Typegodkjenning - tilhengervekt 80x

Startet av Torb, lør 24. apr 2021, kl. 20:51

« forrige - neste »

Torb

Er det noen som har fått med seg om firehjulstrekkeren nå har fått typegodkjenning i Norge, og at endelig tilhengervekt dermed er bestemt? Opprinnelig het det 1 200 kg med forbehold om typegodkjenning. Det er jo ikke så lenge til slutten av juni når produksjonen skal starte.
Mercedes EQA 350 4Matic

sjokomelk

Det blir nok likt som de andre MEB-firlingene. 1000 for bakhjulstrekk og 1200 for firhjulstrekk.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

emagic

Jeg undrer meg stort over hvordan tillatt hengervekt beregnes.  En Kodiaq er omtrent like lang, har 150HK, veier 1723kg og kan trekke 2500kg.   Enyaq har 204HK, veier 2050kg og kan trekker 1200kg.

Med bunndreiemomentet i en elmotor så vil sannsynligvis Enyaq oppleves som en betydelig bedre trekkbil.

Hva i alle dager er det som er dimensjonerende for dette?   Dette irriterer meg grenseløst siden 1300kg er en vanlig  max størrelse på enakslede hengere, og jeg har selvfølgelig en cargohenger med 1300kg totalvekt.  Ryktene før Enyaq ble lansert var at den skulle komme opp mot 1600kg, så dette var trist - dete gjør at min gamle Subaru Forhøster som jeg holder i live mer eller mindre kun for å ha mulighet til å kjøre med henger må leve ennå noen år til. 

At elbil er i stand til å trekke henger vet vi jo, både X og etron er jo supre i så måte, men jeg vil ha en "folkebil" og ikke en "sossebil".

emagic

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

emagic

Sitat fra: unik42 på tor 20. mai 2021, kl. 07:39
Ioniq 5 får vel 1600kg hengervekt?

Nettopp - og Ioniq 5 har vel vekt omtrent som en Enyaq.   Mulig de bygger mer solid plattform enn VAG da...   

Synes det er rart, og lurer på om det er noe mislykket markedsføringssegmentering som ligge bak beslutningen om så lav hengervekt på Enyaq/ID4

Emagic

Rusalka

NB: Vi snakker om relativt tunge elbiler: 80x veier ca 2185 kg med fører.  Det betyr at maks tillatte vekt på bilen blir fort 2700 kg.  Det betyr i praksis at hvis du ikke har tilhengerlappen kan du uansett bare kjøre henger som er godkjent for maks 750 kg totalvekt.  (jeg kommer selv til å nedregistrere min Thysse henger med m.brems fra 900 kg til 750 kg.  Gjøres enkelt på nærmeste trafikkstasjon.)  Hadde jeg hatt behov for mer hadde jeg nok tatt lappen ...

oarnoe

EQA 4 matic drar 1800 kg. Ikke til å bli klok av dette, noen tror det er for å beskytte batteriet?
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

Rusalka

Dere som har fått utlevert iv80 med hengerfeste: Hvilken maks totalvekt er oppgitt i vognkortet?

sjokomelk

Har ikke fått utlevert bil, men det er de samme tallene som ID4. 1000kg med bremser og 750kg uten.

Googlet etter bilder av "Skoda Enyaq" og tok skiltnummeret på den første og beste jeg fant. Kom opp en demobil Elbil.no har testet, så du kan se selv her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ec37739
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

Rusalka

Takk!  Den bilen kunne altså trekke henger med maks totalvekt på 888 kg uten hengerlappen, skal vi tippe enda 100 kg mindre med iv80x?

sjokomelk

Korrekt.
Maks tillatt totalvekt på tilhenger er 888kg hvis man kun har B. Må ha B96 eller BE for å trekke 1000kg bak bilen.

Bruk tilhengerkalkulatoren til SVV her:
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Legg inn EC37739 som vi så tidligere, og f.eks. ES4902, som er en utleiehenger fra CircleK, med tillatt totalvekt 1000kg.

Radial

Selger på Skoda trodde RS'n ville få 1400/1600kg hengervekt når den kom, pga høyere motor effekt.

Vi får se... Skuffende av VAG å gi seg på 1000/1200kg, når koreanerene og TMY tar 1600kg.
Vurderer den rimeligste BMW iX'n, ene og alene fordi den skal kunne ta 2500kg... dessverre vil ikke BMW ut med hva som følger med av utstyr på dem enda 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hafting

Sitat fra: emagic på ons 19. mai 2021, kl. 18:20
Jeg undrer meg stort over hvordan tillatt hengervekt beregnes.  En Kodiaq er omtrent like lang, har 150HK, veier 1723kg og kan trekke 2500kg.   Enyaq har 204HK, veier 2050kg og kan trekker 1200kg.

Hva i alle dager er det som er dimensjonerende for dette?   

Kjøling, såvidt jeg vet.  Elmotorer har en effektivitet på 80%–95%. Resten blir varme.  Trekker du en tung henger som gjerne har en del luftmotstand også, blir elmotoren varmere. Blir den for varm, ødelegges den.

Nå er det lett nok å begrense motoreffekten, men det er ingen vits i å lage en bil som mister fart fordi den går varm. Et brukbart alternativ er elbil med vannkjøling, grill og radiator. Men slikt ekstrautstyr tar plass, veier en del, trenger service, og er ikke gratis.  De tror ikke folk vil ha det, spesielt når de oppdager hva som skjer med rekkevidden: I kupert terreng varierer farten mye, og forbruket blir høyt med henger. På motorvei går det så fort at luftmotstand på hengeren ødelegger.

De som bare kjører litt med henger, vil ikke betale for en radiator (som veier en del når du ikke trenger den også.) De som kjører mye med tung henger, synes vel diesel er et bedre alternativ.

Radial

Selv E-tron med full vannkjøling, gir seg på 1800kg...en bil som veier 2,6tonn(!).
Tesla X klarer 2250kg, meg bekjent uten spesielle kjøle-kretser og 2,5t egenvekt

Dette er nok ett bevisst valg tenker jeg, for at kundene skal velge ICE isteden (som de tjener mye mer penger på).
Alternativt begrensinger i effekt fra batteriet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA