Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Marzo på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:49

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?
Gjør de? Kan du utdype dette?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emurof

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:19
Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 11:43Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Er det noen her til lands som ikke har fått bestille bil hos Tesla? Eller som har fått beskjed om at de må vente flere kvartaler før de får sin Model 3?

Ja, det er en del som venter lenge.

emurof

Sitat fra: Marzo på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:49
Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 11:43Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om fremtiden. Jeg snakker om situasjonen i nåtid.

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?

Antallet er lite sammenlignet med hvor mye de ekspanderer og hvor mange biler de selger her i landet. Husk at de tok over utleie ved nyttår, for eksempel.

Disse konspirasjonsteoriene begynner å bli latterlige.

Marzo

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Marzo på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:49
Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 11:43Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om fremtiden. Jeg snakker om situasjonen i nåtid.

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?

Antallet er lite sammenlignet med hvor mye de ekspanderer og hvor mange biler de selger her i landet. Husk at de tok over utleie ved nyttår, for eksempel.

Disse konspirasjonsteoriene begynner å bli latterlige.

Bilene ved nyttår har de jo allerede solgt til kunder?

Nye biler registrert i mars, selges videre.

Spørsmålet var hvorfor de gjør det.

Din teori holder ikke vann.

Marzo

Sitat fra: automat på torsdag 13. mai 2021, klokken 22:11
Sitat fra: Marzo på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:49

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?
Gjør de? Kan du utdype dette?

Har lagt ut en del infor og linker i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=50288.2580

Her er noen eksempler for Q1 2021.
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB4MF896392
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EA0MF901126
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB4MF881889
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB7MF896371
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6MF881571
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC8MF898364
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB5MF886583
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EA1MF892937
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5MF898578
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC0MF893434
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB1MF896706
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB2MF881468
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB4MF883254
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EAXMF895108
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC0MF880084
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC9MF894999
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5MF893462
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB8MF888618
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC1MF894995
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EA6MF894263
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EA8MF893132
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC3MF898045
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC1MF898478
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC3MF898501
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB5MF889435
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB8MF888313
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7ECXMF882666
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC0MF897919
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC3MF893699
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5MF846755
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC2MF893726
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC6MF894975
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC8MF898672
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5MF898208
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC4MF898667
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB2MF895953


De omregistreres på kunder etterpå:
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5MF893686
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC2MF893371


pst

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Marzo på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:49
Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 11:43Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om fremtiden. Jeg snakker om situasjonen i nåtid.

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?

Antallet er lite sammenlignet med hvor mye de ekspanderer og hvor mange biler de selger her i landet. Husk at de tok over utleie ved nyttår, for eksempel.

Disse konspirasjonsteoriene begynner å bli latterlige.
For oss som ikke er spesielt imponert av hverken Tesla eller Musk er det Marzo skriver hverken konspirasjonsteorier eller latterlige ; det latterlige er hvordan et ( forhåpentligvis ) seriøst selskap kan drive med så mye mygel og bli applaudert for det. ;)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

automat

Sitat fra: Marzo på fredag 14. mai 2021, klokken 15:33
Sitat fra: automat på torsdag 13. mai 2021, klokken 22:11
Sitat fra: Marzo på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:49

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?
Gjør de? Kan du utdype dette?

Har lagt ut en del infor og linker i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=50288.2580

Her er noen eksempler for Q1 2021.

Her var det mange døde lenker.

Og tråden du  linker til viser bare at Tesla kåler det til når de ikke klarer å levere ut alle biler til kvartalsslutt som planlagt. Noe som selvfølgelig er uheldig for de kundene det går ut over. Og i forhold til alle bilene Tesla leverte ut i desember, så var det ikke mange overliggere.

Dette er et resultat av at Tesla har et nærmest sykelig forhold til kvartalstall, det er ikke et tegn på at Tesla har noe stort lager av usolgte biler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marzo

Sitat fra: automat på fredag 14. mai 2021, klokken 18:24
Her var det mange døde lenker.

Og tråden du  linker til viser bare at Tesla kåler det til når de ikke klarer å levere ut alle biler til kvartalsslutt som planlagt. Noe som selvfølgelig er uheldig for de kundene det går ut over. Og i forhold til alle bilene Tesla leverte ut i desember, så var det ikke mange overliggere.

Dette er et resultat av at Tesla har et nærmest sykelig forhold til kvartalstall, det er ikke et tegn på at Tesla har noe stort lager av usolgte biler.

Hvilke linker er det som ikke fungerer?

Godt mulig Tesla kåler det til og i ren desperasjon registrerer bilene på seg selv med påfølgende utgifter for årsavgift og forsikring.
Men da er det enda mer spesielt at de venter helt til slutten av neste kvartal for å rydde opp, eller at de i Sverige registrerer (kåler til) dobbelt så mange som i Norge til tross for mindre salg og bare 5 butikker.

pst

Sitat fra: Marzo på fredag 14. mai 2021, klokken 20:33
Sitat fra: automat på fredag 14. mai 2021, klokken 18:24
Her var det mange døde lenker.

Og tråden du  linker til viser bare at Tesla kåler det til når de ikke klarer å levere ut alle biler til kvartalsslutt som planlagt. Noe som selvfølgelig er uheldig for de kundene det går ut over. Og i forhold til alle bilene Tesla leverte ut i desember, så var det ikke mange overliggere.

Dette er et resultat av at Tesla har et nærmest sykelig forhold til kvartalstall, det er ikke et tegn på at Tesla har noe stort lager av usolgte biler.

Hvilke linker er det som ikke fungerer?

Godt mulig Tesla kåler det til og i ren desperasjon registrerer bilene på seg selv med påfølgende utgifter for årsavgift og forsikring.
Men da er det enda mer spesielt at de venter helt til slutten av neste kvartal for å rydde opp, eller at de i Sverige registrerer (kåler til) dobbelt så mange som i Norge til tross for mindre salg og bare 5 butikker.
Det er liten vits i å diskutere dette på et Teslaforum hvor mange har Teslarati som informasjonshovedkilde -
Tesla er en ideell organisasjon styrt av en filantropisk idealist  :D
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

automat

Sitat fra: Marzo på fredag 14. mai 2021, klokken 20:33
Sitat fra: automat på fredag 14. mai 2021, klokken 18:24
Her var det mange døde lenker.

Og tråden du  linker til viser bare at Tesla kåler det til når de ikke klarer å levere ut alle biler til kvartalsslutt som planlagt. Noe som selvfølgelig er uheldig for de kundene det går ut over. Og i forhold til alle bilene Tesla leverte ut i desember, så var det ikke mange overliggere.

Dette er et resultat av at Tesla har et nærmest sykelig forhold til kvartalstall, det er ikke et tegn på at Tesla har noe stort lager av usolgte biler.

Hvilke linker er det som ikke fungerer?

Godt mulig Tesla kåler det til og i ren desperasjon registrerer bilene på seg selv med påfølgende utgifter for årsavgift og forsikring.
Men da er det enda mer spesielt at de venter helt til slutten av neste kvartal for å rydde opp, eller at de i Sverige registrerer (kåler til) dobbelt så mange som i Norge til tross for mindre salg og bare 5 butikker.

Funket ikke i tapatalk, måtte lese de fra nettleser. Men hva viser linkene dine egentlig?  At Tesla skifter ut noen titalls av demobilene sine i kvartalet? Med over 15 butikker her til lands, så har de jo behov for endel demobiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SurSnasen

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:10
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:19

Er det noen her til lands som ikke har fått bestille bil hos Tesla? Eller som har fått beskjed om at de må vente flere kvartaler før de får sin Model 3?

Ja, det er en del som venter lenge.

Hvor lenge? Du tenker på de som har bestilt Model S, som ennå er mange måneder unna serieklar? Eller Y, hvor fabrikken ikke er ferdig ennå?
Hvor mange som har bestilt Model 3 har fått beskjed om å vente mer enn 3 måneder?

automat

#71
Du fant altså et par biler som Tesla har videresolgt. (De tilfeldige jeg sjekket hadde samme regdato og førsteregdato). Men hva betyr dette? Utover at Tesla har en forretningspraksis som du misliker?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pst

Teslas forretningspraksis, som de er alene om i Norge , er å registrere biler for gi inntrykk av ha en salgssuksess.  Virkeligheten er at bilene selges til kunder inntil tre måneder etter at de er blitt masseregistrerte i Norge ( uten at det synes på registreringsstatistikken ; tydeliggjort med 6 stk TM3 i april og 0 stk TM3 hittil i mai .. )  - godt hjulpet av prisnedsettelser og subsidierte lånerenter og, ikke minst , med bløff og skryt fra alle ledd i menigheten.

Tyder den voldsomme registreringen av Model3 i mars i år på panikk i salgsapparatet ? :o

( Forøvrig er det ikke noe unormalt i at Tesla har mange registrerte usolgte biler i Sverige - alle biler blir i Sverige tildelt et registreringsnummer ved ankomst ).
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

automat

Hvor stor del av Teslasalget gjelder dette? Og det påvirker jo bare salgstallene i månedene ved kvartalsslutt. De selger jo ikke noen færre biler over tid ved å trikse på denne måten.

Når det gjelder salgstall, så tror jeg det eneste Tesla bryr seg om er å tilfredsstille aksjemarkedet. I den sammenheng betyr neppe salgstall i Norge allverden. Men jeg mistenker at lagerbiler (som ikke er i transitt) er noe som ser stygt ut ovefor aksjonærene. Og at det kan være med å forklare denne kreative registreringen.

Tesla er et ukonensjonelt selskap på mange måter, på godt og vondt. Og det har tross alt vært med på å bringe dem til suksess. Tiltross for alle dystre spådommer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marzo

Sitat fra: automat på lørdag 15. mai 2021, klokken 13:06
Du fant altså et par biler som Tesla har videresolgt. (De tilfeldige jeg sjekket hadde samme regdato og førsteregdato). Men hva betyr dette? Utover at Tesla har en forretningspraksis som du misliker?

Du konkluderer og stiller spørsmål i samme innlegg?
Det gjelder ikke noen biler, det gjelder alle.
Liker du ikke praksisen siden du ikke setter seg bedre inn i dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA