Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, onsdag 28. april 2021, klokken 18:58

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 05. juli 2024, klokken 13:53Boligpriser og renter står i sterk forbindelse med hvor mye en kan betjene.

Teslabjørn har jo eneste inntekt i familien og skulle han lånt 11,5 mill måtte han tjent 2,3 mill (5x) hadde det vært den gamle satsen måtte han tjent 4,6 mill (da med egenkapital holdt utenfor.

Siden han påstår han klarer dette fint, burde Skatteetaten ha noe å se på i forhold til hva som er sagt er oppgitt inntekt

Dette med oppgitt inntekt i forhold til gjeldsgrad og betjeningsevne er noe som har slått meg også. Er jo plenty av influensere der ute som skatteetaten har gått etter i sømmene og anmeldt for skattesvik..noen er dømt også.. Hvordan man håndterer inntektstrømmen i denne type arbeid er helt ukjent for meg. Men som vanlig lønnsmottaker med en familieinntekt godt over det Bjørn sier han hadde i 2022 så ville ikke vi følt oss komfortable med å ta opp gjeld på 13 millioner slik jeg forstår boligen er pantsatt til..Mulig gjelden er mindre nå,men uansett ganske spenstig å smelle til med så stor gjeld på den oppgitte inntekten ref 2022. .Nå skattes vel selskaper en god del lavere enn personinntekt,så det er mulig mye ligger der mhp forklaringen til hvordan dette har kommet til. Mulig boligen regnes som kontor til selskapet osv..har naboer som "jukser" seg til slike ordninger så det er sikkert mulig å slippe unna med lite skatt,men sett utenfra så fremstår det litt snodig at man fikk pansatt bolig til 13 mill med lønnslipp på 1.2 mill i 2022..Jeg aner ikke hvordan han fikk det til,men det har nå gått på et vis.

filtvet

Hvordan kan du leve av 300´ følgere? I usa er dette nok til å betale 1/2-parten av boligen har jeg forstått.

Mulig ganske mange av de egentlig er rene reklame-kanaler og får penger av de produktene de tester....

Uansett - bare rentene på et så stor lån er vannvittige. Og til 10-15% rente. Galskap.

Har litt mer i lønn og kjøpte en rønne av et hus til 610´for 4 år siden. Pusset opp litt og litt og nå er det "perfekt". Men ikke oppvarmet garasje da.

Vaduz

Ganske rause mengder selvhevdelse og snikskryt i denne tråden.

Nyland gutser, vanlige folk hadde heller ikke sluttet jobben og blitt youtubere, så det er ikke noe sjokk at de kjører på også i privatøkonomien. Noen ganger går det ikke, sånn er det. Slapp av litt med skadefryden.

filtvet

Tja, han har vel fått mye skryt også. Men mange er helt håpløse på privatøkonomi. Veldig mange innlegg på nettet er av typen "Hvor mye kan vi få i lån", og "Dnb gir oss ikke høyeste lånetilsagn".

Så videoen, nesten komisk at en fyr sitter foran sin mansion med svømmebasseng og oppvarmet garasje, reiser på dyre reiser og tigger om penger....

Ingeniøren

..og greier du det ikke får du hjelp i Norge..., men litt usikker på betingelsene til NAV. Har aldri trengt en krone derfra som ikke er lovregulert  :)

Fulgte Bjørn på Youtube i mange år med stor interesse, men blitt en stund siden sist jeg så på ham, ble litt mye oppat og oppat...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

daktari

Huset hans har prisen av et vanlig rekkehus på 100 kvm i Oslo, vest for Akerselva...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

TJV

Men visst man ikke har pengene til å betale huset vest for Akerselva hjelper det ikke å bo der heller.

Mye jeg og kunne tenkt meg, men en situasjon der jeg må stå offentlig å tigge penger ønsker jeg ikke utsette meg eller familien for. Derfor har vi alltid hatt grei margin når inntekt/lån/boligverdi/bilverdi/hytteverdi er summert og hva man kan betjene helt greit i måneden, selv med permittering etc for en stund.
Skal ikke dømme han for hardt, men virker ikke ut som Bjørn har hatt uflaks av stor grad, så da tenker jeg bare det er en litt stormannsgal fyr som har funnet ut at gjeld til pipen ikke var så kult allikevel. Den beste lærdommen er egenerfaring.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

turfsurf

Sitat fra: TJV på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:33Skal ikke dømme han for hardt, men virker ikke ut som Bjørn har hatt uflaks av stor grad, så da tenker jeg bare det er en litt stormannsgal fyr som har funnet ut at gjeld til pipen ikke var så kult allikevel. Den beste lærdommen er egenerfaring.
Jeg vil påstå han hadde litt uflaks. Han begynte å bygge rett før prisene på materialer gikk til himmels, og pga forsinkelser måtte han selge det gamle huset etter renta begynte å gå til himmels. Det kan fort utgjøre ett par millioner ekstra med gjeld.

I tillegg hadde han en del oppspart egenkapital, så det var jo ikke slik at han hadde planlagt å låne alt.

Ellers må jeg si at 2,5 år for å få opp ett hus vitner om hvor sykt byråkratiet i Norge har blitt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:18
Sitat fra: TJV på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:33Skal ikke dømme han for hardt, men virker ikke ut som Bjørn har hatt uflaks av stor grad, så da tenker jeg bare det er en litt stormannsgal fyr som har funnet ut at gjeld til pipen ikke var så kult allikevel. Den beste lærdommen er egenerfaring.
Jeg vil påstå han hadde litt uflaks. Han begynte å bygge rett før prisene på materialer gikk til himmels, og pga forsinkelser måtte han selge det gamle huset etter renta begynte å gå til himmels. Det kan fort utgjøre ett par millioner ekstra med gjeld.

I tillegg hadde han en del oppspart egenkapital, så det var jo ikke slik at han hadde planlagt å låne alt.

Ellers må jeg si at 2,5 år for å få opp ett hus vitner om hvor sykt byråkratiet i Norge har blitt.

Noe av skylda har han jo selv, han ville jo egentlig ha et enda større hus men naboer protesterte imot så måtte senke kravene.
Model 3 2019 LR Rwd

filtvet

Bygge nytt hus med 2 små barn og dårlig økonomi uten buffer og der 1 ikke har jobb er oppskriften på skilsmisse. Pussige er det ser ut til å være kona som forlangte bla svømmebasseng. Det siste ser jeg som en ulempe ved salg. Utrolig dyrt å holde i drift og litt ekstra risiko i hverdagen.

TJV

Hadde ikke kostet allverden å legge til rette for et svømmebasseng på tomten. Han hadde vel vannbåren varme, så selv ville jeg lagt til rette for et svømmebasseng og hellet bygget det om noen år visst han så undervegs at husbyggingen ble dyrere enn han kan betjene, samme med garasje.
Ser man husstanden sliter med gjelden bør fruen i huset bidra der hun kan, og det er faktisk helt greit å sitte i kassen på en butikk og vaskejobb i mine øyne. Mye bedre enn tigging/donasjon som Bjørn holder på med.
Og at renten kunne stige har vært varslet i åresvis.
Nei, jeg vil ikke si han har hatt veldig uflaks. Han har enkelt å greit tatt en råsjans på ganske stort og flott hus, mye gjeld og sikkert håpet på lave renter og litt mer inntjening enn det har blitt.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:18Ellers må jeg si at 2,5 år for å få opp ett hus vitner om hvor sykt byråkratiet i Norge har blitt.
Det er ikke byråkratiet som har lagd leveringsproblemer og diverse andre problemer knyttet til pandemien.
Det blir en så enkel forklaring at den ikke holder.

Har selv holdt på med en hytte de siste årene og det er ekstremt mye forsinkelser og ingen av dem har vært byråkrati. Bortsett fra Enova der er det mye av det......

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. juli 2024, klokken 17:36
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:18Ellers må jeg si at 2,5 år for å få opp ett hus vitner om hvor sykt byråkratiet i Norge har blitt.
Det er ikke byråkratiet som har lagd leveringsproblemer og diverse andre problemer knyttet til pandemien.

Har selv holdt på med en hytte de siste årene og det er ekstremt mye forsinkelser og ingen av dem har vært byråkrati. Bortsett fra Enova der er det mye av det......

Dersom en søker og holder seg innenfor reguleringsplanen så tror jeg ikke byråkratiet bruker så lang tid. Det blir fort noe annet dersom man begynner å søke om unntak eller begynner å gjøre noe som ikke er innenfor godkjent søknad.
.
De som klager er ofte nettopp de som skal gjøre noe som ikke er å tråd med gjeldende planer - og ikke sjelden skal de strekke budsjettet så langt det er mulig også...Burde vært en egen ordning der planer som var innenfor alle planer fikk et hurtigspor - så kunne alle andre få et tregere spor.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. juli 2024, klokken 18:43
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. juli 2024, klokken 17:36

Dersom en søker og holder seg innenfor reguleringsplanen så tror jeg ikke byråkratiet bruker så lang tid. Det blir fort noe annet dersom man begynner å søke om unntak eller begynner å gjøre noe som ikke er innenfor godkjent søknad.
.
De som klager er ofte nettopp de som skal gjøre noe som ikke er å tråd med gjeldende planer - og ikke sjelden skal de strekke budsjettet så langt det er mulig også...Burde vært en egen ordning der planer som var innenfor alle planer fikk et hurtigspor - så kunne alle andre få et tregere spor.
Lurer litt på om ikke det er slik som du foreslår i praksis.

Selvfølgelig varierer det på kommuner, vi har jo en del variasjon her i landet med alle kommunene (330?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA