Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

emurof

#150
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 21:03Vi vet jo med 100% sikkerhet at de har solgt biler til seg selv og fått dem registrert

Nei, da er de ikke solgt og levert til kunde.

Sitatså det er ingenting å diskutere hva som regnes som solgt

Det er ikke salg å bare registrere en bil på seg selv.

Det Tesla rapporterer som salg, er biler der betaling er mottatt og bilen levert til kunde. Har ikke noe med registrering å gjøre som sådan. Men det er klart at i de fleste land kreves en bil registrert hvis den skal brukes.

emurof

#151
Sitat fra: advale på søndag 23. mai 2021, klokken 17:04Selv om Tesla greier å produsere 4680 betyr det IKKE at de vil plutselig slå knock-out mot konkurrentene. Alle(her inne) ser ut til å tro på hypen at 4680 "will change everything".. Selv om de får opp produksjonen kraftig vil det ta noen år før de kan matche kostnadsbildet til 2170.

Det har skjedd en rivende utvikling av LFP, som blant annet CATL tilbyr, kan fort vise seg å være bedre sett mot kostnad-nytte. For ikke snakke om fare for brann og eksplosjoner er mye større med 4680 (vs 2170).

Fordelene 4680 er mange, men man kan ikke bare se blind på "skryte"-delen av Teslas presentasjoner.

Det er ingen som er i nærheten av å ha ytelsen til Teslas nye battericeller, og heller ikke produksjonskapasiteten.

Sitat fra: advale på mandag 24. mai 2021, klokken 13:00Men det som slår meg er at Tesla tjener bøttevis av penger. De er oppe i halv million solgte biler og har bransjens høyeste avanse. De er i vekstfase og bruker alle pengene på å bygge ut fabrikker etc. Men alle pengene brenner dem fortere enn svin fordi de investerer i nye produksjonslinjer og fabrikker.  Så kommer VW og ved nesten et flipp ser ut til å matche salget til Tesla i 2021. OG fremlegger gedigent overskudd.

VW ligger langt bak Tesla. Tesla solgte vel over dobbelt så mange elbiler som VW i 2020. Og det er med bare 1-2 fabrikker. Nå kommer det to nye fabrikker i år. Det vil bli ny massakre.

Sitat fra: advale på tirsdag 25. mai 2021, klokken 13:07Selvfølgelig må VW få lov å tjene penger på ICE. Men der Tesla brenner store summer på å øke produksjonen av elbiler så virker det som det er business av usual for VW når de skal gjøre det samme.

Det stemmer ikke. Tesla tjener penger på produksjonen av elbiler. VW går med tap.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 23. mai 2021, klokken 09:38Skjønner ikke helt hvorfor du forventer at @marzo skal sjekke hva andre gjør når dette relaterer seg til Tesla. Mener du kanskje at det "frikjenner" Tesla hvis andre bedriver samme praksis?

Kanskje fordi det fremstår påfallende dobbeltmoralsk å hele tiden være fanatisk opptatt av bare Tesla og kun angripe Tesla uansett hva som skjer?

Sitat fra: Motorwatt på mandag 24. mai 2021, klokken 13:26I Kina lånte Tesla nye 1.4 milliarder USD under byggingen av fabrikk i Shanghai. Dette er et "rullerende lån", nærmest som et byggelån, og som finansieres mere permanent når byggetiden er over. Tvilsomt om Tesla da nedbetaler byggelånet kontant. Ville vel ikke være lurt.

Tesla to take new $1.4 billion loan from Chinese banks for Shanghai factory

https://www.businessinsider.com/exclusive-tesla-to-take-new-14-billion-loan-from-chinese-banks-for-shanghai-factory-sources-2019-12?r=US&IR=T

Tesla betalte nylig ned over 600 millioner dollar på dette lånet.

emurof

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. mai 2021, klokken 15:46Men jeg synes bare det er drøyt å fremstille det som SOP fra Tesla uten noen videre dokumentasjon.

Du bør også merke deg at enkelte hatere blandere forskjellige ting - registrere biler på seg selv, og levere ut biler som har vært registrert to ganger til kunder. Det er en stor fordel for hatere å forvirre folk og blande ulike ting slik at det kan vinkles mest mulig negativt. Samtidig skal andre produsenter skjermes mot kritikk. Merkelig.

(Legg merke til det meget grundige forsvaret for Kia, for eksempel.)

emurof

Sitat fra: geear på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:13Men sånn er det, både KIA, VW og Tesla er "in it for the money", Tesla/Musk sine handlinger har gjentatte ganger bevist at dette ikke handler om klima.

Det handler om å akselerere overgangen til fornybar transport og energi, som er nettopp det Tesla er i ferd med å klare. Men hatere liker ikke det da, og begynner å beskylde Tesla for alt mulig rart, inkludert at de ikke egentlig gjrø det de faktisk gjør akkurat nå. Artig.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:23Men jeg har ikke troen på at Tesla vil bli en gigantisk dominerende aktør med brorparten av personbilmarkedet. Til det er konkurrentene alt for gode allerede.

Ingen av konkurrentene er i nærheten av å klare å nå samme lave pris på batteriene, samme ytelse på batteriene, samme produksjonskapasitet, osv.

emurof

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 25. mai 2021, klokken 14:32Spørsmålet er vel om Elon kjem med tull her, eller om det faktisk er noko med det:

"Aiming for extreme precision with next gen Model Y – microns, not millimeters"

https://twitter.com/elonmusk/status/1394649803599093762

Er klart at dersom Giga Berlin klarer dette, samt får opp standarden på lakk med nytt maskineri, då kan det verkeleg bli schwung. Men enn så lenge er det jo berre påstandar.

I Kina er jo Model 3 på topp i kvalitetsundersøkelser.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. mai 2021, klokken 15:22Vet nå ikke jeg. I de pandemiske året 2020 produserte VAG 9.2 mill. biler, hvorav 422.000 var elektriske (en økning på 300%).

Det stemmer ikke. 422K inkluderer hybrider. Av rene elbiler solgte VW bare ca. 227K biler i 2020.

emurof

Sitat fra: advale på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:09VW greier allerede å levere halv mill elbiler

Se over. Dette stemmer ikke. Det er nærmere en kvart million. Halvparten av det du påstår.

Øyvind.h

#159
Sitat fra: emurof på onsdag 26. mai 2021, klokken 12:02
Ingen av konkurrentene er i nærheten av å klare å nå samme lave pris på batteriene, samme ytelse på batteriene, samme produksjonskapasitet, osv.
Kanskje Tesla blir en viktig global leverandør av batteripakker i fremtiden? Det kan godt hende. Men at de tar brorparten av personbilmarkedet har jeg ingen tro på. Til det er konkurrentene allerede alt for gode. Konkurrentene trenger heller ikke være bedre enn Tesla på absolutt alle parametere. Det ville vært merkelig om ikke Tesla klarer å være best på enkelte områder. Jeg opplever derimot ikke at Teslas batteripakker er langt foran det andre batteriprodusenter leverer. De virker ikke best på holdbarhet, ikke best på ladehastighet, ikke best på feilrate. Men de virker å ha god kontroll på kostnadene. Og Tesla er flinke til å fremstille sine pakker som magisk gode og perfekte, samtidig som jeg som kunde ikke opplever det i praksis. Derimot er bilene energieffektive mtp størrelse, noe som er positivt for batterikostnad. Hadde de bare kommet i mål på utstyrsbredde, støydemping mm. kan det bli veldig bra! Og kostnadseffektiviteten må komme til syne i sluttpris!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Tesla er best på markedsføring og fanbois!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marzo

Sitat fra: emurof på onsdag 26. mai 2021, klokken 11:53
Kanskje fordi det fremstår påfallende dobbeltmoralsk å hele tiden være fanatisk opptatt av bare Tesla og kun angripe Tesla uansett hva som skjer?

Nei dette har ingenting med dobbeltmoral å gjøre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Dobbeltmoral

Det er ikke dobbeltmoral å kritisere Tesla i en tråd som omhandler Tesla.

Det er derimot dobbeltmoral å kritisere andre for det samme som Tesla gjør og samtidig forsvare Tesla..



advale

#162
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. mai 2021, klokken 12:22
Sitat fra: emurof på onsdag 26. mai 2021, klokken 12:02
Ingen av konkurrentene er i nærheten av å klare å nå samme lave pris på batteriene, samme ytelse på batteriene, samme produksjonskapasitet, osv.
Kanskje Tesla blir en viktig global leverandør av batteripakker i fremtiden?

Det trodde jeg også når jeg leste om den gang da spennende oppkjøp av Maxwell. Og Barron, en storinvestor, mente at kanskje batteriproduksjonen vil være mer verdt enn bilproduksjonen i fremtiden.

Men det viser seg at 4680 er i grunn samme oppbygging som 2710. Panasonic og LG kan visstnok lage 4680 med samme produksjonslinje som de lager 2710. Det Maxwell teknologien har bidratt med er å skippe svære ovner/produksjonsinstallasjoner (noe som tar opp mye plass), utstyr, kapitalbindinger og samtidig som de kutter vekk tiden og vannforbruket kraftig. Dette høres imponerende ut, men etter det jeg forstår så vil 4680 aldri greie å matche kostnadsbildet til LFP. Det er ikke uten grunn at MIC med LFP ble satt ned med 50'...

JorEl

Sitat fra: emurof på onsdag 26. mai 2021, klokken 12:12
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. mai 2021, klokken 15:22Vet nå ikke jeg. I de pandemiske året 2020 produserte VAG 9.2 mill. biler, hvorav 422.000 var elektriske (en økning på 300%).

Det stemmer ikke. 422K inkluderer hybrider. Av rene elbiler solgte VW bare ca. 227K biler i 2020.
Hvor mange elbiler må VW produsere/selge for at det skal gå, opp i opp, økonomisk? 1 elbil pr 50 ICE, eller 60,100? Og blir straffebøtene verre og verre?

Er det noen som har en oversikt, til hvem, Tesla selger sine "miljø-sertifikater"?




Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Syklist

Tesla har solgt sertifikatene til Fiat-Chrysler (nå Stellantis etter fusjon med PSA).

Uvisst om de trenger dem i 2021.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA