Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, ons 28. apr 2021, kl. 18:58

« forrige - neste »

RJK

Det er jo ikke bare rekkevidde og lading som kommer frem i mange av testene. Klart, mange er fremdeles veldig opptatt av både rekkevidde, energiforbruk, aks og plass.

Men stadig kommer det nye biler som  svikter på viktige momenter, selv de mest banale ting. Er jo greit at man kan lese en test, eller se en video, for å luke ut de mest uaktuelle bilene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på fre 30. aug 2024, kl. 22:56Har vi fortsatt behov for spesielle el bil testere? Det siste jeg tenker på ved kjøp av elbil er  rekkevidde. Som El bilist siden årskiftet 2013/2014 har jeg sett en enorm utvikling som idag har gjort at jeg ikke bryr meg om rekkevidden på nye biler lenger. Derfor er mye av utvalget av videoer til TB helt uten interesse. Unntaket er presentasjon av nye biler og kjøreopplevelse. Mao sitter jeg igjen i dag og forsøker å finne informasjonen jeg i gamle dager fant i ulike bil magasiner. El bil feberen som fenomen er i ferd med å forsvinne i takt med at stort sett alle nye biler er elbiler med tilstrekkelig rekkevidde og ladehastighet. Sanden er i ferd med å renne ut av timeglasset for rene Elbil tester tror jeg. Mulig det er ett eller 2år igjen før folk ser mer på design,kjøreopplevelse og praktiske detaljer osv ved en bil, enn rene elbil parametere som rekkevidde og ladehastighet. Skal man som YouTuber holde på seere og skaffe nye tror jeg en snart må vinkle snuttene litt annerledes. Dette med Bjørn og hans økonomiske havari kan fort ha vært av mer interesse enn bil testene.  Sånn sett har han vel nå muligheten til å lage en egen reality oppfølger der Bjørn jakter penger og gjør seg kjent med panel gaps i huset...

Helt enig som el-bilist siden 2015. Forsatt driver Motor med flere med rekkevidde tester - null interesse for min del. Hadde de enda lagt inn en bane tests sommer/vinter av bilene, som en del av testene, så hadde man funnet ut hva som faktisk bor av egenskaper i bilene.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på lør 31. aug 2024, kl. 07:48
Sitat fra: hELgenen på fre 30. aug 2024, kl. 22:56Har vi fortsatt behov for spesielle el bil testere? Det siste jeg tenker på ved kjøp av elbil er  rekkevidde. Som El bilist siden årskiftet 2013/2014 har jeg sett en enorm utvikling som idag har gjort at jeg ikke bryr meg om rekkevidden på nye biler lenger. Derfor er mye av utvalget av videoer til TB helt uten interesse. Unntaket er presentasjon av nye biler og kjøreopplevelse. Mao sitter jeg igjen i dag og forsøker å finne informasjonen jeg i gamle dager fant i ulike bil magasiner. El bil feberen som fenomen er i ferd med å forsvinne i takt med at stort sett alle nye biler er elbiler med tilstrekkelig rekkevidde og ladehastighet. Sanden er i ferd med å renne ut av timeglasset for rene Elbil tester tror jeg. Mulig det er ett eller 2år igjen før folk ser mer på design,kjøreopplevelse og praktiske detaljer osv ved en bil, enn rene elbil parametere som rekkevidde og ladehastighet. Skal man som YouTuber holde på seere og skaffe nye tror jeg en snart må vinkle snuttene litt annerledes. Dette med Bjørn og hans økonomiske havari kan fort ha vært av mer interesse enn bil testene.  Sånn sett har han vel nå muligheten til å lage en egen reality oppfølger der Bjørn jakter penger og gjør seg kjent med panel gaps i huset...

Helt enig som el-bilist siden 2015. Forsatt driver Motor med flere med rekkevidde tester - null interesse for min del. Hadde de enda lagt inn en bane tests sommer/vinter av bilene, som en del av testene, så hadde man funnet ut hva som faktisk bor av egenskaper i bilene.

Dersom fokus er på elbiler - så burde man teste f.eks V2L og V2G samt forklare hvilke begrensninger enkelte produsenterer opererer med - hvordan kan man bruke slikt - vise på hvordan elbilene kan integreres som en del av huset elektriske anlegg - hvilke løsninger som finnes - hva det koster - fordeler og ulemper osv. Her er det plenty av spin-offs man kan lage hvor elbilen kan ha en rolle. Ett tips til Bjørn og andre influensere er jo å fokusere mer på dette i tiden fremover og opplyse folket istedenfor å brenne bort energi på 1000 km tester og annet som i bunn og grunn er i ferd med å gå ut på dato. Om kun kort tid så vil vi se elbiler levere rekkevidde på mellom 700 og 1000 km - hva slags nytte kan kan vi da ha av elbilen foruten at den kan flytte oss fra A til B. Jeg savner mer fokus på hva som kommer og selvfølgelig generelle tips om gode kjøp.

Electric cars in Norway

Godt vi fikk ryddet opp i denne strengen da :+1: med fokus på testing av elbiler - ikke personen. Vi er da ikke helt se&hør her inne ;D

Counterpointer

Jepp of topik er on topik 😂

Forøvrig er jeg ikke enig i at elbilene er mål i forhold til ice biler. Det er visse brukermønstre som enda favoriserer ice. Så rekkevidde i praktisk bruk er enda en faktor for de fleste elbiler, samme med ladehastighet og pris/tilgjengelighet på ladere.
Så lenge den kjipeste og billigste ice bilen kjører langturtesten til Teslabjørn fortere enn de beste og mest luksuriøse elbilene så er den relevant. Det er også timer i forskjell på de beste og de dårligste.

Jalla

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 31. aug 2024, kl. 09:06Godt vi fikk ryddet opp i denne strengen da :+1: med fokus på testing av elbiler - ikke personen. Vi er da ikke helt se&hør her inne ;D
Tja, nå er det vel personen selv som var først til å legge seg på en "Se&Hør" linje. Da er det faktisk ikke rart at andre også gjør det.

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på lør 31. aug 2024, kl. 11:10Jepp of topik er on topik 😂

Forøvrig er jeg ikke enig i at elbilene er mål i forhold til ice biler. Det er visse brukermønstre som enda favoriserer ice. Så rekkevidde i praktisk bruk er enda en faktor for de fleste elbiler, samme med ladehastighet og pris/tilgjengelighet på ladere.
Så lenge den kjipeste og billigste ice bilen kjører langturtesten til Teslabjørn fortere enn de beste og mest luksuriøse elbilene så er den relevant. Det er også timer i forskjell på de beste og de dårligste.

Jeg syns det er kult at noen kjører sånne tester, men for folk flest er det ikke så relevant. Ja, hvis du jevnlig kjører hundrevis av mil om dagen med campingvogn eller stor henger så er kanskje ikke elbil for deg, men da er vel ikke 1000 km challenge relevant for deg heller?

Jeg har selv kjørt både 1000, 1500 og 2000 km om dagen, med stopp kun for å tømme blæra og ta med noe mat i bilen, men det er ikke mitt typiske kjøremønster og jeg ville aldri ha kjøpt bil med slike turer som kriterie.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på lør 31. aug 2024, kl. 15:42Jeg har selv kjørt både 1000, 1500 og 2000 km om dagen, med stopp kun for å tømme blæra og ta med noe mat i bilen, men det er ikke mitt typiske kjøremønster og jeg ville aldri ha kjøpt bil med slike turer som kriterie.
Ja 1000 km om dagen er ikke dagligdags for noen. Det er faktisk veldig mye. 

Tipper de fleste klarer et strekk feks på en distanse som Oslo-->Bergen eller Oslo--->Trondheim som er ca 550-600 km og da har de fleste et par stopp.

Counterpointer

Poenget er ikke 1000km i seg selv, men at bilen har nok rekkevidde til det du trenger selv om du ikke er fulladet.
Jeg har en bil som har over 50 mil WLTP, men på vinter er det slik st det krever både stopp og planlegging som ikke trengs med ICE biler.
Jeg kjører også rett som det er med tilhenger også på vinter og da er det hvertfall ikke nok. Nå sier jo elbilfolk at det er bare å lade litt en eller flere ganger underveis, og det stemmer jo. Men ønsker meg en bil hvor jeg slipper det.

Sier som Oscar Wilde, jeg har den aller enkleste smak, for meg er det absolutt beste godt nok 😋

Vaduz

Sitat fra: Counterpointer på fre 30. aug 2024, kl. 22:17
Sitat fra: Vaduz på fre 30. aug 2024, kl. 19:59
Sitat fra: Counterpointer på fre 30. aug 2024, kl. 11:33
Sitat fra: Vaduz på fre 30. aug 2024, kl. 06:58
Sitat fra: Counterpointer på tir 27. aug 2024, kl. 10:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på man 26. aug 2024, kl. 19:34
Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på man 26. aug 2024, kl. 19:25
Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:24#politi

#scroll videre

#ikke humor

😉
Hæ?
Det er ikke vits å prøve å moderere en tråd når du ikke er moderator.

Dropp tråden og gå videre
Aha nå forstår jeg hva du mener. Men jeg kan vel si hva jeg mener? Eller er det feil også? Litt kan jeg vel få mene? Du mener jo du og nå du ber meg ikke mene ;D du tok den?
Poenget var at du prøver å stoppe en tråd ved å skrive i den. Det er kontraindisert 🤷🏻

Selvfølgelig kan du mene hva du vil.

Selvfølgelig kan man ytre et ønske om å avslutte en diskusjon? Det her er jo en skikkelig se&hør tråd med diskusjon rundt økonomien, huset og familien til en youtuber. Mye kjipe innlegg og skadefryd også, så absolutt innafor å ta opp det.
Og da er det vel innenfor å si det motsatte også?

Skadefryd er en uting, mye viktigere er å ha fokus på hvordan «influensere» opererer. Teslabjørn har vært en viktig kilde til info for meg i mange år. Har også møtt han. Nå derimot er jeg veldig selektiv til hva jeg tar til meg fra han og bruker alltid flere kilder.
Kildekritikk, eller rettere sagt mangelen på det er vår tids nye dødssynd.

Det er du som skrev at enkelte ytringer er «kontraindisert». Litt aparte bruk av fagterminologi i dagligtale, men ingen tvil om hva du mente.

At du ikke var like selektiv til kilder før er vel ikke Bjørn sin skyld? Synes ikke du begikk noen «dødssynd» av den grunn, det er bare elbiler vi prater om, så dette går nok bra.

Han er ekstremt nøye med å informere hvem som er sponsorer og velgjørere.
Hvilke biltestere har færre bindinger til industrien mener du?

Hvorvidt Bjørn har tatt seg vann over hodet på et huskjøp, eller bygget veranda med søyler feil er vel ikke veldig relevant?
Burde ikke brukt kontraindisert, for det skjønte du ikke.
Det er en motsetning med å komme med innspill som skaper debatt i en tråd du (dvs Eletric... ) ønsker å stoppe.

Teslabjørn HAR VÆRT nøye med å oppgi kilder. Nå har han en ukjent deleier som ingen vet hvem er. Etter min oppfattning har denne personen vært med på å svekke kanalen Rich Rebuilds kraftig og jeg tenker det samme kan skje med Teslabjørn, har samsen for testene hans og han har vært forfriskende åpen i sine tester. Men det er ingen evig situasjon.
Du kan godt komme med fordummende forenklinger som at det er bare elbil vi diskuterer, da kan du jo bare la denne tråden være i samme kategori og ikke bli såret av noen som legger ut økonomien sin og tigger penger av hundretusenvis av følgere. Da er en diskusjon med noen få folk på elbilforum en liten sak.

Du er kanskje ikke så kjent med uttrykket, men «kontraindisert» betyr at en viss behandling ikke skal utføres innen medisin. Så det gir ingen mening å bruke i den konteksten du gjorde, men jeg forstod det som at du prøvde å si at man ikke kan si at noe ikke bør diskuteres i et forum, og det er selvfølgelig feil.

Rich Rebuilds har vel alltid vært en «shock jock» som lever av å skape drama og «hot takes» så har ikke lært veldig mye om elbil av han annet enn «right to repair» greier som var ok.

Å snakke om at «dagens samfunn er manglende kildekritikk en dødssynd» makser uansett boomer-o-meteret, men i kontekst elbil testing på nett er det kanskje litt overdramatisk.

Uansett, ingen har gjort mer for ebil kunnskapen i Norge, og kanskje verden enn Bjørn Nyland særlig i starte , og frem til han åpenbart gjør noe galt eller er biased så er det vel ingen grunn til å dømme nord og ned.

daktari

Synes Bjørns standardiserte tester for plass, aks, bremselngde og ladefart er geniale. 1000 km er bra for å vise fremgangen i elbil-teknologi.

Savner fler av de konkurransene hans med flere bilmerker, men klart, rekkevidden er nå så god, at gutta må jo kjøre 10 timer før det skiller noe...

Og den med hvor bra de kom frem på et brøyta jorde med snø.
Ny serie med autopark-systemer er interessant.

Oppsummert: Han går i dybden på endel ting andre ikke bryr seg om eller omtaler overfladisk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

E-Trond

Sitat fra: daktari på lør 31. aug 2024, kl. 20:10Synes Bjørns standardiserte tester for plass, aks, bremselngde og ladefart er geniale. 1000 km er bra for å vise fremgangen i elbil-teknologi.

Savner fler av de konkurransene hans med flere bilmerker, men klart, rekkevidden er nå så god, at gutta må jo kjøre 10 timer før det skiller noe...

Oppsummert: Han går i dybden på endel ting andre ikke bryr seg om eller omtaler overfladisk.

Jeg synes også at han har god bredde på testene sine,med banabox testing,frontlys, lading,rekkevidde,assistent-systemer og diverse.
Sjeldent å se like utfyllende tester hos andre.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

daktari

Sitat fra: E-Trond på lør 31. aug 2024, kl. 20:47
Sitat fra: daktari på lør 31. aug 2024, kl. 20:10Synes Bjørns standardiserte tester for plass, aks, bremselngde og ladefart er geniale. 1000 km er bra for å vise fremgangen i elbil-teknologi.

Jeg synes også at han har god bredde på testene sine,med banabox testing,frontlys, lading,rekkevidde,assistent-systemer og diverse.
Sjeldent å se like utfyllende tester hos andre.

Ja, lystesten også er knall.

Alle andre er litt rekkevidde, litt utstyr, litt priser, ok plass, ferdig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Eladdin - Elbilfareren

Ja, testene til TB er geniale. I dag har han funnet ut at Volkswagen Id7 stasjonsvogn har plass til mange fler banan-esker enn Mitsubishi Imiev og gamle Hyundai Kona. Det er nemlig ingen selvfølge at store biler har mer plass en små biler.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på lør 31. aug 2024, kl. 22:41Ja, testene til TB er geniale. I dag har han funnet ut at Volkswagen Id7 stasjonsvogn har plass til mange fler banan-esker enn Mitsubishi Imiev og gamle Hyundai Kona. Det er nemlig ingen selvfølge at store biler har mer plass en små biler.
I VW-sammenheng så stemmer jo det! De gikk jo høylytt ut med at ID.3 skulle ha minst like god plass som en Passat!

Visste seg at de da kun snakket om plassen i kupéen, og ikke lastekapasiteten! Så jammen ikke rart at TB er nødt til å teste dette Skikkelig!

Så har man selvsagt det med oppgitt antall liter mot både praktisk anvendelse og hvordan bagasjerommet er utformet! Og ikke minst etter hvilke(n) målemetode/standard som er benyttet for å komme frem til det tallet det skrytes av!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA