Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felger sitter fast ved dekkskifte.

Startet av saftsuse, torsdag 22. april 2021, klokken 00:39

« forrige - neste »

saftsuse

Nå sitter det ene dekket som sveiset fast i år også når jeg skal bytte til sommerdekk.
Jeg tør ikke å sparke for hardt når bilen står på garasjejekk, så jeg får få den opp på søyle og bruke slegge.

Men er det noe jeg kan smøre på mellom felgen og hva det nå kalles der man fester felgene så jeg unngår dette igjen?
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

E-Trond

Virker som om det rett og slett er skit og rust på anleggsflaten mellom felg og bremseskive.
Rengjøre anleggsflate på felg og bremseskivene nøye.
Bruk gjerne stålbørste /sandpapir og vær nøye rundt bolter og kon på navet.
Samme på kon i felg.
Som oftest holder det med å høtrykkspyle disse delene.
Aluminium er korrosiv så annleggsflaten på felg kan du polere.
Dette burde hjelpe.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Thomas Parsli

Jeg har pleid å bruke kobberpasta på biler hvor dette har vært et problem.
Med lettmetallfelger er nok aluminiumspasta bedre egnet :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

i05L0

Sitat fra: saftsuse på torsdag 22. april 2021, klokken 00:39

Jeg tør ikke å sparke for hardt når bilen står på garasjejekk, så jeg får få den opp på søyle og bruke slegge.

En bedre metode er kanskje å sette ned bilen med lett løse bolter og veksle litt forsiktig mellom fremover og revers. Eventuelt med håndbrekket på om det er riktig aksling :-)
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: saftsuse på torsdag 22. april 2021, klokken 00:39
Nå sitter det ene dekket som sveiset fast i år også når jeg skal bytte til sommerdekk.
Jeg tør ikke å sparke for hardt når bilen står på garasjejekk, så jeg får få den opp på søyle og bruke slegge.

Men er det noe jeg kan smøre på mellom felgen og hva det nå kalles der man fester felgene så jeg unngår dette igjen?

saftsuse  :+1: jeg kan bare fortelle deg hva som har virket for min del flere ganger på flere biler. 5-56. Se bilde fra Maxbo.no. Den kryper veldig godt i det området som sitter fast rundt felgen.

Det er tilsvarende å få kjøpt på Biltema eller andre steder. Kjøp en av disse som har et tynt sugerør som gjøre at du får sprøytet inn fra baksiden. Den andre hånda bruker du til å holdde mobilen som du har satt på video eller bilde modus så du ser selv på skjermen hvor du skal sprute. Du trenger bare ta det opp mellom kl 10-12 på klokka for dette renner så fint ned rundt hele enheten.

Gi det så ca 15 min (kaffekopp der altså) og så håper jeg at det trolig vil løsne med litt lett makt eller bare riste på felgen ved å holde kl 9 og 15 og riste.

Ikke slå på felten med metall for det kan ødelegge felgen. Bruk en gummihammer og slå i området der boltene festes for det skal bare lages lette vibreringer i felgen. Da holder det med gummihammer som ikke lager merker og legg gjerne et tøystykke mellom.

Hvis det fortsatt sitter så sprøyt på en gang til og nye 15 minutter og så gummihammer.

Kobberpasta eller annet må smøres på så du slipper mer av dette.

elektrolux

Har i ekstreme tilfeller løsnet hjulboltene litt og så kjørt slalom for å løsne hjulet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

saftsuse

Da takker jeg så mye for svar.
Tenker jeg går får en blanding av 6-56 og rengjøring samt aluminiumspasta.
Har en kollega med akkurat samme problem på sin Zoe.

Det er da alupasta som anbefales istedet for kobberpasta som nevnt over?
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

oddhap

Har du aluminiumsfelger må det brukes aluminiumspasta.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA