Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla er miljøvinner .....sammenlagt dessverre ikke

Startet av Roy Aasen, onsdag 28. april 2021, klokken 18:51

« forrige - neste »

Roy Aasen

Det er nok morsomt å skru sammen noen biler, men firmaet Tesla er vel ikke noe å roper hurra for...og de skal jo være "best".

Ikke dermed sagt at andre er bedre.

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokktall-tesla-utslipp-like-hoye-som-utslippene-til-1-8-millioner-bensinbiler/s/12-95-3424120633

Ferry

Pga. skitten kraftproduksjon brukt til Bitcoin? Det vil jo gjelde ethvert forbruk av strøm. Det er et problem som tilhører kraftsystemet. Ikke Bitcoin, ikke Tesla.

Espen Hugaas Andersen

Jeg er ingen bitcoin-ekspert, men jeg skjønner det fra eksperter at tallet ikke er reelt. Det forutsetter at Tesla kjøpte sine bitcoin i et utall små transaksjoner, der det i realiteten var snakk om en håndfull større transaksjoner. Da er det nesten ubetydelig energiforbruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

vinterdekk

#3
Teslas interesse for Bitcoin har pumpet opp verdien og etterspørsel etter kryptovaluta som knapt brukes til andre ting enn spekulering. Det Tesla gjør er å normalisere en valuta som er vanskelig og dyrt å omsette til kroner og kjøpe for vanlige folk. Det er bare tull at dette ikke er problematisk for det er en vanvittig energikrevende industri som ligger bak utvinning av bitcoin. Det ville vært mer samfunnsnyttig om innsatsen for å utvinne bitcoin heller gikk til produksjon av grønn hydrogen og e-fuel (slik at man kunne gjort flyreiser mindre forurensende f.eks.).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Espen Hugaas Andersen

Jeg er forsåvidt enig i at det er ikke spesielt optimalt å støtte bitcoin, på et generelt grunnlag.

Men jeg mener at det blir veldig feil å si at Tesla har stått for masse utslipp når de ikke har gjort det.

Litt rask googling tilsier at hver transaksjon med bitcoin utgjør et energiforbruk på 707 kWh. Man vet at Tesla har minst utført 2 transaksjoner (ett kjøp og ett salg). Med noe sånt som 0,5 kg CO2 per kWh, så utgjør det i så fall minst 707 kg CO2. Eller like mye CO2 som en noenlunde gjennomsnittlig fossilbil slipper ut på 6 måneder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Så du teller antall transaksjoner med Bitcoin som Tesla har gjort og regner fotavtrykket på dette. Det var kreativt,det må jeg si.

Tesla er IKKE et grønt selskap lenger. Så enkelt er det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. april 2021, klokken 07:09
Så du teller antall transaksjoner med Bitcoin som Tesla har gjort og regner fotavtrykket på dette. Det var kreativt,det må jeg si.
Hva ellers skal man gjøre?

Tesla miner ikke bitcoin, så der har de stått for null utslipp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

z4rd

#7
hELgenen, tror du på din egen argumentasjon egentlig? Veldig svart-hvitt fra den kanten, samt tidvis krisemaksimering...

Sitat fra artikkel lenket under:

"The entrance of big corporations into the crypto market could also boost incentives to produce "green bitcoin" using renewable energy, some sustainability experts say.

https://www.reuters.com/article/us-crypto-currency-tesla-climate-insight-idINKBN2AA193

Det er som skrevet ikke bare "eco-doom and gloom" pga Tesla sin inntreden i Bitcoin. Hvis man følger litt med på kryptovaluta, så har man kanskje fått med seg at det jobbes med å utvikle dette slik at "fotavtrykket" blir kraftig redusert. Men ja, på kort sikt og isolert sett, så er det ikke et miljøvennlig tiltak - men det blir for snevert å ikke å se langsiktig på handlingen, samt evolusjonen til ulike kryptovaluta.

Og som han "tree-huggeren" i artikkelen er sitert på, så er Tesla en av de grønneste selskapene på planeten, uansett hvordan du vrir og vender på det ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

vinterdekk

Vel, at store selskaper entrer kryptospekulasjon pumper også opp prisen og etterspørselen, deretter øker energiforbruket. Så starter det forfra når flere henger seg på. Ganske opplagt at det er mer enn to transaksjoner som settes i gang da.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 29. april 2021, klokken 07:58Vel, at store selskaper entrer kryptospekulasjon pumper også opp prisen og etterspørselen, deretter øker energiforbruket. Så starter det forfra når flere henger seg på. Ganske opplagt at det er mer enn to transaksjoner som settes i gang da.
Det er et greit argument, på generelt grunnlag. Men utslippet relatert til de ytterligere transaksjonene er faktisk ikke Teslas. De som faktisk utfører disse transaksjonene og miningen må ta skylden for disse utslippene.

Det er samtidig ca umulig å anslå hvordan Teslas transaksjoner har påvirket markedet. Markedet kunne ha steget ca like mye uten Teslas kjøp. Men man må nesten bare anta Teslas kjøp førte til at bitcoin-prisen steg til en eller annen grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Sitat fra: z4rd på torsdag 29. april 2021, klokken 07:31
hELgenen, tror du på din egen argumentasjon egentlig? Veldig svart-hvitt fra den kanten, samt tidvis krisemaksimering...

Sitat fra artikkel lenket under:

"The entrance of big corporations into the crypto market could also boost incentives to produce "green bitcoin" using renewable energy, some sustainability experts say.

https://www.reuters.com/article/us-crypto-currency-tesla-climate-insight-idINKBN2AA193

Det er som skrevet ikke bare "eco-doom and gloom" pga Tesla sin inntreden i Bitcoin. Hvis man følger litt med på kryptovaluta, så har man kanskje fått med seg at det jobbes med å utvikle dette slik at "fotavtrykket" blir kraftig redusert. Men ja, på kort sikt og isolert sett, så er det ikke et miljøvennlig tiltak - men det blir for snevert å ikke å se langsiktig på handlingen, samt evolusjonen til ulike kryptovaluta.

Og som han "tree-huggeren" i artikkelen er sitert på, så er Tesla en av de grønneste selskapene på planeten, uansett hvordan du vrir og vender på det ;)

Selvfølgelig tror jeg på egen argumentasjon. Skulle bare mangle, men dersom noen finner logiske brister er jeg den første til å høre på dem og endre mening - vanskeligere er jeg ikke.

Dersom ALL produksjon av bitcoin var basert på fornybar produksjon så er den fortsatt miljøskadelig.
Det er så enkelt at dersom du f.eks bygger vindmøller eller solparker så må du ødelegge natur - både der møllene/solcellene plasseres og til alt råmateriell. Dersom f.eks en forbruket i verden IKKE øker pr. menneske og vi erstatter f.eks kullkraft med vindkraft - så er det en gevinst for klima - ikke nødvendigvis miljøet da ny natur er revet bort ifb. utbyggingen av vindkraften.  Men det er klart - dersom vi bygger ut en 100 gWH vindpark og skroter 100 gWh kullkraft så er jeg åpen for at det bra totalt sett for klimaet. Men Bitcoin gjør ikke det - den bare øker etterspørselen av energi fra år til år. Slik at bygger vi f.eks en 100 GWh vindpark så skroter vi ikke 100 GWh kullkraft, men vi må kanskje bare beholde den, eller bygge ytterligere 100 GWh vindpark før vi kan skrote kullkraften. Så enkelt er det faktisk. Så kan en jo spørre om det er verdt det? Bitcoin er uregulert valuta - uregulert valuta gir lite eller ingen kontroll for myndighetene for inndrivelse av f.eks skatter og avgifter. En hører hele tiden at Bitcoin er sporbart, men hvem som står bak wallets vet man ikke nødvendigvis da det ikke er et fullstendig register som kobler wallets til person.nr eller organiasjon - så argumentet holder ikke mål. Hele formålet med valutaen var at hver og en skulle håndtere sin egne verdier og ikke at staten skal blande seg bort i hva man har og hvordan man bruker pengene. Mao. velferdsstater bygget på skatter og avgifter blir fort en sjeldenhet dersom man hopper over på Bitcoin. Og alt dette synes selskaper som Tesla er helt greit.
Så ikke bare er Tesla en pådriver for å ødelegge mer natur og øke utslippene av klimagasser  - de har heller ingen moralske skrupler med å ta betalt i Bitcoin.  Nå har vi jo over tid sett hvilke etiske sperrer Elon har - de er dessverre få. 

z4rd

#11
Igjen, du krisemaksimerer tydeligvis alt som har med Tesla og Elon Musk å gjøre. Det Tesla har gjort nå og som du setter fingeren på er ingenting sammenlignet med hva andre selskaper gjør og har gjort i årevis. Dette nevner du ikke med ETT eneste ord.

Om det er noen som har gjort sitt for å forurense så må det vel være VAG-konsernet med VW og Audi i spissen.

Flere CEO'er fikk lange fengselsstraffer, og sitter fortsatt inne. Dette vet du, og det er bare å google det frem. Hvilke kostnader deres svindel og utslipp har hatt på miljøet vårt, helsen til folk osv hadde kanskje vært mer interessant å diskutert. Poenget mitt er at stuntet til Musk må sees i et større sammenheng...

Én dag er de miljøvinner, men så neste dag er de miljøversting? Så enkelt er det dessverre ikke :)

Leste du forresten Reuters-artikkelen jeg linket til? Og ikke glem at vi alle eier Tesla-aksjer, og Bitcoin indirekte gjennom Statens pensjonsfond utland (Oljefondet) ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Roy Aasen

Tesla er ikke ett hakk bedre enn de "andre". 
Spesielt "grønne" synes jeg ikke de er, foreløpig. Men ettersom de tusler rundt i barnesko enda, så kan jo dette selvsagt endre seg til det bedre.

Min personlige mening....så kan jo andre mene hva de vil.

Øyvind.h

#13
Ingen har gjort mer for det elektriske skiftet enn Tesla. De leverer alt de klarer å produsere, bygger et enormt ladenettverk for at kundene skal kunne kjøre bekymringsfritt, jobber med solceller, energilagringssystemer for både hjem og hele samfunn. Men klart - gjør du ikke alt perfekt og ideelt på alle områder med ryggen 100% fri er du åpen for angrep. Og da flokker de med negativt fokus til som fluer på fluepapir og kappes om å være mest kritisk. Derav forumets brilliante ignore funksjon :)
Da slipper en stort sett å lese innlegg fra de som mener Tesla er roten til alt ondt, på tross av at andre bilkonsern i praksis har tatt livet av en god del mennesker med utslippsjuks så vel som å hegne om sin produksjon av fossilbiler der de sleper bena etter seg i årevis.
Nå begynner endringen å tvinge seg frem, og de må komme med gode alternativer. Det er jeg takknemlig for :)
Ikke sikkert jeg kjøper Tesla igjen, men å være bitter og sint på dem kaster jeg ikke bort mitt liv på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: z4rd på torsdag 29. april 2021, klokken 18:59
Igjen, du krisemaksimerer tydeligvis alt som har med Tesla og Elon Musk å gjøre. Det Tesla har gjort nå og som du setter fingeren på er ingenting sammenlignet med hva andre selskaper gjør og har gjort i årevis. Dette nevner du ikke med ETT eneste ord.

Nei - vil ikke dra inn andres gamle synder. Før en vet ordet av det snakker folk om VW og andre verdenskrig.
Trodde alle visste at man i Norge ønsker å reformere folk som har gjort gale ting - man skal ikke henge seg
opp gamle synder, men se fremover og se på hva den enkelte gjør nå og hva den planlegger å gjøre i fremtiden.
Så hva andre selskaper har gjort i fortiden - det er bortkastet å bruke energi på. Det er det som skjer nå og fremover som teller. Så om jeg mener VW, BMW eller Tesla gjør gale ting nå - så påpeker jeg det.
Skulle VW kaste seg inn på Bitcoin sporet og vise med aktiv handling noe som helt åpenbart er negativ for miljøet - ja så fortjener de pepper. Det samme gjelder hvilket som helst annet selskap som måtte gjøre noe tilsvarende.
Litt tilbake i historien må en alltid gå for å ha en referanse - og med Tesla så startet alt fantastisk.
De VAR opptatt av grønne verdier - i alle fall fikk vi alle inntrykk av det. Her dukket det opp en karismatisk skikkelse med mange fantastiske ideer. MEN, så fikk vi etterhvert nyheter om at Elon dro på kryss og tvers av landet i privatfly ikke bare for å håndtere sitt eget imperium, men også for moro skyld.

https://www.mercurynews.com/2019/01/30/musks-highflying-2018-what-150000-miles-in-a-private-jet-reveal-about-his-excruciating-year/

Deretter gikk det slag i slag med joint på direkten, grove beskyldninger om pedofile dykkere når han mistet besinnelsen idet en av dykkerene mente hans innretning ikke var egnet for jobben, tullete,feilaktige twitter meldinger i bøtter og spann som en slags tilslørt hevnaksjon mot shortere av aksjene i selskapet hans

https://www.theguardian.com/technology/2019/apr/26/tesla-elon-musk-sec-twitter-deal

Og til slutt ender det hele med snodige kursmanipulerende utsagn på twitter om Bitcoin, GameStonk osv før selskapet dunker inn penger i Bitcoin.

Nei - har noen av de andre CEO i andre store selskaper som BMW,VW,Toyta,Hyundai osv... gjort noe lignende?
Nei - de har de siste årene oppført seg og ikke brukt penger på tiltak som vil ØKE miljøavtrykket.
Utgangspunktet til de andre VAR verre, men de går nå i riktig retning, mens Tesla har tatt en u-sving.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA