Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV6 eller Ioniq5 ?

Startet av Olemann, fredag 23. april 2021, klokken 13:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 10. november 2021, klokken 13:09
Det er det lille ekstra som trengs..
Enig, ihvertfall ifht konkurrentene. Personlig ønsker jeg meg mye mere rekkevidde. Spesielt mtp forbruk på motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moby666

Testet ev6 i dag. Er litt over middels opptatt av god lyd og kan nevne at ev6 har et helt sinnsykt bra stereoanlegg. Har testet de aller fleste premiumbiler med toppblogger og ev6 er helt i toppen og kanskje det aller beste jeg har hørt. Imponerende til denne prisen. Forøvrig så synes jeg det var hakket mer dekketøy i ev6 vs ioniq5. Plassen er også vesentlig trangere i ev6. Setene er også OK, men for min kropp er IONIQ5 vesentlig mer komfortabel.

Hallgrim86

Testet EV6 idag og ble veldig skuffet, da dette var noe jeg gledet meg til og hadde en skikkelig god feeling rundt EV6.

Kjørte GT-Line 4x4 som er den mest utstyrte man får idag.

Bilen var god å kjøre, helt fra de første meterne kjentes alt bra ut. Liker litt tyngde i styringa, så det er kjekt man kan velge det. Firehjulstrekk bidro til super fremkommelighet. Hadde aldri trodd jeg skulle si en Kia hadde fint design, men det har den virkelig. Skikkelig kul bil!

Plassmessig var det litt hit-and-miss. Du har vanntvittig god plass til barneseter eller lange ben baki, men taket gjør at de lengste sliter litt baki. Bagasjen har høyt innsteg og skrånende bakluke, så det kan være litt misvisende å lese om et bagasjerom på over 500 liter. Bagasjen er sjelden flytende, så det er 500 ganske dårlig planlagde liter. Panoramaglasstaket er en liten takluke, så det er veldig mørkt og lite utstyn for barn i stol.

Hovedproblemet var multimedia/UI som var noe av det dårligste jeg har prøvd av nye biler. Jeg bruker Android Auto, og her måtte jeg faktisk bruke kabel - det er veldig rart. Jeg har en bil fra 2017 som har trådløs AA. Når jeg fikk opp kartet fikk jeg kanskje 3 bilder i sekundet, utrolig tregt og hakkete opplegg. Menyvalgene i AA tar opptil 3 sek å få opp. Bilen har egne programmer og navigasjon, men det bar preg av endel billige og keitete løsninger. Godkjent musikkanlegg som gir god lyd så lenge du ikke presser det.

ACC er ikke i orden, den ping-ponger veldig i kjørefeltet og mister konstant kontakt med bilen foran i sving. På motorvei er den også vinglete. Man sitter liksom litt klar å venter på neste feil - ikke godkjent.

Det var en fin bil som kjørte godt, men det virker som de har vært mest interessert i å kunne skilte med flest mulig funksjoner uten å jobbe med hvor gode de er.


geear

Har dere fått med dere denne sammenligningen fra Carwow?

https://youtu.be/g5c4bHmgC8s

De har forøvrig også kjørt EV6, Ioniq 5, iX3, Enyaq og den lille e-tronen, hva nå enn den heter, til bilene stoppet, i en nylig video.

moby666

Trødløs AA og Carplay kommer i en oppdatering utover våren. Finnes også mange 3.part som du kan kjøpe, som fikser dette. Så dette er ikke noe problem. Problemet med trådløs AA er at den spiser batteri, så sånn sett er det like greit med kabel. Uansett vil jeg anbefale å kjøpe en slik boks, da får du det beste av alle verdner:

https://www.youtube.com/watch?v=uzfC1eiqqNM

Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 29. desember 2021, klokken 08:37
Testet EV6 idag og ble veldig skuffet, da dette var noe jeg gledet meg til og hadde en skikkelig god feeling rundt EV6.

Kjørte GT-Line 4x4 som er den mest utstyrte man får idag.

Bilen var god å kjøre, helt fra de første meterne kjentes alt bra ut. Liker litt tyngde i styringa, så det er kjekt man kan velge det. Firehjulstrekk bidro til super fremkommelighet. Hadde aldri trodd jeg skulle si en Kia hadde fint design, men det har den virkelig. Skikkelig kul bil!

Plassmessig var det litt hit-and-miss. Du har vanntvittig god plass til barneseter eller lange ben baki, men taket gjør at de lengste sliter litt baki. Bagasjen har høyt innsteg og skrånende bakluke, så det kan være litt misvisende å lese om et bagasjerom på over 500 liter. Bagasjen er sjelden flytende, så det er 500 ganske dårlig planlagde liter. Panoramaglasstaket er en liten takluke, så det er veldig mørkt og lite utstyn for barn i stol.

Hovedproblemet var multimedia/UI som var noe av det dårligste jeg har prøvd av nye biler. Jeg bruker Android Auto, og her måtte jeg faktisk bruke kabel - det er veldig rart. Jeg har en bil fra 2017 som har trådløs AA. Når jeg fikk opp kartet fikk jeg kanskje 3 bilder i sekundet, utrolig tregt og hakkete opplegg. Menyvalgene i AA tar opptil 3 sek å få opp. Bilen har egne programmer og navigasjon, men det bar preg av endel billige og keitete løsninger. Godkjent musikkanlegg som gir god lyd så lenge du ikke presser det.

ACC er ikke i orden, den ping-ponger veldig i kjørefeltet og mister konstant kontakt med bilen foran i sving. På motorvei er den også vinglete. Man sitter liksom litt klar å venter på neste feil - ikke godkjent.

Det var en fin bil som kjørte godt, men det virker som de har vært mest interessert i å kunne skilte med flest mulig funksjoner uten å jobbe med hvor gode de er.

Bjoris

Er litt sånn at Ioniq5 er fornuftsbilen av disse, men EV6 er mye mer følelser. Den ser veldig bra ut og kjører mye mer sportslig syns jeg, dessuten mye finere med mer integrert dashbord. I Ioniq5 ser det hele litt malplassert ut syns jeg, men flotte biler begge

E-Trond

Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

RJK

Sitat fra: E-Trond på mandag 10. januar 2022, klokken 23:19
For de som ønsker trådløs istedenfor kablet. :+1:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/z7bqwv/denne-dingsen-skal-gi-deg-traadloes-android-auto-i-bilen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1
Godt funn. Da er det bare å vente på tester for å se hvilken som gir mest verdi for pengene, og/eller best lydkvalitet og funksjoner. Jeg holder en knapp på denne:

https://www.indiegogo.com/projects/aawireless#/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

E-Trond

Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

batterimannen

#24
Er det noen som har prøvd både Ioniq 5 og EV6 som kan si noe om sittestillingene i disse to bilene? Kan man justere setet like høyt på EV6 som Ioniq 5? Hvor like er setene?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ViktorS

Fikk prøvekjørt ev6 i går.
Noen stikkord:
-1,96 kWh pr mil i blandet kjøring over 8 mil. (Bykjøring, landevei, snødekt vei, og minus 5)
-God å kjøre
-Nok akselerasjon
-bagasjerom oppleves trangt til å være såpass stor bil.
-elendig kart, faktisk ubrukelig!

Vil ha Spotify på bilen, uten å måtte bruke kabel eller Bluetooth. Men er jo en filleting, egentlig.

Hvis ioniq5 er noe lik i kjøringa, er nok det en bil jeg heller vil velge fra for ev6, rett og slett fordi den er dødskult!:)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

AUK

Gammelt emne, men likevel. Testet begge disse i dag, og fy søren så mye bedre jeg likte å sitte i ev6. I motsetning til hva jeg har hørt opplevdes ev6 for meg som den med best plass i både baksete og bagasjerom. Det har vel litt fasongen å gjøre.

vesttrønder

Har no prøvd begge. Fekk litt betre feeling for EV6, men det var også første bil eg prøvde. Så eg er litt mot den fordi den er litt billegare "fornuftig utstyrt" (dvs ikkje GT-line). Spm er om ei skal gå for bagasjeromplassen i I5...

Stig-Arne

Hvordan er leveringstiden på EV6 for tiden?

thomasez

Leveringstiden er som alltid avhengig av hva man vil ha, men regn med "en eller annen gang et stykke ut i nesteår".

Det er to alternativer, "Hva har dere på vei som ikke er solgt?" og Finn.no. Den første gir deg en bil til normal pris, den andre kan bli en god del dyrere. Begge to vil sannsynligvis ikke gi deg nøyaktig det du vil ha.

Men hengerfeste kan ettermonteres og bilene er kurant standardutstyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA