Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ugrei lyd fra dekk/bremsene?

Startet av Erlend111, søndag 21. mars 2021, klokken 11:34

« forrige - neste »

Erlend111

Har den siste uken hatt en lyd som høres ut som et av dekkene skraper borti et eller annet når jeg kjører over 30kmt. Når jeg har rattet rett frem er lyden lav, men når jeg vrir rattet minimalt mot venstre så øker lyden.
Jeg har tidligere hatt noe grus som jeg fjernet ved å svinge mye frem og tilbake + høytrykk ved bremseskiver men nå ser det ikke ut som jeg blir kvitt det. Jeg har også forsøkt å bremse hardt mange ganger uten at det skjer noen forbedringer.
Tenkte jeg skulle ta av begge dekkene foran senere i dag, men usikker på hva jeg egentlig skal se etter..?

Alle forslag settes pris på!

ladov

Kanskje du skal starte med å lytte? Få noen til å kjøre bilen sakte frem og tilbake mens du står utenfor og lytter etter kilden til lyden.

Hadde en ulyd på min egen bil. Ved å kjøre bilen litt frem og tilbake med summon lokaliserte jeg lyden til høyre bakhjul, det var en liten stein mellom varmeskjold og bremseskive. Litt dytting på varmeskjoldet falt stenen ut.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ingeniøren

Ikke lett å finne noe om lyden først kommer litt opp i hastighet.

Mulig kast i bremseskiver. Da kjenner du normalt risting i ratt når du bremser.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Erlend111

Ja det er ingen lyd før bilen er oppe i 30-35 km/t.
Ingen risting i ratt i det hele tatt. Har ikke lyst til å booke time for det lille her dersom det skulle vise seg å bare være noe grus.

Jeg får heller kjøre med det frem til overgang til sommerdekk og høre om de på dekkhotellet kan ta en titt på det i samme slengen.

Jekken jeg har gikk ikke lavt nok heller så fikk ikke sett noe mer dessverre.

Ferry

Legg en plankebit eller to foran hjulene, som du så kjører oppå. Da får du jekken under. Been there...

ladov

Men har du faktisk prøvd å lytte fra utsiden? Det å være inne i kupeen demper støy ganske greit, det kan hende lyden er der hele tiden bare at du må opp i 30km/t før du hører den i kupeen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ingeniøren

Kan være et hjullager, men det høres normalt ut som lavfrekvent romling.

Vet ikke hva Tesla praktiserer men normal skal man reklamere uten opphold - om ikke kan reklamasjon bli avvist.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

z4rd

#7
Støtter ladov sitt innlegg. Jeg opplevde tilsvarende her om dagen. Tok ned vinduene, og da hørte jeg det veeldig godt i lavere hastigheter også. Var en stein som hadde kilt seg fast. Den gikk ut av seg selv etter noen oppbremsninger.

Stein kan sette seg ordentlig fast... så jeg holder fortsatt en knapp på at det er snakk om det.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Erlend111

Da har bilen vært på service i dag og det var hjullageret som måtte byttes.

Det ble anbefalt å ikke kjøre med den så jeg fikk leiebil ettersom delene ikke en gang finnes i Norge...

Håper ikke det er snakk om alt for mange uker.


Ingeniøren

Sitat fra: Erlend111 på tirsdag 27. april 2021, klokken 23:08
Da har bilen vært på service i dag og det var hjullageret som måtte byttes.

Det ble anbefalt å ikke kjøre med den så jeg fikk leiebil ettersom delene ikke en gang finnes i Norge...

Håper ikke det er snakk om alt for mange uker.

Du mener vel lånebil - skal ikke betale noe for denne...

Ganske utrolig at de ikke har hjullager på lager.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Erlend111

Ja jeg mente selvsagt lånebil :+1:

Fikk en oppdatering i går om at det kanskje måtte bestilles fra USA og at det kunne være snakk om mange uker.

Kl 9 til morgen i dag fikk jeg beskjed om at hjullageret var byttet og bilen kunne hentes så nå står den i garasjen igjen.

0kr men 3 timer i bil + 2 timer på servicesenter jeg helst skulle vært foruten.

Jeg tror forresten at jeg har kjørt med dette nesten fra den var ny. Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt så lav lyd i kupéen i høy hastighet. Kanskje ikke defekt hjullager fra dag én, men noe har skjedd her.

Ingeniøren

Godt det løste seg. Feilen har nok vært der fra dag en, mulig mangelfull smøring. Et lager skal ikke gå så fort om det ikke er produsert feil eller montert feil.

Virker ikke som Tesla har helt kontroll på logistikken....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlaM

"Beklager, men det ser ut til at komponentene vi trenger ikke eksisterer i det hele tatt. Faktisk eksisterer ingenting, alt er et totalt omsluttende mørke og både bilen og kulelagrene er bare drømmene til et ufødt vesen i den uendelige natt.

..vent litt, nå fikk jeg på skjermen her, det står at bilen er klar til utlevering".
'21 3LR

E_S

Jeg bor 10 minutter fra et servicesenter. Leverte bilen en gang og fikk vite at de ikke visste når de fikk deler, så det kunne ta minst en uke, kanskje to. Fikk lånebil. Kom hjem, parkerte bilen og gikk inn, og fikk melding om at bilen var ferdig og kunne hentes.
:)

z4rd

Haha, jeg har opplevd nøyaktig det samme E_S.  Var egentlig happy med lånebil de neste to ukene, men så var bilen klar dagen etter :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA