Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Verditap Cross Turismo  (Lest 1045 ganger)

bmw2002

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1027
    • Vis profil
Verditap Cross Turismo
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 11:57 »
Hei!

På flere elbiler (E-Tron og I-Pace) har det vært et stort verditap, en av årsakene er nok import av brukte biler.

Noen som tør gjette frapris på en Cross Turismo om 2 år (importert fra f.eks Tyskland)?

Kanutten

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 524
    • Vis profil
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #1 på: Onsdag 28. April 2021, klokken 15:01 »
Jeg vil tro det blir veldig avhengig av om det kommer avgifter/mva eller ikke i løpet av neste år.

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2337
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #2 på: Onsdag 28. April 2021, klokken 15:43 »
Tror  etter MVA kommer over 600' at Taycan generelt sett er en av de bilene som vil holde seg bra i pris. Men ikke de som er ribbet for utstyr. Se feks denne Taycan base som koster 1,2. som jo starter på rett under 800'.

Tipper det blir likt for Cross Turismo.

https://youtu.be/U4SCIlIMsa4
« Siste redigering: Onsdag 28. April 2021, klokken 15:45 av Electric cars in Norway »

Jon65

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 246
    • Vis profil
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #3 på: Torsdag 29. April 2021, klokken 18:48 »
En ribbet Taycan er jo mye billigere enn en som er loaded og dermed mange flere potensielle kjøpere. Er nok mange som har lyst på en Taycan men som kanskje ikke vil punge ut med en mill. Så ser ikke noe grunn til at en billig Taycan prosentvis ikke vil holde seg like godt som en godt utstyrt. Og regnet i kroner vil verditapet være større på en godt utstyrt.
Husk at alle disse skal uansett nedskrives til 0 etterhvert så tapet er nødt til å komme.
2014 Peugeot iOn
1991 Porsche 964
1968 Jaguar E-type

pst

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #4 på: Fredag 30. April 2021, klokken 11:38 »
Hei!

På flere elbiler (E-Tron og I-Pace) har det vært et stort verditap, en av årsakene er nok import av brukte biler.

Noen som tør gjette frapris på en Cross Turismo om 2 år (importert fra f.eks Tyskland)?
At bruktimporterte biler fra Tyskland innebærer store verditap er usikkert når man ser i forhold til hva de ble kjøpt for i utlandet ; dette gjelder alle biler -
I-Pace vet jeg ikke noe om , men på e-tron ble det til dels gitt så store prisavslag som nybil i Norge at jeg tvert i mot vil hevde at de har holdt seg meget godt i pris.

Hva fremtiden vil bringe prismessig om biler som ennå ikke har begynt å bli utlevert i Norge .. vet ingen.
2021 Porsche Taycan 4S
2020 Audi e-tron 55 ( solgt )

overskyet

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 59
    • Vis profil
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #5 på: Fredag 30. April 2021, klokken 14:03 »
Leaseplan, som jo er proffe på dette sier i testen til VG at de tror den vil være blant bilene som holder seg best i pris. Tror dere bør legge mer vekt på hva proffene sier enn tilfeldige elbilforumsynsere med matte i valgfag. 

Edit: Typo
« Siste redigering: Fredag 30. April 2021, klokken 14:12 av overskyet »

Jon65

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 246
    • Vis profil
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #6 på: Lørdag 01. Mai 2021, klokken 14:32 »
Det er vel ingen her som har sagt noe om at Taycan ikke vil holde seg godt i pris, snarere tvert imot....
2014 Peugeot iOn
1991 Porsche 964
1968 Jaguar E-type

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7849
    • Vis profil
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #7 på: ſøndag 02. Mai 2021, klokken 02:05 »
Hei!

På flere elbiler (E-Tron og I-Pace) har det vært et stort verditap, en av årsakene er nok import av brukte biler.

Noen som tør gjette frapris på en Cross Turismo om 2 år (importert fra f.eks Tyskland)?
Det blir mye tap i kroner uansett hvordan du vender og vrir på det, sånn er det med dyre biler. Blir nok fort 250-300k på to år. Enda mer om en kjøper de heftigste.

Men:
I-pace var utdatert allerede på lanseringsdagen på noen sentrale områder (OTA, hurtiglading og hengerkapasitet). Jaguar har heller ikke godt rykte på bruktmarkedet, og i tillegg har det blitt lansert en del kapable konkurrenter etterpå.

E-tron var kul i starten, men nå er det den nye Passaten...  ;D

Kanskje Cross Turismo står seg bedre...

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 782
    • Vis profil
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #8 på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 10:49 »
Det er dette som er så umulig å spå. Siden du trekker frem i-pace, som jeg selv kjøpte i 2018:
På det tidspunktet trodde jeg at bilen ville holde seg godt det første året, da Tesla hadde hatt en god flyt de siste årene med lite verditap.
E-tron var enda ikke på markedet. Det var ingen AWD-biler med unntak av Tesla, og mange ønsket seg alternativer. Selvom jeg kom fra en betydelig billigere bil var det ingen alternativer for meg når jeg skulle ha AWD, hvis jeg ikke ville vente enda minst et halvt år på E-tron. Så kom tesla model 3 og audi e-tron sånn ca likt som jeg fikk bilen, og da skjedde det noe. Mange hoppet fra i-pace til tm3(?), man fikk mer å velge mellom. Verditapet første året var ca 10 000 i mnd, men så roet det seg. Siste året vil jeg si at prisen har stått ganske stille på finn.no.
Må korrigere deg ang OTA, i-pace har OTA, det har feks ikke Audi enda kommunisert med sin Q4.

Kan dette brukes i relasjon til porsche taycan cross turismo? Det som skjedde var at i-pace fikk konkurrenter, og flere mente at disse var bedre enn jaguar (eksempelvis tm3 har lenger rekkevidde og ladenettverket, til en lavere pris). Har porsche det på en stund? Nei, det vil jeg ikke si, dette er en såpass unik bil. Hvis man i tillegg får en MVA-fordel ville jeg ikke vært i tvil om å kjøpe i år hvis man vil ha denne bilen.
« Siste redigering: Mandag 03. Mai 2021, klokken 10:53 av Chimp »

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4601
    • Vis profil
Sv: Verditap Cross Turismo
« Svar #9 på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 16:08 »
Enig med siste taler.
Men bilen er dyr, trang og spesiell, så markedet er lite sammenlignet med folkebilene. Mange gode og billige konkurrenter vil gjøre det vanskeligere å forsvare en godt brukt Porsche.

Det som kan være en joker på kort sikt er mva. Det er jo ikke mva. på privatkjøp brukt, men jeg mistenker at de vil forsøke noe der, hvis de kan?
Hvis ikke det er noen muligheter for avgifter på brukte vil en leveranse i 2021 kunne bli veldig gunstig mtp. evnt. salg i 22 eller 23. Eks. full mva. for pris over 600k vil for en "vanlig utstyrt" TCT til en mill bli 100k ekstra (100k i mva. på toppen av 400k som overstiger 600k avgiftsfritt.)
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D