholdningen.

Hadde ikke han en dobbel husholdning, dvs. nytt hus og elbil i Thailand?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Daniel_0007

Sitat fra: Moas på tor 27. jun 2024, kl. 08:31Hvis han har følgende lån på boligen;

ca. 10 mill kr lån til 5,5% = 550 000
ca. 1,3 mill kr til 15% = 195 000

Totalt per år 745 000 minus skattefradrag = ca. 580 000 dvs. bare boliglånet tilsvarer enn inntekt på brutto 900 000 i året. Så kommer alle de andre utgiftene i tillegg. Jeg tipper han må tjene over 2 mill. kr i året for å drive husholdningen.

Bilen i Thailand solgte han, en grå importert model 3. Tror ikke han kjøpte hus der heller, husker han postet en video hvor de så på fancy leiligheter i et sånn gated community, huset de pleier å være i der nede er foreldra hennes sitt.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

SurSnasen

Sitat fra: Moas på tor 27. jun 2024, kl. 08:31Totalt per år 745 000 minus skattefradrag = ca. 580 000 dvs. bare boliglånet tilsvarer enn inntekt på brutto 900 000 i året. Så kommer alle de andre utgiftene i tillegg. Jeg tipper han må tjene over 2 mill. kr i året for å drive husholdningen.

Tipper han tjener/genererer godt over 2 mill i året.
Han lever et liv som mange vil kunne ønske seg. Ja, han jobber mye, men det gjør jammen mange andre også. Han har i praksis gratis bilhold. Får ganske sikkert sponset mye utstyr. Kan etter få år ta seg råd til, i en singelinntektshusholdning, en bolig til 15 millioner kroner, speccet milevis over menigmanns hus. Han har levd svært godt på gratis biler fra Tesla, og har ytterligere et par multimillion-biler i "Tesla-banken", pluss sikkert en haug credits som følge av verving.

Det er vel et ytterst fåtall som kjenner på noe skadefryd. Men mest av alt tror jeg mange synes det grenser til patetisk at han legger ut en slik video hvor han tigger etter penger. Og det er jammen mange som har donert til ham. En kjapp opptelling på chat på youtube i går så teller jeg opp ca 30000 kroner i donasjoner. Og det bare i går.

For meg blir det litt feil å tigge om mer penger. Greit nok at han har bidratt med mye tester og råd opp gjennom årene. Men det har han jammen også tjent utrolig godt på, som jo er grunnen til at han har kunnet ta opp såpass stort lån og levd såpass godt.

Marzo

Ser han har slettet videoen, forhåpentligvis har han fått såpass selvinnsikt at han forstod hvor tåpelig det hele fremstår.
Stor kontrast til videoen hvor han hang ut DNB for å ikke ville gi han lån til dette prosjektet.
Kanskje han innser at de faktisk hadde et poeng.

Huset er pantsatt til 13 mill. Det er 1 mill årlig i avdrag og renter.
Basseng til 2,5 og vannbåren varme i garasjen til 700k var kanskje ikke det man prioriterer før man har oversikt over kostnadene til selve huset...

vinterdekk

Sitat fra: Marzo på tor 27. jun 2024, kl. 13:05Ser han har slettet videoen, forhåpentligvis har han fått såpass selvinnsikt at han forstod hvor tåpelig det hele fremstår.

:+1:

Eller at noen følgeren gav han ett lån med maks 10% rente.

Svaret får vi vel i en annen episode når han har fått sovet litt på saken.

Videoen som er slettet hadde over 50K visninger når jeg så den, det er ett nummer mange andre YouTubere kanskje aldri vil oppleve.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Vaduz

Ja for du skjønte ikke hva det gikk i før det var gått 30minutter?

Synes litt synd på han, selv om det er helt selvforskyldt og uansvarlig. Opplever Bjørn som en veldig ærlig og åpen type som bare ønsker å gjøre det beste for sin familie og jobbe hardt for å oppnå drømmene sine.

Tipper han hadde grei kontroll, men pushet grensene som så mange andre gjør, så ble ikke huset solgt i 2021 til langt over takst, men heller i 2023 med lang og dyr mellomfinansiering, renta økte voldsomt, kostnadene på bygget oversteg budsjett (som det alltid gjør), og i tillegg dro han på for hardt med basseng og garasje (og huset generelt).

Håper han slipper å selge, men kanskje er det lurt uansett så han ikke sliter seg ut.

JorEl

TB skal ha for at han prøver :)
Stress når pengene ikke strekker til.
Kanskje TB har bestemt seg for å selge huset..og at dette var et "snedig salgsprospekt" ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på tor 27. jun 2024, kl. 15:07Opplever Bjørn som en veldig ærlig og åpen type som bare ønsker å gjøre det beste for sin familie og jobbe hardt for å oppnå drømmene sine.

Jeg mener å huske at DNB stillte en del spørsmål ifb lånesøknaden fordi han ikke kunne vise til faste inntekter, slik som bankene vil ha, og at Bjørn måtte vise til at han faktisk hadde mye løpende inntekter fra youtube. Oppfattet dette som at DNB var litt vanskelig her nettopp fordi de ikke var komfortabel med denne type inntektsstrøm - de har jo sine regler å følge mhp sporbarhet og sikre at pengene ikke kom fra ulovlig virksomhet, at alt skattes rett osv.  Jeg har hatt kontakt med DNB en gang - og de regelrett ville kaste millioner etter meg - mange flere millioner enn jeg selv følte meg komfortabel med - så jeg oppfattet dem defintivt ikke som vanskelige mhp lån. Jeg måtte bare si nei - var ikke interessert å låne så mye som de ville dytte på meg. Så om Bjørn fikk alt han ba om av DNB (som jeg antar trolig er ganske mye) - og så dunker på med forbrukslån..vel da blinker det jo luksusfellen der i det fjerne...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA